Πώς να κάνετε το παιδί (επιτέλους) να μιλήσει
Αγωνιάς, ξαγρυπνάς, αγχώνεσαι, αναρωτιέσαι:
Τι κάνει το παιδί όλη μέρα στον παιδικό σταθμό ή στο νηπιαγωγείο (και
στο Δημοτικό);
Παίζει αρκετά;
Κι όταν εκείνο, επιστρέφει επιτέλους απ’ το σχολείο, εσύ όλο αγωνία
ρωτάς «Πώς πέρασες;»,
για να απαντήσει μ’ ένα ξερό, αποστομωτικό και αινιγματικό: «Καλά.»
Πώς μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε τα παιδιά να μας μιλήσουν λίγο
πιο αναλυτικά για τη μέρα τους;
Τεχνικές που θα τα «ξεκλειδώσουν»…
1.
Μην περιμένετε να φτάσετε σπίτι, ρωτήστε όσο είστε ακόμα στον
δρόμο.
Κατά τη διάρκεια της διαδρομής από το σχολείο στο σπίτι -με το
αυτοκίνητο ή με τα πόδια- τα παιδιά θα ανοιχτούν
ευκολότερα.
Η
Dr. Laura Mrkham, κλινική ψυχολόγος, επισημαίνει ότι τα παιδιά συνήθως απαντούν
ευκολότερα σε ερωτήσεις που γίνονται σε «απρόσμενες
συνθήκες».
Όχι, το αυτοκίνητό σας δεν είναι ένα ολοκαίνουριο σκηνικό, αλλά η
διαδρομή αποσπά την προσοχή του παιδιού και η οπτική επαφή δεν
είναι απαραίτητη. Έτσι, είναι πιο εύκολο να «ανοιχτεί», εφόσον η
πίεση είναι λιγότερη.
2.
Μην κάνετε ερωτήσεις που μπορούν να απαντηθούν μονολεκτικά
Κάντε ερωτήσεις συγκεκριμένες και ξεκάθαρες –οι γενικές
ερωτήσεις, επιδέχονται γενικών απαντήσεων.
Προσπαθήστε να ρωτήσετε για το καλύτερο ή το χειρότερο πράγμα που
τους συνέβη, για το φαγητό ή τους φίλους.
Ρωτήστε με στόχο να μάθετε κάτι συγκεκριμένο, για να τα βοηθήσετε
να συγκεντρωθούν σε μια ολοκληρωμένη απάντηση.
3. Παρατηρήστε το καλά
«Αν το παιδί σας δεν “ανοίγεται” εύκολα, παρατηρήστε την εμφάνισή
του ή κάντε ένα σχόλιο πάνω σε κάτι που σας είπε», λέει η Dr.
Markham.
«Μοιάζεις κουρασμένος. Κουραστική μέρα, ε;» ή
«Αναρωτιέμαι πώς αντέδρασες σ’ αυτό. Εγώ θα δυσκολευόμουν στη θέση
σου…».
…και ερωτήσεις που θα σπάσουν τη σιωπή τους
-
Ποιο ήταν το καλύτερο/ το χειρότερο πράγμα που συνέβη
σήμερα;
- Ποιο ήταν το πιο βαρετό πράγμα που έγινε σήμερα;
Τι φαγητό φάγατε στο σχολείο;
Με ποιο παιδάκι έπαιξες πιο πολύ;
Αν έπρεπε να δώσεις ένα παρατσούκλι στη δασκάλα σου,
ποιο θα ήταν;
Σε στεναχώρησε τίποτα σήμερα στο σχολείο;
Ποιο είναι το πιο αγαπημένο σου παιχνίδι;
Πού σ’ αρέσει πιο πολύ να είσαι/ πού περνάς πιο καλά:
στο σχολείο ή στο σπίτι;
Υπάρχει κανένας κανόνας της δασκάλας σου που σου
φαίνεται άδικος;
Ποιος είναι ο πιο καλός σου φίλος; Γιατί;
Έμαθες κανένα καινούριο, ωραίο τραγουδάκι; Θες να μου
το πεις;
-
-
Τι ζωγράφισες σήμερα;