Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το κάθε παιδί έχει τον δικό του τρόπο ωρίμανσης και όπως μας τονίζει και ο κ. Μαντούδης είναι άτοπο να ξεκινήσουμε να εκπαιδεύουμε το παιδί μας από πολύ νωρίς.
Η εκπαίδευση στην τουαλέτα ξεκινά περίπου στους 24 μήνες, που το παιδί έχει αρχίσει να επικοινωνεί λεκτικά καλύτερα. Ξεκινάμε την εκπαίδευση στην τουαλέτα την στιγμή που το παιδί μας θα δείχνει έτοιμο και δεν θα υπάρχουν σημαντικές αλλαγές στην ζωή του όπως: μετακόμιση, νέο αδερφάκι, αλλαγή δωματίου κλπ.
Πώς θα καταλάβουμε όμως ότι το παιδί είναι έτοιμο να βγάλει την πάνα;
Καταλαβαίνουμε ότι το παιδί μας είναι έτοιμο να αποχωριστεί την πάνα, όταν αρχίσει να ενοχλείται κάθε φορά που τη λερώνει! Αν, ωστόσο, το παιδί είναι 2 χρονών και δε δείχνει να δυσαρεστείται, ξεκινάμε τις προσπάθειες σιγά σιγά.
- Αγοράζουμε στο παιδί μας το δικό του γιο-γιο. Ζητάμε από το ίδιο να διαλέξει ένα.
- Το τοποθετούμε στην τουαλέτα που χρησιμοποιεί όλη η οικογένεια και δεν του αλλάζουμε θέση.
- Αδειάζουμε μπροστά του τη λερωμένη πάνα μέσα στο γιο- γιο και του εξηγούμε πως τώρα μεγάλωσε και θα χρησιμοποιεί την τουαλέτα.
- Εάν υπάρχει σταθερή ώρα που ενεργείται, το βάζουμε να καθίσει 2-3 λεπτά πριν. Ίσα ίσα για να μπει στη ρουτίνα και να μάθει τη συνήθεια. Εάν δεν υπάρχει σταθερή ώρα, το βάζουμε να κάτσει ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
- Μένουμε κοντά του όση ώρα κάθεται στο γιο-γιο και το απασχολούμε, ώστε να μη σηκωθεί.
- Εάν δεν θέλει να το χρησιμοποιήσει, δεν επιμένουμε και το δοκιμάζουμε μετά από 1-2 μήνες.
- Επιβραβεύουμε κάθε προσπάθειά του χωρίς να χρησιμοποιούμε όμως, ως επιβράβευση γλυκά κλπ.
- Εάν δεν τα καταφέρει και λερώσει το πάτωμα δεν το μαλώνουμε.
- Όταν τελειώσει η διαδικασία αδειάζουμε το δοχείο στη λεκάνη και τραβάμε το καζανάκι. Έπειτα, του δείχνουμε πως πλένουμε τα χέρια μας.
Συμβουλή του Ειδικού:
Η διαδικασία και ο χρόνος εκμάθησης διαφέρει από παιδί σε παιδί. Μπορεί σε κάποια να κρατήσει 3 μήνες και σε άλλα λιγότερο ή περισσότερο. Αυτό που πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας είναι ότι δεν το πιέζουμε και του δίνουμε τον χρόνο που έχει ανάγκη μέχρι να νιώσει έτοιμο. Εάν ξεπεράσει την ηλικία των 3.5 ετών θα πρέπει να απευθυνθούμε σε κάποιον Ειδικό, όπως επίσης και στην περίπτωση που το παιδί ενώ γνωρίζει τη διαδικασία αποζητά την πάνα για να ενεργηθεί ή πηγαίνει πίσω από έπιπλα.
Στέλιος ΜαντούδηςΑναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Επιστημονικά Υπεύθυνος των Αναπτυξιακών Κέντρων Mandou
www.mandou.gr