…..ΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΜΙΑΣ ΔΑΣΚΑΛΑΣ…
Σε ένα μήνα περίπου οι μαθητές και οι δάσκαλοι επιστρέφουμε στις τάξεις μας.
Πάλι , λοιπόν, πίσω στα μαθήματα και στις σχολικές δραστηριότητες.
Τι θα πρέπει τα παιδιά μας να μαθαίνουν στο σχολείο;
Μα φυσικά θα μου πείτε, πρέπει να μάθουν Γλώσσα, Ιστορία, Μαθηματικά, Ξένη γλώσσα, Γυμναστική κλπ.
Μήπως όμως θα πρέπει να μάθουν και ν’ αγαπούν;
Μα βέβαια θα μου πείτε, αυτό θα το μάθουν από το σπίτι τους και από την αγωγή που θα τους δώσουν οι γονείς τους. Μήπως, όμως, και το σχολείο πρέπει να βοηθήσει ουσιαστικά;
Θα μου πείτε, και τι να κάνουμε εμείς οι δάσκαλοι; Να παραμελήσουμε την διδασκαλία των μαθημάτων και ν’ αρχίσουν μαθήματα αγωγής και ηθικής;
Όχι! Η αγάπη μπορεί να διδάσκεται μέσα από όλα τα μαθήματα. Από την γλώσσα, τα Αγγλικά, την Ιστορία, την Γεωγραφία, τα Μαθηματικά, από ΟΛΑ. Όλα γίνονται αν οι δάσκαλοι ακολουθήσουμε μια διαθεματική προσέγγιση στη μέθοδο διδασκαλίας μας.
Ας δούμε για παράδειγμα, την ευαισθητοποίηση για τη φύση. Τα παιδιά θα πρέπει να διδαχθούν να ΑΓΑΠΟΥΝ το περιβάλλον. Η παγκόσμια μέρα της Γης δεν θα έπρεπε να είναι η μοναδική φορά που αφιερώνεται χρόνος στην τάξη γι αυτό το σκοπό. Όποιο μάθημα και να διδάσκουμε, το διαδίκτυο μας παρέχει πραγματική αφθονία υλικού για να οργανώσουμε το μάθημά μας προς αυτήν την κατεύθυνση. Πως δηλαδή όλοι μπορούμε να συνεισφέρουμε για να προστατέψουμε τον όλο και πιο ευαίσθητο πλανήτη μας. Πέρα από οτιδήποτε μπορούν ή θέλουν να κάνουν οι κυβερνήσεις, είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά, αλλά και όλοι οι άνθρωποι να μάθουν τι συμβαίνει σε παγκόσμια κλίμακα. Κάνουμε κακό στον πλανήτη εδώ και πολλά χρόνια με πολλαπλούς τρόπους, και τα αποτελέσματα τώρα πλέον είναι προφανή. Εκτός κι αν οι άνθρωποι εκπαιδευτούν και μάθουν για την σημασία της κατάστασης, αυτή η κατάσταση δεν έχει πολλές ελπίδες ν’ αλλάξει.
Το εκπαιδευτικό περιοδικό
Edutopia ξεκίνησε μια πρωτοβουλία για το περιβάλλον που λέγεται “
Go Green . Ο σκοπός αυτού του προγράμματος είναι να φέρει περιβαλλοντική επίγνωση στην εκπαίδευση. Υπάρχουν προγράμματα που αφορούν μαθητές και δασκάλους άμεσα για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και κάποια άρθρα που διερευνούν τις δυνατότητες ενός «Πράσινου» σχολικού προγράμματος.
Θα ήθελα, λοιπόν, να παραθέσω κάποια παραδείγματα..
Από πού προέρχεται.
Η Ιστορία της Ζωής των αντικειμένων που χρησιμοποιούμε.
Σκιαγραφώντας την προέλευση των καθημερινών προϊόντων- των ποδηλάτων τους, των αγαπημένων τους αθλητικών παπουτσιών κ.α – τα παιδιά αναπτύσσουν κατανόηση για την επίδραση στο περιβάλλον που μπορεί να έχει η παραγωγή, η πώληση, και η διάθεσή του όταν δεν το χρησιμοποιούμε πια, πολλών κοινών «αγαθών».
Παρόλο που ένα μόνο μάθημα είναι μάλλον δύσκολο ν’ αλλάξει εντελώς τις καταναλωτικές συνήθειες των μαθητών, αυτό σίγουρα θα τους κάνει να σκεφτούν κάποιες εναλλακτικές λύσεις, όπως το να φοράνε τα παπούτσια τους μέχρι να μην τους κάνουν ή να φθαρούν, ή να δωρίζουν κάποια πράγματα που βρίσκονται σε καλή κατάσταση αντί να τα πετάνε.
Από το Αγρόκτημα στο τραπέζι.
Οι μαθητές (αλλά και οι ενήλικοι) γνωρίζουν πολύ λίγα για την προέλευση της τροφής που καταναλώνουν κάθε μέρα. Σε αυτό το μάθημα, οι μαθητές φτιάχνουν λίστες από φαγητά που καταναλώνουν συχνά και έπειτα μπορούν να πάνε μια βόλτα στο πιο κοντινό σούπερ μάρκετ για να διερευνήσουν την προέλευση αυτών των τροφίμων διαβάζοντας τις ταμπέλες ή συνομιλώντας με τον ιδιοκτήτη.
Ποιες είναι οι συνέπειες αν για παράδειγμα φάμε σταφύλια από την Χιλή ή λάδι από την Ισπανία; Υπάρχουν πλεονεκτήματα στην υγεία και στην οικονομία αν τρώμε εγχώρια φρούτα και λαχανικά; Θα έπρεπε οι καταστηματάρχες να παρέχουν πληροφορίες για την προέλευση των προϊόντων που πουλούν; Αυτά είναι μόνο μερικά από τα θέματα που θα μπορούσαν να διερευνηθούν σε αυτό το μάθημα. Υπάρχει ακόμα η δυνατότητα να προεκτείνουμε το μάθημα με δραστηριότητες. Όπως κάποια επίσκεψη στην τοπική λαϊκή μιας περιοχής, κάποιες συνεντεύξεις από τους παραγωγούς, ή ακόμα και την δημιουργία ενός λαχανόκηπου στο σχολείο.
Μετακινήσεις: Ανακαλύπτοντας Λύσεις Φιλικές για το περιβάλλον.
Τι επίδραση μπορεί να έχουν στο περιβάλλον του τόπου μας οι μετακινήσεις μας με αυτοκίνητο; Αυτή είναι η ερώτηση κλειδί ,όσο οι μαθητές θα κάνουν ένα απλό πείραμα μόλυνσης του αέρα και θα αναλύουν τα ευρήματα τους στο πλαίσιο των δικών τους διαδρομών, τις δικές τους μετακινήσεις στην πόλη με αυτοκίνητο, με τα πόδια, με το ποδήλατο και τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Οι μαθητές αναλύουν ο κάθε ένας τα δικά του δεδομένα, καθώς και όλων των υπόλοιπων συμμαθητών του, και έπειτα διερευνούν στρατηγικές για την μείωση της μόλυνσης του αέρα επιλέγοντας να χρησιμοποιούν το ποδήλατο , αντί για το αυτοκίνητο για τις μεταφορές τους, ή κάνοντας λιγότερες μετακινήσεις.
Αυτά είναι μόνο λίγα παραδείγματα για να συνειδητοποιήσουμε πόσες δυνατότητες έχει η εκπαίδευση να συνεισφέρει στο μέλλον του πλανήτη μας.