Σελίδες

Thursday, 25 September 2008

Αμβλώσεις: Γυμνάσιο Καρπερού ΓΡΕΒΕΝΩΝ

Αμβλώσεις
     Στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης, διερευνώντας φέτος τη θεματική ενότητα που αφορά την εφηβεία και τα προβλήματά της, ασχοληθήκαμε με ένα «καυτό» ζήτημα, που σχετίζεται με τη σεξουαλική ζωή των εφήβων και αποτελεί παρενέργειά του. Πρόκειται για τις αμβλώσεις, δηλαδή τον τεχνητό τρόπο διακοπής μιας εγκυμοσύνης.
     Παρακολουθήσαμε μια ταινία ‑ ντοκουμέντο, που τιτλοφορείται ΣΙΩΠΗΛΗ ΚΡΑΥΓΗ. Έχει γυριστεί με πρωτοβουλία ενός αμερικανού γιατρού, που ανάλωσε την καριέρα του στο να κάνει εκτρώσεις, μέχρι τη στιγμή που συνειδητοποίησε με τη βοήθεια ενός υπερηχογράφου ότι η όλη διαδικασία δε συνιστά μια απλή γυναικολογική επέμβαση αλλά αποτελεί απειλή για τη ζωή ενός -όχι ολοκληρωμένου οπωσδήποτε, ωστόσο όμως ανυπεράσπιστου- ζωντανού οργανισμού, του ανθρώπινου εμβρύου.
     Μελετήσαμε άρθρα που αναφέρονται στο δραματικό αριθμό των αμβλώσεων στην Ελλάδα (πάνω από 150.000 ετησίως) και εστιάσαμε την προσοχή μας στο ανησυχητικό ποσοστό που αφορά έφηβες, οι οποίες καταφεύγουν στη λύση της έκτρωσης.
     Ιδιαίτερα ασχοληθήκαμε με τις συνέπειες των αμβλώσεων στην σωματική υγεία των γυναικών, που είναι πολυποίκιλες, όπως διάτρηση μήτρας, φλεγμονή, αιμορραγία, βλάβες τραχήλου κ.ά. Εκείνο όμως, που ήταν πρωτάκουστο και καθόλου αυτονόητο για μας τους μαθητές, ήταν τα ψυχικά προβλήματα που ακολουθούν μια έκτρωση. Σύμφωνα με τα άρθρα, οι διαταραχές κυμαίνονται από ελαφρές περιπτώσεις (άγχος, ανορεξία, επιθετικότητα, χαμηλή αυτοεκτίμηση) μέχρι βαριές και μακροχρόνιες καταστάσεις (κατάθλιψη, τάσεις αυτοκτονίας).
     Εντύπωση μας προξένησε ακόμη το γεγονός, ότι ο αυξημένος αριθμός αμβλώσεων σχετίζεται με την ανεπαρκή γνώση των εφήβων για την αντισύλληψη. Με βάση πρόσφατη έρευνα, που έγινε από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, διαπιστώθηκε ότι 1 στις 4 έφηβες έχει άγνοια των αντισυλληπτικών μεθόδων, ενώ 3 στους 10 εφήβους δε χρησιμοποιούν προφυλάξεις στο σεξ. Φαίνεται ότι εμείς οι έφηβοι, παρά την ύπαρξη οργανωμένης και έγκυρης πληροφόρησης στα Κέντρα Οικογενειακού Προγραμματισμού, θεωρούμε περισσότερο αξιόπιστους τους φίλους ή τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
     Κι ενώ γίνεται τόσος λόγος γύρω μας για το «μάγο έρωτα», που τόσο μας «ανεβάζει» στη ζωή, σπάνια κανείς μάς μιλά για την «ανώμαλη προσγείωση» των εκτρώσεων. Συνήθως θεωρείται ότι μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη αφορά μόνο τα κορίτσια, ενώ στην πραγματικότητα ο άντρας είναι συνυπεύθυνος και όχι αμέτοχος.
Επομένως ΝΑΙ στον έρωτα, ΟΧΙ στις αμβλώσεις.
Η ερωτική σχέση προϋποθέτει ωριμότητα, ώστε να μπορεί κανείς να μοιραστεί με το σύντροφό του όχι μόνο την ηδονή αλλά και την ευθύνη. Η ερωτική σχέση είναι δημιουργική, προϋποθέτει σεβασμό απέναντι στη ζωή γενικά και ειδικά στη ζωή του εμβρύου.

Οι μαθητές του Γυμνασίου Γυμνασίου Καρπερού ΓΡΕΒΕΝΩΝ

Με τη συνδρομή
της καθηγήτριας Ειρήνης Παρασκευοπούλου - Φιλολόγου

Βιβλιογραφία - Αρθρογραφία - Διαδικτυακές παραπομπές

 

Ωδή για το παιδί που δε γεννήθηκε ποτέ

Βασιλική Γούση (Μαθήτρια Λυκείου)
1ο Βραβείο Ποιητικού Λόγου
Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ποιητικού και Πεζού Λόγου
της Πανελλήνιας Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών.
Μεθύσι ολόγυρά μου της ζωής. Ανάσταση!
Κι όμως μια λόγχη φως με ταξιδεύει απρόσμενα στον κήπο της αγωνίας,
όπου «βάπτεται κάλαμος αποφάσεως».
Το νιόφυτρο μπουμπούκι δε θα λουλουδίσει ποτέ,
απ' το κουκούλι η πεταλούδα δε θα βγει στη γιορτή της Άνοιξης
και το φτωχό χελιδόνι δε θα τιτιβίσει στα γαλανά τα πλάτη τ' ουρανού.
Τούτη η Γεθσημανή είναι σιωπηλή σαν το θάνατο
και μονάχα ένα θρόισμα μυστικό σαν το βουβό πόνο της Παναγιάς
κεντάει τις άδειες στιγμές.
Είναι τραγούδι απόκοσμο του παιδιού που δε θα γεννηθεί ποτέ.
Σωπαίνω κι αφουγκράζομαι.
«Θεέ μου, σύρε το δοξάρι της συμπόνιας στις ανθρώπινες χορδές,
για ν' ακουστεί η αδύναμη φωνή μου: Χάνομαι!
Βάρβαρα εισβάλλουν στη φωλιά μου. Πού νά κουρνιάσω;
Η ατσάλινη ρομφαία βηματίζει απειλητικά εναντίον μου. Τρομάζω!
Αλλά κι η παγερή καταχνιά του καταψύκτη
πιο σκληρή κι απ' το θάνατο. Κρυώνω!
Περνώ τα σύνορα της οδύνης. Η ψυχή μου αδειάζει.
Η φωνή μου σβήνει. Πεθαίνω!
Τώρα που σφύζει ολόγυρά μου η ζωή στους ρυθμούς της Άνοιξης,
δε ζητώ παρά μια χούφτα ήλιο ν' ανακουφιστεί το παράπονό μου.
Ήλθα, τραγούδι απ' τ' άπειρο, να γλυκάνω μια άδεια αγκαλιά και με φίμωσαν.
Κρατούσα στα μάτια την ανατολή και με βύθισαν στο πιο αποτρόπαιο σκοτάδι.
Άπλωσα δειλά το χέρι στην αγάπη και με πλήγωσαν θανάσιμα
-παράξενο- όσοι τραγουδούσαν τη ζωή, την ελπίδα, το δίκαιο.
Για μένα τώρα όλο το σύμπαν ένα δάκρυ
στα γαλήνια μάτια του λευκόφτερου αγγέλου μου...»
Φτωχό χελιδόνι, δες, πάνω απ' τον κήπο της αγωνίας
δυο μάτια γεμάτα ήλιους, μια αγκαλιά ανοιχτή σαν ουρανός,
για να φτερουγίσεις ολόχαρο,
και μια καμπάνα που σημαίνει στη σιγαλιά
Χριστός Ανέστη!
Αγιόκλημα

ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΛΕΞ;;

Νεκρός ή ζωντανός... που είναι;;;
 
Πού είσαι Άλέξ;;;
Ένα παιδί
σύρθηκε, χτυπήθηκε,
σκοτώθηκε, δολοφονήθηκε,
σε μια επαρχιακή πόλη
στη Βέροια, που με το όνομά του
άρρηκτα συνδέθηκε.
 
Πού είσαι Άλεξ;;;
Πες μας εσύ,
αφού καμιά έρευνα δεν αποδίδει
κανένας Εισαγγελέας
δεν έβγαλε πόρισμα ακόμα
Κυλάει ο χρόνος...

Πού είσαι Άλεξ;;;
Τον έσυραν
στο ποτάμι παιδιά...
σε καρότσι τον δίπλωσαν...
μέσα στους παγωμένους δρόμους
τον τράβηξαν....

Όχι,
τον έκαψαν
αφού τον βίασαν...
μα τι λέτε;;;
τον απήγαγαν.
Πού βρίσκεσαι Άλεξ;;;

Ειδικοί, άσχετοι, ερευνητές, ψυχολόγοι, δημοσιογράφοι
δήλωναν, περιέγραφαν, “μάθαιναν”
από ζωγραφιές... από “μαρτυρίες”, από “έγκυρες” πηγές....
Πέτρες στα παράθυρα των παιδιών που “μίλησαν”....

Πού είσαι Άλεξ;;;
Έλα ψυχούλα μου
μίλα, πες κάτι
όχι στα κανάλια
όχι για μας....

Από ΕΚΕΙ που είσαι
μίλα στη ΜΑΝΑ μόνο
και μετά μείνε ήσυχος
έτσι,
για πάντα “εξαφανισμένος”

Συναισθηματική Νοημοσύνη: Η άγνωστη ευφυΐα

Όπως αναφέρει ο Αριστοτέλης στα Ηθικά Νικομάχεια, το να είσαι οργισμένος είναι εύκολο. Το να εξοργιστείς όμως με το σωστό άτομο, για το σωστό λόγο, στο σωστό βαθμό, τη σωστή στιγμή, για το σωστό σκοπό και με το σωστό τρόπο, αυτό είναι δύσκολο.

Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι αρκετά σχετική με τέτοιου είδους προβληματισμού. Τί όμως είναι η συναισθηματική νοημοσύνη (EQ); Σε τι διαφέρει με τη διανοητική νοημοσύνη (IQ); Με ποιο τρόπο συμβάλλει στην επαγγελματική και στην προσωπική μας επιτυχία; Με ποιους τρόπους μπορεί να βελτιωθεί;
Για αρκετά χρόνια η νοημοσύνη σχετιζόταν με τον παραδοσιακό ορισμό της ευφυίας και μετριόταν με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Το γνωστό σε όλους μας δείκτη νοημοσύνης (IQ).

Μάλιστα, επικρατούσε η πεποίθηση ότι ένα άτομο με υψηλό δείκτη νοημοσύνης μπορεί να πετύχει σε κάθε τομέα της ζωής του. Ωστόσο, με το πέρασμα των χρόνων η θεωρία αυτή άρχισε να παρουσιάζει ”κενά” και να μην ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα.

Έτσι λοιπόν μελέτες και έρευνες απέδειξαν ότι υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες εκτός της ευφυίας που επηρεάζουν αλλά και συμβάλλουν σημαντικά στην πορεία τόσο της επαγγελματικής όσο και της προσωπικής ζωής των ανθρώπων. Οι παράγοντες αυτοί αποτελούν και τη λεγόμενη συναισθηματική νοημοσύνη.
Οι ρίζες της συναισθηματικής νοημοσύνης ανάγονται στην έννοια της ”κοινωνικής νοημοσύνης” που ανέφερε ο Thorndike το 1920 και κυρίως στον ψυχολόγο Howard Gardner που το 1983 πρότεινε τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης, υποστηρίζοντας ότι η νοημοσύνη περιλαμβάνει επτά μορφές. Η θεωρία της συναισθηματικής νοημοσύνης έγινε ευρέως γνωστή από τον Daniel Goleman, ψυχολόγο στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαντ.

Με τον όρο συναισθηματική νοημοσύνη νοείται ”η ικανότητα να αναγνωρίζει κανείς τα δικά του συναισθήματα, να τα κατανοεί και να τα ελέγχει. Είναι επίσης η ικανότητα να αναγνωρίζει και να κατανοοεί τα συναισθήματα των ανθρώπων γύρω του και να μπορεί να χειρίζεται αποτελεσματικά τόσο τα δικά του συναισθήματά του όσο και τις διαπροσωπικές του σχέσεις”. (Daniel Goleman, Συναισθηματική νοημοσύνη, εκδ. Ελληνικά Γράμματα)

Σε αυτό το σημείο οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η διανοητική νοημοσύνη (IQ) και η συναισθηματική νοημοσύνη (EQ) είναι δύο διακριτές και ξεχωριστές ικανότητες του ανθρώπου. Ωστόσο, συνδέονται μεταξύ τους καθώς η μία συμπληρώνει την άλλη.