Σελίδες

Tuesday, 1 July 2008

ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΣΥΝΑΝΤΙΟΥΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ

Αθήνα, 1 Ιουλίου 2008

Για να μεταφέρουν τις ανησυχίες τους
στους ισχυρούς του κόσμου

clip_image002

Αναμνηστική φωτογραφία από τη Junior 8 του 2007 που είχε γίνει στη Γερμανία.

Τσιτόσι, Χοκάιντο, Ιαπωνία / Γενεύη - 1 Ιουλίου 2008 - Νέοι από τις χώρες της G8 (των ισχυρότερων χωρών του κόσμου) αλλά και τον αναπτυσσόμενο κόσμο, συναντιούνται στην τέταρτη ετήσια Σύνοδο «Junior 8» στην πόλη Τσιτόσι στην Ιαπωνία. Με μια ατζέντα που προσομοιάζει με αυτή της ίδιας της G8, οι νέοι θα έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν τις απόψεις τους απευθείας με τους ηγέτες του κόσμου όταν η G8 συνεδριάσει στο Τογιάκο, στο Χοκάιντο της Ιαπωνίας, στις 7 Ιουλίου.

Τριάντα εννέα νέοι άνθρωποι, θα συναντηθούν για μια ολόκληρη εβδομάδα για να συζητήσουν τρία βασικά ζητήματα:

  • Κλιματική Αλλαγή,
  • Παιδική Επιβίωση, μολυσματικές ασθένειες και AIDS και
  • Φτώχια και ανάπτυξη, με ιδιαίτερη έμφαση στην Αφρική.

Οι νέοι θα ετοιμάσουν μια δήλωση που θα περιγράφει τις ανησυχίες αλλά και τις προτάσεις τους προς τους ηγέτες της G8.

Η UNICEF πιστεύει πως τα παιδιά πρέπει να είναι στο επίκεντρο της προόδου και της ανάπτυξης και η G8 παρουσιάζει μια μοναδική ευκαιρία για να ακουστεί η φωνή τους.

Η Junior 8 (J8) είναι μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε πριν τέσσερα χρόνια από τη UNICEF για να δυναμώσει τη φωνή των παιδιών και των νέων σε όλο τον κόσμο.

Οι συμμετοχές συμπεριλαμβάνουν ομάδες των τεσσάρων νέων ηλικίας 13-17 ετών από:

· Χώρες μέλη της G8: Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ιαπωνία, Ιταλία, Καναδάς, Μεγάλη Βρετανία και Ρωσική Ομοσπονδία.

· Αναπτυσσόμενες χώρες: Ακτή Ελεφαντοστού, Ιράκ, Κιργιστάν, Μογγολία, Μπαρμπάντος, Νεπάλ και Νότια Αφρική.

Τα παιδιά που εκπροσωπούν τις αναπτυσσόμενες χώρες επελέγησαν από τη UNICEF με βάση τη μέχρι σήμερα συμμετοχή τους σε δράσεις που σχετίζονται με τα κύρια ζητήματα της Συνόδου Κορυφής της G8.

Technorati Tags: ,,

Γονείς και έφηβοι: Σχέσεις Ουσίας

Αισχύλου, "Προμηθεύς Δεσμώτης", στ. 377-380

ΩΚΕΑΝΟΣ
«οὔκουν, Προμηθεῦ, τοῦτο γιγνώσκεις,
ὅτι ὀργῆς νοσούσης εἰσὶν ἰατροὶ λόγοι;

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ

ἐάν τις ἐν καιρῷ γε μαλθάσσῃ κέαρ

καὶ μὴ σφριγῶντα θυμὸν ἰσχναίνῃ βίᾳ.”

«Δεν ξέρεις Προμηθέα, ότι την οργισμένη ψυχή τη μερεύει ο λόγος;
Την ώρα που πρέπει. Τη σωστή ώρα.
Ψυχή που βράζει μην τη σφίγγεις με βία.»


Οικογενειακό «σύστημα»

Το Απολυταρχικό μοντέλο

Το μοντέλο αυτό ενσαρκώνεται από αυστηρούς γονείς με μέσο διαπαιδαγώγησης την τιμωρία.

Οι ίδιοι είναι άκαμπτοι, συναισθηματικά παγεροί και θεωρούν ως σημαντικότερο στοιχείο της ανατροφής των παιδιών τον απόλυτο έλεγχο. Τα παιδιά μεγαλώνουν σε ένα απορριπτικό, γεμάτο πίεση κλίμα και σαν «νεοσύλλεκτοι στρατιώτες» εκπαιδεύονται να λειτουργούν πάντα με τον αποδεκτό από τους γονείς τρόπο, να σιωπούν και να σέβονται την εξουσία.

Οι απολυταρχικοί γονείς δεν επιτρέπουν στα έφηβα παιδιά τους να εκφράσουν συναισθήματα, αντιρρήσεις και σκέψεις, δεν επικοινωνούν με το παιδί αλλά «απαιτούν» από αυτό.

Ποιο το αποτέλεσμα μιας τέτοιας αυταρχικής συμπεριφοράς;

Εξαρτημένα, χωρίς αυτοπεποίθηση παιδιά, παθητικά, όχι τόσο υπεύθυνα, χωρίς υψηλούς στόχους, που «υποδουλώνονται» σε κάθε μορφή εξουσίας και νοιάζονται περισσότερο για το αν θα είναι αποδεκτά από τον περίγυρο παρά για το αν θα είναι πραγματικά ευτυχισμένα.

Επιτακτικό-Αποδεκτικό Μοντέλο

Οι επιτακτικοί γονείς (ως όρος της ψυχολογίας) είναι ίσως το κατάλληλο πρότυπο γονέων για τη διατήρηση της ισορροπίας τόσο της οικογένειας όσο και του κάθε μέλους της χωριστά.

Είναι οι γονείς που θέτουν σαφή όρια, έχουν συγκεκριμένες και όχι παράλογες απαιτήσεις από τα παιδιά τους, εφαρμόζουν περισσότερο τις «αμοιβές»-επιβραβεύσεις στα παιδιά προκειμένου να ενισχύσουν τις σωστές συμπεριφορές και τιμωρούν τις αρνητικές πράξεις όχι με βία αλλά με ποινές τύπου «αφαίρεσης προνομίων»(πχ. δεν θα πας … επειδή…).

Ο έφηβος μεγαλώνει σε ένα ζεστό, αποδεκτικό, δημοκρατικό κλίμα όπου έχει ενεργό ρόλο στη λήψη αποφάσεων(παρόλο που η τελική απόφαση λαμβάνεται από τους γονείς), μπορεί να συζητήσει τα προβλήματα και τις ανησυχίες του με τους γονείς του, να λάβει από αυτούς σεβασμό, αγάπη και υποστήριξή.

Έχει παρατηρηθεί ότι όσο περισσότερο οι γονείς σέβονται τη γνώμη των παιδιών και συζητούν μαζί τους, τόσο τα παιδιά σέβονται τους γονείς τους, θέλουν να τους μοιάσουν και οι πράξεις ή ακόμη και οι παρέες τους είναι αποδεκτές από τους γονείς τους.

Οι έφηβοι που ζουν σε μια τέτοια οικογένεια γίνονται άτομα με αυτοέλεγχο, συναισθηματική επάρκεια, αισιοδοξία και στόχους.

«Επιτρεπτικό» Μοντέλο

Γονείς αυτού του μοντέλου δεν παρουσιάζουν σταθερότητα στον τρόπο με τον οποίο ανατρέφουν τα παιδιά τους. Είναι αναποφάσιστοι.

Παρέχουν στο παιδί ελευθερία, μα προφανώς με λάθος τρόπο, αφού δεν οροθετούν τα πράγματα, δεν χρησιμοποιούν πειθαρχία, δεν δίνουν στα παιδιά να καταλάβουν τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους και γενικά αποφεύγουν την ανάληψη μεγάλων ευθυνών.

Οι ίδιοι σαν άτομα χαρακτηρίζονται από ανταγωνιστικές τάσεις, έντονη επιθυμία να είναι αρεστοί και δεν έχουν τις καλύτερες σχέσεις με την εξουσία.

Τα παιδιά αυτών των οικογενειών ( ειδικά στην εφηβεία που διαμορφώνουν την ταυτότητα τους), δε δέχονται τα καλύτερα ερεθίσματα. Είναι ανεξάρτητα, αλλά δε χειρίζονται σωστά την ανεξαρτησία τους, δεν αναπτύσσουν το αίσθημα της κοινωνικής υπευθυνότητας και δε μάχονται ιδιαίτερα για τους στόχους και τις φιλοδοξίες τους.

Τα παραπάνω μοντέλα δεν έχουν σαν στόχο να περιγράψουν τύπους γονιών αλλά τις συνέπειες που έχει η συμπεριφορά τους στην ανατροφή και ψυχοσύνθεση των παιδιών .

Το επιτρεπτικό μοντέλο λοιπόν δεν είναι «μια στολή» που πρέπει να φορέσουν οι «καλοί» γονείς, αλλά μια «συνταγή» για τη δημιουργία ήρεμου, δημοκρατικού οικογενειακού κλίματος. Για παιδιά με συναισθηματική αυτάρκεια, αυτοπεποίθηση, στόχους και αξίες .

Εκτός από το επιτακτικό-αποδεκτικό μοντέλο, υπάρχουν δύο λέξεις-κλειδιά που συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του «συστήματος οικογένεια» και είναι η επικοινωνία και η αγάπη.

Επικοινωνία

Η σωστή επικοινωνία αποτελεί θεμέλιο λίθο για μια αρμονική σχέση.

Είναι σημαντικό να επικοινωνούμε με τα παιδιά από πολύ νωρίς και ακόμη περισσότερο στην περίοδο της εφηβείας.

Ο έφηβος προβληματίζεται, απορεί, απαιτεί, διεκδικεί τα δικαιώματά του και όλα στον υπέρτατο βαθμό.

Είναι λοιπόν αναγκαίο να μας νιώθει δίπλα του έτοιμους να συζητήσουμε , να λύσουμε τις απορίες του, να τον αντιμετωπίσουμε πλέον ως «μεγάλο».

Ακόμη και σε περιπτώσεις που διαφωνούμε μαζί του, πρέπει να σεβόμαστε την ύπαρξη του και να εξηγούμε τους λόγους για τους οποίους διαφωνούμε (δεν αρκεί ένα σκέτο «όχι» που μόνο αντιδράσεις μπορεί να προκαλέσει ).

Αγάπη

Συχνά ακούμε ότι «όλοι οι γονείς αγαπάνε τα παιδιά τους» και όμως αυτό είναι μύθος.

Το γεγονός ότι κάποιος γίνεται βιολογικά γονιός δε σημαίνει ότι είναι και συναισθηματικά έτοιμος να ανταποκριθεί στο ρόλο αυτό.

Είναι απαραίτητο να δείχνουμε καθημερινά στα παιδιά ότι τ’ αγαπάμε, με λόγια και πράξεις. Στην εφηβεία, υπάρχει ένας λόγος παραπάνω να τους το δείχνουμε.

Τίποτε δεν εννοείται και στη φάση αυτή, οι έφηβοι αμφισβητούν τα πάντα μέχρι να τα κατανοήσουν.

Σε αυτή τη γεμάτη κλυδωνισμούς περίοδο πρέπει να έχουν τους γονείς δίπλα τους, στήριγμά τους και όχι μόνο κριτές τους.

Οπλιστείτε λοιπόν με αγάπη και υπομονή για να αντιμετωπίσετε την αναστάτωση του «οικογενειακού συστήματος» που συνεπάγεται η εφηβεία των παιδιών σας.

http://www.paidorama.com/

ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΣΕ ΚΕΛΙ

Anilika_ekstrateia ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ
ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΣΕ ΚΕΛΙ
Κείμενο συλλογής υπογραφών
Εκατοντάδες παιδιά, ναι στην κυριολεξία παιδιά, βρίσκονται αυτή τη στιγμή μέσα σε υγρές και σκοτεινές φυλακές. Το «σωφρονιστικό σύστημα» δεν κάνει, βλέπετε, διακρίσεις. Διακατέχεται σε όλα τα επίπεδα από την ίδια «τυφλή», εκδικητική και τιμωρητική αντίληψη. Κάνει πως δεν βλέπει ότι οι φυλακές ανηλίκων είναι αποτέλεσμα μιας κοινωνικά άδικης πολιτικής, που δημιουργεί τους όρους και τις προϋποθέσεις για την «παραβατικότητα». Κάνει πως δεν βλέπει ότι οι φυλακές ανηλίκων είναι ο προθάλαμος για τις φυλακές ενηλίκων. Κάνει πως δεν βλέπει ότι η απουσία ενός δικτύου πρόληψης, φροντίδας και προστασίας του παιδιού και του εφήβου, είναι αυτή που εντείνει τη φτώχεια, τις ανισότητες και τις διακρίσεις.
Λύση δεν μπορεί να είναι ο εγκλεισμός και η τιμωρία. Λύση δεν μπορεί να είναι η δια της βίας «συμμόρφωση». Λύση δεν μπορεί να είναι η παραμονή των εφήβων σε κελιά χωρίς μόρφωση και ιατρική φροντίδα.
Διεκδικούμε την κατάργηση των φυλακών ανηλίκων και τη δημιουργία εναλλακτικών θεσμών ισότιμης και δημιουργικής ένταξης των παιδιών και των εφήβων στο κοινωνικό σύνολο.

Για να υπογράψεις στείλε e-mail με όνομα, επάγγελμα, πόλη στο

kratoumenoi@yahoo.gr

http://www.keli.gr/2008/05/blog-post_1377.html