Σελίδες

Tuesday, 24 October 2017

Το χαλί που το πατούσαν όλοι
Μαθήματα ζωής για μας και τα παιδιά μας


Ένα παραμύθι για τα προσωπικά όρια..

Μια φορά κι έναν καιρό στα βάθη της Περσίας ήταν το πιο όμορφο, το πιο πολύτιμο, το πιο ακριβό και ξεχωριστό χαλί του κόσμου. Το διακοσμούσαν παραστάσεις που περιέγραφαν τη χαρά της ζωής και ήταν κατασκευασμένο από μετάξι και ίνες από χρυσό και ασήμι. Ο ιδιοκτήτης του, ένας έμπορος χαλιών, ήταν τόσο περήφανος για το απόκτημά του, που αντί να το κρεμάσει, όπως και όλα τα άλλα χαλιά, το έστρωσε στην είσοδο, για να το καμαρώνει ο ίδιος αλλά και για να είναι το πρώτο πράγμα που θα έβλεπε ο κάθε πελάτης την ώρα που θα έμπαινε στο μαγαζί του.

Έτσι η φήμη για την ομορφιά του χαλιού εξαπλώθηκε στα πέρατα της οικουμένης και χιλιάδες κόσμου συνέρρεαν στο κατάστημα, για να θαυμάσουν αυτό το μοναδικό χαλί. Ο έμπορος ούτε για μια στιγμή δε διανοήθηκε να το πουλήσει, όμως κατάφερε να πουλήσει αμέτρητα χαλιά σε πολύ ακριβές τιμές. Η προσφορά λοιπόν του χαλιού μας ήταν τεράστια. Ένιωθε να το πλημμυρίζει η ευτυχία, γιατί έκανε πάμπλουτο και τον ιδιοκτήτη του και την οικογένειά του, έκανε όμως χαρούμενους και χιλιάδες ανθρώπους, που θαυμάζοντας ένα τέτοιο σπάνιο αντικείμενο τέχνης γέμιζαν τα μάτια τους και τις ψυχές τους με απίστευτη ομορφιά.

Δυστυχώς η ευτυχία του καταστηματάρχη και του χαλιού δεν κράτησαν για πάντα. Με την πάροδο του χρόνου, επειδή όλοι το πατούσαν ασταμάτητα χωρίς να σκεφτούν ότι κι αυτό ήταν φθαρτό και θα μπορούσε να καταστραφεί, άρχισε να λερώνεται, να ξεθωριάζει και να ξεφτίζει. Τότε το κυρίευσε ο πανικός και προσπαθούσε συνέχεια να φαίνεται πιο όμορφο, τεντωνόταν και φώναζε σε κάθε επισκέπτη: «Σε παρακαλώ, πέρασε, μπορείς να με κάνεις ό τι θέλεις, πάτα με κι άλλο!». Νόμιζε το δύστυχο ότι όσο πιο πολύ το πατούσαν, όσο πιο πολλά πρόσφερε στους ανθρώπους, τόσο πιο πολύ θα το αγαπούσαν και θα γίνονταν κι αυτοί αλλά και το ίδιο ευτυχισμένοι.

Η πραγματικότητα όμως ήταν άλλη. Μπορεί να συνέχιζαν να το πατάνε, έπαψαν όμως να του δίνουν και σημασία κι αυτό, παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειές του, φθειρόταν ολοένα και η αρχική αγαλλίασή του μετατρεπόταν σε δυσαρέσκεια, θυμό και φόβο που το δηλητηρίαζαν κάθε λεπτό της ημέρας. Ο έμπορος έπαψε φυσικά να είναι περήφανος γι’ αυτό και το κοίταζε με περιφρόνηση στην αρχή και με θυμό στη συνέχεια, γιατί οι πελάτες είχαν λιγοστέψει πολύ και ο ίδιος, όντας και πολύ επιπόλαιος, είχε φτωχύνει ξανά.

Το τελειωτικό χτύπημα ήρθε μια μέρα, όταν ένας πελάτης μπαίνοντας στο μαγαζί είπε: «Τι το θέλεις αυτό το παλιόχαλο στην είσοδο του μαγαζιού σου; Αυτό το ξεφτισμένο και ξεθωριασμένο κουρέλι είναι για πέταμα!». Το κακόμοιρο το χαλί μας λοιπόν, έχοντας χάσει όλη του την ομορφιά, διαλυμένο και βαθύτατα δυστυχισμένο, κατέληξε πεταμένο στη γωνιά μιας σκοτεινής και υγρής αποθήκης, παρέα με τα ποντίκια που κι αυτά δεν το σεβάστηκαν και το ροκάνιζαν καθημερινά δίνοντάς του ακόμα μεγαλύτερο πόνο.

Έτσι συμβαίνει και με τις ζωές μας. Όταν συνέχεια «γινόμαστε χαλί να μας πατήσουν», πιστεύοντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα προσφέρουμε την ευτυχία και στον εαυτό μας και στους άλλους πετυχαίνουμε συνήθως το αντίθετο. Αυτοί που τους προσφέρουμε ασταμάτητα παύουν να αναγνωρίζουν την αξία μας, τους βλάπτουμε κακομαθαίνοντάς τους κι εμείς καταλήγουμε φθαρμένοι και διαλυμένοι.

Της Νίκης Ορφανουδάκη
Εναλλακτική Δράση

Μέθοδος R.A.D.A.R.: Πρωτοποριακό Ιατρικό Πρόγραμμα που εντοπίζει μαθητές με δυσλεξία


Τη δυνατότητα υλοποίησης ενός πρωτοποριακού ιατρικού προγράμματος στα δημοτικά σχολεία της Κρήτης, που θα εντοπίζει τους μαθητές με δυσλεξία, συζήτησαν σήμερα ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης και ο καθηγητής Νευρολογίας στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο του Χάρβαρντ, Στέλιος Σμυρνάκης, ο οποίος επισκέφθηκε την Περιφέρεια.

Ο κ. Σμυρνάκης ενημέρωσε τον περιφερειάρχη για τις δυνατότητες του προγράμματος, με την επωνυμία «R.A.D.A.R.» στο οποίο ο ίδιος συμμετέχει και το οποίο εντοπίζει, μετά από μια δεκάλεπτη αναγνωστική εξέταση, τα παιδιά με μαθησιακές και αναγνωστικές δυσκολίες.
Το πρόγραμμα, όπως ανέφερε ο καθηγητής του Χάρβαρντ, είναι πρωτοποριακό, αναμένεται να υλοποιηθεί για πρώτη φορά στην χώρα μας και έχει δημιουργηθεί από τον καθηγητή Γιάννη Ασλανίδη και την ομάδα του.

«Συζητήσαμε την δυνατότητα να εφαρμόσουμε μία screening μέθοδο που λέγεται R.A.D.A.R., την οποία δημιούργησε ο Γιάννης Ασλανίδης, που βοηθάει να εντοπιστεί πιθανή δυσλεξία στα παιδιά του δημοτικού και να προλαμβάνονται έτσι κάποιος μαθησιακές δυσκολίες στο μέλλον.

Ελπίζουμε να εφαρμόσουμε αυτή τη μέθοδο και να κάνουμε τους ελέγχους σε όλα τα παιδιά της Κρήτης, αν είναι δυνατόν.

Ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, τον οποίο και ευχαριστούμε θερμά, αναμένουμε να βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση, για να βοηθηθούν τα παιδιά στην Κρήτη και να αποφύγουμε περαιτέρω μαθησιακές δυσκολίες στο μέλλον» επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο κ. Σμυρνάκης.

Όπως τόνισε, «η μέθοδος θα εφαρμοστεί στο πλαίσιο μελέτης που έκανε ο κ. Ασλανίδης για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Είναι πρωτοποριακή και μας επιτρέπει απολύτως να κάνουμε εντοπισμό της δυσλεξίας με παραμέτρους οι οποίες είναι αντικειμενικές. Είναι πρώτη φορά στον κόσμο που γίνεται κάτι τέτοιο. Σχεδιάζουμε μια κινητή ομάδα, να πηγαίνει από σχολείο σε σχολείο στη Κρήτη και να κάνει έλεγχο στους μαθητές της τρίτης δημοτικού και μετά. 

Η μέθοδος συνίσταται στο να καθίσει το παιδί μπροστά από μία οθόνη κομπιούτερ και να διαβάσει δυο κείμενα για περίπου 10 λεπτά. Αυτό είναι όλο. Κατά τη διάρκεια του διαβάσματος καταγράφονται οι κινήσεις των οφθαλμών, όπως διαβάζει το κείμενο και από κει μετά γίνεται η διάγνωση αν υπάρχει αναγνωστικό πρόβλημα».


«Συζητήσαμε για τη συγκεκριμένη μέθοδο αλλά και για άλλα θέματα, για την ανάπτυξη στην Κρήτη άλλων επιστημονικών πεδίων, πάντα σε συνεργασία με τα ερευνητικά και επιστημονικά μας ιδρύματα και την Πολιτεία. Εμείς, ως Περιφέρεια Κρήτης, θα προσπαθήσουμε να υπάρχει αυτή η συνεργασία, ούτως ώστε να είναι προς όφελος των παιδιών, ευρύτερα των πολιτών της Κρήτης» τόνισε μετά τη συνάντηση ο κ. Αρναουτάκης.

Η μέθοδος παρουσιάστηκε και σε ειδική εκδήλωση στο Επιμελητήριο Ηρακλείου.
Όπως ανέφερε ο καθηγητής Γιάννης Ασλανίδης, «η μέθοδος αξιολογεί εύκολα και γρήγορα την αναγνωστική ευχέρεια ενός παιδιού. Είναι η πρώτη φορά που έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε συγκεκριμένες ποσοτικές μετρήσεις σχετικά με ένα πλήθος παραμέτρων που επηρεάζουν την αναγνωστική ικανότητα ενός ατόμου.

Συγκεκριμένα, μέσω ειδικά κατασκευασμένου λογισμικού, καταγράφεται επακριβώς το «αναγνωστικό μονοπάτι» δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο διαβάζει ένα κείμενο το κάθε παιδί. 
Είναι μία εξέταση εύκολη και γρήγορη, φιλική προς τον αναγνώστη, είτε αυτός είναι παιδί είτε ενήλικας και φυσικά καθόλου παρεμβατική, μιας και το μόνο που πρέπει να κάνει ο αναγνώστης είναι να διαβάσει ένα κείμενο μπροστά από μια οθόνη υπολογιστή. 
Η μέθοδος αυτή αποτελεί ένα επιπλέον εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει αρκετά τους ειδικούς του χώρου, προσφέροντας πληροφορίες που μπορούν να είναι κρίσιμες και για την όποια διάγνωση, αλλά και για τη σχεδίαση της όποιας πιθανής θεραπευτικής παρέμβασης».


ΑΠΕ ΜΠΕ