Οι εγκέφαλοι κυριαρχούν στη σύγχρονη
αγορά. Τίτλοι εφημερίδων ισχυρίζονται ότι οι τυρόπιτες μπορούν να
βοηθήσουν στις αποφάσεις και τα «νευρο-ποτά» να μειώσουν το άγχος.
.
Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα, σύμφωνα με τη νευροεπιστήμονα Μόλι Κρόκετ:
Τα οφέλη αυτών των «νευρο-βελτιωτικών» ΔΕΝ αποδεικνύονται επιστημονικά. Σ' αυτό το σημείο της ομιλίας, η Κρόκετ εξηγεί τα όρια των ερμηνειών για τα επιστημονικά δεδομένα και γιατί πρέπει να τα γνωρίζουμε.
Τα οφέλη αυτών των «νευρο-βελτιωτικών» ΔΕΝ αποδεικνύονται επιστημονικά. Σ' αυτό το σημείο της ομιλίας, η Κρόκετ εξηγεί τα όρια των ερμηνειών για τα επιστημονικά δεδομένα και γιατί πρέπει να τα γνωρίζουμε.
Η ΟΜΙΛΙΑ
Είμαι νευροεπιστήμονας και μελετάω τη
λήψη αποφάσεων. Κάνω πειράματα για να ελέγξω πώς οι χημικές
διεργασίες του εγκεφάλου, επηρεάζουν τις επιλογές μας.
Σήμερα είμαι εδώ για να σας πω το
μυστικό για να παίρνετε τις καλύτερες αποφάσεις: η τυρόπιτα.. Ναι, καλά
ακούσατε, σύμφωνα με τους επιστήμονες, η τυρόπιτα είναι η λύση για όλες
τις δύσκολες αποφάσεις που πρέπει να πάρετε.
Πώς το ξέρω; Είμαι η επιστήμονας που έκανε αυτή την έρευνα.
Πριν λίγα χρόνια, οι συνεργάτες μου και
εγώ ενδιαφερθήκαμε για το πώς ο νευροδιαβιβαστής του εγκεφάλου που
αποκαλούμε σεροτονίνη επηρέαζε τη λήψη αποφάσεων σε κοινωνικές
περιστάσεις. Συγκεκριμένα, θέλαμε να ξέρουμε πώς η σεροτονίνη θα
επηρέαζε τον τρόπο που αντιδρούν οι άνθρωποι, όταν τους αδικούν.
Έτσι κάναμε ένα πείραμα. Χειριστήκαμε τα
επίπεδα σεροτονίνης δίνοντάς τους ένα πραγματικά αηδιαστικό ποτό με
γεύση λεμονιού που δρούσε δεσμεύοντας τα συστατικά της σεροτονίνης στον
εγκέφαλο. Αυτό είναι το αμινοξύ, θρυπτοφάνη. Βρήκαμε, λοιπόν, ότι όταν η
θρυπτοφάνη ήταν χαμηλή οι άνθρωποι ήταν πιο πιθανόν να πάρουν
εκδίκηση όταν τους αδικούσαν.
Αυτή ήταν η έρευνά μας και αυτοί είναι κάποιοι απο τους τίτλους εφημερίδων που ακολούθησαν.
(«Η τυρόπιτα το δυνατό χαρτί για δυνατές αποφάσεις»)
(«Ο καλύτερος μας φίλος το τυρί»)
(«Τρώγοντας Τυρί και Κρέας βελτιώνετε τον αυτοέλεγχό σας»)
Σ' αυτό το σημείο, μπορεί να σκεφτείτε, έχασα κανένα επεισόδιο;
Σ' αυτό το σημείο, μπορεί να σκεφτείτε, έχασα κανένα επεισόδιο;
(«Είναι γεγονός! Η σοκολάτα σταματά τη
γκρίνια») Τυρί; Σοκολάτα; Από που κι ως που; Και ακριβως το ίδιο
σκέφτηκα και εγώ γιατί η έρευνά μας δεν είχε καμία σχέση είτε με τυρί
είτε με σοκολάτα. Εμείς απλά δώσαμε ένα αηδιαστικό ποτό που επηρέασε τα
επίπεδα θρυπτοφάνης. Βέβαια, απ' ό,τι φαίνεται η θρυπτοφάνη βρίσκεται,
επίσης, στο τυρί και τη σοκολάτα. Και φυσικά όταν η επιστήμη λέει ότι το
τυρί και η σοκολάτα οδηγούν σε καλύτερες αποφάσεις, σίγουρα αυτό
τραβάει την προσοχή των ανθρώπων. Και ιδού η γέννηση ενός τίτλου.
Όταν συνέβη αυτό, από τη μια σκέφτηκα ε,
και τι έγινε; Τα ΜΜΕ υπεραπλούστευσαν κάποια πράγματα, αλλά στην τελική
δεν παύει να είναι μια είδηση. Πιστεύω ότι πολλοί επιστήμονες υιοθετούν
αυτή τη στάση. Το πρόβλημα είναι ότι αυτό συμβαίνει συνέχεια και
επηρεάζει όχι μόνο τις ειδήσεις που διαβάζετε στις εφημερίδες, αλλά
επηρεάζει και τα προϊόντα που βλέπετε στα ράφια.
Η εμφάνιση τέτοιων τίτλων είχε ως αποτέλεσμα τηναφύπνιση της αγοράς. Είμαι όμως διατεθειμένη να συναινέσω επιστημονικά σε ένα μπουκάλι νερό που βελτιώνει τη διάθεση; Ή θα πήγαινα στην τηλεόραση να επιδείξω μπροστά σε κοινό, ότι το φαγητό όντως σε κάνει να αισθάνεσαι καλύτερα; Πιστεύω στην καλή πρόθεση όλων αυτών, αλλά αν δεχόμουν τέτοιες προτάσεις θα ξεπερνούσα τα όρια της επιστήμης, και οι σωστοί επιστήμονες προσέχουν να μην τα ξεπεράσουν.
Η εμφάνιση τέτοιων τίτλων είχε ως αποτέλεσμα τηναφύπνιση της αγοράς. Είμαι όμως διατεθειμένη να συναινέσω επιστημονικά σε ένα μπουκάλι νερό που βελτιώνει τη διάθεση; Ή θα πήγαινα στην τηλεόραση να επιδείξω μπροστά σε κοινό, ότι το φαγητό όντως σε κάνει να αισθάνεσαι καλύτερα; Πιστεύω στην καλή πρόθεση όλων αυτών, αλλά αν δεχόμουν τέτοιες προτάσεις θα ξεπερνούσα τα όρια της επιστήμης, και οι σωστοί επιστήμονες προσέχουν να μην τα ξεπεράσουν.
Όπως και να 'χει, η νευροεπιστήμη
εμφανίζεται όλο και συχνότερα στο χώρο του μάρκετινγκ.
Να, ένα παράδειγμα: Νευρο-ποτά, μια σειρά από προϊόντα, όπως βλέπετε εδώ το Νευρο- ευδαιμονία, που σύμφωνα με την ταμπέλα μειώνει το άγχος, βελτιώνει τη διάθεση, βοηθάει στη συγκέντρωση, και προάγει μια πιο αισιόδοξη στάση ζωής.
Πρέπει να το ομολογήσω, φαίνεται τέλειο. (Γέλια)
Θα μπορούσα να το έχω χρησιμοποιήσει ευχαρίστως πριν από 10 λεπτά. Έτσι, όταν αυτό ήρθε στα τοπικά καταστήματα της περιοχής μου, ήμουν περίεργη να δω τις έρευνες που στηρίζουν αυτούς τους ισχυρισμούς. Έψαξα λοιπόν στην ιστοσελίδα της εταιρείας ελπίζοντας να βρω κάποιες ελεγχόμενες δοκιμές των προϊόντων τους. Δεν βρήκα τίποτα.
Να, ένα παράδειγμα: Νευρο-ποτά, μια σειρά από προϊόντα, όπως βλέπετε εδώ το Νευρο- ευδαιμονία, που σύμφωνα με την ταμπέλα μειώνει το άγχος, βελτιώνει τη διάθεση, βοηθάει στη συγκέντρωση, και προάγει μια πιο αισιόδοξη στάση ζωής.
Πρέπει να το ομολογήσω, φαίνεται τέλειο. (Γέλια)
Θα μπορούσα να το έχω χρησιμοποιήσει ευχαρίστως πριν από 10 λεπτά. Έτσι, όταν αυτό ήρθε στα τοπικά καταστήματα της περιοχής μου, ήμουν περίεργη να δω τις έρευνες που στηρίζουν αυτούς τους ισχυρισμούς. Έψαξα λοιπόν στην ιστοσελίδα της εταιρείας ελπίζοντας να βρω κάποιες ελεγχόμενες δοκιμές των προϊόντων τους. Δεν βρήκα τίποτα.
Με δοκιμές ή χωρίς, αυτοί οι ισχυρισμοί
είναι σε πρώτο πλάνο δίπλα σε μια φωτογραφία ενός εγκεφάλου. Και όπως
αποδεικνύεται, οι φωτογραφίες εγκεφάλων έχουν ιδιαίτερες
ιδιότητες. Κάποιοι ερευνητές ζήτησαν από μερικές εκατοντάδες
ανθρώπους να διαβάσουν ένα επιστημονικό άρθρο. Οι μισοί διάβασαν ένα
άρθρο που...