Friday 8 June 2012

Πώς θα επιλέξω
την κατάλληλη κατασκήνωση για τα παιδιά μου;

Είναι σίγουρο ότι πρέπει να κάνετε μια ουσιαστική έρευνα. Το διαδίκτυο μπορεί να είναι μια μεγάλη πηγή αναζήτησης αλλά η επικοινωνία με άλλους γονείς που έχουν ήδη την εμπειρία είναι μάλλον καλύτερος σύμβουλος. Είναι δηλαδή προτιμότερο να μάθετε από πρώτο χέρι ποια κατασκήνωση έχει όλες τις παραμέτρους που θεωρείτε σημαντικές.

Τα περισσότερα παιδιά περνούν καλύτερα,
όταν πηγαίνουν με παρέα, δηλαδή με έναν
ή δυο φίλους τους από το σχολείο
ή από το φιλικό περιβάλλον τους
Το οικονομικό ζήτημα
Λόγω των ειδικών συνθηκών που ζούμε είναι λογικό να ερευνήσετε πρώτα με ποιες κατασκηνώσεις είναι συμβεβλημένο το ταμείο σας διαφορετικά καλό είναι να ξέρετε ότι οι περισσότερες κατασκηνώσεις κοστολογούν τη φιλοξενία των παιδιών περίπου 500-700 ευρώ.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Κατασκηνώσεων κ. Σπύρος Κακαβούλης είναι καθησυχαστικός για τις συγχωνεύσεις των ασφαλιστικών ταμείων: «Μέχρι στιγμής υπάρχει μια σχετική δυστοκία και αβεβαιότητα, ιδιαίτερα για όσα Ταμεία συγχωνεύονται με το ΙΚΑ, ωστόσο, εκτιμούμε πως για φέτος τουλάχιστον δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Έχουμε έρθει σε συνεννόηση με το υπουργείο Απασχόλησης και έχουμε λάβει τις σχετικές διαβεβαιώσεις», τονίζει. Υπάρχουν βέβαια και ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία έχουν δικές τους κατασκηνωτικές εγκαταστάσεις για τα παιδιά των ασφαλισμένων τους αλλά παράλληλα κάνουν και συμβάσεις με μεγάλο αριθμό κατασκηνώσεων.
Ρωτήστε το παιδίΠοια είναι η γνώμη και οι αγαπημένες συνήθειες του ενδιαφερομένου; Είναι αθλητικός τύπος, ενδιαφέρεται για την οικολογία, το καθημερινό μπάνιο στη θάλασσα είναι προϋπόθεση; Που θα περάσουν τις διακοπές τους οι φίλοι του; Οι επιλογές σας είναι πραγματικά πολλές. Υπάρχουν κατασκηνώσεις αθλητικές, θρησκευτικές, καλλιτεχνικές, οικολογικές, οικογενειακές που δέχονται λίγα παιδιά ή με πολλές διαφορετικές δραστηριότητες που έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενούν χιλιάδες παιδιά. Αν για παράδειγμα το παιδί σας έχει κλειστό χαρακτήρα και δεν συμπαθεί την πολυκοσμία πρέπει να το λάβετε σοβαρά υπόψη. Στις επόμενες μέρες θα αναφερθούμε αναλυτικά σε πολλές ειδικές κατασκηνώσεις.
Κάντε τις σωστές ερωτήσεις
Μια ιδέα είναι να ετοιμάσετε μια λίστα με τις ερωτήσεις που θεωρείτε σημαντικές ώστε να τις επαναλαμβάνετε κάθε φορά που επικοινωνείτε με τους υπεύθυνους. Για παράδειγμα είναι σημαντικό να υπάρχει ιατρείο με κάποιον νοσοκόμο. Επίσης ποια είναι η απόσταση από το κοντινότερο νοσοκομείο -αχρείαστο να ‘ναι; Μην ξεχάσετε να ρωτήσετε αν χρεώνουν έξτρα κάποιες δραστηριότητες.
Αξιολογήστε την τοποθεσία
Ρωτήστε αν υπάρχει κάποια ημέρα που θα μπορούσατε να δείτε την κατασκήνωση πριν την εγγραφή. Μάθετε αρκετά για την τοποθεσία των δραστηριοτήτων, για τις εγκαταστάσεις, τις ευκολίες που παρέχουν, εάν υπάρχει χώρος σκίασης για τα παιδιά κατά τις ώρες 12:00 – 14:00 και επισκεφτείτε τις αν είναι δυνατόν για να έχετε μια πλήρη εικόνα.
Υπό τη σκέπη κάποιου επιστημονικού φορέα
Κάθε χρόνο λειτουργούν κατασκηνώσεις υπό την αιγίδα πολλών επιστημονικών φορέων. Για παράδειγμα η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) οργανώνει εφταήμερη κατασκήνωση στο Σοφικό Κορινθίας για μαθητές που τελείωσαν την Ε και Στ τάξη του δημοτικού. Προσφέρει όλο το πρόγραμμα της κατασκήνωσης και μαθηματικά παιχνίδια, που αναπτύσσουν τη μαθηματική σκέψη του παιδιού και το βοηθούν να κάνει συνδέσεις ανάμεσα στα μαθηματικά και τη ζωή, πρωί και απόγευμα (www.hms.gr).
Οι αποστάσεις
Κάθε Σαββατοκύριακο τα παιδιά θα σας περιμένουν ανυπόμονα. Είναι μεγάλη απογοήτευση γι αυτά αν δεν μπορείτε να τα επισκεφτείτε. Οπότε είναι καλύτερα οι αποστάσεις που θα πρέπει να διανύσετε να γίνονται αυθημερόν!
Ανάλογα με την ηλικία
Τα μικρά παιδιά έχουν διαφορετικές ανάγκες από τα μεγαλύτερα. Γι αυτά είναι σημαντικό να επιλέγετε κατασκήνωση με αξιοπρεπή διαμονή, προσεγμένη διατροφή, τήρηση αυστηρών κανόνων υγιεινής, αρκετές δραστηριότητες που θα τα κρατούν απασχολημένα με αποτέλεσμα λιγότερες ευκαιρίες για «νοσταλγία».
Η παρέα

Είναι καθοριστικός παράγοντας. Όποια κι αν είναι η δική σας άποψη, αν οι φίλοι του έχουν επιλέξει ήδη κατασκήνωση, θα πρέπει ίσως να συμβιβαστείτε εκτός κι αν έχετε σοβαρές αντιρρήσεις. Τα περισσότερα παιδιά περνούν καλύτερα όταν πηγαίνουν με παρέα, δηλαδή με έναν ή δυο φίλους τους από το σχολείο ή από το φιλικό περιβάλλον τους.

Αισθητηριακή αναζήτηση:
Όταν το νευρικό σύστημα πεινάει…

Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (ΑΟ) είναι η νευρολογική λειτουργία, η οποία οργανώνει αισθήσεις από το σώμα μας και το περιβάλλον ώστε να μπορούμε να το χρησιμοποιούμε αποτελεσματικά. Η ΑΟ είναι επεξεργασία πληροφοριών. Ο εγκέφαλος πρέπει να διαλέγει , ενισχύει, εμποδίζει , συγκρίνει και συνδέει αισθητηριακές πληροφορίες με έναν ευέλικτο και συνέχεια μεταβλητό τρόπο.
«Η οργάνωση των αισθήσεων είναι αυτό
που ονομάζουμε Sensory Integration»

Η ΑΟ προσπαθεί να εξηγήσει προβλήματα στην μάθηση και συμπεριφορά παιδιών, ιδιαίτερα στην κινητική συμπεριφορά και την ανεπαρκή διαδικασία αισθητηριακών ερεθισμάτων. 
περισσότερα...

Οι αισθήσεις μας δίνουν πληροφορίες για τη φυσική κατάσταση του σώματός μας και για το περιβάλλον γύρω μας. Τα αισθητηριακά ερεθίσματα κυλούν προς τον εγκέφαλο όπως τα ρυάκια κυλούν προς μία λίμνη. Αμέτρητα μικρά κομμάτια αισθητηριακών πληροφοριών βομβαρδίζουν κάθε στιγμή τον εγκέφαλο, όχι μόνο από τα μάτια και τα αυτιά μας, αλλά και από κάθε μέρος του σώματός μας.


Ας δούμε για παράδειγμα, αυτήν τη στιγμή που διαβάζετε αυτό το κείμενο, πόσα ερεθίσματα πιθανόν να λαμβάνετε μέσω των αισθήσεών σας, ταυτόχρονα:

  • βλέπετε τα γράμματα που απαρτίζουν τις λέξεις, και ταυτόχρονα εικόνες ή χρώματα που συνυπάρχουν σε αυτή τη σελίδα
  • βλέπετε το δωμάτιο στο οποίο βρίσκεστε (το χρώμα του τοίχου, το φως του δωματίου, μερικά έπιπλα που βρίσκονται στο οπτικό σας πεδίο – κοντά στον υπολογιστή) και γνωρίζετε αν κάποιος κινείται μέσα σε αυτό ανά πάσα στιγμή
  • ακούτε τον ήχο της αναπνοής σας, τον ήχο από ηλεκτρικές συσκευές (τηλεόραση, ψυγείο κλπ), τον ήχο του αέρα από έξω, τον γείτονα που μιλάει δυνατά με κάποιον άλλο…
  • αισθάνεστε ακριβώς τη θέση του σώματός σας, την επαφή του με το σημείο που κάθεστε, και με τα ρούχα σας, και ίσως νιώθετε και κάποιον πόνο κάπου
  • μυρίζετε το άρωμα των ρούχων σας, ενός αποσμητικού χώρου, ενός κεριού…
  • κουνάτε ρυθμικά το πόδι σας, ή παίζετε με κάτι στα δάχτυλά σας, μασάτε μια τσίχλα…
και…όλα αυτά συμβαίνουν ταυτόχρονα! Πώς είναι δυνατόν;
Ο εγκέφαλος οργανώνει όλες αυτές τις πληροφορίες που λαμβάνουμε μέσω των αισθήσεών μας για να μπορέσουμε να κινηθούμε, να μάθουμε και να συμπεριφερθούμε κατάλληλα. Ο εγκέφαλος εντοπίζει, ταξινομεί και κατευθύνει τις αισθήσεις, ακριβώς όπως ένας τροχονόμος κατευθύνει τα αυτοκίνητα. Όταν οι αισθήσεις κυλούν με έναν καλά οργανωμένο τρόπο, ο εγκέφαλος μπορεί να τις χρησιμοποιήσει για να πετύχει αντίληψη και μάθηση. Όταν όμως η ροή των αισθήσεων δεν είναι κατάλληλα οργανωμένη, τότε η ζωή μας μπορεί να μοιάζει με… μποτιλιάρισμα. Ένα από τα αποτελέσματα μιας μη αποτελεσματικής οργάνωσης των αισθήσεων από τον εγκέφαλο είναι η έντονη αισθητηριακή αναζήτηση, δηλαδή η συνεχής αναζήτηση ερεθισμάτων μέσω των αισθήσεων. Είναι όμως πάντα ανησυχητική;
Εκτός από τα ερεθίσματα που λαμβάνουμε χωρίς να τα επιδιώκουμε απαραίτητα (πχ φασαρία στον δρόμο) υπάρχουν ερεθίσματα τα οποία αναζητούμε μέσα στη μέρα, συνειδητά ή υποσυνείδητα, τα οποία έχουμε ανάγκη για να είμαστε ήρεμοι, αποδοτικοί, λειτουργικοί, χαρούμενοι. Όλοι έχουμε αισθητηριακές ανάγκες τις οποίες καλύπτουμε με διάφορους τρόπους:
  • ακούμε μουσική
  • τρώμε φαγητά ή γλυκά/πίνουμε ποτά (πχ καφέ) με συγκεκριμένες γεύσεις, τρώμε τσίχλες
  • τεντωνόμαστε ή κινούμαστε στον χώρο, κουνάμε ρυθμικά κάποιο άκρο μας
  • παίζουμε με κάτι στο χέρι μας (πχ τα μαλλιά μας, αξεσουάρ, υφάσματα, στυλό)
  • βάζουμε μη βρώσιμα πράγματα στο στόμα μας ή γύρω από αυτό (πχ τα νύχια/δάχτυλά μας, ένα καλαμάκι)
  • κάνουμε στον εαυτό μας ή δεχόμαστε ένα μασάζ
  • ανάβουμε αρωματικά κεριά, χρησιμοποιούμε αποσμητικά χώρου
και άλλα πολλά!
Στα παιδιά, όπου τυπικά ο εγκέφαλος αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς, συμβαίνει συχνά, αναλόγως με τις τρέχουσες συνθήκες να υπάρχει ανάγκη από περισσότερα... 

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki