Σελίδες

Wednesday, 31 May 2023

Khalil Gibran: Το μαργαριτάρι - The Pearl

Ένα όστρακο είπε στο γειτονικό του όστρακο:
«Έχω μέσα μου ένα μεγάλο πόνο. Είναι βαρύς και σφαιρικός και μ' έχει πολύ καταπονήσει».
Και το άλλο όστρακο απάντησε με αλαζονική αδιαφορία. «Δοξασμένοι να είναι οι ουρανοί κι οι θάλασσες, εγώ δεν έχω κανέναν πόνο. Νιώθω ακμαίο και πλήρες, παντού, μέσα και έξω».

Εκείνη τη στιγμή περνούσε ένα καβούρι, άκουσε τα δύο όστρακα κι είπε σ' εκείνο που ένιωθε ακμαίο και πλήρες, παντού, μέσα κι έξω, «Ναι, εσύ νιώθεις ακμαίο και πλήρες, ο πόνος όμως, που υποφέρει ο γείτονάς σου είναι ένα μαργαριτάρι ανυπέρβλητης ομορφιάς».

Απόσπασμα από τον Περιπλανώμενο
του Kahlil Gibran

The Pearl

Said one oyster to a neighboring oyster, “I have a very great pain within me. It is heavy and round and I am in distress.”
And the other oyster replied with haughty complacence, “Praise be to the heavens and to the sea, I have no pain within me. I am well and whole both within and without.”
At that moment a crab was passing by and heard the two oysters, and he said to the one who was well and whole both within and without, “Yes, you are well and whole; but the pain that your neighbor bears is a pearl of exceeding beauty.”

Μεγάλα Συμπλέγματα (Comlpex) μικρών παιδιών…

Από τη στιγμή που αρχίζουν να αντιλαμβάνονται την εικόνα τους και να τη συγκρίνουν με αυτές που βλέπουν στα social media, αρχίζουν να αναρωτιούνται για την εμφάνισή τους και παρουσιάζουν μικρά ή μεγαλύτερα κόμπλεξ: 
“έχω μεγάλη μύτη”, 
“τα αυτιά μου πετάνε”, 
“έχω μικρό στήθος”, 
“είμαι άσχημη”, 
“είμαι χοντρή”…
Σε ποια ηλικία εμφανίζονται τα κόμπλεξ εμφάνισης;
    Τα κόμπλεξ δεν εμφανίζονται στα πολύ μικρά παιδιά καθώς ακόμα δεν έχουν αίσθηση της εμφάνισής τους, δεν έχουν ορίσει ακόμα το τι είναι “ομορφιά”.
 Ένα τετράχρονο για παράδειγμα μπορεί να βλέπει κούκλα την κυρία που το προσέχει κι ας είναι 50 χρόνων! Όταν όμως αρχίζουν να μεγαλώνουν και να κοιτάνε τον εαυτό τους στον καθρέφτη, να τον συγκρίνουν με τις εικόνες που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, τότε βλέπουν ψεγάδια… Αυτό ξεκινάει μετά τα 8 και αρχίζει να εντείνεται στην προεφηβεία (10-11 ετών) και να κορυφώνεται στην εφηβεία!

Γιατί όλο αυτό αφορά κυρίως τα παιδιά σε εφηβεία και προεφηβεία;
    Τα παιδιά αρχίζουν να έχουν συνείδηση του εαυτού τους και της ταυτότητάς τους γύρω στα 11, όταν δηλαδή ξεκινά η προεφηβεία. Τότε θέλουν με κάποιο τρόπο να βρουν το δικό τους στιλ και να ξεφύγουν από τις νόρμες που τους έχουν επιβάλει οι γονείς τους. Πού βρίσκουν τα νέα τους πρότυπα; 
Στα social media! Όπου οι εικόνες είναι συνήθως τέλειες γιατί έχουν περάσει από… φίλτρα!

Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα φύλα;
    Στην περίοδο της προεφηβείας ή νωρίτερα τα πράγματα είναι ίδια για τα δυο φύλα. Δεν συμβαίνει το ίδιο και στην εφηβεία. Τα νεαρά κορίτσια έχουν να… αντιμετωπίσουν πολύ μεγαλύτερες και… τρομακτικότερες αλλαγές στο σώμα τους και αυτό είναι αρκετά δύσκολο να το διαχειριστούν ενίοτε σε σχέση με τα συνομήλικα αγόρια που δεν βλέπουν τόσο δραματικές αλλαγές!

Πώς γεννιέται ένα κόμπλεξ σε ένα παιδί;
    Το κόμπλεξ ξεκινά εσωτερικά και στη συνέχεια διοχετεύεται στο εξωτερικό. Δηλαδή έχει ένα πρότυπο, που το βλέπει τέλειο στα μάτια του και στη συνέχεια αρχίζει να κάνει συγκρίσεις με τα δικά του χαρακτηριστικά: μαλλιά, μάτια, μύτη, σώμα. Αρχίζει να βλέπει διαφορές και -κατά τη γνώμη του- ατέλειες… 
Στη συνέχεια, οι σκέψεις του επιβεβαιώνονται από το περιβάλλον του, όχι πάντα κακοπροαίρετα. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί πιστεύει ότι έχει πεταχτά αυτιά και οι φίλοι του για να τον πειράξουν του έχουν κολλήσει το παρατσούκλι “dumbo” (από το Ελεφαντάκι), τότε εύκολα γεννιέται ένα κόμπλεξ!…

Μπορεί το κόμπλεξ να κρύβει βαθύτερα θέματα;
    Αν το παιδί διαμαρτύρεται συνεχώς για ένα στοιχείο της εμφάνισής του, τότε πρέπει ενδεχομένως να ψάξετε βαθύτερες αιτίες που συμβαίνει αυτό. Έχει να κάνει με τη γενικότερη αυτοεκτίμηση και αυτοεικόνα του. Αν το πρόβλημα είναι βαθύ, μπορεί να χρειαστεί και επέμβαση ενός ειδικού.

Πώς θα αλλάξετε την εικόνα που έχει για τον εαυτό του;
    Όταν ανακαλύψετε την… πηγή του προβλήματος, πρέπει να προσπαθήσετε να του τονώσετε την αυτοεκτίμηση. Πώς; Να τονίσετε τα θετικά του σημεία και να του εξηγήσετε ότι κάποιος μπορεί να είναι όμορφος ανεξαρτήτως των προτύπων της κοινωνίας. Παράλληλα, εξετάστε λίγο τα… είδωλά του και προσπαθήστε να καταλάβετε τι του αρέσει σε αυτά. Στη συνέχεια, προτείνετέ του εναλλακτικά μοντέλα και πρότυπα που δεν είναι τέλεια αλλά είναι ωστόσο αγαπητά!

Προσοχή στα υπερβολικά κοπλιμέντα!
    Προσοχή όμως! Όταν προσπαθείτε να του ανεβάσετε την αυτοπεποίθηση, μην καταφύγετε σε υπερβολές του τύπου “είσαι η πιο όμορφη” κλπ. Γιατί μπορεί να έχετε το αντίθετο αποτέλεσμα: να δημιουργήσετε ένα… ψώνιο! Εξηγείστε του ότι η ομορφιά είναι κάτι το υποκειμενικό και ότι πρέπει να αγαπάμε τον εαυτό μας με τα προτερήματα αλλά και τις ατέλειές του!

Νίκη Κοσκινά
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Τα παιδιά μεγαλώνουν ΠΟΛΥ γρήγορα!

Θα μας λείψει η ανάγκη,
τα στραβά δοντάκια,
ο χρόνος που περάσαμε μαζί,
το να ακούμε “Μαμά κοίτα!” κάθε δύο λεπτά.

Θα μας λείψει αυτό που είμαστε ΤΩΡΑ ως άτομα και ως οικογένεια
«.... Ωστόσο, δεν εκτιμάμε αρκετά την εκάστοτε φάση που βιώνουμε ως γονείς.

Όταν είναι πολύ μικρά ανυπομονούμε να μεγαλώσουν για να έχουμε περισσότερο χρόνο για τον εαυτό μας, να σταματήσουμε να μαζεύουμε σκόρπια παιχνίδια από το πάτωμα, να μην ξύνουμε κάθε τόσο ξεραμένα κομμάτια φαγητού από τους τοίχους...

Ανυπομονούμε να μεγαλώσουν για να σταματήσουν τα ξαφνικά ξεσπάσματα, οι συνεχείς μάχες, τα ασταμάτητα πλυντήρια, τα κλάματα με το παραμικρό και η εξάντληση που έγινε δεύτερη φύση μας.

Ανυπομονούμε να μεγαλώσουν για να πάρουμε μια ανάσα αλλά, όταν φτάσει αυτή η στιγμή, θα αναπολούμε τότε που ήταν μικρά! Θα μας λείψουν όλα από εκείνη την περίοδο: τα γέλια τους, τα αδιάκοπα φιλιά τους, τα αφράτα χεράκια τους, οι αγκαλιές τους, τα βραδινά παραμύθια μας, τα γλυκά τους χαμόγελα...

Θα μας λείψει το ότι δεν κάναν ρούπι χωρίς τη μαμά τους, ο χρόνος που περνάγαμε μαζί ή το ότι ακούγαμε τη λέξη "μαμά" κάθε 2 λεπτά.

Θα μας λείψει αυτό που είμαστε ΤΩΡΑ ως οικογένεια αφού σύντομα, τα μωρά μας δεν θα είναι πια μωρά. Θα είναι μεγάλα παιδιά που, μέρα με τη μέρα, θα αλλάζουν και θα γίνονται αυτόνομα και ανεξάρτητα.

Όσο κι αν νομίζουμε πως αυτή η περίοδος θα κρατήσει για πάντα, όσο κι αν έχουμε κουραστεί, τα μωρά μας θα μεγαλώσουν πολύ γρήγορα και όλο αυτό που ζούμε σήμερα θα μας λείψει.

Ας απολαύσουμε λοιπόν το παρόν, με τα καλά και τα κακά του, γιατί τα παιδιά μας μεγαλώνουν τόσο γρήγορα...».

περισσότερα στην πηγή
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Tuesday, 30 May 2023

Σοφές κουβέντες για την ανατροφή των παιδιών

- Όταν ανατρέφουμε τα παιδιά μας έτσι ώστε να γίνουν αναιδή, απειθάρχητα, βάναυσα, τότε εμείς πρώτοι θα γευθούμε τους καρπούς της κακίας τους.
- Το χαρακτηριστικό του καλού παιδαγωγού είναι να μη βιάζεται να τιμωρήσει, αλλά να επιδιώκει τη διόρθωση και να είναι επιφυλακτικός να επιβάλει τιμωρία.

- Όταν το παιδί συνηθίσει να χαίρεται με τα δίκαια και να αγανακτεί με τα άδικα, την ίδια συνήθεια θα έχει και όταν φθάσει σε μεγάλη ηλικία.

- Δώσε μου τα παιδιά ως τα εφτά τους χρόνια και μετά ας τα πάρει όποιος τα θέλει.

- Τα παιδιά κλείνουν τα αυτιά τους στις συμβουλές και ανοίγουν τα μάτια τους στο παράδειγμα.

- Οι γονείς μπορούν να λένε, αλλά δεν μπορούν να διδάξουν, παρά μόνο σαν εφαρμόζουν εκείνα που λένε.

- Είναι εύκολο ως γονιός να οδηγήσεις τα παιδιά σου στον ευθύ δρόμο: απλώς να προπορευθείς.

- Η ζωή των γονέων είναι τετράδιο αντιγραφής των παιδιών.

- Στον αγώνα σου για να κερδίσεις τον άρτον των παιδιών σου, μη ξεχάσεις ότι τα παιδιά  "δεν ζουν μόνον με άρτον".

- Oι γονείς πρέπει να ζουν περισσότερο για τα παιδιά τους και λιγότερο για την κοινωνία.

- Το στήθος ενός πατέρα είναι για το παιδί ένα θείο μαξιλάρι .

- Το καλύτερο δώρο που θα μπορούσαν οι γονείς να δώσουν στα παιδιά τους, είναι λίγος χρόνος κάθε ημέρα.

- Κανένας από τους γονείς δεν είναι αληθινά δυστυχισμένος, όταν μπορεί να περάσει μισή ώρα παίζοντας στο πάτωμα με το μικρό του παιδί.
                                  
Από το βιβλίο  "Οδός Αγίας Σοφίας" 
του dr Νικολάου Γ. Παπασημακόπουλου

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις - Εποικοδομητική Μελέτη

Στρατηγικές για καλύτερη αφομοίωση και απομνημόνευση
«Δούλεψε έξυπνα όχι σκληρά»
Διάβασμα - Μελέτη
  • Πριν αρχίσεις να διαβάζεις αναλυτικά το κείμενο που σε ενδιαφέρει αφιέρωσε λίγα λεπτά για να διαμορφώσεις μια γενική εικόνα.
  • Για να αξιοποιήσεις το διαθέσιμο χρόνο σου όσο πιο παραγωγικά γίνεται φτιάξε ένα χρονοδιάγραμμα μελέτης ξεκαθαρίζοντας πόσο χρόνο μπορείς να αφιερώσεις σε κάθε κεφάλαιο. Στην πορεία μπορείς να αλλάξεις το χρονοδιάγραμμα για να το προσαρμόσεις στις ανάγκες σου.
  • Διάβασε όλη την ύλη χωρίς παραλείψεις. Δώσε ιδιαίτερη προσοχή σε τυχόν υποσημειώσεις, πίνακες και διαγράμματα.
  • Μοίρασε την ύλη σε μικρές ενότητες.
  • Κατάλαβε με το δικό σου τρόπο την κεντρική ιδέα κάθε παραγράφου.
  • Ξεκαθάρισε πια είναι τα σημαντικά σημεία και αφιέρωσέ τους ιδιαίτερη προσοχή.
  • Φέρε στη μνήμη σου ότι γνωρίζεις από προηγούμενες μελέτες σου σχετικά με το θέμα.
  • Μάθε και εξάσκησε την τεχνική της υπογράμμισης. Υπογράμμισε με διάφορα χρώματα λέξεις κλειδιά και φράσεις που θα σε βοηθήσουν στις επαναλήψεις να ξαναφέρεις στη μνήμη σου τα κύρια σημεία.
  • Σταμάτα το διάβασμα σε τακτά διαστήματα και φέρνε στη μνήμη σου αυτά που διάβασες. Έκφρασε με δικά σου λόγια αυτό που έχεις καταλάβει. Άλλο πράγμα είναι να νομίζεις ότι έμαθες κάτι και άλλο να μπορείς να το εκφράσεις προφορικά ή γραπτά.
  • Φτιάξε ένα νοητό χάρτη με τα στοιχεία που μπορείς να θυμηθείς.
  • Κάνε όσο περισσότερους συσχετισμούς μπορείς ανάμεσα σε ιδέες και έννοιες.
  • Σύγκρινε διαφορετικά στοιχεία, φτιάξε νοηματικές ενότητες, συσχέτισε τις έννοιες του κειμένου μεταξύ τους αλλά και με άλλες έννοιες που έχεις διαβάσει σε άλλα κείμενα. Οργάνωσε και ξαναοργάνωσε τα δεδομένα.
  • Το βασικό κλειδί της μάθησης είναι η επανάληψη. Όσο περισσότερες φορές διαβάζεις μια πληροφορία τόσο περισσότερες πιθανότητες έχεις να την απομνημονεύσεις. Όποτε σου δίνεται η ευκαιρία κάνε συστηματικές επαναλήψεις.
  • Μάθε και εξάσκησε την τεχνική των σημειώσεων. Το συμμάζεμα και η οργάνωση της ύλης με πίνακες και διαγράμματα βοηθούν στην αφομοίωση και την απομνημόνευση.
  • Βάλε ερωτήσεις στον εαυτό σου σχετικά με τα βασικά σημεία του κειμένου.
  • Διατύπωσε τις απαντήσεις με δικά σου λόγια και επαλήθευσέ τις ανατρέχοντας στο κείμενο. Αν δεν μπορείς να απαντήσεις διάβασε το από την αρχή.
  • Αυτό που δεν καταλαβαίνεις συχνά οφείλεται σε κενά που έχεις από προηγούμενα μαθήματα. Το να διαβάζεις ξανά και ξανά ένα δύσκολο κείμενο δεν ωφελεί. Για να λύσεις τις απορίες σου είναι καλύτερα να κοιτάξεις στις σημειώσεις σου ή σε προηγούμενα κεφάλαια ή σε άλλα βιβλία. Αν είναι δυνατόν ρώτησε τον καθηγητή ή τους συμμαθητές σου.
  • Σημείωσε τα δύσκολα και σημαντικά στοιχεία (ημερομηνίες, λίστες ονομάτων, κανόνες, μαθηματικούς τύπους) σε μικρές έγχρωμες κάρτες. Έχε τις κάρτες πάντα μαζί σου και ρίχνε τους μια ματιά όταν έχεις ελεύθερο χρόνο. Εάν επεξεργαστείς καλά τις πληροφορίες και τις συνδέσεις με άλλα δεδομένα που ήδη υπάρχουν στο νου σου διευκολύνεις την αποθήκευσή τους στην μακροπρόθεσμη μνήμη (Long Term Memory) η οποία είναι στερεή και ανθεκτική στο πέρασμα του χρόνου. Εάν συνεχίσεις να ανανεώνεις τις πληροφορίες με επαναλήψεις και συνδέσεις με άλλα νοητικά δεδομένα δεν θα τις ξεχάσεις ποτέ. Αν δεν αποθηκευτούν οι πληροφορίες στη μακροπρόθεσμη μνήμη σε ένα εικοσιτετράωρο θα έχεις ξεχάσει το 80% από όσα έμαθες.
  • Σκέψου με ποιο τρόπο αυτό που διαβάζεις μπορεί να έχει κάποια εφαρμογή στην καθημερινή ζωή. Συσχέτισε τις πληροφορίες με προσωπικές σου απόψεις και με τα δικά σου ενδιαφέροντα. Βρες ένα προσωπικό νόημα σε αυτό που διαβάζεις.
  • Αν μπορούσες να μιλήσεις προσωπικά στον συγγραφέα τι θα ήθελες να τον ρωτήσεις ή τι κριτική θα του έκανες;
  • Με ποιο τρόπο θα μπορούσες να παρουσιάσεις την ύλη που διάβασες σε άλλους μαθητές ώστε να τους κινήσεις το ενδιαφέρον και να τους ενθουσιάσεις.
  • Ανάτρεξε σε κάποιο λεξικό ή στο κατάλληλο κεφάλαιο για να καταλάβεις το ακριβές νόημα των καινούργιων όρων και εννοιών. Αν εξοικειωθείς με τις νέες λέξεις δεν θα «ξανακολλήσεις» την επόμενη φορά που θα τις συναντήσεις
  • Χρησιμοποίησε την υπερβολή για να βοηθήσεις την απομνημόνευση.
  • Πριν τελειώσεις το διάβασμα γράψε σε λίγες γραμμές αυτό που κατάλαβες με τόσο απλό τρόπο που θα μπορούσε να το καταλάβει ακόμη και ένα παιδάκι που δεν έχει πάει ακόμη σχολείο.
  • Συζήτησε με συμμαθητές σου τα θέματα που διαβάζεις.
  • Καθώς επεξεργάζεσαι τις σημειώσεις σου αφιέρωσε λίγο χρόνο για να προβλέψεις πιθανές ερωτήσεις εξετάσεων.
  • Κάνε αλλαγές στο χώρο, τη μέθοδο και την ύλη που μελετάς για να ανανεώνεσαι.
  • Μια τεχνική που βοηθά πολύ ένα συμμαθητή σου μπορεί να μην λειτουργεί σε σένα.
  • Διαμόρφωσε το προσωπικό σου στυλ μελέτης. Διαπίστωσε στην πράξη τις τεχνικές που σου πάνε καλύτερα. Κράτησε αυτό που ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία σου.

Monday, 29 May 2023

Όλα τα παιδιά είναι ταλαντούχα... Ποιο ταλέντο έχει το δικό σου παιδί; / Characteristics and Traits of Gifted Children

... το βλέπεις να ζωγραφίζει όλη μέρα, σε εντυπωσιάζει το γεγονός ότι γνωρίζει τόσο πολλά, αν και είναι μικρό ακόμη. 
Ναι, και το δικό σου παιδί είναι ιδιαίτερο.....
Ποια είναι τα υπόλοιπα σημάδια ότι το παιδί σου είναι ταλαντούχο; Ρίξε μία ματιά και γέμισε το χαμόγελο σου με αυτοπεποίθηση και σιγουριά!

Προτιμά τα σύνθετα παιχνίδια
Δεν περιορίζεται στο γκρινιάρη και στη Monopoly. Αντιθέτως, το αγαπημένο του παιχνίδι θα είναι τα κλασσικά τουβλάκια. Γιατί, με αυτά, μπορεί να συνθέσει το δικό του κόσμο. Να τον “χτίσει”, όπως εκείνος το επιθυμεί.

Είναι αρκετά ευαίσθητο

Εσύ στεναχωριέσαι που βλέπεις τα μουτράκια του να κοιτάνε προς τα κάτω με το παραμικρό, γιατί το θες χαμογελαστό. Πώς θα αντιδρούσες, όμως, αν σου έλεγα ότι η έντονη συναισθηματικότητα είναι στοιχείο ταλαντούχου ανθρώπου; Καλύτερα, τώρα, ε;

Δεν κάνει εύκολα φίλους
Γιατί το χιούμορ και η προσέγγιση τους δεν ταιριάζει στους συνομήλικους του. Και, αισθάνονται αμήχανα για αυτό. 
Είναι λίγο πιο μπροστά από την εποχή τους. Και, πού το κακό σε αυτό, μαμά;

Σε γεμίζει με ιδέες
Του ζητάς να σε βοηθήσει σε κάτι που δυσκολεύεσαι, για το οποίο παλεύεις να βρεις την καλύτερη ιδέα μέρες. Και, εκεί που δεν το περιμένεις, ξεκινά η “βροχή” ιδεών… από το παιδάκι σου. Μπουστάρεις την αυτοπεποίθηση σου, καμαρώνεις για το μικρό σου και αισθάνεσαι όπως πρέπει να νιώθεις κάθε μέρα. Περήφανη μαμά!

Δημιουργεί το δικό του βασίλειο

Το κρησφύγετο του. Απαραίτητο για να νιώθει το μυαλό του να δραπετεύει. Να ξεφεύγει από την καθημερινότητα και τις δυσκολίες, αλλά και τη μονοτονία της. Πρόσφατη έρευνα του Συλλόγου Επιστημόνων Αμερικής έδειξε ότι όσα μικρά παιδάκια συνθέτουν με τη φαντασία τους το δικό τους βασίλειο είναι πολύ πιθανό στο μέλλον να είναι ιδιαίτερα δημιουργικοί και καινοτόμοι. Για αυτό, μην ανησυχείς, αν κάποια στιγμή, “χάνεται” ή όπως λέμε απλά είναι στην κόσμο του.

Το αγαπημένο του μάθημα είναι τα εικαστικά
Το πιο προφανές σου το άφησα για το τέλος. Φως φανάρι! Και εσύ, αντί να του αγοράσεις μπλοκ ακουαρέλας, το κυνηγάς να του μάθεις την προπαίδεια. 
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Τρία πράγματα να κάνεις

Να αγαπάς, να συγχωρείς και να είσαι ταπεινός.

Όλα τα άλλα είναι ανούσια. Όλα τα άλλα είναι παραμύθια.

Σκιές.

Σκιές που εξαφανίζονται καθώς βαδίζουμε στο θάνατο. Σκιές, που δεν μπορούμε να τις πάρουμε μαζί μας.

Αν κάτι σε συνοδέψει στο ταξίδι σου μετά, αυτά τα τρία θα είναι…

Το πόσο αγάπησες. Το αν συγχώρεσες. Και το αν ήσουν άνθρωπος απλός. Άνθρωπος ταπεινός. Άνθρωπος καλοσυνάτος…

Τίποτα άλλο.

Ξέρεις…

Ο παράδεισος δεν φτιάχτηκε ούτε για τους έξυπνους, ούτε για τους δυνατούς. Για τους ταπεινούς φτιάχτηκε. Για αυτούς που μπορούν να συνυπάρξουνε με άλλους.

e-psyxologos.gr

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Μήπως μεγαλώνουμε παιδιά με υπερτροφικό "ΕΓΩ";

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η απομάκρυνση από τις παραδοσιακές κοινωνίες και σχέσεις (γειτονιά, οικογένεια) μεγαλώνουν τα παιδιά με πιο υπερτροφικό "ΕΓΩ"

Αυτό σημαίνει ότι τα ίδια νιώθουν ότι όλα περιστρέφονται γύρω από τον εαυτό τους και τις ανάγκες τους. 
Είναι απαραίτητο λοιπόν να τους μιλήσουμε και να τους διδάξουμε τι είναι η ηθική νοημοσύνη.

Ο κ. Στέλιος Μαντούδης - Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής, 
εξηγεί ότι η ηθική νοημοσύνη είναι ο σεβασμός στις αξίες των άλλων και η ικανότητα να ξεχωρίζουμε το σωστό από το λάθος

Παρακάτω αναφέρει τις βασικές αρετές της ηθικής νοημοσύνης και τους λόγους που πρέπει να τις διδαχθεί κάθε παιδί και έφηβος.

Ο σεβασμός και η ευγένεια είναι τα βασικά στοιχεία που δείχνουν ότι εκτιμάμε τους άλλους και φερόμαστε πολιτισμένα. 
Διδάξτε στο παιδί σας να σέβεται και ενισχύστε τους καλούς τρόπους. 
Είναι σημαντικό να υπάρχει αμοιβαίος σεβασμός ανάμεσα σε εσάς και το παιδί σας. Είναι ένα εφόδιο που θα το συνοδεύει σε όλη του τη ζωή.
Διδάξτε στο παιδί σας την αξία της Καλοσύνης. Να του μάθετε να νοιάζεται για τα συναισθήματα των άλλων και όχι μόνο για τα δικά του. Μιλήστε του για τις ανιδιοτελείς πράξεις, ότι πρέπει να καθορίζονται από ευγενή κίνητρα και όχι από προσωπικό συμφέρον.
Μιλήστε στο παιδί σας για τη Δικαιοσύνη και εξηγήστε τους λόγους που πρέπει να φέρεται δίκαια στους άλλους, καθώς και τρόπους να αντιδρά απέναντι στο άδικο.

Οι παραπάνω παράγοντες επιδρούν στη ψυχοσύνθεση του παιδιού όταν πρέπει να πάρει μία απόφαση και ενισχύουν την ηθική του συνείδηση. 

Μέσα από αυτή το παιδί έχει μία ξεκάθαρη αντίληψη να μπορεί να ξεχωρίζει το σωστό από το λάθος
Παράλληλα, μιλήστε στο παιδί σας για σύγχρονα κοινωνικά θέματα (μετανάστευση, θρησκεία, χρώμα, φύλο κ.α.), ζητήστε την άποψη του και ευαισθητοποιήστε το σχετικά με αυτά.

Συμβουλή Ειδικού:
Τα παιδιά με αναπτυγμένη την ηθική νοημοσύνη βιώνουν τη συναισθηματική ασφάλεια. Καλλιεργήστε από νωρίς στο παιδί σας αξίες και διδάξτε του την αυτοπειθαρχία. Βοηθήστε το να θέσει στόχους και να προσπαθεί πάντα να τους επιτυγχάνει.


-------------

Το χαμομηλάκι λέει: Μιλήστε στα παιδιά σας για το Θεό, φέρτε τα κοντά Του. Έτσι θα αναπτυχθεί και θα ριζώσει μέσα τους η Ηθική Νοημοσύνη

Sunday, 28 May 2023

Ένας ο Αίολος και ένας ο ασκός του!

Φράσεις που ποτέ δεν θα πούμε (ή σπάνια λέμε) σωστά
Yπάρχουν λέξεις αλλά και φράσεις τις οποίες πολλοί από εμάς χρησιμοποιούμε λάθος στην καθημερινή μας ζωή. 
Το αστείο είναι πως κατά πάσα πιθανότητα δεν θα μάθουμε να τις λέμε σωστά στο άμεσο μέλλον κι όλα αυτά γιατί η δύναμη της συνήθειας καμιά φορά είναι ισχυρότερη ακόμα κι από τη διάθεσή μας για μάθηση!

Το άρθρο δεν είναι οδηγός γραμματικής, ωστόσο εμείς επιλέξαμε κάποιες από τις πιο συνηθισμένες φράσεις που μας παγιδεύουν και σας τις παρουσιάζουμε. 

Ας ελπίσουμε πως την επόμενη φορά που θα τις ξεστομίσουμε θα έχουμε τουλάχιστον σκεφτεί καλύτερα! Την ιδέα μας έδωσε το antikleidi.com και το e-fungus.gr.

* «Χαίρετε!»

Είναι ευχή. Δηλαδή να χαίρεστε! Γράφεται με έψιλον και όχι «χαίρεται» (ό,τι θυμάται).

* «Κύριε/κυρία/Δεσποινίς»

Προσφωνούμε πάντα κύριο και κυρία κάποιον που δεν γνωρίζουμε και τον ζητάμε πάντα σαν κύριο ή κυρία στο τηλέφωνο σε τρίτους ακόμα κι αν είναι κολλητός μας και παίζουμε μαζί σφαλιάρες. 
Το «δώσε μου το Μανώλη λιγάκι», όταν τηλεφωνούμε στην δουλειά του, δεν δείχνει οικειότητα, αλλά αγένεια.
Επίσης δεσποινίδες λέμε μόνο τα κορίτσια από 16 χρονών και κάτω. Από 17 χρονών και πάνω όλες οι γυναίκες αποκαλούνται (και είναι) κυρίες.
Αντιθέτως, δεν αποκαλούμε ποτέ κύριο τον εαυτό μας!
Λέμε: «Είμαι ο Γιώργος Νταλάρας» και όχι «είμαι ο κύριος Νταλάρας»
Τέλος, δεν αποκαλούμε ποτέ κύριο κάποιον που έχει φύγει από τη ζωή γιατί έχει πάψει να είναι κύριος του εαυτού του.

* «Με γεια!»
Ευχή. Δύο λέξεις. Με υγεία και όχι μεγιά

* «Εξ απαλών ονύχων»

Το χρησιμοποιούμε λανθασμένα όταν θέλουμε να πούμε ότι κάτι έγινε ή το γνωρίζουμε πολύ επιδερμικά, ξώφαλτσα. Όμως σημαίνει ακριβώς το αντίθετο! 
Σημαίνει «από τότε που ήμουν μωρό και τα νύχια μου ήταν μαλακά, απαλά» δηλαδή από πάντα, και δείχνει την εξοικείωση με κάτι. Είναι συνώνυμο του “παιδιόθεν” (από παιδί). Αν σας ζορίζει να το θυμάστε, αντικαταστήστε το με το «Σε τα μας τώρα;» Και μια και είπαμε «παιδιόθεν»:
* «-θεν»
Όλα αυτά τα επιρρήματα με κατάληξη «θεν» λέγονται σκέτα! 
Το «θεν» δείχνει κατεύθυνση και σημαίνει “από”. 
Έτσι είναι πλεονασμός να ξαναβάζουμε το “από”. Δεν λέμε από ανέκαθεν, απλά ανέκαθεν. 
Ομοίως, λέμε «έμπροσθεν», «όπισθεν», «άνωθεν», «κάτωθεν», «έξωθεν», «δεξιόθεν», «εκατέρωθεν», «πόθεν», «μακρόθεν» αλλά, προσοχή, δεν υπάρχει κοντόθεν! Εκεί αν δεν θέλουμε να πούμε «από κοντά» μπορούμε να κοτσάρουμε το «εκ του σύνεγγυς». Επισημότητες!

* «Ελαφρά τη καρδία»
Δηλαδή με ανάλαφρη καρδιά, άνετα, χωρίς να το πολυσκεφτώ. Τσιριμπίμ, τσιριμπόμ. (Μπορείτε να το χρησιμοποιείτε εκεί που θα βάζατε λανθασμένα το «εξ απαλών ονύχων!»)

* «Αβρόχοις ποσί»
Χωρίς να βρέξω τα πόδια μου. 
Ο λαός μας λέει «αν δε βρέξεις κώλο ψάρι δεν τρως» που σημαίνει ότι πρέπει να εμβαθύνεις σε μια δουλειά για να έχεις αποτέλεσμα και όχι να την κάνεις επιδερμικά.
* «Άνοιξε τον Ασκό του Αιόλου»
Το ακούμε συχνά λανθασμένα από τους τηλεπαρουσιαστές, οι οποίοι λένε “τους ασκούς τους Αιόλου”. Ο ασκός του Αιόλου σύμφωνα με τη μυθολογία ήταν ΕΝΑ σακούλι από δέρμα ζώου, που ο Αίολος, ο θεός των ανέμων είχε φυλακίσει μέσα όλους τους αέρηδες. 
Συνεπώς είναι λάθος να λέμε «άνοιξαν οι ασκοί του Αιόλου» γιατί ήταν μόνο ένα. Όπως και το κουτί της Πανδώρας.
.............
η συνέχεια στα Ελληνικά

Saturday, 27 May 2023

Δυο είναι οι επιλογές... / Καληνύχτα σας...

Έχεις δυο επιλογές
Ή παραιτείσαι ή παλεύεις. 
Ή κάθεσαι και μιζεριάζεις για ό,τι δεν έχεις, 
ή σηκώνεις τα μανίκια και αγωνίζεσαι με νύχια και με δόντια 
για οτιδήποτε μπορείς.
Είτε το θέλεις είτε όχι, είτε σου φαίνεται δίκαιο είτε άδικο, 
είτε σου φαίνεται εύκολο είτε σου φαίνεται σκληρό… αυτές είναι οι επιλογές σου.
Ή παραιτείσαι ή παλεύεις.

Μη χάνεις χρόνο να σκέφτεσαι, να διαπραγματεύεσαι και να υπεραναλύεις.
Ή παραιτείσαι ή παλεύεις.

Πάντοτε έτσι ήτανε και πάντοτε έτσι θα είναι…
Ή παραιτείσαι ή παλεύεις.

Καλό βράδυ, καλή δύναμη και η Παναγιά μαζί μας….

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Σε μια κοινωνία που βρίθει από "μαγκιά", αγένεια και θράσος...

Ένας υψηλός δείκτης συναισθηματικής νοημοσύνης μπορεί να μη σου εξασφαλίζει μια θέση στο Harvard, είναι όμως βέβαιο ότι σε προετοιμάζει για το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο όλων των εποχών… την ζωή.
-------
Μεγαλώνοντας ένα ευγενικό παιδί σ’ έναν κόσμο που δεν λέει «ευχαριστώ»
Μεγαλώνοντας ένα παιδί, κάθε μέρα περνάει από το μυαλό μας η βασανιστική ερώτηση «το κάνω σωστά;».
    Είναι αυτή η διαρκής αμφιβολία που άλλους τους κάνει να ψάχνουν και να διερωτώνται και να πηγαίνουν παρακάτω, και άλλους φορτίζει με ένα άγχος επάρκειας ως προς το γονεϊκό τους ρόλο.

    Η δική μου προσπάθεια, της μέχρι σήμερα μητρικής μου καριέρας, είναι το μεγάλωμα παιδιών με συναισθηματική νοημοσύνη. Στόχος μου είναι να εμμένω στο συναίσθημα κάθε περίστασης και να παρακάμπτω το περιβάλλον σκηνικό. 
    Προσπαθώ να ενθαρρύνω την έκφραση και αποδοχή του συναισθήματος και να ενισχύσω την ενσυναίσθηση. Τη δεξιότητα που σου επιτρέπει να μπεις στη θέση του άλλου να αντιληφθείς τι νιώθει και να αντιδράσεις ανάλογα.

    Δυστυχώς πολλές φορές αναρωτιέμαι αν είναι σωστό αυτό που κάνω. Αναρωτιέμαι αν η έμφασή που δίνω στο κομμάτι της συναισθηματικής ανάπτυξης, είναι αυτό που πραγματικά θα βοηθήσει το δικό μου παιδί να είναι ευτυχισμένο και ολοκληρωμένο σαν προσωπικότητα.
    Και έρχονται όλες εκείνες οι στιγμές που νιώθω σαν να δημιουργώ έναν αριστοκράτη σε μια κοινωνία που βρίθει από μαγκιά, αγένεια και θράσος. Είναι όλες εκείνες οι φορές που αντιλαμβάνεσαι ότι δίνεις εφόδια που δυστυχώς δεν συμμερίζονται όλοι. 
    Έτσι βρέθηκα να έχω ένα παιδί με υψηλή –κατά τη γνώμη της κουκουβάγιας-μάνας – συναισθηματική νοημοσύνη, ευάλωτο όμως από τα βλήματα των υπολοίπων που η ανατροφή τους επικεντρώνεται στην προσωπική ανάδειξη, τη μαγκιά και τον εξευτελισμό κάθε συναισθήματος, που νοείται ως αδυναμία.

    Ωραία όλα αυτά, θα μπορούσε να μου πει κάποιος, αλλά θα έπρεπε θωρακίζεις ένα παιδί απέναντι σε τέτοιες περιπτώσεις. 
Η συναισθηματική νοημοσύνη, με ό,τι αυτή εμπεριέχει, βοηθάει στη δημιουργία ψυχικά ανθεκτικών ανθρώπων. Δεν παύει όμως όλο το σκηνικό να σε κάνει κάποιες στιγμές να νιώθεις σαν να είσαι ο μόνος που φροντίζει το περιβάλλον, και γύρω τριγύρω οι υπόλοιποι να το μολύνουν, όπως μπορούν και με όσα μέσα έχουν. 

Η μάχη είναι άνιση. Και έρχεται πάλι η ίδια βασανιστική ερώτηση «κάνω το σωστό;».
    Είναι η στιγμή που καλούμαστε να συνειδητοποιήσουμε την ανάγκη διαρκούς παρουσίας μας απέναντι στις συναισθηματικές ανάγκες ενός παιδιού που έρχεται αντιμέτωπο με άτομα που δεν διαθέτουν τις δικές τους συναισθηματικές δεξιότητες. 
Είναι η στιγμή που αντιλαμβάνεσαι ότι θωρακίζεις και προστατεύεις ένα παιδί από τα βέλη του συναισθηματικού υποκόσμου μιλώντας του. 
    Μιλώντας του και εξηγώντας του τι είναι αυτό που συμβαίνει ακριβώς, για ποιο λόγο συμβαίνει και τι μπορεί να κάνει. Εμπλουτίζεις με αυτό τον τρόπο τις μπαταρίες της ανθεκτικότητάς του.
    Ομολογώ ότι είναι φορές που πραγματικά μετανιώνω για όλη αυτή την έμφαση στη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών μου. Γιατί τα βλέπω, αρκετές φορές να πληγώνονται και να μην βρίσκει αντίκρισμα η προσπάθεια που έχει γίνει. 
Άλλες φορές πάλι είμαι πραγματικά υπερήφανη για τον τρόπο που διαχειρίζονται καταστάσεις, και ιδιαίτερα καταστάσεις φορτισμένες με έντονο συναίσθημα. Τότε είναι που αποφασίζω να συνεχίσω να διαπαιδαγωγώ τον «αριστοκράτη» που θα κληθεί να αντιμετωπίσει όλες τις προβολές καταπιεσμένων γονιών στα παιδιά τους, γιατί στο τέλος ο κερδισμένος είναι εκείνος που νιώθει, εκφράζεται, μοιράζεται και συναισθάνεται.

    Θέλει αρετή και τόλμη η ευαισθησία απέναντι στις Ερινύες (ham. Σειρήνες) μιας κοινωνίας που καλλιεργεί τον τσαμπουκά, την υπεροψία και την αναλγησία. 
Θα είμαι εκεί για να στηρίζω όλο αυτό που με κόπο οικοδόμησα για να το δω να στέκεται στα πόδια του. 
Θα είμαι εκεί για να εξηγώ και να δικαιολογώ γιατί αυτό είναι το λειτουργικό και γιατί το άλλο είναι το δυσλειτουργικό, σε πείσμα των καιρών που αποζητούν ανθρώπους κενούς και άβουλους. 
Γιατί ένας υψηλός δείκτης συναισθηματικής νοημοσύνης μπορεί να μη σου εξασφαλίζει μια θέση στο Harvard, είναι όμως βέβαιο ότι σε προετοιμάζει για το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο όλων των εποχών… την ζωή.

Friday, 26 May 2023

Τον αποκαλούσαν “κορίτσι”, αλλά ο 8χρονος Christian Thomas δεν άκουγε κανέναν...

Τον αποκαλούσαν “κορίτσι”, έπεσε θύμα εκφοβισμού από συμμαθητές του και ακόμη και οικογενειακός φίλος του πρόσφερε χρήματα για να κόψει τα “κοριτσίστικα” μαλλιά του, αλλά ο 8χρονος Christian δεν άκουγε κανέναν.
Boy battles bullies for two years after growing ponytails to donate to girls with cancer
 
Στόχος του ήταν να βοηθήσει τα μικρά παιδιά που υποφέρουν από καρκίνο και τα οποία έχουν χάσει τα μαλλιά τους από τις χημειοθεραπείες.
    Όλα ξεκίνησα όταν πριν από δύο χρόνια είδε στην τηλεόραση μια αγγελία από το νοσοκομείο για ιατρική παιδική έρευν;α St Jude, στη Φλόριντα των ΗΠΑ, όπου και διαμένει με την οικογένειά του.
    Ο 8χρονος ζήτησε από την μητέρα του, αν μπορούσε να αφήσει τα μαλλιά του να μεγαλώσουν για να τα κόψει και να τα δωρίσει σε παιδιά που τα έχουν ανάγκη, ώστε να φτιαχτούν παιδικές περούκες για εκείνα.
 
Η απόφαση ήταν από την αρχή δική του και ο Christian έκανε υπερήφανους τους γονείς του.
Μαζί με την 3χρονη αδερφή του μάλιστα, δωρίζουν τακτικά τα άχρηστα παιχνίδια τους σε κλινικές που φροντίζουν παιδιά με καρκίνο.
    Τώρα κανείς δεν γελάει μαζί του. Τώρα, όλοι όσοι τον χλεύαζαν, έχουν σιωπήσει μπροστά στο μεγαλείο ψυχής και το παράδειγμα ανθρωπιάς, παίρνοντας μαθήματα ζωής από ένα 8χρονο παιδί...


madata

Thursday, 25 May 2023

Ύμνος στη ζωή - Nazim Hikmet / Καλημέρα σας...

Τι όμορφο που είναι να ζεις
να μπορείς να διαβάζεις τον κόσμο
τη ζωή να τη νοιώθεις τραγούδι χαράς
τι όμορφο που είναι να ζεις σαν παιδί
να απορείς και να ζεις.
Κι όμως είναι ν’ απορείς
πώς αυτό το ωραίο τραγούδι
πώς αυτή η ζωή η γεμάτη χαρά
έχει γίνει σκληρή,
έχει γίνει φτηνή και τόσο πικραμένη
που είναι πονεμένη.

Τι όμορφο που είναι να ζεις
να σου λεν καλημέρα του κόσμου τα χείλη
τη ζωή να την κάνεις τραγούδι αγάπης
τι όμορφο που είναι να ζεις
σαν παιδί να απορείς και να ζεις!
Απόδοση Γιάννης Ρίτσος
από Τα Τετράδια της Αμπάς 
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Wednesday, 24 May 2023

... όσο υπάρχει ένα δυστυχισμένο παιδί...

Δεν υπάρχουν μεγάλες ανακαλύψεις ούτε πραγματική πρόοδος 
όσο υπάρχει ένα δυστυχισμένο παιδί.
There are no great discoveries and advances, 
as long as there is an unhappy child on earth. 
Ne možemo govoriti o napretku čovječanstva, 
dok na svijetu ima nesretne djece.
Albert Einstein
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Khalil Gibran: «Το έθνος να λυπάστε, αν φορεί ένδυμα που δεν το ύφανε.»


Το έθνος να λυπάστε, αν φορεί ένδυμα που δεν το ύφανε.
Ψωμί αν τρώει, αλλά όχι απ' τη σοδειά του.
Κρασί αν πίνει, αλλά όχι από το πατητήρι του.
Το έθνος να λυπάστε που δεν υψώνει τη φωνή παρά μονάχα στην πομπή της κηδείας.
Που δεν συμφιλιώνεται παρά μονάχα μες στα ερείπιά του.
Που δεν επαναστατεί παρά μονάχα σαν βρεθεί ο λαιμός του ανάμεσα στο σπαθί και την πέτρα.
Το έθνος να λυπάστε που έχει αλεπού για πολιτικό, απατεώνα για φιλόσοφο, μπαλώματα και απομιμήσεις είναι η τέχνη του.
Το έθνος να λυπάστε που έχει σοφούς από χρόνια βουβαμένους.

...................................

Kαλίλ Γκιμπράν, «ο Κήπος του Προφήτη» - 1923

O Kahlil ή Khalil Gibran (1883-1931), ποιητής, στοχαστής και ζωγράφος, που έγινε ευρύτερα γνωστός με το βιβλίο του «Ο προφήτης», γεννήθηκε στο Bsharri του Λιβάνου από φτωχή οικογένεια μαρωνιτών χριστιανών.

περισσότερα εδώ

Οι περισσότεροι νιώθουμε ανασφαλείς ορισμένες φορές

Οι περισσότεροι νιώθουμε ανασφαλείς ορισμένες φορές, αλλά κάποιοι από εμάς έχουμε αυτή την αίσθηση συνεχώς.

Έχετε αντιληφθεί ότι πλημμυρίζετε από αμφιβολίες για τον εαυτό σας και έχετε χαμηλή ή και καθόλου αυτοπεποίθηση; Παρά τα επιτεύγματά σας, φοβάστε ότι είστε «κάλπικοι» και ότι με κάποιο τρόπο θα εκτεθείτε; 
Μήπως επίσης νιώθετε ότι δεν αξίζετε την αγάπη της/του συντρόφου σας και ότι σύντομα θα σας αφήσει; 
Προτιμάτε να μένετε σπίτι και φοβάστε να κάνετε νέες γνωριμίες;

    Οι περισσότεροι νιώθουμε ανασφαλείς ορισμένες φορές, αλλά κάποιοι από εμάς έχουμε αυτή την αίσθηση συνεχώς. Η παιδική μας ηλικία, τα παρελθοντικά μας τραύματα, οι πρόσφατες εμπειρίες, αποτυχίες ή απορρίψεις, η μοναξιά, το κοινωνικό άγχος, οι αρνητικές πεποιθήσεις για τον εαυτό μας, η τελειότητα ή ένας έντονα επικριτικός γονέας ή σύντροφος συνεισφέρουν στην ανασφάλεια. Παρακάτω, παρουσιάζονται οι 3 πιο συχνές μορφές της και πώς να αρχίσουμε τη διαχείρισή τους.

1ος τύπος: Ανασφάλεια λόγω μιας πρόσφατης αποτυχίας ή απόρριψης

    Πρόσφατα γεγονότα στη ζωή μας επιδρούν τόσο στη διάθεση όσο και στον τρόπο που νιώθουμε για εμάς. Συγκεκριμένα, έρευνα έδειξε ότι το 40% της αίσθησης ευτυχίας μας βασίζεται σε πρόσφατα γεγονότα ζωής. Ο μεγαλύτερος αρνητικός παράγοντας είναι η λήψη μιας σχέσης, ο θάνατος ενός συντρόφου, η απώλεια εργασίας και τα προβλήματα υγείας.

    Καθώς η έλλειψη ευτυχίας επηρεάζει επίσης την αυτοπεποίθησή μας, η αποτυχία και η απόρριψη καταφέρνουν ένα διπλό χτύπημα σε αυτή. Η απόρριψη μας οδηγεί σε μια αρνητική θέαση του εαυτού και των άλλων γύρω μας, τουλάχιστον για λίγο καιρό. Είναι σαν για παράδειγμα μια απόλυση να προσδένεται σε αρνητικές πεποιθήσεις για την αυταξία μας και να τις ενεργοποιεί. Ορισμένα εργαλεία που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να ξεπεράσουμε την ανασφάλεια που βασίζονται στην απόρριψη είναι:

– Να δώσουμε χρόνο στον εαυτό μας να αναρρώσει και να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.

– Να βγούμε έξω και να συνεχίσουμε να ικανοποιούμαστε από τα ενδιαφέροντα και τα χόμπι μας.

– Να στραφούμε σε φίλους και οικογένεια

– Να λάβουμε ανατροφοδότηση από εκείνους που εμπιστευόμαστε

– Να πεισμώσουμε και να συνεχίσουμε να κυνηγάμε τους στόχους μας

– Να είμαστε πρόθυμοι να ακολουθήσουμε μια διαφορετική στρατηγική.

2ος τύπος: Έλλειψη αυτοπεποίθησης λόγω κοινωνικού άγχους

    Πολλοί νιώθουμε ανασφαλείς σε κοινωνικές καταστάσεις, όπως σε πάρτι, σε οικογενειακές συναντήσεις, σε συνεντεύξεις και σε ραντεβού. Φοβόμαστε να κριθούμε από άλλους και να βγούμε χαμένοι. Ως εκ τούτου, μπορεί να αποφεύγουμε τέτοιες καταστάσεις. Παρελθοντικές εμπειρίες τρέφουν συνήθως τέτοιες ανασφάλειες. Πολλοί έχουν υποστεί bullying παλαιότερα ή έχουν απορριφθεί ως παιδιά.

    Αυτός ο τύπος ανασφάλειας βασίζεται γενικά σε διαστρεβλωμένες πεποιθήσεις για την αυταξία μας – αλλά και στην λανθασμένη αντίληψή μας ότι οι άλλοι συνεχώς μας κρίνουν. Κάποια εργαλεία για να καταπολεμήσουμε την ανασφάλεια σε κοινωνικές καταστάσεις:

– Αντιμιλήστε στον εσωτερικό κριτή σας

– Προετοιμάστε εκ των προτέρων: Σκεφτείτε ορισμένα πράγματα για τα οποία μπορείτε να μιλήσετε – χόμπι, αγαπημένες ταινίες, την οικογένεια, τους φίλους σας.

– Η αποφυγή των κοινωνικών καταστάσεων απλά επιδεινώνει τα πράγματα: Οπότε πηγαίνετε σε ένα πάρτι ή ένα ραντεβού, ακόμα κι αν είστε αγχωμένοι. Το άγχος σας σταδιακά θα μειωθεί καθώς αλληλεπιδράτε όλο και συχνότερα.

– Εστιάστε στους άλλους ώστε να καταπολεμήσετε την έντονη συγκέντρωση σε ό,τι νιώθετε

3ος τύπος: Ανασφάλεια λόγω τελειομανίας

    Υπάρχει μια μεγάλη εσωτερική σύγκρουση ανάμεσα σε αυτά τα δύο χαρακτηριστικά. Μπορεί να θέλουμε την καλύτερη θέση εργασίας, τους υψηλότερους βαθμούς, το ομορφότερο σώμα, το πιο πολυτελές σπίτι. Δυστυχώς, η ζωή δεν μας κάνει πάντα τα χατίρια, ακόμα κι αν εργαζόμαστε σκληρά γι’ αυτά. Υπάρχει ένα μέρος του αποτελέσματος που σε κάποιο βαθμό βρίσκεται εκτός του ελέγχου μας.

    Αν συνεχώς απογοητεύεστε και αυτοκατηγορείστε για τις συνέπειες, θα αρχίσετε να νιώθετε ανασφαλείς. Πολλές φορές μάλιστα αυτή η σύγκρουση μπορεί να οδηγήσει κατάθλιψη και άγχος, διατροφικές διαταραχές ή χρόνια κόπωση. Κάποιοι τρόποι να καταπολεμήσουμε την τελειότητα:

– Δοκιμάστε να αξιολογείτε τον εαυτό σας βασισμένοι στο πόση προσπάθεια κάνατε, ένας παράγοντας ελέγξιμος από εσάς παρά το αποτέλεσμα, το οποίο επηρεάζεται και από εξωτερικούς παράγοντες.

– Η τελειομανία συχνά βασίζεται στη νοοτροπία «όλα ή τίποτα», οπότε μπορείτε να βρείτε τις γκρι περιοχές. Υπάρχει ένας πιο κατανοητός ή ένας ενσυναισθητικός τρόπος να δείτε την κατάσταση;

– Οι τελειομανείς συχνά έχουν εναλλασσόμενη αυτοπεποίθηση: Τους αρέσει ο εαυτός τους όταν βρίσκονται στην κορυφή και τον απεχθάνονται όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως τα θέλουν. Μπορείτε να μάθετε να σας αποδέχεστε ακόμα κι όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά; Εστιάστε σε εσωτερικές ποιότητες, όπως στον χαρακτήρα, την ειλικρίνεια ή τις καλές σας αξίες, αντί για τους βαθμούς που πήρατε, το πόσο πληρώνεστε ή πόσοι άνθρωποι σας έκαναν like στη φωτογραφία.

Melanie Greenberg, κλινική ψυχολόγος και life coach

Tuesday, 23 May 2023

Ιταλία: Υποχρεωτικός ο ειδικός συναγερμός στα αυτοκίνητα γονιών για να μην ξεχνούν μέσα τα παιδιά

H τοποθέτηση ειδικού συστήματος στα αυτοκίνητα για να μην ξεχνιούνται παιδιά μέσα στα αυτοκίνητα είναι υποχρεωτική από τον Νοέμβριο του 2019 στην Ιταλία και η απουσία του επιφέρει την επιβολή βαρύ προστίμου και αφαίρεση πόντων από την άδεια οδήγησης
Οι γονείς, οι παππούδες και γιαγιάδες και οι συνοδούς παιδιών πρέπει να έχουν εγκατεστημένο στα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου για παιδιά κάτω των 4 ετών έναν μηχανισμό συναγερμού ώστε να μην μένουν ξεχασμένα μέσα στο όχημα όταν ο οδηγός κατεβαίνει απ’ αυτό.
    Το σύστημα «ενεργοποιείται αυτομάτως και πρέπει να είναι εφοδιασμένο με συναγερμό για να ειδοποιεί τον οδηγό για την παρουσία του παιδιού με ακουστικά ή οπτικά σήματα με δόνηση, τα οποία να είναι ευδιάκριτα τόσο μέσα όσο και έξω από το όχημα».
    Μπορεί επίσης να είναι εφοδιασμένο με συστήματα αυτόματης αποστολής μηνυμάτων SMS ή Whatsapp ή τηλεφωνικών κλήσεων.

Πρόστιμο για όσους δεν το εγκαταστήσουν!
    Το υπουργείο, το οποίο έχει προβλέψει μια μικρή βοήθεια 30 ευρώ για την αγορά κάθε συσκευής, υπενθύμισε πως από σήμερα οι αυτοκινητιστές που μεταφέρουν παιδιά και δεν έχουν τον μηχανισμό, παραβιάζουν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
    Η παράβαση αυτή θα μπορεί να τιμωρηθεί με πρόστιμο από 81 έως 326 ευρώ και αφαίρεση 5 πόντων από την άδεια οδήγησης. Πολλοί εξοπλισμοί αυτού του τύπου...
....
η συνέχεια εδώ
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Monday, 22 May 2023

Το Προσφυγάκι, «Το άγαλμα που κρύωνε»

Ποιο είναι το «προσφυγάκι» από τη Μικρασία που βρήκε στέγη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας; 
    Η ιστορία του γλυπτού με το ξυπόλυτο βοσκόπουλο που ταξίδεψε με τους πρόσφυγες από τις αλλοτινές πατρίδες...

Μέσα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας έχει βρει στέγη εδώ και πολλά χρόνια ένα «προσφυγάκι». Είναι ένα μαρμάρινο αγαλμάτιο ύψους μόλις 63 εκατοστών, το οποίο απεικονίζει ένα μικρό αγόρι, μάλλον βοσκόπουλο. Φοράει μια κάπα με κουκούλα, κρατάει στην αγκαλιά του ένα σκυλάκι και τα πόδια του είναι γυμνά.
    Το άγαλμα, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, κατασκευάστηκε το 150 μ.Χ. Παρόλο που δεν αποτελεί κλασσικό δείγμα της τέχνης της εποχής, οι επισκέπτες στέκονται πάντα μπροστά του και το κοιτούν με θαυμασμό. Ο λόγος είναι η συγκινητική του ιστορία αλλά και το όνομά του....

Από τη Μικρά Ασία του ξεριζωμού στην Αθήνα
    Το γλυπτό βρέθηκε στην Μικρασία το 1922 στον αρχαιολογικό χώρο του Βουλευτηρίου, στην περιοχή Γεροντικό της Νύσσας. Υπεύθυνος για τις ανασκαφές την περίοδο εκείνη ήταν ο αρχαιολόγος Κουρουνιώτης. Το αγαλμάτιο δεν πρόλαβε να εκτεθεί σε κάποιο μουσείο της περιοχής, λόγω της Μικρασιατικής Καταστροφής. 
    Οι κυνηγημένοι Έλληνες εγκατέλειψαν βίαια την περιοχή με τις οικογένειές τους, αλλά μέσα στον όλεθρο και την αγωνία της επιβίωσης είχαν και την έννοια για τον πολιτισμό που άφηναν πίσω. Έτσι, πήραν μαζί τους το αγαλματίδιο για να μην πέσει στα χέρια των Τούρκων.
    Το μαρμάρινο βοσκόπουλο, μαζί με πολλούς πρόσφυγες και τον ίδιο τον Κουρουνιώτη, βρέθηκε στην Αθήνα και κατέληξε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το θέμα του προέρχεται από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων του 1ου αιώνα, οπότε και κατασκευάστηκε. Εικάζεται ότι το μικρό αγοράκι μπορεί στην πραγματικότητα να ήταν σκλαβάκι που εργαζόταν ως βοσκός ή παραγιός κάποιου πλούσιου της εποχής.

    Μια άλλη εκδοχή είναι ότι μπορεί το αγαλμάτιδιο να κατασκευάστηκε ως τάμα κάποιας εύπορης οικογένειας εκείνης της περιόδου που ήθελε την ανάρρωση του παιδιού της από κάποια αρρώστια. 
    Ωστόσο, αυτή η εκδοχή απορρίπτεται από ορισμένους μελετητές με το επιχείρημα ότι αν ήταν τάμα εύπορης οικογένειας, δεν θα εικονιζόταν ένα «φτωχό» βοσκόπουλο, αλλά ένα πιο «καλοβαλμένο» παιδάκι. Όποια κι αν είναι η αλήθεια για την έμπνευση του δημιουργού του, το γεγονός είναι ότι το μικρό άγαλμα έγινε κι αυτό «προσφυγάκι».
    Την ονομασία «προσφυγάκι» με την οποία έγινε γνωστό, την έδωσε η Σεμνή Καρούζου, η οποία υπηρέτησε για αρκετά χρόνια ως διευθύντρια του Μουσείου. Μάλιστα ήταν η πρώτη γυναίκα έφορος Αγγείων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Το άγαλμα που κρύωνε, «Το προσφυγάκι» που συγκινεί τους επισκέπτες του Μουσείου ενέπνευσε τον Χρήστο Μπουλώτη να γράψει το βραβευμένο παιδικό βιβλίο «Το άγαλμα που κρύωνε», βασισμένο στην πραγματική ιστορία του αγάλματος (εκδόσεις Πατάκη)
«Κρύωνε πολύ, όχι από το κρύο, όχι. Ο λόγος ήταν άλλος. Πιο βαθύς. Για την ακρίβεια δύο ήταν οι λόγοι. Νοσταλγούσε αθεράπευτα τη μακρινή του πατρίδα στη Μικρασία στην άλλη, την αντίπερα όχθη του Αιγαίου. Από εκεί το κουβάλησαν μες στο μεγάλο χαλασμό, τότε που αλαφιασμένοι οι άνθρωποι εγκατέλειπαν λέει όπως όπως τα σπίτια τους για να σωθούν και σκόρπισαν πρόσφυγες στους πέντε ανέμους. Για να το σώσουν, το φόρτωσαν κι αυτό σε ένα καΐκι και το έφεραν στην Αθήνα και το έστησαν εκεί στο μεγάλο μουσείο»
Απόσπασμα από το παιδικό βιβλίο την εικονογράφηση του οποίου έκανε η Φωτεινή Στεφανίδη.

πηγή
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Νεφέλη, 16 ετών: «Ποτέ δεν καταλάβατε τι σκέφτομαι και τι νιώθω...»

Οι σκέψεις της Νεφέλης
    Η Νεφέλη είναι 16 χρονών και ζει μία σκληρή καθημερινότητα. Ακούμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά της, όσο δέχεται λεκτική, σωματική και συναισθηματική βία στο σχολείο της αλλά και στα social media. 
    Όσα ζει η Νεφέλη την έχουν κάνει να κλειστεί στον εαυτό της χωρίς να έχει διάθεση να διαβάσει, να φάει και τα βράδια δυσκολεύεται να κοιμηθεί. Νιώθει ντροπή, φόβο κι ενοχές όπως κάθε παιδί που δέχεται bullying. 
    Όλα αυτά που νιώθει είναι πλέον πρωταγωνιστές στη ζωή της και οδηγούν τώρα τις πράξεις της. Οι σκέψεις της Νεφέλης θα την οδηγήσουν στο τέλος της ιστορίας της ή στην αρχή; 

Μία ταινία μικρού μήκους από «Το Χαμόγελο του Παιδιού» στο πλαίσιο της εκστρατείας ενάντια στο Bullying «Μίλα Τώρα» σε συνεργασία με τον Βαγγέλη Νάκη και το PSDM Athens.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

«Μια μεγάλη καρδιά γεμίζει με ελάχιστα» / Καλημέρα σας...

Υπάρχουν πλάσματα τόσο καθαρά
που μας φτιάχνουν καθρέφτη,
χωρίς να μιλούν, χωρίς να κάνουν τίποτα εξαιρετικό.
ολόκληρο το κείμενο στα Τετράδια της Αμπάς
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Sunday, 21 May 2023

Προσοχή!! Ανακαλείται πασίγνωστο βρεφικό γάλα σε σκόνη, μολυσμένο με βακτήρια

Η εταιρεία Perrigo Company, που φτιάχνει τη βρεφική φόρμουλα Good Start της Gerber της Nestle, ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι ανακαλεί μέρος της βρεφικής φόρμουλας σε σκόνη Gerber Good Start Soothe Pro επειδή μπορεί να είναι μολυσμένο με βακτήρια, σύμφωνα με τον αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων FDA.
Η Παρασκευή της σκόνης έγινε μεταξύ 2 Ιανουαρίου - 18 Ιανουαρίου 2023.

Η εταιρεία λέει ότι μέχρι στιγμής κανένα προϊόν δεν έχει δείξει σημάδια μόλυνσης από βακτήρια και κανείς δεν έχει αρρωστήσει, αλλά η Perrigo επέλεξε την ανάκληση μετά από ενδελεχή έλεγχο.

Οι πελάτες της εταιρείας που έχουν προμηθευτεί προϊόν καλούνται να μην το καταναλώσουν και μπορούν να ζητήσουν από την εταιρεία επιστροφή χρημάτων.

Τα προϊόντα που ανακαλούνται: 

Gerber Good Start SootheProTM 12.4 oz:300357651Z - USE BY 04JUL2024
300457651Z - USE BY 05JUL2024
300557651Z - USE BY 06JUL2024
300557652Z - USE BY 06JUL2024
300757651Z - USE BY 08JUL2024
300857651Z - USE BY 09JUL2024
301057651Z - USE BY 11JUL2024
301057652Z - USE BY 11JUL2024
301157651Z - USE BY 12JUL2024

Gerber Good Start SootheProTM 30.6 oz:
301357652Z - USE BY 14JUL2024
301457652Z - USE BY 15JUL2024
301557651Z - USE BY 16JUL2024

Gerber Good Start SootheProTM 19.4 oz:301557652Z - USE BY 16JUL2024I

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι