Σελίδες

Friday, 8 November 2013

ΦΥΛΑΚΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ

Μας είναι ευκολότερο να συζητάμε για μηχανές τηλεμεταφοράς, 
πού μόνο στην επιστημονική φαντασία υπάρχουν, 
παρά να δεχθούμε τον Αιώνιο Φύλακα Άγγελο..

ΠΟΔΗΛΑΤΗΣ ΣΩΖΕΤΑΙ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΙΓΜΗ
ΑΠΟ ΦΥΛΑΚΑ ΑΓΓΕΛΟ

Σήμερα γιορτάζουμε τὴν Σύναξη τῶν Ἀρχαγγέλων Μιχαὴλ καὶ Γαβριήλ, καθὼς καὶ τῶν ὑπολοίπων Ἀσωμάτων καὶ Οὐρανίων Ἀγγελικῶν Ταγμάτων και με την ευκαιρία παρουσιάζουμε το περιστατικό «τηλεμεταφοράς» που σημειώθηκε στην Κίνα το περασμένο έτος και κατεγράφη από τις κάμερες κλειστού κυκλώματος ασφαλείας και ελέγχου της κυκλοφορίας των δρόμων.

Πολλά ερωτηματικά για την αυθεντικότητά του προκαλεί το βίντεο που καταγράφει ένα περιστατικό τηλεμεταφοράς στην Κίνα και το οποίο κάνει το γύρο του διαδικτύου.

Τι βλέπουμε σε αυτό; Εναν ποδηλάτη που ενώ λογικά έτσι όπως πετάχτηκε θα έπρεπε να βρεθεί κάτω από τις ρόδες του φορτηγού, κλάσματα του δευτερολέπτου πριν τη σύγκρουση εξαφανίζεται από το συγκεκριμένο σημείο και εμφανίζεται πέντε μέτρα πιο πίσω στη διάβαση πεζών, σώος και αβλαβής.
Το περιστατικό επαναλαμβάνεται στο βίντεο αρκετές φορές και βλέπουμε σε αυτό έναν πεζό που εμφανίζεται από το πουθενά και σώζει τον ποδηλάτη μεταφέροντάς τον στην άκρη του δρόμου.
Ολα αυτά σε κλάσματα του δευτερολέπτου και ενώ στο σκηνικό εμφανίζονται περίεργες λάμψεις.
Επιστήμονες που εξέτασαν τη γνησιότητα του βίντεο διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους ότι το βίντεο είναι πέρα για πέρα αυθεντικό, τονίζοντας ότι σε τέτοιου είδους βίντεο που προέρχονται από δίσκους ελέγχου κυκλοφορίας δεν μπορεί να γίνει ψηφιακή επεξεργασία.
Ορισμένοι, βέβαια, με το που το είδαν άρχισαν να κάνουν λόγο για περιστατικό «τηλεμεταφοράς», ενώ κάποιοι άλλοι μιλούν για το γνωστό από την ελληνική παράδοση «φύλακα άγγελο» που έκανε τελευταία στιγμή την εμφάνισή του και έσωσε τον ποδηλάτη.
Ότι κι αν έγινε στην πραγματικότητα, ο ποδηλάτης είχε σίγουρα άγιο, είτε ήταν ο πεζός από το πουθενά, ή η μηχανή τηλεμεταφοράς που τον έσωσε.




Μας είναι ευκολότερο να συζητάμε για μηχανές τηλεμεταφοράς, 
πού μόνο στην επιστημονική φαντασία υπάρχουν, 
παρά να δεχθούμε τον Αιώνιο Φύλακα Άγγελο.

 Το άδολο μικρό παιδί ξέρει και βλέπει καλύτερα:

Άγγελε φύλακα, προστάτη,
με τα φτερά σου τ' απλωτά,
έλα στον ύπνο μου και στάσου
στο κρεβατάκι μου κοντά.

Θέλω να νοιώθω πάντα πλάι
τον ίσκιο σου να με φυλάει
κι έξω στο δρόμο όταν βρεθώ,
που 'μαι ένα αδύνατο παιδάκι,
κράτα με πάντα απ' το χεράκι,
Άγγελε συ να μη χαθώ.

Φύσημα, η παιδική νόσος της καρδιάς

Η διαγνωστική σημασία του «αθώου» παιδικού φυσήματος.
Τι είναι το φύσημα καρδιάς;

Φύσημα, η παιδική νόσος της καρδιάς: Πόσο επικίνδυνη είναι;Η διάγνωση του φυσήματος στην καρδιά είναι ο πιο συχνός λόγος παραπομπής του παιδιού στον καρδιολόγο. Το φύσημα είναι ένα «θόρυβος» που συχνά εμφανίζεται στην ακρόαση της καρδιάς των παιδιών και έχει διάφορους βαθμούς έντασης. Η ένταση του φυσήματος εκφράζεται σε έκτα με τη λεγόμενη σκάλα Levine. Από 1/6, όταν το φύσημα μόλις ακροάζεται, μέχρι 5-6/6, όταν ακροάζεται ακόμα και χωρίς να εφαρμόζει το στηθοσκόπιο στον θώρακα.

Πού οφείλεται το φύσημα της καρδιάς;
Το καρδιακό φύσημα μπορεί να οφείλεται σε κάποια παθολογία της καρδιάς ή και όχι. Εάν η δομή και η λειτουργία της καρδιάς είναι φυσιολογική, το φύσημα θεωρείται ότι είναι αθώο η «λειτουργικό». Στην περίπτωση του αθώου φυσήματος η καρδιά και το καρδιοαγγειακό σύστημα των παιδιών είναι υγιή και σε θέση να αντεπεξέλθουν σε όλες τις ανάγκες του οργανισμού. Η μορφή της καρδιάς είναι συνήθως φυσιολογική, οι καρδιακές βαλβίδες λειτουργούν τέλεια και η καρδιά λειτουργεί και συστέλλεται φυσιολογικά. Τα αγγεία που φέρνουν το αίμα στην καρδιά και όλο τον οργανισμό δεν πάσχουν από αρτηριοσκλήρυνση.

Αθώο ή παθολογικό φύσημα;
Ο διαχωρισμός ανάμεσα σε αθώο και παθολογικό φύσημα βασίζεται σε κάποια κριτήρια που θέτει ο καρδιολόγος με την εξέταση. Με αυστηρά ιατρικούς όρους θα λέγαμε ότι το λεγόμενο αθώο φύσημα καρδιάς είναι πάντα συστολικό (εκτός από κάποιες εξαιρέσεις), είναι εξωθήσεως και μεσαίας συχνότητας, έχει δονητικό χαρακτήρα, δεν καλύπτει όλη την συστολή και ακροάζεται καλύτερα αριστερά παρανστερνικά. 
Μειώνεται σε ένταση όταν το παιδί είναι καθιστό και ή ένταση του δεν υπερβαίνει ποτέ τα 2/6. Δεν συνοδεύεται από πρόσθετους τόνους ή παθολογικούς καρδιακούς ρυθμούς. Έως και το 72% των παιδιών στην σχολική ηλικία παρουσιάζει κάποιο αθώο φύσημα που πολύ συχνά εξαφανίζεται με την ανάπτυξη (4). Μπορεί να βρεθεί τυχαία κατά την διάρκεια πυρετού, αλλά μπορεί να εμφανίζεται ξανά στους περιοδικούς κλινικούς ελέγχους. Συνήθως το φύσημα προκαλείται από στροβιλισμό της ροής του αίματος σε κάποια σημεία της καρδιάς χωρίς όμως να υπάρχει κάποια ανατομική ανωμαλία. Επτά διαφορετικοί αιτιολογικοί τύποι αθώου φυσήματος έχουν περιγραφεί και συνήθως μια λεπτομερής κλινική εξέταση είναι ικανή να τους διαφοροποιήσει. Η διάγνωση λοιπόν του λειτουργικού φυσήματος σημαίνει ότι η καρδιά είναι απόλυτα φυσιολογική και ότι το παιδί μπορεί κάλλιστα να γίνει μελλοντικός «ολυμπιονίκης».

Χαρακτηριστικά του παιδικού φυσήματος καρδιάς
Ιδιαίτερα στην παιδική ηλικία συνυπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά που βοηθούν την εμφάνιση αυτού του φαινομένου. Κατ’ αρχήν η ελαστικότητα του θωρακικού τοιχώματος, η απουσία αλλοιώσεων του περιεχομένου του αέρα στους πνεύμονες, η λεπτότητα των στοιχείων που βρίσκονται ανάμεσα στην καρδιά του παιδιού και το στηθοσκόπιο επιτρέπουν την ακρόαση κάποιων πολύ λεπτών ήχων. Επίσης η ψηλή καρδιακή συχνότητα και η μειωμένη πηκτικότητα αίματος των παιδιών που οφείλεται στην φυσιολογική αναιμία επιτρέπουν την δημιουργία εκείνων των ήπιων στροβιλισμών της ροής του αίματος που προκαλούν τα χαρακτηριστικά λειτουργικά φυσήματα.

Ο ρόλος του παιδιάτρου
Ο έμπειρος παιδίατρος, εξετάζοντας συνολικά το παιδί, τα χαρακτηριστικά του φυσήματος και την άριστη κατάστασή του, πρέπει  να ηρεμεί τους γονείς, εξηγώντας ότι το φύσημα είναι αθώο και ότι δεν πρέπει να ανησυχούν. Όταν το φύσημα εμμένει για κάποιο χρονικό διάστημα, ζητείται ή γνώμη ειδικού καρδιολόγου ο οποίος εκτιμώντας το ηλεκτροκαρδιογράφημα και το υπερηχοκαρδιογράφημα του παιδιού επιβεβαιώνει ή όχι την διάγνωση του παιδιάτρου.

Οι μελέτες
Παρότι πολλοί συγγραφείς αναφέρουν ότι με βάση την εμπειρία τους μόνο η κλινική εξέταση είναι σε θέση να διαχωρίσει ένα λειτουργικό από ένα παθολογικό φύσημα (3,6), άλλες μελέτες αναφέρουν ότι μόνο το 50% των παιδιάτρων ήταν ικανό να διακρίνει ένα αθώο φύσημα από ένα παθολογικό. Άλλες μελέτες έδειξαν επίσης ότι λόγω της χαμηλής έντασης του φυσήματος η διάγνωση μετρίων έως σημαντικών μεσοκοιλιακών επικοινωνιών ήταν λιγότερο εφικτή από αυτή των μικρότερων η ασήμαντων μεσοκοιλιακών επικοινωνιών όπου η συχνότητα ακρόασης του φυσήματος παράδοξα είναι ψηλότερη. Επίσης μελέτες έδειξαν ότι έστω και παθολογίες χωρίς αιμοδυναμική επιβάρυνση για την καρδιά του παιδιού όπως το ανοιχτό ωοειδές τρήμα ή ο μικρός ανοιχτός αρτηριακός πόρος η διάγνωση των οποίων γίνεται μόνο με υπερηχογράφημα καρδιάς μπορεί να είναι εστία προβλημάτων σε μεγαλύτερες ηλικίες και για αυτό απαιτούν έγκαιρη διάγνωση.

Συμπερασματικά
Σαν συμπέρασμα λοιπόν το υπερηχοκαρδιογράφημα είναι ένα σημαντικό εργαλείο του καρδιολόγου στην διαφορική διάγνωση των φυσημάτων στα παιδιά και οι γονείς δεν πρέπει να ανησυχούν όταν ο παιδίατρος ή ο καρδιολόγος χαρακτηρίσουν ένα φύσημα ως λειτουργικό ή αθώο.

Πηγή: boro.gr
Real.gr, madata.gr

Πότε να ξεκινήσει το παιδί την προσχολική του αγωγή;

Εμείς, λέμε ΝΑΙ στην προσχολική εκπαίδευση από μικρή ηλικία για πολλούς λόγους που αφορούν σε όλους τους τομείς ανάπτυξης του παιδιού!
Συχνά οι γονείς αναρωτιούνται ποια ηλικία είναι η καλύτερη να εντάξουν το παιδί τους στον παιδικό σταθμό (προ-νήπιο/μικρά νήπια κλπ).
.,
Μερικά από τα ερωτήματα που τους απασχολούν μπορεί να είναι σχετικά με τη χρήση πάνας, την ανάπτυξη του λόγου, τα υπόλοιπα μικρά μέλη της οικογένειας κλπ.
Σε αυτά τα ερωτήματα οι απαντήσεις σχετικά με την ετοιμότητα και τα οφέλη που μπορεί κάποιο παιδάκι να έχει είναι μοναδικά κατά περίπτωση και καλό είναι οι γονείς να συζητούν με τους παιδαγωγούς και τους ειδικούς ώστε να μπαίνουν στη διαδικασία του πρώτου σχολείου χωρίς μεγάλο άγχος και αγωνία καθώς αυτό είναι κάτι που θα μεταδώσουν και στο παιδί.
Εμείς, λέμε -όπως και να λέγεται το σχολείο- ΝΑΙ στην προσχολική εκπαίδευση από μικρή ηλικία για πολλούς λόγους που αφορούν σε όλους τους τομείς ανάπτυξης του παιδιού!
1. Με τον αποχωρισμό από τη μητέρα  
(κηδεμόνα) γίνονται από νωρίς τα πρώτα βήματα προς την ανεξαρτησία και προς την κοινωνικοποίηση καθώς το παιδί μαθαίνει πώς να ζητάει και από άλλους να του καλύψουν βασικές ανάγκες.
2. Διευρύνει την κοινωνικότητά του 
μέσα από τη συμμετοχή στην ομάδα. Με έναν τρόπο το παιδί «αναγκάζεται» να συναναστραφεί, μαθαίνει να μοιράζεται και να περιμένει τη σειρά του καθώς πια δεν είναι ο μόνος «μικρός άνθρωπος με ανάγκες» μέσα στο καινούργιο πλαίσιο.
3. Αναπτύσσεται συναισθηματικά δημιουργώντας δεσμούς με άλλους ανθρώπους.  
Κάνει φίλους, δένεται με τη δασκάλα, ανταπεξέρχεται σε μικρούς καβγάδες, ζήλειες της ομάδας κλπ.
4. Αυξάνεται ραγδαία ο λόγος, το λεξιλόγιο και όλες οι επικοινωνιακές δεξιότητες.  
Το παιδί από τη μία προσπαθεί περισσότερο από μόνο του να ικανοποιήσει τα αιτήματά του στο ξένο περιβάλλον, από την άλλη λαμβάνει και ακόμη περισσότερα ερεθίσματα που το οδηγούν προς αυτό.
5. Για τους ίδιους λόγους, αυξάνεται έντονα και το γνωστικό του πεδίο. 
Το παιδί ακούει-βλέπει και συνεπώς μαθαίνει, με περισσότερους ανθρώπους απ' ότι στο σπίτι, περισσότερα παιχνίδια, περισσότερους κανόνες, περισσότερη πληροφορία γενικά.
6. Διευρύνει τις κινητικές του δεξιότητες 
με ομαδικά παιχνίδια σε μεγαλύτερους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους διαμορφωμένους με ασφάλεια.
7. Μαθαίνει σε πλαίσιο με πρόγραμμα και κανόνες. 
Η προσαρμογή του παιδιού στο πρόγραμμα του σχολείου θα βοηθήσει πολύ την οργάνωση του προγράμματος και στο σπίτι καθώς και στη συμμόρφωση σε απλούς κανόνες διατήρησης της «τάξης» και της «σειράς» με τους οποίους συνήθως δυσκολεύονται οι γονείς.
8. Φτιάχνει το πρόγραμμα του ύπνου! 
Με το πρωινό ξύπνημα και τη συνεχή δράση μέχρι το μεσημέρι το παιδί ρυθμίζει το πρόγραμμα ύπνου του πιο εύκολα σε σύγκριση με τα παιδιά που μένουν πολλές ώρες στο σπίτι με αποτέλεσμα οι γονείς να δυσκολεύονται να επιβάλλουν τον ύπνο ή να κρατήσουν το παιδί ξύπνιο. Ανάλογη ρύθμιση επιτυγχάνεται και με το φαγητό.
9. Στατιστικά, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας που φτάνουν στους ειδικούς με δυσκολίες στο λόγο,  
τη λεπτή κινητικότητα και τη συμπεριφορά, είναι συχνότερα παιδιά που δεν είναι ενταγμένα σε σχολικό πλαίσιο. Αξίζει να σημειωθεί πως ακόμα και σε παιδιά με σοβαρότερες δυσκολίες, ολόκληρη η επιστημονική κοινότητα παράλληλα με τις «ειδικές παρεμβάσεις» προτείνει και προάγει την ένταξη στο σχολείο.
Ο λόγος #10 είναι η ανάγκη της οικογένειας! 
 Δεν είναι ντροπή να γνωρίζουμε και να λέμε πως και η μαμά / μπαμπάς / γιαγιά / παππούς που περνάει τον περισσότερο χρόνο με το παιδί, έχει ανάγκη ξεκούρασης και προσωπικού χρόνου! Με το να εντάξουμε ένα παιδί στην προσχολική εκπαίδευση από νωρίς λοιπόν, βοηθάμε το μικρό μας να αναπτυχθεί σωστά στην ομάδα αλλά «γεμίζουμε κι εμείς μπαταρίες» για την υπόλοιπη μέρα που ακολουθεί! Να μην ξεχνάμε πως τα ευτυχισμένα και ήρεμα παιδιά χρειάζονται ευτυχισμένους και ήρεμους (όσο γίνεται και ξεκούραστους) γονείς!

Φανή Βαγγελάτου, Αναπτυξιακή Λογοθεραπεύτρια
Ειδ. Παιδαγωγός B.Sc. - M.A.
Αναλύτρια Συμπεριφοράς Ε.Α.Β.Α.
Συντονίστρια Σχολών Γονέων
www.planitis.eu

Πηγή: mothersblog.gr

Κοροϊδεύουν το παιδί μου. Πως το βοηθάω;

they laugh at my kidΠερίπου στα 5 με 6 χρόνια τους, τα παιδιά ανακαλύπτουν το κορόιδεμα. Ξαφνικά ότι και να συμβεί είναι ευκαιρία για κοροϊδία, πείραγμα και ειρωνεία. 
Τα παιδιά το λαμβάνουν με σκληρότητα, στεναχωριούνται και ανταποδίδουν σε κάθε ευκαιρία.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να κατανοήσουν τη νέα πραγματικότητα;
Μπορούμε να τα βοηθήσουμε ουσιαστικά, με τη βοήθεια της Αναστασίας Γκοτσοπούλου, Σχολικής Ψυχολόγου.
Όταν τα παιδιά ξεκινούν να πηγαίνουν στο σχολείο (πρώτες τάξεις του δημοτικού) είναι μέσα στα φυσιολογικά πλαίσια της συμπεριφοράς τους να κοροϊδεύουν τους συμμαθητές τους, εκείνους που θεωρούν ότι δεν ανήκουν στο σύνολο (πχ, αν κάποιο παιδί κεκεδίζει, φοράει γυαλιά, είναι υπέρβαρο ή πολύ αδύνατο, κοντό ή πολύ ψηλό, έχει ασυνήθιστο όνομα κ.α.). Αυτό γίνεται γιατί τα παιδιά αυτής της ηλικίας δεν έχουν πολλές κοινωνικές εμπειρίες και εικόνες από τη ζωή. Μπορεί για παράδειγμα να είναι η πρώτη φορά που βλέπουν από κοντά παιδί που να έχει πεταχτά αυτιά ή μεγάλη μύτη και έτσι οπωσδήποτε θα το σχολιάσουν γιατί είναι κάτι διαφορετικό από αυτό που έχουν συνηθίσει. Δεν έχουν πρόθεση να στεναχωρήσουν το συμμαθητή τους, απλά σχολιάζουν δυνατά αυτό που βλέπουν.

Σε αυτές τις περιπτώσεις οι γονείς καλό είναι να καθησυχάσουν το παιδί που δέχεται κορόιδεμα ότι πρόκειται για μια συνηθισμένη αντίδραση πολλών ανθρώπων μπροστά σε κάτι διαφορετικό. 
Μπορούν μάλιστα να αναφέρουν και κάποιο περιστατικό κοροϊδίας που είχαν δεχθεί οι ίδιοι από συμμαθητές τους, ώστε να αντιληφθεί το παιδί τη διαχρονικότητα αυτής της συμπεριφοράς. Παράλληλα με αυτό είναι μια ευκαιρία να γίνει μια συζήτηση με το παιδί για το γεγονός ότι κανείς δεν είναι τέλειος. 
Όλοι έχουμε κάποιες αδυναμίες ή ελαττώματα (που μας κάνουν μοναδικούς και ξεχωριστούς) αλλά και προτερήματα. Η ζωή μας θα ήταν πολύ βαρετή αν όλοι ήμασταν ίδιοι. Τονίζουμε έτσι τα θετικά στοιχεία που έχει το παιδί, τα ταλέντα, τις ικανότητές του για να το δυναμώσουμε ψυχικά.

Καλό είναι επίσης, αν οι κοροϊδίες και τα πειράγματα συνεχίζονται οι γονείς να διδάξουν το παιδί τους έτσι ώστε να αντιδρά με έναν συγκεκριμένο τρόπο όταν δέχεται λεκτικές επιθέσεις. «Μπορούν να διδάξουν το παιδί τι να σκέφτεται από μέσα του όταν το πειράζουν ("παρ΄ όλο που δεν μου αρέσει αυτό που μου λένε, μπορώ να το αντιμετωπίσω"). Το παιδί μπορεί να ρωτήσει τον εαυτό του: "Ποιανού η γνώμη είναι πιο χρήσιμη; Του άλλου παιδιού που με ενοχλεί ή η δική μου και των γονιών μου;". Με τον τρόπο αυτό θα διατηρήσει την ψυχραιμία του, θα αδιαφορήσει για τα σχόλια των άλλων και δεν θα κλονιστεί συναισθηματικά.

Αν η κοροϊδία συνεχίζεται επίμονα, συμβουλεύουμε το παιδί να το αναφέρει αμέσως στον εκπαιδευτικό της τάξης.
Τα πράγματα είναι πιο σοβαρά αν η κοροϊδία συνεχίζεται σε μεγαλύτερες ηλικίες και αν περάσει στα πλαίσια της βίας και του εκφοβισμού. Τότε πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή και από τους γονείς και από τους δασκάλους.

Γράφει: Αναστασία Γκοτσοπούλου, Σχολική Ψυχολόγος, Μ.Sc.