Wednesday 2 January 2013

Πως μπορείτε να βοηθήσετε την ανάπτυξη του λόγου
του παιδιού σας

Να σημειώσουμε ότι οι παρακάτω συμβουλές είναι γενικές.
Οι δραστηριότητες είναι χωρισμένες σε διάφορες ηλικιακές ομάδες και μπορείτε να τις πραγματοποιείτε προκειμένου να περνάτε δημιουργικά τον χρόνο σας με το παιδί σας.

 
Με τη βοήθεια του λογοπεδικού σας θα έχετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη δυσκολία του παιδιού σας, καθώς για κάθε παιδί δημιουργείται ένα Εξατομικευμένο Λογοθεραπευτικό Πρόγραμμα.

Από τη γέννηση έως 2 ετών
Ενθαρρύνετε το παιδί σας να παράγει διάφορους ήχους όπως «μα», «ντα», «μπα».
Μιμηθείτε το γέλιο και τις εκφράσεις του προσώπου του παιδιού σας.
Μάθετε στο παιδί σας να μιμείται κάποιες από τις πράξεις σας όπως παλαμάκια, φιλάκια, γεια κτλ.
Μιλάτε διαρκώς στο παιδί σας, μιλάτε του όταν το πλένετε, το ταΐζετε, το ντύνετε κτλ.
Μιλάτε κανονικά στο παιδί, χωρίς να επαναλαμβάνετε την «παιδική» λέξη που λέει το παιδί πχ. «άτα», αλλά δίνοντας το σωστό μοντέλο όπως «Μπράβο τώρα θα πάμε βόλτα.»
Ονομάστε χρώματα από αντικείμενα που βλέπετε γύρω σας. Έτσι εισάγετε σιγά σιγά τις έννοιες των χρωμάτων αφού το παιδί μαζί με το οπτικό ερέθισμα συνδυάζει και την κατάλληλη ονομασία.
Συνοδεύετε συχνά την ομιλίας σας με κινήσεις όπως «γεια» και χαιρετάμε ή «μπράβο» και χτυπάμε παλαμάκια.
Βάλτε το παιδί σας να μιμηθεί τους ήχους που παράγουν τα ζώα όπως «μουου» για την αγελάδα, «μπεεε» για το πρόβατο, «νιαου» για τη γάτα κτλ. ή ήχους που μπορεί να παράγει το αυτοκίνητο «βουου», το τρένο «τσαφ-τσουφ» κ.α.
Επιβραβεύστε το παιδί για τις προσπάθειές του να επικοινωνήσει λεκτικά μαζί σας.
Δώστε του να επιλέξει π.χ. «Θέλεις γάλα ή νερό». Αφήστε το να σας δείξει και να ονομάσει, με τον δικό του τρόπο, αυτό που επιλέγει. Επαναλάβετε εσείς σωστά τη λέξη.
Αξιοποιείστε τις λέξεις που παράγει το παιδί σας για να τις χρησιμοποιήσετε μέσα σε προτάσεις όπου εσείς θα επαναλάβετε π.χ. αν το παιδί πει «μαμά» εσείς απαντήστε «Ναι εδώ είναι η μαμά. Η μαμά σε αγαπάει πολύ».
Χρησιμοποιήστε παιδικά παραμύθια, με πολλές εικόνες και παροτρύνετε το παιδί να αναγνωρίσει και να ονομάσει τα καθημερινά και γνώριμα σε αυτό αντικείμενα, που απεικονίζονται στο βιβλίο.
Τραγουδάτε μαζί με το παιδί σας εύκολα παιδικά τραγουδάκια και όπου μπορείτε προσπαθήστε να συνοδεύονται από κινήσεις.

Από 2 έως 4 ετών
Μιλάτε καθαρά και σωστά στο παιδί σας έτσι ώστε το παιδί να έχει πάντα το σωστό μοντέλο ομιλίας.
Μην του δίνετε καθετί έτοιμο. Αφήστε το παιδί να σας το ζητήσει με την παραγωγή κάποιας λέξης. Πείτε του «Μπράβο» και επαναλάβετε εσείς σωστά την λέξη ή τη φράση χωρίς να διορθώνετε το παιδί π.χ. «Θέλεις χυμό; Έχω πορτοκαλάδα. Θέλεις πορτοκαλάδα;»
Φτιάξτε ένα βιβλίο με εικόνες (από περιοδικά, φωτογραφίες) με γνώριμα καθημερινά αντικείμενα του παιδιού. Χωρίστε τα αντικείμενα σε ομάδες-κατηγορίες όπως: ρούχα, φαγητά, ζώα κτλ. Φτιάξτε «αστείες» εικόνες π.χ. βάλτε ένα σκύλο πάνω στη ρόδα του αυτοκινήτου και σχολιάστε τι είναι «λάθος» στη φωτογραφία και γιατί.
Δημιουργήστε ρουτίνες για το παιδί. Χρησιμοποιήστε την ίδια φράση σε συνδυασμό με κάτι που γνωρίζει το παιδί. π.χ. «Θα φάμε φαγητό» και ακολουθεί η διαδικασία «παίρνω το πιάτο, το κουτάλι» κτλ. «Θα κάνουμε μπάνιο» και ονομάζουμε όλα τα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε. Τα παιδιά θέλουν αρκετές επαναλήψεις πριν αρχίσουν να καταλαβαίνουν τη σχέση μεταξύ γλώσσας και περίστασης.
Βοηθήστε το παιδί σας να καταλαβαίνει και να θέτει ερωτήσεις. Παίξτε το παιχνίδι «ναι-όχι». Ρωτήστε το παιδί σας «Είσαι αγόρι;» «Σε λένε Νίκο;» «Το αυτοκίνητο πετάει;». Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κάνει ερωτήσεις.
Θέστε στο παιδί ερωτήσεις όπου εκείνο θα πρέπει να επιλέξει «Θέλεις μήλο ή αχλάδι;» «Θα φορέσεις την κόκκινη ή την μπλε μπλούζα;».
Βοηθήστε το να ονομάζει μέρη του σώματος και τι μπορούμε να κάνουμε π.χ.«Αυτή είναι η μύτη μου. Με τη μύτη μπορώ να μυρίσω το φαγητό, ένα λουλούδι» κτλ.
Ενθαρρύνετε το παιδί σας για τραγούδι. Ζητήστε του να σας πει τραγουδάκια. Έτσι το παιδί αρχίζει να συνειδητοποιεί και να αποκτά την αίσθηση του ρυθμού.
Βάλτε γνώριμα αντικείμενα μέσα σε ένα μεγάλο κουτί και στη συνέχεια ζητήστε από το παιδί να βγάζει ένα ένα τα αντικείμενα και να τα ονομάζει. Ζητήστε του να σας πει την χρήση του αντικειμένου π.χ. «Μπάλα. Με τη μπάλα παίζω, την κλωτσάω» «Καπέλο. Το καπέλο το φοράω στο κεφάλι. Το φοράω για να μην κρυώνω ή για τον ήλιο» κτλ.
Δώστε ερεθίσματα στο παιδί. Πηγαίνετε βόλτα στον ζωολογικό κήπο και ονομάστε τα ζώα που βλέπετε ή τις ενέργειες (ρήματα) που κάνουν οι άλλοι γύρω σας. Βόλτα στο σουπερμάρκετ, καθαρίζοντας το σπίτι, στο δρόμο για το σχολείο κτλ.
Διαβάστε με το παιδί μικρές ιστορίες με εικόνες. Ζητήστε από το παιδί να συμπληρώνει τις προτάσεις σας δίνοντάς του το οπτικό βοήθημα. Να μπορεί σιγά σιγά να ανακαλεί 3-4 γεγονότα από την ιστορία που διάβασε.

Από 4 έως 6 ετών
Όταν το παιδί αρχίζει να συνομιλεί και να κάνει διάλογο μαζί σας βεβαιωθείτε ότι προσέχετε το παιδί σας όταν σας μιλάει και αντίστοιχα ότι το παιδί σας προσέχει όταν του μιλάτε.
Εμπλουτίστε το λεξιλόγιο του παιδιού σας. Εισάγετε νέες έννοιες δίνοντας έναν απλό ορισμό της καινούργιας λέξης.
Βοηθήστε το παιδί σας να μάθει να ονομάζει μέρη μιας κατηγορίας π.χ. φρούτα, ρούχα, ζώα κτλ καθώς και να ονομάζει την κατηγορία π.χ. «Τι είναι το μήλο, το πορτοκάλι, η μπανάνα;».
Εισάγετε στο παιδί σας τις αντίθετες έννοιες όπως «μικρό-μεγάλο», «άδειο-γεμάτο», «χαρούμενος-λυπημένος» κτλ.
Βοηθήστε το παιδί να κατανοεί και να εκτελεί σύνθετες εντολές όπως «Πάρε το βιβλίο και το μολύβι και βάλε το βιβλίο μέσα στη τσάντα σου ενώ το μολύβι πήγαινέ το πάνω στο γραφείο του μπαμπά».
Ενθαρρύνετε το παιδί σας να δίνει οδηγίες π.χ. ακολουθείστε τις οδηγίες του καθώς το παιδί σας περιγράφει τι θα πρέπει να κάνετε για να χτίσετε πχ. έναν πύργο.
Διαβάστε με το παιδί ιστορίες-παραμύθια με εικόνες. Ζητήστε από το παιδί να συμπληρώνει τις προτάσεις σας δίνοντάς του το οπτικό βοήθημα, έτσι ώστε να συμμετέχει και αυτό. Μετά ζητήστε από το παιδί να αναμεταδώσει την ιστορία με οπτικό βοήθημα (εικόνες από το παραμύθι). Τέλος ζητήστε από το παιδί να μας πει το παραμύθι χωρίς να έχει μαζί του το βιβλίο. Όπου δυσκολεύεται το παιδί το βοηθάμε με ερωτήσεις.
Ενθαρρύνετε το παιδί να δίνει όσα περισσότερα στοιχεία μπορεί για μία εικόνα. Να μην ονομάζει μόνο αντικείμενα αλλά να χρησιμοποιεί ολοκληρωμένες προτάσεις. Να δίνει στοιχεία για χαρακτηριστικά που αφορούν τα αντικείμενα (χρώμα, υλικό, μέγεθος, σχήμα κτλ), να περιγράφει τις ενέργειες (ρήματα) που απεικονίζονται και να τα συνδέει όλα μαζί.
Εκμεταλλευτείτε τις καθημερινές δραστηριότητες. Όταν είστε στην κουζίνα παροτρύνετε το παιδί να σας μιλήσει για αυτά που κάνετε στον συγκεκριμένο χώρο,τι μαγειρεύετε, τι υλικά χρησιμοποιείτε, τι μαγειρικά σκεύη χρησιμοποιείτε, τι διαδικασίες κάνετε. Το ίδιο όταν βγαίνετε έξω για τα ψώνια του σπιτιού.

Λία Παλαιολόγου
Λογοπεδικός
από childit

Μια συγκινητική ιστορία αγάπης

Η ιστορία του ζευγαριού που μετά από 72 χρόνια αγάπης,
πέθαναν με διαφορά μιας ώρας, κρατώντας ο ένας το χέρι του άλλου! 

 .
Μαζί στη ζωή, μαζί και στο θάνατο
Η ιστορία έληξε την 12η Οκτωβρίου 2011, αλλά αξίζει τον κόπο να την αναφέρουμε. Είναι η ιστορία του Gordon και της Norma Yeager.
Το παντρεμένο ζευγάρι βίωνε την απόλυτη αγάπη επί 72 ολόκληρα χρόνια. 
Γνωρίζονταν από παιδιά και όταν αποφοίτησαν από το σχολείο αποφάσισαν να παντρευτούν. Την ημέρα της αποφοίτησής τους, λοιπόν, αρραβωνιάστηκαν και μόλις... 12 ώρες μετά παντρεύτηκαν. Το πάθος τους ήταν τόσο έντονο που δεν άντεχαν ο ένας μακριά από τον άλλον. Τα πάντα τα έκαναν μαζί.  
Τα παιδιά τους σε συνέντευξη τους είχαν δηλώσει ότι δεν έχουν ξαναδεί τέτοια αγάπη.  
Ώσπου σε ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα τραυματίστηκαν και οι δύο πολύ σοβαρά. Τα σπασμένα κόκαλά τους και οι άσχημοι τραυματισμοί τους, τους οδήγησαν στην εντατική. Όσες μέρες νοσηλεύονταν σε διαφορετικά δωμάτια δε σταματούσαν να ρωτάνε έκαστος τους γιατρούς για την κατάσταση του άλλου.  
Όταν η κατάστασή τους χειροτέρεψε τα παιδιά τους, ζήτησαν από τους γιατρούς να νοσηλευτούν στο ίδιο δωμάτιο για να βρίσκονται ο ένας κοντά στον άλλον. Έτσι κι έγινε.
Το αγαπημένο ζευγάρι πέθανε με διαφορά μιας ώρας κρατώντας ο ένας το χέρι του άλλου. Μαζί στη ζωή, μαζί και στο θάνατο.  
Το ζευγάρι αυτό νίκησε τα πάντα. Ακόμη και στο θάνατο ήταν ενωμένοι σαν ένα. Τα παιδιά του ζευγαριού απαίτησαν να τοποθετηθούν στο ίδιο φέρετρο. «Κανείς δε θα τους χωρίσει ποτέ», δήλωσαν.
Κάτι τέτοιες ιστορίες μας συγκινούν και μας βοηθάνε να πιστεύουμε στην αληθινή αγάπη, χωρίς όρια.
Απλά αξιοθαύμαστοι!

Πηγή cretablog

Αγαπητέ γονέα, δώσε στο παιδί σου
αυτό που πραγματικά θέλει

Αγαπητέ γονέα, 
θέλεις να προσφέρεις στο παιδί σου όλα τα αγαθά του κόσμου, όμως η οικονομική κρίση δε σου το επιτρέπει; Κι όμως τα παιδιά θα άλλαζαν όλα τα δώρα του κόσμου με την αγάπη και τη στοργή που μπορούν να πάρουν από τους γονείς τους.
Επενδύστε στον πραγματικό ποιοτικό χρόνο
που περνάτε μαζί τους.
Τα καταναλωτικά πρότυπα της σημερινής κοινωνίας δημιουργούν άγχος και πανικοβάλλουν τους γονείς επιβάλλοντάς τους την απόκτηση όλο και περισσοτέρων υλικών αγαθών για να προσφέρουν στα παιδιά τους.  Επενδύστε στον πραγματικό ποιοτικό χρόνο που περνάτε μαζί τους. Ακόμα και αν τα ωράρια της δουλειάς σας είναι απαιτητικά, αφιερώστε τους έστω και λίγα λεπτά από το χρόνο σας ουσιαστικής επαφής.
Φροντίστε, όσο είναι δυνατόν, να βρίσκεστε όλα τα μέλη της οικογένειας στο μεσημεριανό ή βραδινό γεύμα και ζητήστε από τα παιδιά σας να σας πουν πώς πέρασαν την ημέρα τους. Μοιραστείτε τις εμπειρίες τους ώστε να μη χάσετε την παραμικρή μέρα από το μεγάλωμά τους. 
Καθίστε μαζί να παρακολουθήσετε ένα πρόγραμμα στην τηλεόραση που να σας ενδιαφέρει όλους ή να παίξετε μαζί τους το αγαπημένο τους παιχνίδι. Ενισχύστε την κοινωνικοποίησή τους με το να επιτρέπετε σε φίλους τους να έρθουν στο σπίτι σας ή να πάει το παιδί σας σε φιλικό σπίτι που εμπιστεύεστε.
Όταν θέλετε να επαινέσετε το παιδί προσπαθήστε να μην το επιβραβεύετε μόνο με υλικά αγαθά. Κάποιες φορές είναι αρκετό να του δείξετε ότι είστε υπερήφανοι για αυτό που κατάφερε και να το εκφράσετε με λόγια ενθαρρύνοντάς το. Χρησιμοποιήστε λέξεις όπως: «Μπράβο σου», «Είμαι υπερήφανος/η για σένα», «Είμαι σίγουρος/η πως θα τα καταφέρεις», ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Τα παιδιά, ακόμα και τα πιο απαιτητικά, αισθάνονται το πραγματικό ενδιαφέρον και την αγάπη των γονέων τους και δεν τη συγκρίνουν με υλικά αγαθά. Αυτό που τελικά θα έχετε καταφέρει θα είναι το παιδί να αποκτήσει εμπιστοσύνη στον εαυτό του και αυτοεκτίμηση και όχι να ολοκληρώνει τις δραστηριότητες με μοναδικό σκοπό την απόκτηση παιχνιδιών.
Κι αν στο άκουσμα των «Χριστουγέννων» το μυαλό σας κατακλύζεται από πολυκαταστήματα, ακριβά παιχνίδια και υλικές υποχρεώσεις προς τα παιδιά σας θυμηθείτε να επενδύσετε σε κάτι άλλο αυτή τη χρονιά. Στολίστε μαζί τους το χριστουγεννιάτικο δέντρο. Ακόμα και αν τα οικονομικά σας δεν επιτρέπουν περιττά έξοδα για μπάλες αφήστε τη δημιουργικότητα των παιδιών σας ελεύθερη και φτιάξτε μαζί τους χειροποίητα στολίδια από χαρτόνι. Παρακινήστε τα για μία βόλτα σε μέρη όπου πραγματοποιούνται ποικίλες ψυχαγωγικές δραστηριότητες για παιδιά (δωρεάν).
Καθίστε μαζί να απολαύσετε το γιορτινό τραπέζι, όσο φτωχικό κι αν σας φανεί, στην πραγματικότητα θα είναι πλούσιο από την αγάπη των μελών της οικογένειας γύρω από αυτό. Κι όμως τα παιδιά μπορεί να επιμείνουν, επηρεασμένα από τις τηλεοπτικές διαφημίσεις, και να γράφουν γράμματα στον Άγιο Βασίλη ζητώντας παιχνίδια με υψηλό χρηματικό κόστος. Οι γονείς αναρωτιούνται: «Και τώρα τι κάνουμε;». Μπορείτε να πάρετε ένα άλλο πιο οικονομικό δώρο για να βάλετε κάτω από το δέντρο σας που ξέρετε ότι σίγουρα θα του αρέσει (π.χ. ένα παιχνίδι με τον αγαπημένο του ήρωα).
Βασιστείτε και πάλι στη τρυφερότητα και το ενδιαφέρον που έχετε για το παιδί σας και απαντήστε με ένα γράμμα του Άγιου Βασίλη αντίστοιχα. Το γράμμα αυτό μπορεί να γράφει: «Φέτος, εγώ ο Άγιος Βασίλης, επειδή είδα ότι ήσουν πολύ καλό παιδί όλη τη χρονιά σου στέλνω ένα καλύτερο δώρο που νομίζω ότι θα σου αρέσει πολύ περισσότερο από αυτό που έγραψες. Με πολλή-πολλή αγάπη!».
Στα μεγαλύτερα παιδιά μπορείτε πιο απλά να εξηγήσετε ότι λόγω οικονομικών δυσκολιών φέτος θα λάβουν ένα πιο οικονομικό δώρο. Όμως, τονίστε ότι, φέτος θα μπορέσετε να περάσετε περισσότερο χρόνο μαζί τους και ότι η μέρα των Χριστουγέννων θα είναι όλη δική σας! Θα εκπλαγείτε όταν αντιληφθείτε ότι αυτό που τους έχει λείψει είναι η αγάπη και το ενδιαφέρον των γονέων και όχι τα χρήματα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Ας προσπαθήσουμε όλοι μαζί προς τη σωστή κατεύθυνση!

Ιωάννα Νικολάτου
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια
Κέντρο Ψυχοθεραπείας Παίδων – Εφήβων – Ενηλίκων
www. kentropsychotherapias.gr

Aναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ
πηγή: teleytaiothranio

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki