Σελίδες

Tuesday, 22 May 2012

Søren Kierkegaard:
Η εποχή μας, οι ιδιοφυίες και ο μάρτυρας

«Η εποχή δεν χρειάζεται μια ιδιοφυία –έχει αρκετές- αλλά έναν μάρτυρα, που θα διδάξει στους ανθρώπους τον σεβασμό, με το παράδειγμά του. Η εποχή χρειάζεται αφύπνιση»

Σαίρεν Κίρκεγκωρ

Søren Kierkegaard


μας το υπέδειξε η Μικρή Βασούλα

Πανελλαδικές: Μυστικά διατροφής για καλές επιδόσεις

Η σωστή διατροφή μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αποδώσουν καλύτερα στις εξετάσεις τους και να θέσουν υπό έλεγχο το στρες.
 .
Να συνοδεύουν τα γεύματά τους με σαλάτες
Όπως εξηγεί ο διαιτολόγος-διατροφολόγος Δημήτρης Π. Μπερτζελέτος, η άρτια προετοιμασία των μαθητών περνάει από τον προγραμματισμό, όχι μόνο του ίδιου του διαβάσματος, αλλά και από αυτόν στη διατροφή.
«Σκοπός είναι η επίτευξη καλής γενικής υγείας και θρεπτικής κατάστασης», λέει. «Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να κάνουν πολλά, αλλά μικρά γεύματα στη διάρκεια της ημέρας».
Ο κ. Μπερτζελέτος παρέχει τις εξής συμβουλές για να πάνε όλα καλά:
  • Να ξεκινάνε την ημέρα με ένα καλό πρωινό. Την ημέρα των εξετάσεων πρέπει να φάνε ένα καλό, αλλά όχι βαρύ πρωινό (δεν πρέπει να περιέχει πολλά λιπαρά, σάλτσες και βούτυρο). Να προτιμήσουν κάποια από: γάλα, αρτοσκευάσματα, μέλι, αυγό, ψωμί.
  • Να αποφεύγουν τις μέρες των εξετάσεων το πολύ φαγητό. Δεν πρέπει να τρώνε πολύ μεγάλες ποσότητες ούτε πολλά λιπαρά, για να αποφύγουν τις πεπτικές διαταραχές.
  • Να τρώνε απλά για μεσημέρι. Να αποφεύγουν τα βαριά και λιπαρά γεύματα (όπως πίτσες, κρέμες γάλακτος, μαγιονέζες, «βαριά μαγειρευτά») διότι είναι δύσπεπτα και να προτιμούν απλά φαγητά (κρέας ή ψάρι με σαλάτα, ζυμαρικά με λίγη σάλτσα, πουλερικά).
  • Να συνοδεύουν τα γεύματά τους με σαλάτες, που είναι δροσιστικές-ενυδατικές και προστατεύουν από την αύξηση του σωματικού βάρους.
  • Για βράδυ να τρώνε ελαφρά, δίνοντας έμφαση σε εύπεπτα τρόφιμα, που δεν «πέφτουν βαριά» στο στομάχι και δεν διαταράσσουν τον ύπνο. Πρέπει επίσης να τρώνε υδατάνθρακες (π.χ. μια μικρή μακαρονάδα με λίγο τυρί).
  • Να τρώνε τουλάχιστον πέντε φορές την ημέρα. Εκτός από τα τρία κύρια γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό), οι μαθητές χρειάζονται δύο ή τρία σνακ (δεκατιανό, απογευματινό και προ του ύπνου).
«Τα σνακ έχουν ξεχωριστή σημασία, διότι βοηθούν στη μεγιστοποίηση της απόδοσης του διαβάσματος χάρη στην ενέργεια που μπορούν να προσφέρουν», λέει ο κ. Μπερτζελέτος. «Αυτό το επιτυγχάνουν κυρίως χάρη στους υδατάνθρακες που περιέχουν, οι οποίοι αποτελούν το «καύσιμο» του εγκεφάλου».
Καλές επιλογές για σνακ είναι τα αρτοσκευάσματα (λ.χ. κουλούρι τύπου Θεσσαλονίκης), τα λαχανικά (κυρίως τα καρότα), τα φρούτα (μπανάνες, φρούτα εποχής), τα αποξηραμένα φρούτα, οι μπάρες δημητριακών, καθώς και μικρή ποσότητα από «ελαφριά» γλυκά (όπως ζελέ, κρέμα καραμελέ, παγωτό απλό χωρίς σιρόπι ή κρέμα γάλακτος, απλή σοκολάτα).

Άλλες συμβουλές
  • Να πίνετε άφθονο νερό
  • Μην το παρακάνετε με τον καφέ (μπορεί να προκαλέσει υπερδιέγερση με αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, όπως εκνευρισμό, ταχυκαρδίες)
  • Να φοράτε άνετα ρούχα, διότι ένα ζευγάρι στενά παπούτσια ή μια πολύ σφιγμένη ζώνη αποτελεί, χωρίς να το καταλαβαίνετε, πρόσθετο στρεσογόνο παράγοντα
  • Να κάνετε συχνά και μικρά διαλείμματα. Με αυτό τον τρόπο θα διατηρείτε τις δυνάμεις σας και θα αξιοποιείτε καλύτερα τις αποδοτικές ώρες, στη διάρκεια των οποίων προτιμότερο είναι να διαβάζετε ό,τι θεωρείτε δυσκολότερο, αφήνοντας για τις υπόλοιπες ώρες τα ευκολότερα κομμάτια της ύλης.
  • Μην αλλάξετε τους βιολογικούς σας ρυθμούς. Να μπαίνετε για ύπνο όσο πιο κοντά γίνεται στις ώρες που συνηθίζατε πριν από τις εξετάσεις. Μισή ώρα πριν ξαπλώσετε, θα βοηθούσε η κατανάλωση λίγου ζεστού γάλακτος, καθώς και ένα ζεστό ντους, ενώ αντενδείκνυται η κατανάλωση καφέ και αναψυκτικών κατά τις βραδινές ώρες.

Έρευνα για τις συνέπειες της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης στη ζωή των μαθητών

Προτάσεις για ένα πιο κοινωνικό και συμμετοχικό σχολείο, που θα κινεί το ενδιαφέρον και θα απαντά στα προβλήματά τους εξέτασαν οι έφηβοι σύμβουλοι του Συνηγόρου του Παιδιού στην 4η συνάντησή τους στην Αθήνα, στις 28 και 29 Απριλίου 2012. 
Η Ομάδα Εφήβων Συμβούλων, 20 αγόρια και κορίτσια 14-18 χρόνων από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, συζήτησαν τα αποτελέσματα έρευνας που διεξήγαγαν στα σχολεία τους με θέμα τις συνέπειες της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης στη ζωή των μαθητών. Συζήτησαν ακόμη για τα δικαιώματα των παιδιών που διαμένουν σε ιδρύματα παιδικής προστασίας και για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας.
Τα μέλη της συγκέντρωσαν τις απόψεις μαθητών των σχολείων τους, με βάση ερωτηματολόγιο που διαμόρφωσαν με τη συμβολή των επιστημόνων του Συνηγόρου κατά την 3η τους συνάντηση. Όπως αποτυπώνεται στην έρευνα (1211 απαντήσεις από μαθητές 22 σχολείων σε διάφορες περιοχές της χώρας), οι μαθητές πιστεύουν ότι η κρίση έχει σοβαρές συνέπειες στη ζωή τους (89% στην οικογένεια, 82% στο σχολείο, 92% στην υπόλοιπη κοινωνία). Μάλιστα, το 29% των μαθητών συζητούν στις οικογένειές τους την πιθανότητα μετανάστευσης ενός τουλάχιστον μέλους της στο εξωτερικό.  
Εντύπωση προκαλεί ότι ενώ καταγράφεται σημαντική μείωση στα οικογενειακά έξοδα (πχ. 70% των μαθητών αναφέρουν αρνητικές αλλαγές στο επίπεδο διαβίωσής τους και 60% στο χαρτζιλίκι τους), μόνο το 33% αυτών δεν έχει περιορίσει τα φροντιστήρια και τα μαθήματα ξένων γλωσσών. Παράλληλα το 20% απάντησε ότι ο ένας ή και οι δύο γονείς του έχουν χάσει τη δουλειά τους, ενώ το 82% αναφέρουν αρνητικές επιπτώσεις στην εργασιακή κατάσταση των γονέων τους. Οι έφηβοι κατέγραψαν και συζήτησαν προτάσεις για ένα πιο κοινωνικό και συμμετοχικό σχολείο, που θα τους κινεί το ενδιαφέρον αλλά και θα απαντά σε διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
Η ομάδα συζήτησε επίσης για τα δικαιώματα των παιδιών που διαμένουν σε ιδρύματα παιδικής προστασίας, θέμα που απασχολεί φέτος το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Συνηγόρων του Παιδιού και τους Εφήβους Συμβούλους τους. Πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Χατζηκυριάκειο Ίδρυμα Παιδικής Προστασίας, στο οποίο διαμένει μέλος της ομάδας, συνάντηση με τα παιδιά του ιδρύματος και ξενάγηση στους χώρους διαβίωσής τους.

Οι έφηβοι σύμβουλοι συζήτησαν και για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας, με αφορμή τη διεξαγωγή βιωματικού εργαστηρίου. Οι απόψεις και οι προτάσεις των εφήβων συμπληρώνουν και ενισχύουν όσα έχουν ήδη διατυπωθεί για αυτό το θέμα από τον Συνήγορο προς το Υπουργείο Παιδείας.