Saturday 28 September 2013

Τα τρόφιμα που προορίζονται για τα παιδιά συχνά δεν είναι αυτό που φαίνονται...

Δημητριακά με μέλι για πρωινό που έχουν περισσότερες θερμίδες και αλάτι από τα σοκολατένια. 
Γιαούρτια με γεύσεις φρούτων που... περιέχουν λιγότερα λίπη από τα απλά, αλλά περισσότερες θερμίδες. 
Πατατάκια με ηλιέλαιο που έχουν σχεδόν τις μισές θερμίδες από αυτά με ελαιόλαδο. Τα τρόφιμα που προορίζονται για τα παιδιά συχνά δεν είναι αυτό που φαίνονται...
.
.«Θρεπτική αξία ανά 100 γραμμάρια: 392 θερμίδες, 0,7 γραμμάρια αλάτι» γράφει η συσκευασία μιας μάρκας δημητριακών με μέλι.  
«Ανά 100 γραμμάρια, 386 θερμίδες, 0,2 γραμμάρια αλάτι» αναγράφεται στα σοκολατένια δημητριακά της ίδιας εταιρείας. «383 θερμίδες και 1,15 γραμμάρια αλάτι» γράφουν τα σοκολατένια δημητριακά μιας άλλης εταιρείας.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι τιμές αυτές είναι πάρα πολύ υψηλές, δεδομένου ότι ένα παιδί σχολικής ηλικίας χρειάζεται την ημέρα 1.300 έως 1.500 θερμίδες (ανάλογα με το πόσο δραστήριο είναι) και 3 έως 5 γραμμάρια αλάτι. 
H σύγκριση, ωστόσο, των προϊόντων αυτών δημιουργεί την εύλογη απορία πώς είναι δυνατόν ένα τρόφιμο που περιέχει μέλι να είναι πιο παχυντικό και αλμυρό από ένα άλλο με σοκολάτα - και πώς μπορεί δύο παρόμοια προϊόντα να έχουν τόση διαφορά στο αλάτι που περιέχουν.
«Είναι γεγονός ότι αν διαβάσει κανείς πολύ προσεκτικά τις ετικέτες παρόμοιων προϊόντων για παιδιά, θα διαπιστώσει ότι υπάρχουν μεγάλες διαφορές στη σύνθεση και τη διατροφική αξία τους» απαντά ο κ. Αντώνης Καφάτος, καθηγητής Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. «Αυτό οφείλεται στο ότι για να είναι νόστιμο και ελκυστικό για το παιδί ένα τρόφιμο, πρέπει να περιέχει λίπος, ζάχαρη και αλάτι. Αν αφαιρέσεις αυτά τα συστατικά, απλούστατα δεν θα το θέλει, διότι από μικρό μαθαίνει σε αυτές τις γεύσεις και μετά δεν μπορεί να φάει κάτι απλό και υγιεινό όπως το παραδοσιακό, λίγο ξινό, λευκό γιαούρτι με φρεσκοκομμένα φρούτα».
 
«Δεν τα πιάνει το μάτι σου»

Μοιραία λοιπόν βρίσκει κανείς άφθονα λίπη, αλάτι και ζάχαρη, σε διάφορες αναλογίες, σε τρόφιμα που «δεν τα πιάνει το μάτι του». Παραδείγματος χάρη, το λευκό γιαούρτι για παιδιά μιας εταιρείας περιέχει 83 θερμίδες και 3,3 γραμμάρια λίπος, αλλά το αντίστοιχο μίας άλλης 108 θερμίδες και 4,6 γραμμάρια λίπος και μιας τρίτης 97 θερμίδες και 4,6 γραμμάρια λίπος. 
Αντίστοιχα, τα παιδικά γιαούρτια με γεύσεις φρούτων έχουν κατά μέσον όρο δέκα θερμίδες παραπάνω, αλλά λιγότερα λίπη (3 έως 4 γραμμάρια στις περισσότερες μάρκες) - ίσως διότι δεν τα έχουν και τόσο πολλή ανάγκη, αφού το φρούτο προσδίδει γεύση από μόνο του. Στα γιαούρτια αναγράφεται και ζάχαρη στα συστατικά τους - το ίδιο και σε προϊόντα όπως πολλές σάλτσες κέτσαπ, τροφές για μωρά και φρουτοχυμοί, για να είναι ελκυστικά στους λιλιπούτιους καταναλωτές τους. 
Εκεί, όμως, που γίνεται αληθινή «σφαγή», είναι στα σνακ όπως τα πατατάκια και τα γαριδάκια. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Κρήτης, με επικεφαλής τον κ. Καφάτο, ολοκλήρωσαν προσφάτως τη χημική ανάλυση σε 14 από αυτά, τα οποία προμηθεύθηκαν από σούπερ μάρκετ του Ηρακλείου, διαπιστώνοντας ότι πατατάκια και γαριδάκια παρουσιάζουν τεράστιες διακυμάνσεις στην περιεκτικότητά τους σε λίπη, αλάτι και θερμίδες. Στην πραγματικότητα, το αλάτι κυμαίνεται από 0,80 έως 3,86 γραμμάρια ανά 100 γραμμάρια τροφίμου, τα λίπη από 9 έως 42 γραμμάρια και οι θερμίδες από 82 έως 380!
Αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιοπάθειας

«Αυτού του είδους τα σνακ περιέχουν μεγάλη ποσότητα λίπους και πολύ αλάτι, και μόνο υγιεινά και κατάλληλα για τα παιδιά δεν μπορούν να χαρακτηριστούν, όπως δυστυχώς ισχύει και για πολλά άλλα τρόφιμα που διατίθενται ως παιδικά στο εμπόριο» τονίζει ο κ. Καφάτος. «Και δεν είναι μόνο ότι παχαίνουν, αλλά συνήθως περιέχουν κακής ποιότητας λίπη, που αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιοπάθειας και άλλων δεινών». 
Σε ανάλογο συμπέρασμα κατέληξε προ μηνός αντίστοιχη μελέτη που διεξήχθη στη Βρετανία από το Ίδρυμα Προδιαγραφών Εμπορίου (TSI) της χώρας. Σε αυτή τη μελέτη αναλύθηκαν 279 είδη παιδικών τροφίμων και το συμπέρασμα ήταν ότι τα λίπη και το αλάτι που αυτά περιέχουν «τροφοδοτούν την ωρολογιακή βόμβα της παχυσαρκίας».
Οι υπεύθυνοι αυτής της έρευνας ανακοίνωσαν ότι εάν ένα παιδί τρώει τα προϊόντα με την υψηλότερη περιεκτικότητα σε λίπη, είναι δυνατόν να καταναλώνει 130 γραμμάρια λίπους την ημέρα (!), όταν θα έπρεπε να καταναλώνεται περίπου η μισή ποσότητα. Αντίστοιχα, αν το παιδί τρώει τα τρόφιμα με το περισσότερο αλάτι, θα φτάσει να καταναλώνει 13,5 γραμμάρια αλάτι την ημέρα - ποσότητα σχεδόν τριπλάσια από τη συνιστώμενη.


Το διαβάσαμε στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ
εμείς το βρήκαμε εδώ: ksipnistere

Τα Χρυσά Αυγά και η επανάληψη της ιστορίας

Αγαπητοί κυβερνήτες, δώστε στη Δημοκρατία το αληθινό της περιεχόμενο. Δεν υπάρχει δημοκρατία χωρίς αγάπη στον άνθρωπο. Δεν υπάρχει δημοκρατία χωρίς Δικαιοσύνη.

Σύμφωνα με την Συνθήκη των Βερσαλλιών, η Γερμανία επωμίστηκε όλα τα βάρη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Η Γαλλία και η Βρετανία παρουσίασαν στην Γερμανία τις αξιώσεις τους για την καταβολή των πολεμικών αποζημιώσεων, που ανέρχονταν στο ιλιγγιώδες για την εποχή ποσόν των 33 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ο αντίκτυπος αυτής της απαίτησης ήταν άμεσος: Προκάλεσε την εμφάνιση πληθωρισμού με πρωτόγνωρους ρυθμούς στην Γερμανική οικονομία.
Όπως ήταν φυσικό, οι Γερμανοί πολίτες έχασαν τις αποταμιεύσεις τους, ενώ πληρώνονταν σε χρήμα χωρίς αντίκρισμα. Τα αγαθά διατροφής έφθασαν σε αστρονομικές τιμές και σε κάθε γωνία της χώρας ξέσπασαν διαδηλώσεις, καθώς η ευρεία μάζα του πληθυσμού κυριολεκτικά λιμοκτονούσε.
Η συναισθηματική αντίδραση των Γερμανών, οι οποίοι ένιωθαν βαθιά πικραμένοι, απογοητευμένοι, ταπεινωμένοι και ιδιαίτερα ανήσυχοι για το μέλλον τόσο το δικό τους όσο και της χώρας δεν υπολογίσθηκε σωστά.

Οι συνθήκες διαμορφώθηκαν κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να εξωθήσουν σε δράση τις ακραίες πολιτικές ομάδες, όπως ήταν το Εθνικοσοσιαλιστικό Κόμμα του Χίτλερ. Οι Ναζιστές άρχισαν να απαιτούν την ανάληψη δράσης. Ο Χίτλερ αναλαμβάνει δράση με το αποτυχημένο Πραξικόπημα της Μπιραρίας. Το κόμμα διαλύεται, ο Χίτλερ φυλακίζεται. Δίδεται αμνηστία. Ο Χίτλερ αποφυλακίζεται. Το κόμμα επανιδρύεται και αναδεικνύεται ως το ισχυρότερο κόμμα και κερδίζει τις περισσότερες έδρες στη νέα Βουλή. Ο Αδόλφος Χίτλερ διορίζεται καγκελάριος της Γερμανίας.

Όταν ο Χίτλερ «ανέβηκε» στην εξουσία, η ανεργία στη Γερμανία ήταν στο 30%, ενώ σήμερα η ανεργία στην Ελλάδα είναι στο 27% και ανεβαίνει με σταθερό ρυθμό. Κατά τα μέσα της δεκαετίας του 20, ο Χίτλερ θεωρήθηκε χαρισματικός μόνο από πολύ λίγους φανατικούς. Σε τέτοιο βαθμό που στις εκλογές του 1928 οι Ναζί είχαν μόνο το 2,6% των ψήφων. Ωστόσο, σε λιγότερο από πέντε χρόνια, ο Χίτλερ ήταν καγκελάριος της Γερμανίας και ηγέτης του πιο δημοφιλούς πολιτικού κόμματος στη χώρα. Αυτό που άλλαξε ήταν η οικονομική κατάσταση στην χώρα.
Στον απόηχο του Wall Street Crash το 1929 υπήρξε μαζική ανεργία στη Γερμανία. «Οι άνθρωποι πραγματικά πεινούσαν», δήλωσε ο Jutta Ruediger σε δημοσίευμα του BBC. Ο Ruediger άρχισε να υποστηρίζει τους Ναζί αυτό το διάστημα και τόνισε ότι ήταν σε αυτό το πλαίσιο που ο Χίτλερ άρχισε να έχει την εικόνα του «Σωτήρα». Αυτή ακριβώς η ιστορία είναι που έχει σημασία σήμερα. Όχι επειδή επαναλαμβάνεται, σημειώνει ο ιστορικός Laurence Rees άλλα επειδή περιέχει προειδοποιήσεις.
Στα πλαίσια μιας οικονομικής κρίσης εκατομμύρια άνθρωποι ξαφνικά αποφάσισαν να στραφούν προς ένα αντισυμβατικό ηγέτη που νόμιζαν είχε «χάρισμα», επειδή συνδεόταν με τους φόβους τους, τις ελπίδες τους και την λανθάνουσα επιθυμία να κατηγορούν τους άλλους για την κατάσταση τους.

Ο ελληνικός λαός εξαθλιωμένος από τις απαιτήσεις των μεγάλων δυνάμεων, στρέφεται προς το ανύπαρκτό μέχρι πρόσφατα εθνικιστικό κόμμα. Οι ομαδικές απολύσεις, η αυξανόμενη ανεργία, η βαριά φορολογία, η έλλειψη προοπτικής ανάκαμψης γέννησε την απελπισία. Το εθνικιστικό κόμμα, αποθρασύνεται και εκτραχύνεται. Η επίσημη εξουσία δεν αντιδρά. Όλα τα γνώριζαν αλλά δεν αντέδρασαν. Γίνεται το «πραξικόπημα» της καφετέριας με τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα. Η κυβέρνηση αντιδρά, με συλλήψεις και φυλακίσεις. Το κόμμα μάλλον θα διαλυθεί και αργότερα ίσως δοθεί αμνηστία στα φυλακισμένα του στελέχη και μετά το κόμμα θα επανιδρυθεί και η εξουσία θα καταληφθεί από έναν «χαρισματικό» ηγέτη. Τώρα πλέον δεν έχουμε προειδοποιήσεις όπως λέει παραπάνω ο ιστορικός αρθρογράφος του BBC, Laurence Rees. Έχουμε επανάληψη της ιστορίας.

Δεν αντιμετωπίζεται έτσι ο ναζισμός, για να μη ολοκληρωθεί η επανάληψη της ιστορίας. Η γενεσιουργός αιτία του ναζισμού είναι η απελπισία. Οι κυβερνώντες πρέπει να νοιαστούν για τον λαό. Να δώσουν σημασία στην οδύνη του κόσμου. Καμμιά φυλακή δεν μπορεί να κρατήσει μέσα τον «σωτήρα» του πεινασμένου λαού. Θα τον δούμε κυβερνήτη πριν καλά-καλά ξυπνήσουμε.

Τόσο καιρό, αστυνομίες, μυστικές υπηρεσίες, κυβέρνηση τα γνώριζαν αυτά. Γνώριζαν ότι θα χτυπήσουν, είχαν διασυνδέσεις. Ήξεραν τη στρατιωτική οργάνωση, τα τάγματα εφόδου, τις επεμβάσεις, τις κακοποιήσεις και τις δολοφονίες των αλλοδαπών. Τι έκαναν, γιατί τα άφηναν να εξελίσσονται, γιατί άφησαν το χρυσό αυγό του φιδιού να εκκολαφτεί; Καλές οι συλλήψεις, καλά να τους βάλουν και στη φυλακή, αλλά με την πείνα του κοσμάκη τι θα γίνει; Και γι’ αυτή την πείνα είναι όλοι υπεύθυνοι.

Το κακό δεν το πολεμάς με τη βία. Το κακό το πολεμάς με το Καλό. Με το Ενδιαφέρον στον Άνθρωπο το πολεμάς. Δεν μπορείς να παίρνεις μέτρα σε βάρος του, ερήμην του, ως να μην υπάρχει, σαν να υποκρίνεται ότι υποφέρει.

Με ειλικρίνεια και ευθύνη πρέπει οι κυβερνώντες να αντιμετωπίσουν την κρίση. Δεν μπορούν να εθελοτυφλούν, να μιλάνε για ανάκαμψη και να συνεχίζουν να καταπιέζουν τον λαό. Τα ψέματα αντιμετωπίζονται με την Αλήθεια, όχι με άλλα ψέματα. Όλα να βγουν στο Φως. Από πού η χρηματοδότηση του χρυσού αυγού; Ποιος κινεί τα νήματα;
Παιδεία και ήθος στα παιδιά, αυτά χρειαζόμαστε, για να μην έχουν οξυγόνο αυτοί. Δεν είναι ηρωισμός οι μαχαιριές και οι φόνοι. Αυτά πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά μας.

Αγαπητοί κυβερνήτες, δώστε στη Δημοκρατία το αληθινό της περιεχόμενο. Δεν υπάρχει δημοκρατία χωρίς αγάπη στον άνθρωπο. Δεν υπάρχει δημοκρατία χωρίς Δικαιοσύνη.

Μανούλα, πάλι βούλωσε η μύτη μου !!

Γιατί το παιδί μου έχει συνέχεια βουλωμένη μύτη;
 .
Καλημέρα σας. Η 10 ετών κόρη μου έχει συνέχεια βουλωμένη μύτη και όταν σηκώνεται το πρωί μπορεί να φτερνιστεί και 20 φορές συνεχόμενα. Πήγα στο γιατρό μαζί της αλλά μου είπε ότι είναι καλά... απλώς μπορεί να είναι αλλεργική σε σκόνη. Μου είπε να κάνει βουτιές στην θάλασσα αλλά βλέπω ότι δεν την βοηθάει τίποτα.
Τι άλλο μπορεί να είναι; Ποιόν άλλον γιατρό μπορώ να ρωτήσω, μιας και μένω στη Λευκάδα; Δεν μου έγραψε κάποιες εξετάσεις. Πρέπει να κάνω κάτι;
Ευχαριστώ πολύ

Εάν η κόρη σας δεν εμφανίζει και σημεία δύσπνοιας - βρογχίτιδος ή έντονης ρινικής δυσχέρειας ζητήστε από τον παιδίατρο σας (μέχρις ότου καταστεί δυνατό να εξετασθεί από εξειδικευμένους γιατρούς) να σας παραπέμψει για εργαστηριακές εξετάσεις αίματος ώστε να δει εάν υπάρχουν αλλεργίες σε βασικά αλλεργιογόνα και να σας βοηθήσει με την κατάλληλη τοπική ρινική αγωγή.

Πολλά άτομα που κατοικούν σε νησιά ταλαιπωρούνται από την υγρασία με παρόμοια συμπτωματολογία.
Φροντίστε το δωμάτιο του παιδιού να μην έχει υγρασία, απομακρύνετε παιχνίδια που πλένονται δύσκολα και συγκρατούν σκόνη (λούτρινα), βαριές κουρτίνες, μοκέτες, πολλά βιβλία και παιχνίδια. Όσο πιο απλό το δωμάτιο του παιδιού τόσο πιο καλύτερη θα είναι η ατμόσφαιρα του.

Εάν έχει έντονη ρινική δυσχέρεια με πολύ ανήσυχο ύπνο αποκλείστε με μια πλάγια ακτινογραφία αδενοειδών εκβλαστήσεων την υπερτροφία των αδενοειδών (τα γνωστά μας κρεατάκια ) που μπορεί να συμβάλλουν στην ρινική συμφόρηση. Φυσιολογικό ορό για ρινικές πλύσεις μπορείτε να χρησιμοποιείτε γιατί βελτιώνει πολλές φορές τα ρινικά συμπτώματα.

Η Δήμητρα Ντινοπούλου είναι Αναπληρώτρια Διευθύντρια Ω.Ρ.Λ Τμήματος Ευρωκλινικής Παίδων.
mama365.gr

Η καλοσύνη δεν ήταν ποτέ πολυτέλεια

kollia1_430 (WinCE)
Αλλά να, οι διαφορές του χθες, σήμερα γίνονται βάραθρα

«ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΤΟ ΛΟΓΟ ΘΑ ΔΑΚΡΥΣΩ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ ΚΑΙ ΘΑ ΨΙΘΥΡΙΣΩ, Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ».
Δανείζομαι τη φράση, για να ξεδιπλώσω δικά μου συναισθήματα. Γιατί αυτή η φράση χτυπάει την καρδιά μου και το μυαλό μου, σταθερά, με καρφάκια που πληγώνουν και ματώνουν αλλά και με βελούδο που χαϊδεύει απαλά, εκεί που πάντα το σώμα επιθυμεί και ο νους ξαπλώνει.

«ΘΑ ΔΑΚΡΥΣΩ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ», ΛΕΕΙ.
Και σκέφτομαι ότι τα δάκρυα, απλή ένδειξη ότι τα γόνατα λυγίζουν ελαφριά μπροστά σε μια χαρά ή έναν πόνο, μπροστά σε μια εικόνα που συγκινεί -ο καθένας έχει τις δικές του-, στο άκουσμα μιας μουσικής ή στην ανάμνηση του βιώματος, σπανίζουν πια. 
Τα άλλα, τα δάκρυα αντίδρασης δεν έχουν την ίδια γεύση.
ΘΑ ΨΙΘΥΡΙΣΩ «Σ’ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ», ΛΕΕΙ. 
Και πάλι σκέφτομαι ότι αυτή η υπέροχη λέξη, η βαθιά, χάνει μέρα με τη μέρα τη χροιά της, το χρώμα της ξεφτίζει μπροστά στο εκτυφλωτικό φως που καίει κάθε κύτταρο ευγένειας, κάθε κύτταρο καλής προαίρεσης.
254896_628670023826357_910168692_n
ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΔΕ ΧΩΡΙΖΟΜΑΣΤΕ ΜΟΝΟ ΣΕ ΦΤΩΧΟΥΣ ΚΑΙ ΠΛΟΥΣΙΟΥΣ, ψηλούς και κοντούς, ωραίους και άσχημους, έξυπνους και χαζούς, ικανούς και ανίκανους. Οι άνθρωποι χωριζόμαστε συναισθηματικά σε μικρόψυχους και μεγαλόψυχους. 
Όσο οι μικρόψυχοι κερδίζουν έδαφος και προχωρούν στη ζωή ευθυτενείς, τόσο οι μεγαλόψυχοι αποσύρονται. Και σπανίζουν εκείνοι που δακρύζουν και λένε «σε ευχαριστώ».

ΓΙΑΤΙ ΑΜΑ ΔΑΚΡΥΣΕΙΣ Ή ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΕΙΣ, ΚΑΤΑΤΑΣΣΕΣΑΙ ΣΤΗΝ ΑΚΑΤΑΝΟΗΤΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΟΥ ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΥ, ΤΟΥ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΥ, ΤΟΥ ΑΛΛΙΩΤΙΚΟΥ.
Δεν παρακολουθείς τη μιζέρια του άλλου, δεν εντάσσεσαι στην αγέλη που κυνηγά χρήμα και εξουσία, δεν χαρακτηρίζεσαι ως leader της εποχής. Η προσφορά άνευ όρων, η αγαθή προσφορά χωρίς δεύτερη σκέψη, η εμπιστοσύνη χωρίς ενδοιασμούς, όλα αυτά που θα κάνουν τη ζωή σου πιο όμορφη και θα κερδίσεις ανθρώπους και την ψυχική ευφορία που προκαλείται από την ικανοποίηση που έπεται, προκαλούν τρόμο.

ΟΣΟ ΠΙΟ ΣΥΧΝΑ ΠΡΟΔΙΔΕΣΑΙ, τόσο πιο μικρόψυχος θα μπορούσες να καταλήξεις.
246495_628669907159702_1649380155_nΟΧΙ ΟΜΩΣ. ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΝ ΣΕ «ΚΛΕΒΟΥΝ», ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΑ, τόσο να θυμάσαι πως πάλι κερδισμένος είσαι. Αυτός που «κλέβει» την ιδέα σου -μου έτυχε αυτό όπως και σε πολλούς άλλους-, αυτός που σε αντιγράφει για να ωφεληθεί άνευ εσού, αυτός που ποτέ δε θα εκτιμήσει ότι με αυθορμητισμό του έδωσες, αυτός πάντα μικρό ερπετό θα είναι. Βρώμικο και δύσοσμο. 
Αυτοί που πουλούν στεγνά σήμερα -συναδέλφους και φίλους, γνωστούς και αγνώστους προς αυτούς- θα παραμείνουν σκουπίδια πολυπατημένα από ρόδες μετά την απεργία των σκουπιδιάρικων. Θα έχουν λεφτά και χαμόγελα απαστράπτοντα, μα τη στιγμή που στους σάλιαγκες δίπλα τους θα τελειώσει το σάλιο, δεν θα έχουν ένδυμα άλλο να σκεπαστούν.
64759_628669960493030_1999410087_n

ΚΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΟΛΑ, ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΔΑΚΡΥΑ ΟΥΤΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.
Η βαθιά ανάσα της ουσιαστικής, αληθινής ικανοποίησης του δοσίματος και της ανταπόδοσης είναι ξένοι τόποι. Απάτητοι για αυτούς. Αυτό το οξυγόνο θα γεμίζει τους άλλους πνεύμονες. Το (γλυκό, όχι αλατισμένο) κλάμα του μίζερου και το (γλυκανάλατο, όχι σταράτο) ευχαριστώ του κόλακα, που ορίζουν πληθώρα κρατούντων σήμερα, δεν αφορούν τις ψυχές τις μεγαλόψυχες.

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΕΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΕΣ. 
Όμως, στον ενήλικο βίο μας, επιλέγουμε στρατόπεδο. Θα είμαστε με τους μεγαλόψυχους που ρισκάρουν κάθε μέρα ή τους μικρόψυχους που φορούν πανοπλίες παντού, γύρω από την καρδιά τους και γύρω από την ψυχή τους; Δακρύζω σα μικρό παιδί όσο περισσότερο χρειάζεται να πω «ευχαριστώ».

     Αφιερωμένο στον Μιχάλη Δ.
    
Μια Κόλλια -  δημοσιογράφος.
  doctv.gr , Οι εικόνες είναι του βιετναμέζου Vu Cong Dien

Αντικλείδι, http://antikleidi.com

Καλλιεργώντας το θάρρος στα παιδιά

Θάρρος – Μια από τις μεγαλύτερες ανθρώπινες αρετές!

 
Το θάρρος έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα πιο θετικά γνωρίσματα των ανθρώπων και ως μια από τις βασικές αρετές της ανθρώπινης φύσης! Το θάρρος είναι βασικό συστατικό της ωρίμανσης και είναι αυτό που μας ωθεί να φτάσουμε νέους στόχους, ακόμα και αν η προσπάθεια μοιάζει δύσκολη ή οδυνηρή.

Οι ψυχολόγοι Seligman και Peterson, αναφέρουν τη σοφία και τη γνώση, τον ανθρωπισμό, τη δικαιοσύνη, τη μετριοπάθεια, την υπέρβαση και μεταξύ όλων αυτών το θάρρος, ως τις έξι πιο βασικές δυνάμεις και προτερήματα των ανθρώπων!

Τι είναι το θάρρος; 
Το θάρρος, είναι η ικανότητα που επιτρέπει σε ένα άτομο να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες, τον κίνδυνο, τον πόνο κ.α. χωρίς φόβο, αλλά με γενναιότητα. Επίσης, έχει μια ισχυρή ηθική διάσταση, διότι συνδέεται με το θάρρος της γνώμης και με το να πράττεις το σωστό σύμφωνα με τις πεποιθήσεις σου, ιδίως παρά την κριτική που μπορεί να δεχτείς. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, το θάρρος περιλαμβάνει κάποιες βασικές υποκατηγορίες – τη γενναιότητα, την επιμονή και την ειλικρίνεια.

Η γενναιότητα, είναι αυτή που συνδέεται πιο συχνά με το θάρρος και ορίζεται ως η ικανότητα του να υποστηρίζεις αυτό που είναι σωστό σε δύσκολες καταστάσεις. Η γενναιότητα μπορεί να πάρει σωματική μορφή – να ενεργείς γενναία παρά τις πιθανές σωματικές βλάβες που μπορεί να υποστείς, και τη μορφή της ηθικής – να ενεργείς με τρόπο που ενισχύει αυτό που πιστεύεις ότι είναι το καλό, παρά την κοινωνική αποδοκιμασία και τις πιθανές αντιδράσεις των άλλων.

Η επιμονή, εμπίπτει στην ευρύτερη κατηγορία του θάρρους, διότι περιλαμβάνει τη συνέχιση μια διαδρομής ή ενός στόχου, ακόμα και αν έχει προηγηθεί ένα εμπόδιο ή μια αποτυχία. Να μην τα παρατάς στα δύσκολα με άλλα λόγια!

Η ειλικρίνεια, εντάσσεται στο θάρρος γιατί περιλαμβάνει κάτι περισσότερο από να λες απλώς της αλήθεια. Η ειλικρίνεια μπορεί και ισοδυναμεί με την ακεραιότητα, και περιλαμβάνει την ικανότητα να λες την αλήθεια στον εαυτό σου και στον κόσμο όποιες και να είναι οι συνθήκες. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις στη ζωή όλων μας, όπου για να είσαι ειλικρινής και αυθεντικός απαιτείται μεγάλη αντοχή για να ξεπεραστεί ο φόβος της αποδοκιμασίας.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω χαρακτηριστικά, θα μπορούσαμε να καταλήξουμε ότι δεν είναι καθόλου τυχαίο που το θάρρος έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα πιο βασικά προτερήματα που μπορεί να έχει κάποιος άνθρωπος, και επομένως σίγουρα αξίζει να το διδάξουμε στα παιδιά!

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να καλλιεργήσουν το θάρρος;
Έχετε παρατηρήσει ποτέ τον τρόπο που μαθαίνει ένα παιδί να περπατάει; Όσες φορές και αν πέσει, όσες φορές και αν αποτύχει και απογοητευτεί, δεν θα τα παρατήσει. Θα ξανασηκωθεί και θα προσπαθήσει έως ότου τα καταφέρει! Τα παιδιά έχουν ένα φυσικό ένστικτο που τα οδηγεί να δοκιμάζουν νέες δεξιότητες αγνοώντας το φόβο του να μην πληγωθούν και μια εσωτερική δύναμη που τα οδηγεί να πράττουν με θάρρος! Καθώς όμως μεγαλώνουν, η γνωστική τους αντίληψη αυξάνει και μαζί με αυτήν οι φοβίες τους. Εκεί είναι που θα χρειαστούν τη βοήθεια των γονιών για να ανακτήσουν το θάρρος τους!

Η καλλιέργεια του θάρρους, περιλαμβάνει την ενθάρρυνση των παιδιών να δοκιμάζουν νέες εμπειρίες ακόμα και όταν αρχίζουν να νιώθουν φοβισμένα (εξαιρούνται φυσικά οι επικίνδυνες καταστάσεις). Οι γονείς είναι σημαντικό να εξηγήσουν στα παιδιά τη διαφορά του θάρρους από την κοινή λογική όταν εμπλέκονται σε κάτι επικίνδυνο.

Όταν τα παιδιά αρχίζουν και αποκτούν φοβίες όπως για παράδειγμα τα φαντάσματα ή το σκοτάδι, αυτό είναι σημάδι ότι οι γνωστικές τους ικανότητες αρχίζουν και αναπτύσσονται! Σε αυτό το σημείο η ώθηση του θάρρους χρειάζεται μια μικρή ενίσχυση. Οι γονείς μπορούν να συζητήσουν με το παιδί την αντικειμενική πλευρά του φόβου και να το βοηθήσουν να χρησιμοποιεί λέξεις για να τον εκφράζει αντί να παραλύει από αυτόν!

Επίσης σημαντικό για τα παιδιά, είναι να μάθουν να αντιμετωπίζουν με θάρρος το άγνωστο και το απροσδόκητο. Για παράδειγμα, όταν θα μπουν σε μια καινούρια σχολική τάξη, θα έχουν να αντιμετωπίσουν έναν μεγάλο αριθμό από αγνώστους και μια σειρά από πολλά ερωτήματα – Θα είναι καλός ο δάσκαλος; Θα κάνω φίλους; Θα είναι δύσκολο το σχολείο; Για να μάθει το παιδί να διαχειρίζεται αυτούς τους φόβους και τις αγωνίες, θα πρέπει να οπλιστεί με θάρρος! Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί, προετοιμάζοντάς το για το επερχόμενο γεγονός έτσι ώστε να εξοικειωθεί με τις νέες προκλήσεις. Η ανοιχτή επικοινωνία και η συζήτηση με το παιδί για αυτά που πρέπει να περιμένει, καθώς και οι τρόποι για να χειριστεί πιθανές καταστάσεις, θα το βοηθήσουν να αντιμετωπίζει με περισσότερο θάρρος το άγνωστο!

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, αρχίζουν και αποκτούν επίγνωση και μια αίσθηση του σωστού και του λάθους. Αρχίζουν δηλαδή και χτίζουν τα θεμέλια του ηθικού θάρρους! Το θάρρος στην ηθική του μορφή, επιτρέπει στα παιδιά να κάνουν το σωστό, παρά το φόβο των αρνητικών συνεπειών. Οι γονείς για να καλλιεργήσουν και να βοηθήσουν το παιδί να αναπτύξει το θάρρος της ηθικής, είναι σημαντικό να ενθαρρύνουν και να επαινούν το παιδί όταν πράττει το σωστό ακόμα και όταν αυτό το κάνει αντιδημοφιλή σε μερικές ομάδες παιδιών. Επίσης, η εξάσκηση πιθανών αντιδράσεων για το τι θα πρέπει να κάνει όταν βλέπει κάποιον να αδικείται ή να εκφοβίζεται, ή όταν το ίδιο πιέζεται να κάνει κάτι το οποίο θεωρεί λάθος, είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην επίδειξη του θάρρους.

Το πώς συμπεριφέρονται και διαχειρίζονται οι γονείς τα εμπόδια ή μια δύσκολη κατάσταση επηρεάζει ιδιαίτερα τον τρόπο που αντιμετωπίζει και το ίδιο το παιδί τα πράγματα. Οι γονείς είναι καλό να προσπαθούν ακόμα και στα δύσκολα να μην χάνουν την ψυχραιμία τους. Αντίθετα, η ηρεμία της σκέψης και η συζήτηση είναι αυτές που θα βοηθήσουν να λυθεί το πρόβλημα. Όταν χρειαστεί να πάρουν θέση για το τι είναι σωστό (ακόμα και αν η θέση τους είναι κόντρα στο ρεύμα), δίνουν ένα ισχυρό παράδειγμα στα παιδιά που σίγουρα θα το θυμούνται!

Όταν χάνεις το θάρρος σου, χάνεις τα πάντα, έλεγε ο Γκαίτε. Οι δυσκολίες, οι λύπες και τα αναπάντεχα τις ζωής θέλουν θάρρος για να αντιμετωπιστούν. Αν καταφέρουμε να αντιμετωπίζουμε τα πράγματα με περισσότερη γενναιότητα, θα καταφέρουμε να πετύχουμε πολλά που τα θεωρούμε ακατόρθωτα! Ακόμα και αν η αποτυχία φέρνει απογοήτευση, το θάρρος είναι αυτό που θα ανακτήσει την ελπίδα και την προσπάθεια! Ακόμα και όταν τα πράγματα φαίνεται να έχουν πάρει λάθος δρόμο και πορεία, το θάρρος είναι αυτό που θα μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε έναν πιο δίκαιο και όμορφο κόσμο, και αυτό είναι που πρέπει να διδάξουμε εμείς οι μεγάλοι στα παιδιά!

Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας με το διάβασμα

Το να βοηθάτε το παιδί με τα μαθήματά του δε σημαίνει να τα κάνετε εσείς για εκείνο, αλλά να του δίνετε κάποιες κατευθύνσεις προκειμένου να βρει τον δικό του αποτελεσματικό τρόπο διαβάσματος, τον οποίον θα εφαρμόζει μεγαλώνοντας.
Ξεκινήστε όσο το παιδί είναι ακόμα μικρό, από την Ά τάξη του Δημοτικού, για να δείτε αποτελέσματα ακόμα πιο γρήγορα. Πώς;
Βοηθήστε τα σε μία-δύο ασκήσεις μαθηματικών,
αλλά αφήστε τα μετά να προσπαθήσουν μόνα τους.
 

Το κατάλληλο περιβάλλον

Για να μπορέσει το παιδί να συγκεντρωθεί και να αποδώσει στο διάβασμά του χρειάζεται έναν χώρο ήσυχο, με καλό φωτισμό και με κάποιον βασικό εξοπλισμό (π.χ. μολύβια, γόμες, χάρακες, υπογραμμιστικά κ.λ.π.). Καθώς στις μικρές τάξεις του Δημοτικού τα παιδιά έχουν συχνά να κάνουν εργασίες και κατασκευές, για τις οποίες μπορεί να χρειαστούν συγκεκριμένα υλικά, καλό είναι αυτό να το μαθαίνετε αμέσως όταν το παιδί επιστρέφει από το σχολείο, ώστε να τα προμηθεύεστε εγκαίρως.

Κλείστε τηλεόραση και υπολογιστή

Είναι σχεδόν αδύνατο για το παιδί να συγκεντρωθεί στο διάβασμά του αν στο γραφείο του υπάρχει πάντα ένας υπολογιστής ανοιχτός ή αν κάποια τηλεόραση παίζει δυνατά στο σπίτι, πόσο μάλλον, για τα μεγαλύτερα παιδιά, αν χτυπά διαρκώς το κινητό τους. Πιθανώς να είναι δύσκολο να τα πείσετε να κλείσουν όλες αυτές τις συσκευές, όμως πρέπει να τους δώσετε να καταλάβουν πως όσο πιο συγκεντρωμένα είναι στο διάβασμά τους τόσο πιο γρήγορα θα τελειώσουν.

Ξεχωριστός χώρος για το κάθε παιδί

Ακόμα και οι πιο επιμελείς μαθητές μπορεί να αποσπούν ο ένας την προσοχή του άλλου την ώρα του διαβάσματος. Έτσι, αν έχετε δύο παιδιά που πηγαίνουν σχολείο, προσπαθήστε να ορίσετε ξεχωριστούς χώρους διαβάσματος για το κάθε ένα και διατηρήστε ένα αυστηρό ωράριο ησυχίας, ώστε αν το ένα έχει τελειώσει το διάβασμα να μην ενοχλεί το άλλο.

Βρείτε τους χρόνους τους

Κάποια παιδιά είναι πιο παραγωγικά στο διάβασμά τους αμέσως μετά το σχολείο, ενώ κάποια άλλα προτιμούν να διαβάζουν πιο αργά το βράδυ, αφού έχουν πρώτα ξεκουραστεί. Το ποιο πρόγραμμα θα επιλέξετε έχει να κάνει με το δικό σας παιδί, πάντως το σημαντικό είναι να το τηρείτε αυστηρά ώστε το διάβασμα να του γίνει τρόπος ζωής.

Γίνετε η «πηγή» τους

Είναι πολύ πιθανό, ειδικά για τα πιο μικρά παιδιά, να χρειαστούν συχνά την βοήθεια και τις γνώσεις σας για κάποια μαθήματα. Και όσο αυτό είναι εφικτό, καλό είναι να είστε εκεί για εκείνα. Βοηθήστε τα π.χ. σε μία-δύο ασκήσεις μαθηματικών, αλλά αφήστε τα μετά να προσπαθήσουν μόνα τους. Μην κάνετε, όμως, το λάθος να τους δίνετε «μασημένη τροφή», π.χ. λυσάρια με έτοιμες απαντήσεις για τις ασκήσεις τους, γιατί με τον τρόπο αυτό δεν θα μπορέσουν να μάθουν τίποτα. Αν δεν γνωρίζετε την απάντηση σε κάποιο ερώτημά τους αναζητήστε την μαζί, π.χ. μέσα από το βιβλίο τους, κι αν συνεχίζετε να μη μπορείτε να τα βοηθήσετε συζητήστε το με τον δάσκαλο ή καθηγητή του παιδιού, ώστε να σας δώσει κατευθύνσεις για το τι να κάνετε στο σπίτι.

Γραπτό πρόγραμμα

Ένας καλός τρόπος να οργανώσετε το παιδί με τα διαβάσματά του είναι να του μάθετε να τα γράφει. Να έχει, δηλαδή, ένα ημερολόγιο στο οποίο θα γράφει κάθε μέρα τι μαθήματα έχει για την επόμενη ή τη μεθεπόμενη και να τα βάζει σε σειρά προτεραιότητας. Μπορεί, μάλιστα, να βοηθά το παιδί να ξεκινά το διάβασμά του με τα πιο «δύσκολα» μαθήματα και να αφήνει τελευταία τα πιο εύκολα ή τις εργασίες.

Σε επαφή με τους δασκάλους και τους καθηγητές

Μη χάνετε τις συναντήσεις δασκάλων-γονιών, όπου μπορείτε να ενημερώνεστε για την πρόοδο του παιδιού σας στο σχολείο, και οποιαδήποτε στιγμή νιώσετε την ανάγκη μη διστάζετε να επικοινωνείτε με τους δασκάλους του παιδιού για να ρωτάτε πώς τα πηγαίνει με τα μαθήματα αλλά και με τους συμμαθητές του. Επιπλέον, ενημερώνετε τους δασκάλους αν βλέπετε ότι το παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες με κάποιο μάθημα.

Ελέγχετε τα τεστ

Ζητάτε από το παιδί να σας δείχνει τις διορθωμένες εργασίες του και τα βαθμολογημένα τεστ. Μην το κάνετε, όμως, για να το μαλώσετε ή να το κρίνετε, ειδικά αν δεν τα έχει πάει καλά, αλλά για να έχετε εικόνα της προόδου του και να το βοηθάτε να καταλαβαίνει τα λάθη του, ώστε να μην τα επαναλάβει. Σκοπός, άλλωστε, είναι να αριστεύσει στις εξετάσεις που γίνονται στο τέλος κάθε χρονιάς και εν τέλει, μεγαλώνοντας, να μην του μένουν κενά από τις τάξεις που θα περνά.

Μην το απογοητεύετε

Υπάρχει περίπτωση, κάποια στιγμή μέσα στη χρονιά, το παιδί να δυσκολευτεί με κάποιο μάθημα ή και να κουραστεί με τα καθημερινά διαβάσματα. Και είναι ακριβώς εκείνες οι στιγμές που έχει ανάγκη από την στήριξή σας. Αν δείτε ότι απελπίζεται επειδή δεν καταλαβαίνει κάτι, αντί να το πιέσετε βρείτε του κάθε δυνατή λύση για να το καταλάβει –εν ανάγκη, κάντε του ιδιαίτερα μαθήματα. Κι αν το δείτε να κουράζεται, δώστε του κίνητρα και εμψυχώστε το. Θυμίστε του πόσο ικανό και έξυπνο είναι, πόσα πράγματα μαθαίνει μεγαλώνοντας και πόσο σπουδαία θα νιώθει όταν θα έχει τελειώσει τα διαβάσματά του. Και εξηγήστε του ότι όσο μεγαλώνει οι υποχρεώσεις του θα αυξάνονται, όμως μαζί με αυτές θα αυξάνονται και όλα αυτά που θα κερδίζει, οι εμπειρίες, και οι ελευθερίες που θα αποκτά. Άλλωστε, υπάρχει πάντα το σαββατοκύριακο, για να χαλαρώσει και να διασκεδάσει!

Φροντίστε για τον ύπνο και το φαγητό του

Ο επαρκής ύπνος και το θρεπτικό φαγητό είναι απαραίτητα για την καλύτερη απόδοση του παιδιού στα διαβάσματά του. Σε συνδυασμό, μάλιστα, με την τακτική άσκηση εξασφαλίζουν το πολύτιμο «νους υγιής εν σώματι υγιεί» που χρειάζεται κάθε μαθητής.

mama365.gr

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki