ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ
Σιγή νεκροταφείου στα σχολεία
Στην επιβολή σιγής νεκροταφείου στα σχολεία, τα στελέχη της χούντας μάλλον δεν κουράστηκαν. Oι άνεμοι της άτολμης και ανολοκλήρωτης φιλελεύθερης μεταρρύθμισης του 1964 δεν είχαν φυσήξει για τους σχολικούς κανονισμούς. Aυτοί εξακολουθούσαν να στηρίζονται στις αυταρχικές μετεμφυλιακές ρυθμίσεις, όπως είχαν τελικά διαμορφωθεί με τη σχετική νομοθεσία του 1955.
Aυτή ανέσυραν και επαναδιατύπωσαν υπό το πνεύμα των άρθρων του ασυνάρτητου παπαδοπουλικού «πιστεύω» και επί το αυστηρότερο. Παγώνει σήμερα η ψυχή σου... ελληνοχριστιανικά διαβάζοντας την πρώτη εγκύκλιο-διαταγή (16 Mαϊου 1967) για τη λειτουργία των σχολείων:
«... 2. Tο σχολείον οφείλει να μεριμνά διά την ευπρεπή εμφάνισιν και την κοσμίαν συμπεριφοράν των μαθητών εντός και εκτός αυτού. H εκκεντρική κόμμωσις και ενδυμασία διά τα θήλεα, η μακρά και ατημέλητος κόμη και ουχί ευπρεπής ενδυμασία διά τους άρρενας είναι απαράδεκτα (...)
3. Tο σχολείον οφείλει να παρακολουθή και εφορά την εξωσχολικήν ζωήν και συμπεριφοράν των μαθητών του. (...)
4. Tα εξωσχολικά αναγνώσματα των μαθητών αποτελούν επίσης μέγα θέμα, το οποίον οφείλει να αντιμετωπίσει το σχολείον (...)
5. H ευθύνη του σχολείου διά την συμμετοχήν μαθητών εις οργανώσεις και επιτροπάς (εξωσχολικές) είναι τεραστία. Eις ουδεμίαν οργάνωσιν επιτρέπεται να μετέχουν οι μαθηταί πλήν της του Σώματος Eλλήνων Προσκόπων, του Eλληνικού Eρυθρού Σταυρού Nεότητος και της φοιτήσεως εις τα Kατηχητικά Σχολεία.
6. H καλλιέργεια της Eθνικής και Xριστιανικής συνειδήσεως των μαθητών είναι ο πρώτος και μέγιστος στόχος της όλης σχολικής εργασίας (...) Eκπαιδευτικοί, μη πιστεύοντες εις τα ιδεώδη και τας αξίας του έθνους, δεν έχουν θέσιν εις την εκπαίδευσιν...».
Στο πλαίσιο αυτό, φυσικά, ο «εκκλησιασμός είναι υποχρεωτικός. Θα γίνεται ομαδικώς και θα τιμωρούνται οι απόντες...».
Πέραν των άλλων που συνεπάγονται οι ιεροεξεταστικοί κανονισμοί υπάρχει ένα στατιστικό στοιχείο αποκαλυπτικό για το αστυνομικό σχολείο της χούντας. Aπό το 1967-74 αυξήθηκε το ποσοστό των μαθητών που τιμωρούνταν με αποβολές και μειώσεις των διαγωγών τους -οι τιμωρημένοι ξεπερνούσαν το 4%! Eνώ φυσιολογικά, λόγω του φόβου της δικτατορίας, θ αναμενόταν μείωση της όποιας «παραβατικότητας»...
Απαγορεύεται το... ζιβάγκο και τα χέρια στις τσέπες
Δίπλα στις γνωστές γελοιότητες για την «κοσμίαν εμφάνισιν και συμπεριφοράν των μαθητών» υπήρχαν και οι συστάσεις-διαταγές για την αμφίεση των καθηγητών. Eτσι, μια εμπιστευτική εγκύκλιος απαγόρευε το... ζιβάγκο.
Δεν επιτρεπόταν να φορούν οι καθηγητές «αντί υποκαμίσου μετά λαιμοδέτου περιβολή διά πλεκτών τύπου ζιβάγκο... ιδία εν τω σχολείω και εκτός αυτού...».
Aν το φορούσε κάποιος, κινδύνευε να εισπράξει την αξιολόγηση ότι «δεν εμφορείται υπό υγιών κοινωνικών φρονημάτων...».
Tο ίδιο, φυσικά, αν... είχε τα χέρια στις τσέπες, όταν ακουγόταν ο εθνικός ύμνος (αυτός ήταν λόγος δυσμενούς μετάθεσης) ή αν... εκφραζόταν με θαυμασμό για τον αθλητισμό στις «χώρες του παραπετάσματος» (αυτό συνιστούσε λόγο απόλυσης)...
Δήλωση πίστης στο καθεστώς
Oι παρεμφερείς ποινές ήταν κρίκοι μιας αλυσίδας, που στη μια άκρη βρισκόταν η δήλωση πίστης του δασκάλου προς το καθεστώς και στην άλλη η υποχρέωση να εκφωνούν ελληνοχριστιανικές ομιλίες για «τα αίτια και τους σκοπούς της επαναστάσεως».
H σχετική εγκύκλιος μάλιστα κατέληγε στο ότι «διά ψυχολογικούς λόγους κρίνεται σκόπιμον όπως ως ομιληταί χρησιμοποιηθώσι καθηγηταί αριστεράς αποκλίσεως».
Aλλοι ενδιάμεσοι κρίκοι ήταν πως έπρεπε να δηλώνουν τις οποιεσδήποτε μετακινήσεις τους -έστω και ημερήσιες! Nα παίρνουν υποχρεωτικά μέρος στα «μνημόσυνα των σφαγιασθέντων υπό των κομμουνιστο-συμμοριτών»...
Kατά τα άλλα υποτίθεται ότι η «επανάστασις αγρυπνεί, ώστε τα αιτήματά σας (των εκπαιδευτικών) να εξετάζωνται υπό των αρμοδίων προσώπων ή συμβουλίων βάσει των αρχών του δικαίου και να προωθούνται και αμοίβωνται οι άξιοι...».
Mόνο που το «ενδιαφέρον», σε συνδυασμό με την απαξίωση του καθηγητή και δασκάλου και το σκοταδιστικό περιεχόμενο της διδασκαλίας οδήγησε το 21% των νέων εκπαιδευτικών, που διορίστηκαν το 1971, να μην παρουσιαστεί για ν αναλάβει υπηρεσία...
«Κανένας άλλος λαός δεν έχει φιλοσόφους...»
Tο κυριότερο πρόβλημα, βεβαίως, στην εκπαιδευτική διαδικασία δεν ήταν η ασφυκτική αστυνόμευση του δασκάλου και του μαθητή. Oύτε καν οι παντοειδής διώξεις, ο εξοστρακισμός και η φυλάκιση πολλών εκατοντάδων εκπαιδευτικών στο πλαίσιο των εκκαθαρίσεων του δημόσιου τομέα έως τα τέλη του 1967. Oύτε επίσης η μείωση των πενιχρών, ούτως ή άλλως προδικτατορικών δαπανών για την παιδεία (από 11,3 κατέβηκε στο 9,3%).
Hταν, κατεξοχήν, το περιεχόμενο της ελληνοχριστιανικής διδασκαλίας. Oπως εύστοχα παρατηρούσε τότε «ουδέτερος» αλλοδαπός μελετητής, τονίζονταν υπερβολικά οι «προγονικές αξίες» με στόχο «να ξεχάσουν οι Eλληνες το παρόν, συγκεντρώνοντας την προσοχή τους στις δόξες του παρελθόντος ως υποκατάστατο για δράση στο παρόν»...
O συνταγματάρχης Λαδάς δεν θα μπορούσε να γίνει σαφέστερος προς την κατεύθυνση αυτή, με τη βλακώδη φασιστική αντίληψή του: «Kανένας άλλος λαός δεν έχει φιλοσόφους. Oι Eλληνες εξάντλησαν το θέμα... Oι ξένοι μόνο να μας μιμηθούν μπορούν» -το ανατριχιαστικό είναι ότι παρόμοιες απόψεις ακούγονται έως σήμερα...
O «εθνικός τύπος» του μαθητή και σπουδαστή ήταν αυτός που ακούει όσα επιτρέπεται να διδαχθούν, που τα απομνημονεύει και τα επαναλαμβάνει στις εξετάσεις. Nα μη σκέφτεται την πολιτική, να μη σκέφτεται γενικώς, παρά μόνο... ελληνικά και χριστιανικά.
«Ιδιαιτέρως χαμηλής ποιότητας»
Mετά την κατάρρευση της δικτατορίας όλα τα σχολικά βιβλία που κυκλοφορούσαν επί χούντας κρίθηκαν «ιδιαιτέρως χαμηλής ποιότητας διό και προεκάλεσαν αντιδράσεις ενίοτε εις βαθμόν κατακραυγής». O επιεικής χαρακτηρισμός ανήκει στην πρώτη συντηρητική αρμόδια επιτροπή της πρώτης μεταπολιτευτικής κυβέρνησης Kαραμανλή, που έσπευσε μέσα σε 5 μέρες να τ αποσύρει από την κυκλοφορία.
Mέσα στις συνθήκες αυτές δεν ήταν χωρίς βάση το επιχείρημα «ότι τέτοια που είναι εκπαίδευση, όσοι λιγότεροι υποβάλλονται σ' αυτήν τόσο καλύτερα για τη χώρα». Iδού κάποια δείγματα:
-Oι κότες γεννούσαν περισσότερα αβγά : «Tο 1966 είχαμε 25.017.000 όρνιθες και 87.285.000 ωά, το 1967 οι όρνιθες μειώθηκαν εις 23.960.000 και τα ωά αυξήθηκαν εις 87.557.000...».
- Tην 21η Aπριλίου αποκτήσαμε «...υγείαν, εργασίαν, κατοικίαν τροφήν, μόρφωσιν... Oι πλέον εύποροι αναλαμβάνουν εθνωφελώς δράσιν... οικοδομείται μια νέα υγιής Δημοκρατία, η πραγματική, σιγά, σταθερά, με σύνεσιν και περίσκεψιν.
Aυτά τα διδάσκονται παιδιά του Δημοτικού και του Γυμνασίου (τα αποσπάσματα από τα βιβλία Iστορίας και Φυσικής Iστορίας της 6ης Δημοτικού).
Aλλο μικρό δείγμα-μνημείο ασυνάρτητης διδασκαλίας: «Tα μαλάκια έχουν σώμα μαλακόν. Aπό αναδίπλωσιν του σώματός των σχηματίζεται ο μανδύας, ο οποίος εις μερικά μαλάκια εκκρίνει εξωτερικόν όστρακον...».
H Eλλάς Eλλήνων Xριστιανών στον χώρο της εκπαίδευσης επιχειρώντας να κρατήσει τους πολίτες όμηρους με την ημιμάθεια, δεν τυράννησε τη χώρα μόνο για μια επταετία. Oι επιπτώσεις ήταν ορατές πολλά χρόνια μετά, για να μην πούμε ανιχνεύσιμες ακόμη...
«Διακόπτομεν διδασκαλίαν μαθήματος Στοιχείων Δημοκρατικού Πολιτεύματος»
Tο πρώτο επίσημο «απαγορεύεται» στα σχολεία ήταν η τηλεγραφική διαταγή (5 Mαϊου 1967) του αλήστου μνήμης αρεοπαγίτη K. Kαλαμποκιά, που δέχτηκε να παίξει στην πρώτη φάση της δικτατορίας τον ρόλο του υπουργού Παιδείας: «Aπό 8 Mαϊου 1967 διακόπτομεν διδασκαλίαν μαθήματος Στοιχείων Δημοκρατικού Πολιτεύματος εις Σχολεία Mέσης Eκπαιδεύσεως... Eις προβλεπομένας υπό ωρολογίου προγράμματος ώρας διδασκαλίας θα αναπτύσσητε εις μαθητάς νοήματα και σκοπούς της Eπαναστάσεως και ότι αύτη είναι γνησίως Eλληνική, μη στρεφομένη εναντίον εθνικών κομμάτων... Aναφέρατε ημίν τηλεγραφικώς λήψιν και εκτέλεσιν παρούσης».
Eίχε ξεχάσει ν απαγορεύσει τότε το μάθημα της Aγωγής Πολίτου. Eσπευσε να το προσθέσει δυο-τρεις μέρες αργότερα. Περίττευε κι αυτό, αφού την «αγωγή» του πολίτη είχαν αναλάβει οι διωκτικοί μηχανισμοί στους τόπους βασανισμού και φυλακίσεων...
Tο δεύτερο χρονικά «διατάσσομεν» είναι το «πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων» για την εισαγωγή στις ανώτατες και ανώτερες σχολές. Eπιπλέον, η προετοιμασία «γενιτσάρων» του καθεστώτος! Στις εισαγωγικές εξετάσεις για το ακαδημαϊκό έτος 1967-68 με αναγκαστικό νόμο (AN 40 της 19ης Iουνίου) καταργείται το ακαδημαϊκό απολυτήριο και «μεταξύ των στοιχείων κρίσεως προς επιλογήν των υποψηφίων λαμβάνεται υπόψη και η διαγωγή διά τους έχοντας υψηλόν φρόνημα, άμεμπτον ήθος και χαρακτήρα. Προς τούτο έκαστος λυκειάρχης προτείνει δι ητιολογημένης πράξεώς του αριθμόν απολυθέντων εξ εκάστου Λυκείου... Oι τελικώς επιλεγόμενοι εγγράφονται εις τινά των δηλωθεισών Σχολών καθ υπέρβασιν...».
Tο μέτρο, εκτός των άλλων, δείχνει πόσο μακρόβιο υπολόγιζαν το κράτος του... ελληνοχριστιανικού πολιτισμού. Προς την κατεύθυνση, δηλ. τη δημιουργία μιας χουντοθρεμμένης ελίτ πήρε μάταια κι άλλα μέτρα.
Tο τρίτο «απαγορεύουμε» ήταν για το Παιδαγωγικό Iνστιτούτο. Mε τον αναγκαστικό νόμο 59 της 24ης Iουνίου καταργήθηκε. Oπως εξηγούσε ο Kαλαμποκιάς, αυτό είχε σκοπό την «υποταγή της Παιδείας εις μίαν πολιτικήν παράταξιν... Tο φρόνημα πολλών εξ αυτών (των μελών του) ήτο διαβλητόν και η επίδρασιν... διαβρωτικήν... αντίθετος προς τας παραδόσεις του έθνους και την μακράν αυτού Iστορία». Yπήρχε όμως κι ένας ακόμη λόγος: «το αποκαλούμενον Iνστιτούτον, ουδέ καν ελληνικήν ονομασίαν είχεν»!
Oι διευθυντές των σχολείων κλήθηκαν να παραδώσουν στην αστυνομία τα «Δελτία» του, επειδή σε αυτά υπήρχαν άρθρα των Παπανούτσου και Kακριδή «φορέων της σκοταδιστικής εκπαιδευτικής μεταρρυθμίσεως»!
πηγή
1. Εκδίωξη των εκπαιδευτικών που είχαν αριστερό φρόνημα.
2. Επαναπρόσληψη συνταξιούχων εκπαιδευτικών με γνωστά φρονήματα.
3. Πρόσληψη νέων εκπαιδευτικών που διέθεταν πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων.
4. Οι μαθητές υποχρεώθηκαν να υμνούν τους συνταγματάρχες.
5. Απαγόρευαν στους εκπαιδευτικούς να χρησιμοποιούν μέχρι και την λέξη κόκκινο επειδή παρέπεμπε στο κομμουνισμό.
6. Οι μαθητές που έγραφαν με το αριστερό υποχρεώνονταν να γράψουν με το δεξί, ακόμα και δια της βίας, επειδή η γραφή με το αριστερό ισοδυναμούσε με υποσυνείδητη ροπή προς τον κομμουνισμό και έπρεπε να παταχθεί!
7. Οι μαθητές έπρεπε να κάνουν ομιλίες και να διαγωνίζονται σε εκθέσεις υπέρ της χούντας.
8. Απαγορεύονταν-κατάσχονταν τα εξωσχολικά βιβλία με κόκκινο εξώφυλλο επειδή παρέπεμπαν στο κομμουνισμό!
9. Απαγορεύονταν-κατάσχονταν βιβλία από συγγραφείς που η κατάληξή του επώνυμού τους θύμιζε Ρωσία ή κομμουνισμό, όπως Τσέχοφ, Ντοστογιέφσκι, Ζερβό (ζερβά=αριστερά) κτλ.
10. Η εγκύκλιος 182 καθόριζε αυστηρώς την συμπεριφορά των εκπαιδευτικών και την καθημερινή εξύμνηση των συνταγματαρχών.
πηγή
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι
Save Our Children ♦ Σώστε τα Παιδιά μας
ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ,
Προστατεύστε το Χαμομηλάκι, Είναι το Φως.
Κίνημα για την προστασία του παιδιού
hamomilaki@gmail.com ♦ ♦
Η ευτυχία είναι απλή, σαν τη σκέψη ενός παιδιού
Σελίδες
▼
Sunday, 21 April 2024
Τραγούδια που απαγορεύτηκαν από τη Χούντα (1)
Μίκης Θεοδωράκης, Γιάννης Μαρκόπουλος, Διονύσης Σαββόπουλος
και οι Beatles.
Λίγους μήνες μόνο μετά από την κατάλυση της δημοκρατίας από τη Χούντα, την 1η Ιουνίου του 1967, αποφασίζεται και διατάζεται, κατά την προσφιλή τακτική του καθεστώτος, με ειδικό διάταγμα του Οδυσσέα Αγγελή, η απαγόρευση των τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη.
Λίγους μήνες μόνο μετά από την κατάλυση της δημοκρατίας από τη Χούντα, την 1η Ιουνίου του 1967, αποφασίζεται και διατάζεται, κατά την προσφιλή τακτική του καθεστώτος, με ειδικό διάταγμα του Οδυσσέα Αγγελή, η απαγόρευση των τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη.
Το κείμενο το διατάγματος έγραφε:
«Απεφασίσαμεν και διατάσσομεν τα ακόλουθα, ισχύοντα διά ολόκληρον την επικράτειαν: Απαγορεύεται: α) Η ανατύπωσις ή η εκτέλεσις της μουσικής και των ασμάτων του κομμουνιστού συνθέτου Μίκη Θεοδωράκη, τέως αρχηγού της νυν διαλυθείσης κομμουνιστικής οργανώσεως "Νεολαία Λαμπράκη", δεδομένου ότι η εν λόγω μουσική εξυπηρετεί τον κομμουνισμόν».
Τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ήταν μια μόνο -η γνωστότερη ίσως- περίπτωση της λογοκρισίας σε μια συστηματική προσπάθεια να εξαφανίσει από το προσκήνιο οποιαδήποτε κριτική προς το καθεστώς φωνή προχωρώντας είτε κατασταλτικά είτε και προληπτικά (πρβλ. Τραγούδια Μίκη Θεοδωράκη).
«Απεφασίσαμεν και διατάσσομεν τα ακόλουθα, ισχύοντα διά ολόκληρον την επικράτειαν: Απαγορεύεται: α) Η ανατύπωσις ή η εκτέλεσις της μουσικής και των ασμάτων του κομμουνιστού συνθέτου Μίκη Θεοδωράκη, τέως αρχηγού της νυν διαλυθείσης κομμουνιστικής οργανώσεως "Νεολαία Λαμπράκη", δεδομένου ότι η εν λόγω μουσική εξυπηρετεί τον κομμουνισμόν».
Τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ήταν μια μόνο -η γνωστότερη ίσως- περίπτωση της λογοκρισίας σε μια συστηματική προσπάθεια να εξαφανίσει από το προσκήνιο οποιαδήποτε κριτική προς το καθεστώς φωνή προχωρώντας είτε κατασταλτικά είτε και προληπτικά (πρβλ. Τραγούδια Μίκη Θεοδωράκη).
Κρούσματα λογοκρισίας υπήρχαν βέβαια και πριν τη Χούντα. Με απόφαση του δικτάτορα Παπαδόπουλου, στις 29 Απριλίου 1967, συγκροτήθηκε η Υπηρεσία Ελέγχου Τύπου στη Γενική Διεύθυνση Τύπου της Προεδρίας της Κυβερνήσεως.
Εδώ μαζέψαμε μερικά από τα τραγούδια εκείνα που λογοκρίθηκαν την περίοδο της Χούντας, είτε εξολοκλήρου είτε με παραλλαγμένους στίχους.
Θα κλείσω τα μάτια
Το κομμάτι ηχογραφήθηκε το 1967 σε στίχους Άκη Πάνου και με τελείως διαφορετικούς στίχους, ερμηνευμένο από τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και τη Χαρούλα Λαμπράκη.
Εδώ μαζέψαμε μερικά από τα τραγούδια εκείνα που λογοκρίθηκαν την περίοδο της Χούντας, είτε εξολοκλήρου είτε με παραλλαγμένους στίχους.
Θα κλείσω τα μάτια
Το κομμάτι ηχογραφήθηκε το 1967 σε στίχους Άκη Πάνου και με τελείως διαφορετικούς στίχους, ερμηνευμένο από τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και τη Χαρούλα Λαμπράκη.
Οι στίχοι μίλαγαν για τη μιζέρια και τις δύσκολες συνθήκες ζωής για τους φτωχούς.
Τον έρωτα φαρμάκωσε η μιζέρια
κομμάτιασε η φτώχεια την καρδιά
δεν ήρθανε για μας τα καλοκαίρια
και έγινε η ζωή τόσο βαριά
Θα κλείσω τα μάτια, θ’ απλώσω τα χέρια
μακριά από τη φτώχεια, μακριά απ’ τη μιζέρια
θα πάρω τη στράτα κι εγώ τη μεγάλη
θα κλείσω τα μάτια και όπου με βγάλει
Πού να βρεθεί ντροπή να με κρατήσει
στη λάσπη και στην ξύλινη σκεπή
τη φτώχεια που μας έχει γονατίσει
τη νιώθω μεγαλύτερη ντροπή
Θα κλείσω τα μάτια, θ’ απλώσω τα χέρι
μακριά από τη φτώχεια, μακριά απ’ τη μιζέρια
θα πάρω τη στράτα κι εγώ τη μεγάλη
θα κλείσω τα μάτια και όπου με βγάλει
Μαλαματένια Λόγια
Στο εμβληματικό τραγούδι του Γιάννη Μαρκόπουλου σε στίχους Μάνου Ελευθερίου γίνεται μια αφήγηση της ιστορίας του εργατικού κινήματος στην Ελλάδα, με τέλος της αφήγησης να είναι η Επταετία. Η λογοκρισία επενέβη στο ποίημα και άλλαξε δύο σημεία.
– “κι όχι να ζεις μ’ αυτή τη συμμορία”: η λεξη ‘συμμορία’ αλλάζει σε ‘κομπανία’.
– “και ξημερώματα Παρασκευή”: άλλαξε σε “ξημερώνοντας μέρα κακή (η Χούντα έγινε ξημερώματα Παρασκευής προς Σάββατο).
Ζεϊμπέκικο (Με αεροπλάνα και βαπόρια)
Το κομμάτι συμπεριλαμβάνεται στον δίσκο του Διονύση Σαββόπουλου ‘Βρόμικο Ψωμί’, το 1972, το οποίο «Απερρίφθη… διότι δεν συνεμμορφώθη με τας υποδείξεις». Μετά την πτώση της Χούντας το τραγούδι επανεμφανίζεται με τη συμμετοχή της Σωτηρίας Μπέλλου το 1975.
Τον έρωτα φαρμάκωσε η μιζέρια
κομμάτιασε η φτώχεια την καρδιά
δεν ήρθανε για μας τα καλοκαίρια
και έγινε η ζωή τόσο βαριά
Θα κλείσω τα μάτια, θ’ απλώσω τα χέρια
μακριά από τη φτώχεια, μακριά απ’ τη μιζέρια
θα πάρω τη στράτα κι εγώ τη μεγάλη
θα κλείσω τα μάτια και όπου με βγάλει
Πού να βρεθεί ντροπή να με κρατήσει
στη λάσπη και στην ξύλινη σκεπή
τη φτώχεια που μας έχει γονατίσει
τη νιώθω μεγαλύτερη ντροπή
Θα κλείσω τα μάτια, θ’ απλώσω τα χέρι
μακριά από τη φτώχεια, μακριά απ’ τη μιζέρια
θα πάρω τη στράτα κι εγώ τη μεγάλη
θα κλείσω τα μάτια και όπου με βγάλει
Μαλαματένια Λόγια
Στο εμβληματικό τραγούδι του Γιάννη Μαρκόπουλου σε στίχους Μάνου Ελευθερίου γίνεται μια αφήγηση της ιστορίας του εργατικού κινήματος στην Ελλάδα, με τέλος της αφήγησης να είναι η Επταετία. Η λογοκρισία επενέβη στο ποίημα και άλλαξε δύο σημεία.
– “κι όχι να ζεις μ’ αυτή τη συμμορία”: η λεξη ‘συμμορία’ αλλάζει σε ‘κομπανία’.
– “και ξημερώματα Παρασκευή”: άλλαξε σε “ξημερώνοντας μέρα κακή (η Χούντα έγινε ξημερώματα Παρασκευής προς Σάββατο).
Ζεϊμπέκικο (Με αεροπλάνα και βαπόρια)
Το κομμάτι συμπεριλαμβάνεται στον δίσκο του Διονύση Σαββόπουλου ‘Βρόμικο Ψωμί’, το 1972, το οποίο «Απερρίφθη… διότι δεν συνεμμορφώθη με τας υποδείξεις». Μετά την πτώση της Χούντας το τραγούδι επανεμφανίζεται με τη συμμετοχή της Σωτηρίας Μπέλλου το 1975.
..........
η συνέχεια εδώ
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι
Ιστορίες για δικτάτορες, ντενεκέδες, μαριονέτες και...
... ελεύθερα παιδιά!!
Ταινίες κινουμένων σχεδίων που αγγίζουν το σκοτεινό θέμα της Δικτατορίας με πραγματικά ευφάνταστο τρόπο.
1) Ο Στρουμφοκράτορας
Λένε ότι για να δεις το πραγματικό πρόσωπο κάποιου, δώσε του εξουσία.
Ποιος θα περίμενε ότι τα αξιαγάπητα στρουμφάκια θα έκρυβαν τόσο σκοτεινά ένστικτα!
Μόλις ο μπαμπα-Στρουμφ τους άφησε για λίγο μόνους, εκείνα σκοτώνονται ποιος θα γίνει αρχηγός ή κολλητός του αρχηγού.
Απίστευτο!
Η ταινία είναι μεταγλωτισμένη στα ελληνικά.
1) Ο Στρουμφοκράτορας
Λένε ότι για να δεις το πραγματικό πρόσωπο κάποιου, δώσε του εξουσία.
Ποιος θα περίμενε ότι τα αξιαγάπητα στρουμφάκια θα έκρυβαν τόσο σκοτεινά ένστικτα!
Μόλις ο μπαμπα-Στρουμφ τους άφησε για λίγο μόνους, εκείνα σκοτώνονται ποιος θα γίνει αρχηγός ή κολλητός του αρχηγού.
Απίστευτο!
Η ταινία είναι μεταγλωτισμένη στα ελληνικά.
Σσσσσστ
Ταινία ντοκουμέντο πρώιμου ελληνικού animation, του Θεόδωρου Μαραγκού, που φτιάχτηκε μέσα στη Χούντα (1971).
Η ταινία προσφέρεται για συζήτηση με μεγαλύτερα παιδιά, καθώς απεικονίζει μοναδικά το κλίμα εμπαιγμού που επικρατούσε στη χούντα (από τη μία εγκαίνια κραυγαλέων έργων και από την άλλη φτώχεια και στέρηση ελευθερίας, που δικαιολογεί και τον τίτλο Σσσστ)
Ταινία ντοκουμέντο πρώιμου ελληνικού animation, του Θεόδωρου Μαραγκού, που φτιάχτηκε μέσα στη Χούντα (1971).
Η ταινία προσφέρεται για συζήτηση με μεγαλύτερα παιδιά, καθώς απεικονίζει μοναδικά το κλίμα εμπαιγμού που επικρατούσε στη χούντα (από τη μία εγκαίνια κραυγαλέων έργων και από την άλλη φτώχεια και στέρηση ελευθερίας, που δικαιολογεί και τον τίτλο Σσσστ)
περισσότερες ταινίες εδώ
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι