Monday 13 April 2015

Ν. Βρεττάκος: Τα λουλούδια προσεύχονται για τα παιδιά

Ἀναδύθηκε δάσος ζοφερὸ
ἀπ᾿ τὸ πνεῦμα μας
κι ἐκάλυψε τὸν ὁρίζοντα.
Μόνο ἀτραποὶ τρυπώνουν
καὶ χάνονται μέσα στὸ φόβο.
Μέλλον δὲν φαίνεται.
-------------------
Τρέχουν, χορεύουν ἀνύποπτα
γιὰ ὅ,τι γίνεται πάνω τους
τὰ παιδιά, ἐνῷ γέρνοντας γύρω
καὶ κάτω ἀπ᾿ τὰ πόδια τους, (ὡς
ν᾿ ἀκοῦν τὴ βοὴ καὶ νὰ βλέπουν
τὸ σύννεφο) σὰν ἕνα ἀπέραντο
ὑπαίθριο ἐκκλησίασμα
τὰ λουλούδια προσεύχονται.

Υπερκινητικά παιδιά από τα πρόσθετα τροφίμων;

Έπειτα από 30 χρόνια συζητήσεων και έντονων διαξιφισμών, οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι πρόσθετες ουσίες τροφίμων, που εμπεριέχουν χρωστικές και συντηρητικά, μπορούν
να προκαλέσουν υπερκινητικότητα στα παιδιά, μαθησιακές δυσκολίες και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής.

ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ?
Επιβεβαιώνοντας έρευνα του Αμερικανού επιστήμονα, Μπεν Φέινγκολντ, ο οποίος πρώτος τη δεκαετία του 70 ενοχοποίησε τις τεχνητές χρωστικές ουσίες για υπερδραστηριότητα στα παιδιά, ερευνητές του Πανεπιστήμιου του Σαουθάμπτον, που διεξήγαγαν μελέτη για λογαριασμό της βρετανικής κυβέρνησης, προειδοποιούν ότι τα πρόσθετα τροφίμων επηρεάζουν καταλυτικά τη συμπεριφορά των παιδιών.

Στις ΗΠΑ οι γιατροί είθισται να χορηγούν φάρμακα όπως οι αμφεταμίνες, καθώς θεωρούν την υπερκινητικότητα διαταραχή του οργανισμού, ενώ στη Γαλλία ένα στα 400 παιδιά λαμβάνουν το αμφεταμινούχο σκεύασμα Ritaline για την αντιμετώπισή της. Σε άλλες χώρες οι γιατροί θεωρούν ότι η υπερκινητικότητα έχει γενετικά και κοινωνικά αίτια – οφείλεται δηλαδή σε γονίδια, ανεπαρκή εκπαίδευση και οικογενειακή αστάθεια.
Η έρευνα των Βρετανών επιστημόνων, που πραγματοποιήθηκε σε 153 παιδιά, ηλικίας 3 ετών, και σε 144 παιδιά, ηλικίας 8 και 9 ετών, έδειξε σημαντικές διαφορές στη συμπεριφορά τους μετά την κατανάλωση φρουτοχυμών στους οποίους είχαν προστεθεί συνήθεις χρωστικές ουσίες κι ένα συντηρητικό. Τα κοκτέιλ των πρόσθετων ουσιών περιείχαν τις χρωστικές Ε110, Ε122, Ε102, Ε104, Ε124, Ε129 και το συντηρητικό Ε211, που εμπεριέχονται κυρίως σε γλυκά, παγωτά και αναψυκτικά που κυκλοφορούν ευρέως στην αγορά.
Ανάμεσα στα αναψυκτικά που περιέχουν το συντηρητικό Ε211 είναι τα Ρepsi Μax, Fanta, Sprite και Coca Light, ενώ άλλα Ε υπάρχουν σε πολλά τυποποιημένα γλυκίσματα και κέικ. Αμφότεροι οι συνδυασμοί που χορηγήθηκαν και στις δύο ηλικιακές ομάδες είχαν μεγαλύτερη επίδραση από το ψευτοφάρμακο.
Και οι τέσσερις ομάδες εμφάνισαν αυξημένη υπερκινητικότητα (αν και στη μία η αλλαγή ήταν λίγο κάτω της στατιστικά σημαντικής). Κατά μέσο όρο, τα παιδιά εμφάνισαν περίπου το 10% των συμπτωμάτων των παιδιών που πάσχουν από Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ).

Επιδράσεις
Οι ανεπιθύμητες επιδράσεις δεν ήταν ορατές μόνο σε παιδιά με υπερκινητικότητα, αλλά και στον γενικό πληθυσμό, τονίζουν οι συντάκτες της έρευνας, προσθέτοντας ότι τα αρμόδια όργανα της ΕΕ θα πρέπει να αναθεωρήσουν τα όρια ασφαλείας των ένοχων συντηρητικών και χρωστικών, έστω κι αν καταφέρουν σημαντικό πλήγμα στην παγκόσμια αγορά πρόσθετων τροφίμων, η αξία της οποίας ξεπερνά τα 25 δισεκατομμύρια δολάρια.

ΠΕΝΤΕ ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1 Πώς μπορούμε να αποφύγουμε τα πρόσθετα τροφίμων;
Απέχοντας από συγκεκριμένα τρόφιμα. Για παράδειγμα, το βενζοϊκό νάτριο (Ε211) χρησιμοποιείται ευρέως σε αναψυκτικά, γλυκά και παγωτά. Ολες οι πρόσθετες ουσίες φέρουν τον κωδικό αριθμό Ε, ωστόσο στα προϊόντα που εμπεριέχονται δεν αναγράφονται αναλυτικά τα συστατικά αυτά.
2 Ορισμένα προϊόντα είναι καλύτερα από άλλα;
Ολες οι πρόσθετες ουσίες έχουν απαγορευτεί από εγκεκριμένα οργανικά τρόφιμα. Το γρήγορο φαγητό και τα τρόφιμα που έχουν υποστεί υψηλή επεξεργασία θεωρούνται ύποπτα.
3 Πρέπει να ανησυχούμε περισσότερο για τα συντηρητικά ή για τις χρωστικές;
Η συγκεκριμένη έρευνα ενοχοποιεί περισσότερο τις τεχνητές χρωστικές.
4 Δηλαδή, οι φυσικές χρωστικές ουσίες είναι «αθώες»;
Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι οι χρωστικές χρησιμοποιούνται σε σάλτσες, γλυκά και λιπαρά τρόφιμα προκειμένου να τα κάνουν πιο εύγευστα, ωστόσο δεν έχουν καμία διατροφική αξία.
5 Τα παιδιά μπορούν να καταναλώνουν περιστασιακά αυτές τις πρόσθετες ουσίες;
Ορισμένα παιδιά είναι πιο ευάλωτα από άλλα. Οσα εμφανίζουν προβλήματα συμπεριφοράς θα πρέπει να απέχουν ολοκληρωτικά, τα υπόλοιπα μπορούν να τα καταναλώνουν περιστασιακά.
«Πείτε “όχι” σε όλα τα τεχνητά χρωστικά»
ΜΕΡΙΚΟΙ ακαδημαϊκοί υπογραμμίζουν ότι η FSΑ όφειλε να προχωρήσει περισσότερο. «Οι τεχνητές χρωστικές ουσίες θα πρέπει να απαγορευτούν από όλα τα τρόφιμα και τα αναψυκτικά που απευθύνονται σε νήπια και σε παιδιά», δήλωσε στους «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς» ο καθηγητής Έρικ Μίλστοουν του Πανεπιστημίου του Σάσεξ. Η δρ Άλεξ Ρίτσαρντσον του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, διευθύντρια της φιλανθρωπικής οργάνωσης Έρευνα Τροφίμων και Συμπεριφοράς, δήλωσε στον «Ιντιπέντεντ» πως η έρευνα επιβεβαίωσε τους κινδύνους που κρύβουν πολλά πρόσθετα τροφίμων. «Σκέφτεται κανείς πως όλα τα παιδιά θα πρέπει να ελαχιστοποιήσουν την κατανάλωση τέτοιων προσθέτων. Μου φαίνεται λίγο παράξενη η συμβουλή της FSΑ προς τους γονείς να περιορίσουν τα τρόφιμα με τα Ε μόνον αν επισημάνουν ότι τα παιδιά είναι υπερκινητικά. Είναι κάπως σαν να λέμε “θα περιμένουμε μέχρι να πάθεις το έμφραγμα…”».

Πηγή: Guardian, εφημερίδα έθνος, εφημερίδα TA NEA
bioathens.com

Οι πληροφορίες που περιέχονται έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την γνωμάτευση του ιατρού σας ή την επίσκεψη σε άλλον ειδικό της υγείας. Αν αποφασίσετε να ακολουθήσετε κάποια διατροφή ρωτήστε τον προσωπικό ιατρό σας.

«Έφυγε» ο νομπελίστας συγγραφέας Günter Grass,
η «ηθική συνείδηση» της Γερμανίας - Günter Grass ist tot Günter Grass poem on Hellas and austerity, [English translation with Günter's Voice]

Ο Γκύντερ Γκρας, για πάνω από μισό αιώνα αποτελεί ένα είδος «ηθικής συνείδησης» της Γερμανίας, καθώς με το σύνολο του λογοτεχνικού του έργου και τις δημόσιες παρεμβάσεις του προσπάθησε να εμποδίσει τον εφησυχασμό των συμπατριωτών του, που μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο ήθελαν να κλείσουν τους λογαριασμούς τους με το παρελθόν, ξεχνώντας τα ναζιστικά εγκλήματα.

Günter Grass ist tot
 

Το ποίημα του Γκύντερ Γκρας για την Ελλάδα:

«Η ντροπή της Ευρώπης» 
(Μετάφραση: Πατρίτσια Αδαμοπούλου)

Στο χάος κοντά, γιατί δεν συμμορφώθηκε στις αγορές·
κι Εσύ μακριά από τη Χώρα, που Σου χάρισε το λίκνο.

Όσα Εσύ με την ψυχή ζήτησες και νόμισες πως βρήκες,
τώρα θα καταλυθούν, και θα εκτιμηθούν σαν σκουριασμένα παλιοσίδερα.

Σαν οφειλέτης διαπομπευμένος και γυμνός, υποφέρει μια Χώρα·
κι Εσύ, αντί για το ευχαριστώ που της οφείλεις,
προσφέρεις λόγια κενά.

Καταδικασμένη σε φτώχεια η Χώρα αυτή, που ο πλούτος της κοσμεί Μουσεία: η λεία που Εσύ φυλάττεις.

Αυτοί που με τη δύναμη των όπλων είχαν επιτεθεί στη Χώρα την ευλογημένη με νησιά, στον στρατιωτικό τους σάκο
κουβαλούσαν τον Χέλντερλιν.

Ελάχιστα αποδεκτή Χώρα, όμως οι πραξικοπηματίες της,
κάποτε, από Εσένα, ως σύμμαχοι έγιναν αποδεκτοί.

Χώρα χωρίς δικαιώματα, που η ισχυρογνώμονη εξουσία
ολοένα και περισσότερο της σφίγγει το ζωνάρι.

Σ' Εσένα αντιστέκεται φορώντας μαύρα η Αντιγόνη,
και σ' όλη τη Χώρα πένθος ντύνεται ο λαός, που Εσένα φιλοξένησε.

Όμως, έξω από τη Χώρα, του Κροίσου οι ακόλουθοι
και οι όμοιοί του όλα όσα έχουν τη λάμψη του χρυσού
στοιβάζουν στο δικό Σου θησαυροφυλάκιο.

Πιες επιτέλους, πιες! κραυγάζουν οι εγκάθετοι των Επιτρόπων·
όμως ο Σωκράτης, με οργή Σου επιστρέφει το κύπελλο
γεμάτο ώς επάνω.

Θα καταραστούν εν χορώ, ό,τι είναι δικό Σου οι θεοί,
που τον Ολυμπό τους η δική Σου θέληση ζητάει ν' απαλλοτριώσει.

Στερημένη από πνεύμα, Εσύ θα φθαρείς χωρίς τη Χώρα,
που το πνεύμα της, Εσένα, Ευρώπη, εδημιούργησε.

tvxs

Εβδομάδα της Διακαινήσιμου

Με την ονομασία Διακαινήσιμος ή Διακαινήσιμος εβδομάδα,
ή Εβδομάδα Διακαινησίμου, ονομάζεται κατά το χριστιανικό εορτολόγιο η εβδομάδα που αρχίζει από την Κυριακή του Πάσχα και λήγει την αμέσως επόμενη, την Κυριακή του Θωμά.

Η ονομασία της οφείλεται πιθανότατα στο γεγονός ότι κατά τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου προς Κυριακή του Πάσχα βαπτιζόταν ομαδικά οι κατηχούμενοι οπότε και άρχιζε η πνευματική ανακαίνιση τους. 

Σε ένδειξη αυτής της ανακαίνισης και ταυτόχρονα αναγέννησης και "πνευματικής καθαρότητας οι νεοβαπτισμένοι έφεραν καθ΄ όλην αυτή την εβδομάδα λευκά ενδύματα, εξ ου και αποκαλούμενη "λευκή εβδομάδα".

Ο Αυγουστίνος χαρακτηρίζει επίσης την ίδια εβδομάδα ως "οκτώ ημέρες των νεοφύτων" (ή νεοβαπτισθέντων ή και νεοφωτίστων).

Κατά την Διακαινήσιμο εβδομάδα επιτρέπεται η κατάλυση πάντων, ενώ κατά τους παλαιότερους χρόνους ολόκληρη η εβδομάδα αυτή χαρακτηριζόταν αργία από κάθε εργασία (κανόνας Νικηφόρου του ομολογητού). Ο 6ος όμως κανόνας της εν Τρούλλω (Κωνσταντινούπολη), Πενθέκτης Συνόδου συνιστά στους χριστιανούς καθ΄ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας τον καθημερινό εκκλησιασμό. Μάλιστα κατά τους πρώτους χρόνους στην εβδομάδα αυτή απαγορεύονταν και τα οποιαδήποτε θεάματα.

Ειδικότερα στη Κωνσταντινούπολη η Διακαινήσιμος εβδομάδα εορτάζονταν με ιδιαίτερη λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια. Ο Αυτοκράτορας καλούσε του νεοφώτιστους καθώς και πτωχούς σε πλούσιο γεύμα, ενώ κατά την ημέρα Πέμπτη της Διακαινησίμου δέχονταν τον κλήρο προσφέροντας τιμητικό γεύμα στον Πατριάρχη και στους περί αυτόν.
Πολλά όμως και πλούσια δώρα διένειμαν οι Αυτοκράτορες και σε επίσημες επισκέψεις που διενεργούσαν αυτή την εβδομάδα. Ακόμη απέλυαν από τις φυλακές κατάδικους για ελαφρά εγκλήματα.

·  Στην αρχαία εκκλησία η διακαινήσιμος εβδομάδα ήταν η πρώτη του Εκκλησιαστικού έτους, που αρχή του θεωρείτο η Κυριακή του Πάσχα.
·  Κάθε ημέρα της Διακαινησίμου χαρακτηρίζεται ομοίως, π.χ. Δευτέρα της Διακαινησίμου, Τρίτη της Διακαινησίμου... Σάββατο της Διακαινησίμου εκτός της τελευταίας που λέγεται Κυριακή του Θωμά.
·   Η Εκκλησία έχει επίσης καθιερώσει κατ΄ έτος την ημέρα Παρασκευή της Διακαινησίμου να εορτάζεται η Ζωοδόχος Πηγή.
·  Τέλος από τη Διακαινήσιμο εβδομάδα αρχίζει ν΄ αναγιγνώσκεται στις εκκλησίες το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον.

Και γιατί γιορτάζουμε κάθε χρόνο τη «Διακαινήσιμο εβδομάδα»; Πολλοί απαντούν. Για λόγους ιστορικούς. Η Εκκλησία δε ζει όμως με το παρελθόν. Ο λόγος του εορτασμού είναι καθαρά πνευματικός. Ποιός; Επειδή λόγω των αμαρτιών μας μολύνουμε τον λευκό χιτώνα του βαπτίσματος, χρειαζόμαστε με τη μετάνοια εξαγιασμό. Χρειάζεται πάλι να γίνουμε ναός του Αγίου Πνεύματος. Όπως λέει ο απόστολος Παύλος, «εν καινότητι ζωής περιπατήσωμεν» (Ρωμ. 6,4). Χρειαζόμαστε λοιπόν εγκαίνια, αναγέννηση, ανανέωση. «Εγκαινίζεσθε, αδελφοί», λέει ένα τροπάριο, «και αφού αφήσετε τον παλαιό άνθρωπο να ζείτε την καινούρια ζωή».
Ή όπως ψάλλει ένας άλλος ύμνος: «Επίστρεψε στον εαυτό σου άνθρωπε! Γίνε καινούριος αντί παλιός και γιόρταζε τα εγκαίνια (την ανανέωση) της ψυχής σου. Όσο είναι καιρός η ζωή σου ας αναγεννηθεί».
Η «Διακαινήσιμος εβδομάδα» γίνεται για τους πιστούς αφορμή πνευματικής καρποφορίας και καλής αλλοιώσεως.

AGIORITIKOVIMA.GR
Σχετικά: 
Η "Νιά Παρασκευή" της Ζωοδόχου Πηγής και οι Βογόμιλοι στη Νέα Χαλκηδόνα

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki