Σελίδες

Saturday, 19 January 2008

Πόλεμο στην κακοποίηση παιδιών κηρύσσει η Γερμανία

Διαβάστε αγαπητοί μας φίλοι πως ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει το ζήτημα η Γερμανία.
Οι άνθρωποι συζητάνε να δικτυώσουν όλους τους φορείς, τις υπηρεσίες και οργανώσεις για την προστασία του παιδιού κι εμείς εδώ έχουμε στηρίξει όλη την προσπάθεια σε ένα σωματείο.
Πάνε να θεσμοθετήσουν υποχρεωτική ιατρική εξέταση ΟΛΩΝ των παιδιών για να είναι σίγουροι ότι κάθε περιστατικό κακοποίησης θα γίνεται αντιληπτό.
Μιλάνε για να βάλουν τα δικαιώματα του παιδιού στο σύνταγμά τους.

Εμείς εδώ, θα ... θεσπίσουμε αυστηρότερες ποινές. Θα...
Καλές είναι οι αυστηρότερες ποινές, αλλά τι να τις κάνει ένα παιδάκι άμα καταστραφεί η ζωή του, τι; ...

17.01.2008
Πόλεμο στην κακοποίηση παιδιών κηρύσσει η Γερμανία
Σε πλήρη εξέλιξη είναι η δημόσια συζήτηση στη Γερμανία για την προστασία των ανηλίκων. Τα τελευταία κρούσματα κακοποίησης, εγκατάλειψης ακόμη και δολοφονίας παιδιών από τους ίδιους τους γονείς τους, συγκλόνισαν τη γερμανική κοινωνία και επιβεβαίωσαν για μια ακόμη φορά την πλημμελή λειτουργία των αρμοδίων υπηρεσιών, αλλά και την αδυναμία των θεσμών να παρεμβαίνουν αποτελεσματικά.

Οι συγκυβερνώντες
1. Αναθεώρηση Συντάγματος
Οι Σοσιαλδημοκράτες εκτιμούν ότι θα πρέπει τα δικαιώματα των παιδιών να αναφέρονται ρητά στο Σύνταγμα της χώρας. Και αυτό όχι μόνο για συμβολικούς αλλά και για ουσιαστικούς λόγους, όπως υπογράμμισε ο κυβερνήτης του Βερολίνου, Κλάους Βοβεράιτ: «Δεν πρόκειται για μια αφηρημένη νομολαγνεία, αλλά εκτιμούμε ότι θα είχε ευεργετικές επιπτώσεις στις αποφάσεις των δικαστηρίων που εκδικάζουν υποθέσεις οικογενειακού δικαίου. Κυρίως όσον αφορά την επιμέλεια των παιδιών και τα μέτρα αρωγής που αποφασίζουν τα εν λόγω δικαστήρια».

2. Στο πλαίσιο αυτό οι πρωθυπουργοί των κρατιδίων που κυβερνώνται από το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα προτείνουν την αναθεώρηση του άρθρου 6 του Συντάγματος που αφορά στην προστασία της οικογένειας και τα δικαιώματα των παιδιών.
Στο εν λόγω άρθρο δεν αναφέρεται ωστόσο ρητά η προστασία των παιδιών και αυτό έχει δυσμενείς συνέπειες στις διοικητικές αποφάσεις που αφορούν την επιμέλεια των ανηλίκων. Οι Χριστιανοδημοκράτες δεν θεωρούν αναγκαία την αναθεώρηση του Συντάγματος. Και όπως δήλωσε η καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ: «Προσωπικά πιστεύω ότι επαρκεί και για τα δικαιώματα του παιδιού η παράγραφος του Συντάγματος που αναφέρεται στην προστασία της οικογένειας».

3. Υποχρεωτικές ιατρικές εξετάσεις
Στα συντάγματα πολλών ομόσπονδων κρατιδίων της Γερμανίας υπάρχει ειδική αναφορά στα δικαιώματα του παιδιού, αλλά αυτό ελάχιστα προστατεύει τα παιδιά, εκτιμά ο χριστιανοδημοκράτης πρωθυπουργός του κρατιδίου της Έσης, Ρόλαντ Κοχ και προσθέτει: «Τέτοιου είδους αναθεωρήσεις του Συντάγματος ικανοποιούν τους πολιτικούς και τους δημοσιογράφους, αλλά δεν προσφέρουν τίποτε στα παιδιά. Το ζητούμενο είναι οι προληπτικές ιατρικές εξετάσεις και άλλα ζητήματα που αφορούν στον έλεγχο της κατάστασης των παιδιών».
Στο σημείο αυτό συμφωνούν κεντρική κυβέρνηση και κρατίδια. Στο εξής θα πρέπει τα παιδιά να υποβάλλονται υποχρεωτικά σε τακτικές ιατρικές εξετάσεις. Οι γονείς θα δέχονται σχετική ειδοποίηση από τις Αρχές. Μεταξύ του δευτέρου και του τέταρτου έτους της ηλικίας θα προβλέπεται μια γενική ιατρική εξέταση.

4. Ταυτόχρονα η καγκελάριος προκρίνει τη δικτύωση όλων των σχετικών με την προστασία των παιδιών φορέων, υπηρεσιών και οργανώσεων, έτσι ώστε σημαντικές πληροφορίες που θα αφορούν την κατάσταση των ανηλίκων να μην χάνονται στους μύλους της γραφειοκρατίας. Οι Σοσιαλδημοκράτες συμφωνούν αλλά προτείνουν επίσης μέτρα κατά της παιδικής φτώχειας.

Συντάκτης: Επιμέλεια: Σταμάτης Ασημένιος© Deutsche Welle

Πόσο καλά γνωρίζουμε τα παιδιά μας;

ΕΠΕΙΔΗ H ΑΓΑΠΗ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗ ΓΝΩΣΗ ΜΕΓΑΛΩΝΟΥΝ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ...

Πόσο καλά γνωρίζουμε το παιδί μας;
Πότε θα πρέπει να περιμένουμε συγκεκριμένες
αντιδράσεις και συμπεριφορές από αυτό;
Είναι λογικό να το πάρουμε αγκαλιά όταν κλαίει
ή μήπως το κακομαθαίνουμε;
Παλαιότερα, οι γονείς δεν πονοκεφάλιαζαν ιδιαίτερα για την ανατροφή του παιδιού τους. Οι γνώσεις βρεφοκομίας και παιδαγωγικής βασίζονταν στις συμβουλές της μητέρας της νέας μαμάς, της γιαγιάς δηλαδή, και σπανιότερα του γιατρού, o οποίος με τη σειρά του δεν είχε την ανάλογη γνώση γι' αυτά τα θέματα.

Τις δύο τελευταίες δεκαετίες όμως, η έρευνα και η προσπάθεια κατανόησης της νοητικής αλλά και της συναισθηματικής ανάπτυξης του παιδιού έχουν προχωρήσει με άλματα. Τα συμπεράσματα που εξάγονται δείχνουν ότι υπήρχε -και εξακολουθεί να υπάρχει- μεγάλη απόσταση από αυτό που νομίζουμε ότι καταλαβαίνει και νιώθει ένα παιδί έως αυτό που πραγματικά αντιλαμβάνεται.

Οι μελέτες που έχουν γίνει καταδεικνύουν ότι ένα παιδί δέχεται ερεθίσματα από το περιβάλλον του πριν ακόμα γεννηθεί! Στην πραγματικότητα, η αλληλεπίδραση ανάμεσα στο παιδί και στον κόσμο που το περιβάλλει ξεκινά από τις πρώτες ημέρες της ζωής του.

Η σχέση του με τους γονείς (ή όποιον το προσέχει και το περιποιείται) συμβάλλει στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς του και στη δημιουργία αισθήματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τους άλλους. Το παιδί από τις πρώτες ώρες μετά τη γέννησή του αρχίζει να συνειδητοποιεί ποιο είναι και διαμορφώνει τις απαιτήσεις του για το περιβάλλον του.

Οι επιστήμονες που ασχολούνται με τη μελέτη της ψυχοκινητικής ανάπτυξης του παιδιού και τη σχέση του με τους γονείς, δέχονται ότι η απόσταση που υπάρχει ανάμεσα στο τι πιστεύει και τι περιμένει ένας γονιός από το παιδί του και στο τι πραγματικά μπορεί να κάνει το παιδί σε μια συγκεκριμένη ηλικία, ενδέχεται να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στη σχέση γονιού-παιδιού. Μάλιστα, κάποιοι υποστηρίζουν ότι μια τέτοιου είδους αναντιστοιχία είναι πιθανό να αποτελεί αιτία ακόμα και για την κακοποίηση του παιδιού.

Εντούτοις, το πρόβλημα δεν εντοπίζεται μόνο στους γονείς! Ακόμα και οι παιδίατροι σε ορισμένες περιπτώσεις παρουσιάζονται ανέτοιμοι να δώσουν τις απαραίτητες συμβουλές στους νέους γονείς ή, πιο συχνά, δεν αφιερώνουν τον απαιτούμενο χρόνο για την κατανόηση της σχέσης παιδιού-γονέων, ή για να εξηγήσουν στους γονείς τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού τους και τι πρέπει να περιμένουν από αυτό.Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ, η οποία συμπεριέλαβε 3.000 ενήλικες, έγινε φανερό ότι οι γονείς δεν γνωρίζουν τα βασικά στάδια της ανάπτυξης του παιδιού τους.* 62% των νέων γονιών πιστεύει ότι τα παιδιά δεν αντιλαμβάνονται τον κόσμο πριν από την ηλικία των δύο μηνών.
Η αλήθεια είναι ότι τα παιδιά αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τον κόσμο λίγες μέρες μετά τη γέννησή τους.
* 61% των ενηλίκων και 55% των γονέων με μικρά παιδιά δεν ξέρουν πότε ακριβώς το παιδί τους αρχίζει να αισθάνεται και να επηρεάζεται από τη διάθεση των άλλων.

Το παιδί επηρεάζεται από τη συναισθηματική ανάπτυξη των ατόμων που το περιβάλλουν.
Η κακή ψυχολογική κατάσταση του γονιού μπορεί να δημιουργήσει έντονο στρες στο παιδί, και μάλιστα σε μια ηλικία που αναπτύσσεται ψυχικά, σωματικά και συναισθηματικά, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να «οπισθοχωρήσει» σε πρωιμότερα στάδια ψυχικής ανάπτυξης.Περισσότεροι από ένας στους τέσσερις γονείς (25%) θεωρούν ότι ένα παιδί τριών ετών μπορεί να είναι ήσυχο τουλάχιστον μία ώρα.Μελέτες δείχνουν ότι παιδιά ηλικίας τριών ετών δεν παραμένουν ήσυχα περισσότερο από λίγα λεπτά.Πολλοί γονείς πιστεύουν για τα μικρά τους παιδιά ότι δεν είναι δυνατόν να νιώσουν κατάθλιψη σε ηλικία μικρότερη των τριών ετών.Σύμφωνα με τις έρευνες, βρέφη ηλικίας τεσσάρων μηνών μπορούν να εμφανίσουν κατάθλιψη. Πρέπει να κατανοήσει ο γονιός ότι το παιδί του περνά από κάποια στάδια νοητικής ανάπτυξης -τα λεγόμενα ορόσημα ανάπτυξης-, τα οποία εμφανίζονται σε συγκεκριμένες ηλικίες. Γνωρίζοντας αυτά τα ορόσημα και συνειδητοποιώντας ότι το παιδί ωριμάζει και συναισθηματικά, αντιλαμβάνεται ευκολότερα τις ανάγκες του.

Σημαντικά ορόσημα νοητικής ανάπτυξης του παιδιού (πότε μπορεί να κάνει τι)
2-4 εβδομάδων
Παρατηρεί τη μητέρα όταν του μιλά.
4-6 εβδομάδων Χαμογελά σαν να δίνει απάντηση όταν του μιλούν.
 

2 μηνών Χαμογελά και ψελλίζει όταν του μιλούν - Τα μάτια παρακολουθούν ένα άτομο που κινείται. 
3 μηνών Ψελλίζει έντονα όταν του μιλούν.
4 μηνών
Γελά δυνατά.
6 μηνών
Αρχίζει να μιμείται.
8 μηνών
Κάθεται χωρίς υποστήριξη.
9-10 μηνών
Σηκώνεται όρθιο.
10 μηνών
Χτυπάει παλαμάκια, κάνει "αντίο", βοηθά στο ντύσιμό του.
12 μηνών
Αρχίζει να προφέρει κάποιες λέξεις.
13 μηνών
Περπατά χωρίς υποστήριξη.
18 μηνών
Ανεβοκατεβαίνει σκαλιά.
2 ετών
Τρέχει.
2,5 ετών
Λέει το όνομα και το φύλο του.
3 ετών
Βάζει τα ρούχα μόνο του - Ζωγραφίζει μιμούμενο βασικά σχήματα.

Ωστόσο, θεωρείται απαραίτητη η έγκαιρη ανίχνευση της μη φυσιολογικής συμπεριφοράς ή της συναισθηματικής ανάπτυξης, διότι θα οδηγήσει στην έγκαιρη παρέμβαση ειδικών και στη θετική εξέλιξη της διαταραχής.Γίνεται, συνεπώς, κατανοητό ότι όλοι όσοι ασχολούνται με την υγεία του παιδιού (γονείς, παιδίατροι, βρεφοκόμοι, νηπιαγωγοί κ.λπ.) χρειάζεται να ενημερώνονται συχνά.
Εκτός όμως από όλα αυτά, οι γονείς δεν θα πρέπει και να διακατέχονται από αισθήματα ανασφάλειας και αμφιβολίας. Ένας από τους "άγραφος νόμους" της παιδιατρικής λέει: "Άκου τη γνώμη της μητέρας, ξέρει καλύτερα από όλους το παιδί της...". Εμπιστευθείτε, λοιπόν, τον εαυτό σας και προσπαθήστε να μεγαλώσετε το παιδί σας όσο ποιο ευσυνείδητα γίνεται.
Όταν χρειαστείτε βοήθεια για να ξεχωρίσετε το φυσιολογικό από το παθολογικό, απευθυνθείτε στον παδίατρό σας· άλλωστε, είναι o μόνος κατάλληλος για να σας δώσει τις σωστές πληροφορίες όσον αφορά στο παιδί σας.

Σταμάτης Τσουνάκης, ιατρός