Thursday 13 September 2012

Κυκλοφοριακή Αγωγή: Οδηγός εκπαίδευσης σε κανόνες ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς

Για γονείς, εκπαιδευτικούς και οδηγούς

Η ευαισθητοποίηση των γονέων και των εκπαιδευτικών για την πρόληψη των τροχαίων, είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στο ελάχιστο, κατά την ΕΛΠΑ. Για το λόγο αυτό, καλεί τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους οδηγούς να αναλάβουν και να υιοθετήσουν όλες εκείνες τις επιμέρους πρωτοβουλίες και τα μέτρα, που στοχεύουν στον περιορισμό των κάθε είδους ατυχημάτων.

Η ΕΛΠΑ συμβουλεύει, γενικότερα:


  • Τους γονείς, να περπατήσουν μαζί με τους μικρούς μαθητές στις διαδρομές και διαβάσεις προς και από το σχολείο, από τις οποίες η μετάβαση και η αποχώρησή τους γίνονται με ασφάλεια, χωρίς να διατρέξουν κίνδυνο. Επίσης, να ενεργοποιήσουν και να ενισχύσουν- και μέσω των τοπικών τους συλλόγων- το θεσμό του «Σχολικού Τροχονόμου». Ακόμη, στις περιπτώσεις όπου η μετακίνηση των μαθητών γίνεται με σχολικά λεωφορεία, οι γονείς θα πρέπει να λάβουν τη διαβεβαίωση ότι αυτά είναι απολύτως κατάλληλα (πρόσφατα ελεγμένα, διαθέτουν ζώνες ασφαλείας, πυροσβεστικά μέσα, συνοδό κ.ά.), προκειμένου να εξασφαλίζονται οι ασφαλείς συνθήκες μεταφοράς.
  • Τους νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές, να μυήσουν τους μαθητές στους απλούς κανόνες της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς, όπως στην αποκλειστική χρήση των διαβάσεων και των σηματοδοτών και στην αποφυγή επικίνδυνων παιχνιδιών μέσα και έξω από το σχολείο και στο δρόμο.
  • Τους οδηγούς, όταν διέρχονται έξω από παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία, σχολεία και γυμνάσια, παιδικές χαρές και πάρκα όπου κυκλοφορούν, συχνάζουν και παίζουν μαθητές και μικρά παιδιά, να οδηγούν με αυξημένη προσοχή και μικρότερη ταχύτητα, προκειμένου να ελαχιστοποιούνται οι περιπτώσεις ατυχήματος. Επίσης, όταν μεταφέρουν μικρά παιδιά και μαθητές, να χρησιμοποιούν το πίσω κάθισμα και τα ειδικά καθίσματα ή/και τις ζώνες ασφαλείας.H ΕΛΠΑ έχει καταρτίσει σε συνεργασία με το βρετανικό τμήμα «Teaching Children Road Safety» πρακτικό οδηγό με απλές και πρακτικές συμβουλές σε τέσσερις ηλικιακές κατηγορίες παιδιών (1-4, 5-6, 7-9 και 10-15 ετών), προκειμένου να διδαχθούν από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας, τους βασικούς κανόνες οδικής ασφάλειας και ασφαλούς συμπεριφοράς. Ο οδηγός βρίσκεται αναρτημένος στην ιστοσελίδα www.elpa.gr.
Ηλικία 1-4 ετών: «Προστατέψτε το παιδί σας»
1. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας δεν έχουν την ικανότητα να αντιμετωπίσουν την κυκλοφορία. Ποτέ μην τα αφήνετε, λοιπόν, μόνα τους, ακόμη και όταν είναι παρέα με μεγαλύτερα παιδιά.
2. Επιλέξτε το μέρος που θα είναι ασφαλές για να παίζουν. Ποτέ στο πεζοδρόμιο ή στο δρόμο, ακόμη κι αν είναι ήσυχος. Αν δεν υπάρχει, όμως, άλλο μέρος για παιχνίδι, τότε να είναι μαζί τους ενήλικας, να τα προσέχει.
3. Όταν βγαίνετε μαζί τους έξω, βεβαιωθείτε ότι το παιδί αυτής της ηλικίας περπατά στην πλευρά του πεζοδρομίου που είναι μακρύτερα από την κυκλοφορία (εσωτερικά δηλαδή), ακόμη κι αν του κρατάτε το χέρι.
4. Δώστε το καλό παράδειγμα. Εξηγείστε του, τί είναι η κυκλοφορία. Πείτε του για τα φανάρια, γιατί πρέπει να σταματάμε και να ελέγχουμε το δρόμο, πριν τον διασχίσουμε. Εξηγείστε του τη διαφορά μεταξύ δρόμου και πεζοδρομίου. Εξηγείστε του ακόμη ότι, πολλές φορές, τα αυτοκίνητα και οι μοτοσικλέτες ανεβαίνουν και στο πεζοδρόμιο για διάφορους λόγους, συνεπώς και εκεί πρέπει να προσέχουμε.

Ηλικία 5-6 ετών: «Διδάσκοντας το παιδί»
1. Όποτε βγαίνετε μαζί με το παιδί σας στο δρόμο, πείτε του τι πρόκειται να κάνετε και γιατί. Εξηγείστε στο παιδί τα βασικά... 

Τρεις τρόποι να ενισχύσετε τον καλλιτέχνη,
που κάθε παιδί κρύβει μέσα του

Η ζωγραφική είναι ένας υπέροχος τρόπος για να ενθαρρύνουμε την καλλιτεχνική φύση του παιδιού μας αλλά η δημιουργικότητα σημαίνει πολλά περισσότερα πράγματα. 
.
Κατά τη διάρκεια της ζωγραφικής τους αποσπάστε την προσοχή τους
από την οθόνη της τηλεόρασης ή του υπολογιστή.
Για να κάνετε την ζωή του παιδιού σας πολύ πιο δημιουργική, σε όλους τους τομείς της ζωής του, είναι προτιμότερο να ξεφύγετε από τα συνηθισμένα και να του δείξετε νέους τρόπους, καινούργιες ασχολίες και ανανεωμένα περιβάλλοντα στα οποία θα μπορεί να δημιουργήσει. 
Βρήκαμε τρεις ασχολίες, που μπορείτε να μοιραστείτε μαζί του, οι οποίες θα του ανοίξουν την πόρτα σε καινούργιες, δημιουργικές εμπειρίες.

1) Βάλτε τα στην κουζίνα
Δημιουργήστε λίγο χώρο για το παιδί σας ώστε να βρίσκετε μαζί σας στο καθημερινό μαγείρεμα. Μάθετέ του τις διαφορετικές μυρωδιές των μπαχαρικών ή συνδυασμούς φαγητών. Αφήστε τα να δημιουργήσουν τις δικές τους συνταγές, ή να δοκιμάσουν νέες γεύσεις. Πάρτε τα μαζί σας στη λαϊκή και αφήστε τα να δουν, να πιάσουν και να δοκιμάσουν καινούργια φρούτα και λαχανικά. Δίνοντάς τους μία εικόνα του τι συμβαίνει στα γεύματά τους εξάπτει την φαντασία τους και μπορεί να είναι αφορμή για να παθιαστούν με κάτι νέο.
2) Κλείστε την τηλεόραση, ανοίξτε το ραδιόφωνο
Είτε κατά τη διάρκεια της ζωγραφικής τους, ή την ώρα που κάνουν τα μαθήματά τους, αποσπάστε την προσοχή τους από την οθόνη της τηλεόρασης ή του υπολογιστή. Βάλτε μουσική που μπορεί να μην έχουν ξανακούσει- από την κλασική μουσική, μέχρι τους Beatles και indie μπάντες, το να ακούσουν κάτι διαφορετικό μπορεί να εξάψει την δημιουργικότητά τους με νέους, απρόσμενους τρόπους.
3) Κάντε τους ερωτήσεις και απαντήστε τις δικές τους
Μπορεί να είστε αγχωμένη και κουρασμένη, και να μην έχετε όρεξη να απαντάτε συνέχεια σε όλα τα «γιατί» του. Είναι απολύτως λογικό. Αλλά είναι πολύ σημαντικό να ενισχύετε την περιέργεια του παιδιού σας. Ρωτήστε τα κι εσείς, πράγματα, με την σειρά σας και αρχίστε να συζητάτε μαζί τους τις απαντήσεις που θα σας δώσουνε.

queen

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki