Σελίδες

Thursday, 5 September 2024

Οι πιο συχνοί φόβοι των παιδιών και πώς θα τα βοηθήσετε να τους ξεπεράσουν!

Για εμάς τους ενηλίκους οι περισσότερες φοβίες των μικρών πολλές φορές μοιάζουν αστείες, όμως έχει μεγάλη σημασία να αντιμετωπίζουμε με σεβασμό τον όποιον φόβο τους –όσο παράλογος κι αν μας φαίνεται.
Μόνο αν αισθανθεί ότι το καταλαβαίνουμε και ότι είμαστε στο πλευρό του για να το βοηθήσουμε θα ξεπεράσει ο,τιδήποτε το τρομοκρατεί!

1. Ο φόβος του αποχωρισμού
Εμφανίζεται συνήθως όταν το παιδί πάει για πρώτη φορά στον παιδικό σταθμό και περιορίζεται σημαντικά μέσα σε έξι έως οχτώ εβδομάδες. Ο φόβος του αποχωρισμού (όπως και εκείνος για το σκοτάδι) είναι ο πιο συνηθισμένος και με τη μεγαλύτερη διάρκεια. Μπορεί το παιδί να φτάσει ακόμα και στην ηλικία των δέκα ετών για να τις ξεπεράσει. Παρουσιάζεται συχνότερα σε παιδιά των οποίων οι γονείς λείπουν πολλές ώρες της ημέρας από το σπίτι.
Συμβουλή: Φροντίστε το άτομο που μένει με το παιδί σας, όταν εσείς χρειάζεται να λείψετε, να είναι της απόλυτης εμπιστοσύνης σας και να ξέρετε ότι και εκείνο περνά καλά μαζί του. Πριν φύγετε, ενημερώστε το για την ώρα που θα επιστρέψετε και κρατάτε πάντα το λόγο σας. Επιπλέον, μην του υποσχεθείτε ποτέ κάτι που δεν μπορείτε να τηρήσετε, όπως, για παράδειγμα, ότι θα γυρίσετε πριν κοιμηθεί, αν σκοπεύετε να αργήσετε.

2. Ο φόβος για το σκοτάδι
Συνήθως συνοδεύεται από το φόβο για τέρατα και δράκους κρυμμένους μέσα στην ντουλάπα ή πίσω από τις κουρτίνες. Ο φόβος για τη νύχτα και το σκοτάδι έχει ως συνέπεια το παιδί να μη θέλει να πάει για ύπνο, να δυσκολεύεται ιδιαίτερα να κοιμηθεί και να ξυπνάει μέσα στη νύχτα εξαιτίας κάποιου εφιάλτη. Παιδιά μεταξύ τριών και επτά ετών που διαθέτουν έντονη φαντασία, αλλά έχουν συνειδητοποιήσει κιόλας ότι στην πραγματικότητα υπάρχουν κίνδυνοι, υποφέρουν περισσότερο.
Συμβουλή: Φροντίστε το παιδί να ακολουθεί συγκεκριμένο πρόγραμμα όπου η ώρα του ύπνου είναι σταθερή. Πριν πέσει στο κρεβάτι, ακολουθήστε μια ιεροτελεστία: Τουλάχιστον μία ώρα πριν, πρέπει να χαλαρώνουν οι ρυθμοί. Το έντονο παιχνίδι ή κάποιες άγριες σκηνές που μπορεί να δει στην τηλεόραση μπορεί να επηρεάσουν το παιδί. Ένα μπάνιο, το γάλα του κι ένα παραμύθι είναι η ιδανική συνταγή για όνειρα γλυκά. Έχετε την πόρτα του δωματίου του παιδιού ανοιχτή κι ένα μικρό φωτάκι αναμμένο.

3. Ο φόβος για το σχολείο
Πάει χέρι χέρι με το φόβο του αποχωρισμού και εκδηλώνεται όταν το παιδί πάει για πρώτη φορά στον παιδικό σταθμό ή λίγο αργότερα, όταν ξεκινήσει το δημοτικό. Το παιδί αρνείται να δεχτεί τη νέα τάξη πραγμάτων σε σημείο που μας κάνει να αναρωτηθούμε μήπως πράγματι δεν περνάει καλά στο σχολείο. Συνήθως είναι το τελευταίο πράγμα για το οποίο μιλάει πριν κοιμηθεί («αύριο δεν θα πάω στο σχολείο») και το πρώτο μόλις ξυπνήσει («πάλι σχολείο; Δεν θέλω»).
Συμβουλή: Μείνετε σταθεροί στην απόφασή σας να πηγαίνει κάθε μέρα στο σχολείο και μην εκφράσετε μπροστά στο παιδί καμιά ανησυχία. Έχει σημασία η δική σας στάση να είναι σταθερή. Κρατήστε στενή επαφή με το σχολείο, τους δασκάλους και κάποιους συμμαθητές του. Μόνο αν το παιδί σάς εμπιστεύεται θα κατορθώσει να ξεπεράσει το φόβο του σχολείου.

4. Ο φόβος για τα ζώα
Αν δεν υπάρχει κάποια άσχημη εμπειρία που είχε το ίδιο παιδί με κάποιο επιθετικό κατοικίδιο, τότε πρέπει να ψάξετε τη ρίζα της φοβίας στην πιθανώς καταπιεσμένη ιδιοσυγκρασία του ίδιου του παιδιού.
Συμβουλή: Δώστε στο παιδί σας πολλές ευκαιρίες για ανέμελο παιχνίδι και διασκέδαση. Εξηγήστε του υπομονετικά πώς αντιμετωπίζουμε και συμπεριφερόμαστε απέναντι στα ζώα. Επισκεφθείτε κάποιο φίλο σας που έχει στο σπίτι κουταβάκι ή γατάκι, αλλά σε καμιά περίπτωση μην αναγκάσετε το παιδί να χαϊδέψει ένα ζώο αν το ίδιο δεν το επιθυμεί.  

5. Ο φόβος για τα λάθη
Εκδηλώνεται όταν το παιδί βρίσκεται σε νηπιακή ηλικία, οπότε καλείται να λειτουργεί αυτόνομα και να εισπράττει τις συνέπειες των πράξεών του. Τότε διαπιστώνει ότι η ζωγραφιά του δεν είναι πάντα η καλύτερη στην τάξη, δεν μπορεί πάντα να «κερδίσει» το αυτοκόλλητο, δεν τρέχει τόσο γρήγορα όσο τα άλλα παιδιά κ.ο.κ. Αν δεν ξεπεραστεί έγκαιρα η φοβία, ίσως συνεχιστεί και στην εφηβική ηλικία, όπου το παιδί θα τρέμει οποιαδήποτε αναμέτρηση, όπως τα διαγωνίσματα, τις εξετάσεις ή τους αθλητικούς αγώνες, και θα εμφανίζει συχνά πρόβλημα συγκέντρωσης. 
Συμβουλή: Μην προστατεύετε υπερβολικά το παιδί σας και σταματήστε να έχετε τόσες απαιτήσεις από αυτό. Ο φόβος της αποτυχίας θα ξεπεραστεί μόνο αν γνωρίζει ότι η αγάπη σας δεν έχει σχέση με τις επιδόσεις του. Είναι σημαντικό βέβαια να προσπαθεί.

6. Ο φόβος για τις αρρώστιες και το θάνατο
Εμφανίζεται στη νηπιακή ηλικία και συνήθως σε παιδιά που στον στενό τους οικογενειακό κύκλο έρχονται σε επαφή είτε με χρόνιες ασθένειες είτε με αρρωστοφοβικούς ή καταθλιπτικούς γονείς. Τα παιδιά αυτά συχνά δείχνουν κατατονικά, λυπημένα και λειτουργούν υποχόνδρια. 
Συμβουλή: Το παιδί πρέπει να σας εμπιστεύεται και να εισπράττει από εσάς αισιοδοξία για να προχωρήσει δυναμικά στη ζωή του. Αν εσείς νιώθετε διαρκώς μια «απειλή» πάνω από το κεφάλι σας χωρίς να πάσχετε από κάποια οργανική ασθένεια, τότε και εκείνο θα αποκτήσει τη φοβία αυτή. Αν χρειαστεί, αναζητήστε ψυχολογική βοήθεια.  

7. Φόβος  για το αίμα και τους γιατρούς
Εκδηλώνεται σε παιδιά που βρίσκονται σε στάδιο ανάρρωσης από κάποιο ατύχημα ή από μια ασθένεια που τα ταλαιπώρησε.
Συμβουλή: Παρηγορήστε το παιδί σας και συμπαρασταθείτε του, αλλά μη του συμπεριφέρεστε με υπερβολική προσοχή και συμπόνια. Από το δικό σας πρόσωπο «διαβάζει» πόσο καλά είναι ή μπορεί να είναι. Εξηγήστε του το ρόλο και τη σπουδαιότητα των γιατρών στη ζωή μας.

8. Φόβος για το χωρισμό των γονιών
Από αυτή τη φοβία υποφέρουν παιδιά που είναι συχνά παρόντα σε καβγάδες των γονιών τους και αντιλαμβάνονται τη δυσαρμονική σχέση μεταξύ τους.
Συμβουλή: Μη φωνάζετε ή μαλώνετε ποτέ όταν είναι το παιδί σας μπροστά. Δείξτε ότι είστε αρκετά ώριμοι ώστε να λύνετε τις διαφωνίες σας πίσω από κλειστές πόρτες. Μπροστά στο παιδί πρέπει να εκδηλώνετε τρυφερότητα και αγάπη στο σύντροφό σας. Ακόμη και στην περίπτωση που έχετε αποφασίσει να χωρίσετε, η συμπεριφορά σας μπροστά στο παιδί πρέπει να είναι κόσμια και υπεύθυνη. Διαβεβαιώστε το ότι αυτό δεν έχει καμιά ευθύνη για τον δικό σας χωρισμό. Χρειάζεται πολλή αγάπη και υποστήριξη στην περίοδο του χωρισμού.

9. Φόβος  για τα φυσικά φαινόμενα
Εκδηλώνεται συχνά τις νύχτες του χειμώνα, μαζί με τους κεραυνούς και τις βροντές.
Συμβουλή: Εξηγήστε στο παιδί σας ήρεμα και με απλά λόγια τι ακριβώς προκαλεί αυτό τον έντονο θόρυβο. Μείνετε κοντά του, πάρτε το αγκαλιά και δημιουργήστε μια τρυφερή ατμόσφαιρα, μέχρι να περάσει η κακοκαιρία.

10. Φόβος για τη βία και τους πολέμους
Η συγκεκριμένη φοβία παρατηρείται όλο και πιο συχνά, αν και δεν βασίζεται σε ρεαλιστικό κίνδυνο. Παρουσιάζεται όταν τα παιδιά γίνονται εξαιτίας της τηλεόρασης και των video games, εκτός αν έχουν γίνει μάρτυρες βίαιων περιστατικών.  
Συμβουλή: Παιδιά κάτω των δέκα ετών δεν θα πρέπει να βλέπουν ούτε με την άκρη των ματιών τους δελτία ειδήσεων και άλλες εκπομπές όπου προβάλλονται βίαιες εικόνες. Μη συζητάτε μπροστά στο παιδί θέματα σχετικά με πολέμους, καταστροφές, δολοφονίες κ.ο.κ. Τέτοιου είδους ζητήματα παίρνουν άλλες διαστάσεις στο μυαλό ενός παιδιού. Αν σας ρωτήσει οτιδήποτε, απαντήστε του απλά και καθησυχαστικά. 

Με τη συνεργασία της Κατερίνας Θεοδωρίδου, ψυχολόγου-ψυχοθεραπεύτριας.


imommy

Μόνο με Αγάπη μαθαίνουν τα παιδιά!

Όταν επιλέγεις συνειδητά το επάγγελμα του νηπιαγωγού πρέπει να έχεις στο νου σου ένα και μόνο πράγμα, ως το βασικότερο όλων. Την ΑΓΑΠΗ. Και δεν εννοώ την αγάπη για το επάγγελμά σου... εννοώ την απέραντη Αγάπη για το κάθε παιδί που περνά από τα χέρια σου.
Με μια πρώτη ανάγνωση νομίζω εύκολα μπορεί κάποιος να το καταλάβει και να το αποδεχτεί αυτό. Στην πράξη και στην ουσία της όμως, αυτή η Αγάπη δεν είναι ούτε αυτονόητη ούτε δεδομένη. Δεν είναι κάτι που χαρακτηρίζει όλες τις νηπιαγωγούς.

Πρώτα από όλα η Αγάπη... δεν διδάσκεται. Δεν μαθαίνεται στο Πανεπιστήμιο, δεν βρίσκεις σχετικές "οδηγίες" σε κανένα σύγγραμμα. Κι ας είναι το Α και το Ω.

Νομίζω ότι καλός παιδαγωγός είναι εκείνος που πρώτα ξέρει να αγαπάει και μετά κοιτά την ύλη και τους τύπους. Αυτός που ξέρει ότι σαν την Αγάπη δεν υπάρχει άλλο μέσο διδασκαλίας. Γιατί μόνο μέσω της Αγάπη, βλέπεις ότι τα παιδιά κατορθώνουν να γίνουν μια δεμένη ομάδα μεταξύ τους. Μόνο μέσω της Αγάπης αποκτούν αυτοπεποίθηση κι εμπιστοσύνη και απελευθερώνονται. Και τότε με μαγικό τρόπο το καταφέρνετε μαζί και πετυχαίνουν και τους εκπαιδευτικούς στόχους. Μαθαίνουν ουσιαστικά, κάνοντας ταχεία γνωστικά άλματα και όλα αυτά μέσα σε κλίμα χαράς και ασφάλειας.

Αν είσαι συνάδελφος και το έχεις μέσα σου όλο αυτό που περιγράφω, το έχεις βιώσει ο ίδιος στην τάξη σου, τότε σου είναι ήδη γνωστά τα καθημερινά θαύματα αυτής της Αγάπης. Αν πάλι δεν το έχεις, σου έχει φανεί ήδη πολύ ρομαντικό το κείμενο και βιάζεσαι να το προσπεράσεις.

Κάθε μέρα, οι γονείς εμπιστεύονται στα χέρια σου, την ίδια τους τη ζωή, τα παιδιά τους. Είναι μικρά σε ηλικία, μαθητές ίσως και για πρώτη χρονιά. Αφήνουν το ασφαλές και οικείο περιβάλλον του σπιτιού τους, αποχαιρετούν τη μαμά στην είσοδο του σχολείου και μένουν εκεί, μαζί σου. Είσαι εκεί λοιπόν ως δάσκαλος αλλά και ως γονεϊκό υποκατάστατο. Μην το ξεχνάς αυτό.

Μην φοβηθείς ότι θα χάσεις το κύρος σου αν δώσεις τρυφερότητα στα παιδιά. Θα χρειαστεί να τους διδάξεις πώς να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, πώς να κάνουν φίλους, πώς να εκτιμούν τον ίδιο τους τον εαυτό. Θα βιώσουν εσωτερικές συγκρούσεις και θα χρειαστούν παρηγοριά. Θα "μαλώσουν" πάνω στο παιχνίδι. Μην μένεις μόνο στα λόγια και μη δίνεις έτοιμες λύσεις. Αγκάλιασέ τα. Πήγαινε κοντά τους και δείξε γνήσιο ενδιαφέρον σε ό,τι τα απασχολεί. 
Σταμάτα να κόβεις χαρτάκια ετοιμάζοντας τις χειροτεχνίες για αργότερα. Παρατήρησέ τα καθώς παίζουν (ή δεν παίζουν).... Χάρισέ τους ένα χαμόγελο όταν θα σε κοιτάξουν. Αυτό θα τα κάνει να νιώσουν οτι είναι σημαντικά για σένα. Θα πάρουν την επιβεβαίωση που χρειάζονται.

Γίνε κι εσύ παιδί. Τσαλακώσου..! Παίξε μαζί τους καθημερινά. Σε ομαδικές δραστηριότητες ή ατομικά, ευκαιρίες υπάρχουν άπειρες. Φόρα άνετα ρούχα και παπούτσια. Δε χρειάζεται να κάνεις το μοντέλο και να ντύνεσαι σαν να βγαίνεις ραντεβού. Να σε νοιάζει πρώτα απ`όλα να μπορείς να κινηθείς άνετα και να γίνεσαι μέτοχος της δημιουργίας και της χαράς μέσα στην τάξη σου. Πάρε ρόλο σε παιχνίδια δραματοποίησης, ζωγράφισε μαζί τους, μη δίνεις μονάχα οδηγίες.

Προσπάθησε, όσο μπορείς, να μπαίνεις στη θέση τους και να βλέπεις τα πράγματα από τη σκοπιά τους. Τίποτα από όσα λένε τα παιδιά δεν είναι μικρής σημασίας. Κράτα σημειώσεις και μάθε τους μαθητές σου. Όχι για να τους "αξιολογήσεις" όπως σου υποδεικνύουν στα σεμινάρια…αλλά για να τους καταλάβεις εσύ ο ίδιος πάνω από όλα. Να γνωρίσεις το καθένα ξεχωριστά. Να δεις τα θαύματα τη στιγμή που συντελούνται.
Να τα κοιτάζεις στα μάτια και πάντα με αγάπη και αποδοχή. Πρόσεχε πολύ το βλέμμα σου γιατί τα παιδιά από τα μάτια σου αξιολογούν τον εαυτό τους.

Να τα καθησυχάζεις μετά από μικροατυχήματα μιλώντας τους στοργικά, ενώ τους παρέχεις τις πρώτες βοήθειες.
Να θυμάσαι οτι η μαμά τους δεν είναι εκεί. Αλλά είσαι εσύ στη θέση της. Μην ταράζεσαι, ξέρω οτι εσύ είσαι ο (super) εκπαιδευτικός, ο επιστήμονας μέσα στην τάξη(όπως μας έλεγε και η καθηγήτριά μας η κ. Κουτσουβάνου, καλή της ώρα) και όχι η μαμά τους. Άλλά διάλεξες να απασχολείσαι με παιδιά γι`αυτό έχε το νου σου οτι θες δε θες, πρώτα χρειάζονται μια "μάνα" και μετά έναν δάσκαλο. Όσο άριστα καταρτισμένος και να`σαι στο αντικείμενό σου.

Αυτό σημαίνει επίσης ότι αν "λερωθούν" τα βοηθάς να αλλάξουν και δε το αποφεύγεις για να μη λερώσεις εσύ τα χέρια σου. Δεν σε πιάνει υστερία και καλείς την ίδια τη μάνα να έρθει να φροντίσει το παιδί, αφήνοντάς το παράμερα να νιώθει ένοχο και ντροπιασμένο για έναν τόσο ανόητο λόγο. (συμβαίνει ουκ ολίγες φορές αυτό δυστυχώς). Γιατί αν αντιδράς έτσι, κρίμα οι σπουδές και τα πτυχία σου. Το ίδιο πρέπει να κάνεις αν βρέξει κατά λάθος τα ρούχα του, πλένοντας τα χέρια του στη βρύση. Δεν μας νοιάζει αν είσαι super wow εκπαιδευτικός αν το αμελήσεις αλλά να σκεφτείς οτι πρέπει να αλλάξει για να μην κρυώσει, όπως θα έκανε και η μάνα του.

Δεν είναι πολλά τα χρόνια που έχω τη χαρά και την τιμή να δουλεύω ως εκπαιδευτικός. Από την πρώτη μου χρονιά μέχρι σήμερα έχω γνωρίσει αρκετούς συναδέλφους. Όλοι είμαστε νηπιαγωγοί και όλοι διαφορετικοί ως χαρακτήρες. Κάποιοι "δυσανασχετούσαν" από τη σχέση αγάπης που ανάπτυσσα με τα παιδιά. Άκουγα οτι θα τα "παραχάιδευα", θα τα κακομάθαινα ή δεν ξέρω κι εγώ τί άλλο.. Νομίζω απλά οτι η ανταπόκριση αυτής της αγάπης από τα παιδιά ήταν που προκαλούσε. Από τη μεριά μου πάλι, δεν μπορούσα ποτέ να λειτουργήσω διαφορετικά. Και νομίζω οτι κάνω το πιο απλό πράγμα του κόσμου, δίνω αγάπη στα παιδιά, που από τη φύση τους την εμπνέουν και αξίζουν απόλυτα. Το αισθάνομαι πηγαίο και φυσικό.

Δεν επιδιώκω να κάνω τη σύμβουλο καταθέτοντας αυτές τις σκέψεις μου. Γιατί δεν είναι καν θέμα μυαλού για να το συλλάβεις αλλά περισσότερο θέμα ενστίκτου, πιθανότερα του μητρικού. Σκέφτομαι καμιά φορά τον εαυτό μου ως μητέρα, να πηγαίνω το παιδί μου στο νηπιαγωγείο και λέω μέσα μου με σιγουριά πως αυτό που θα ήθελα πάνω από όλα, θα ήταν να αγαπά το παιδί μου τη δασκάλα του όπως κι εκείνη αυτό. Να είναι χαρούμενο όταν πηγαίνει στο σχολείο. Όλα τα άλλα, θα έπονταν.

Σκέφτομαι επίσης τους δασκάλους που είχα κι εγώ η ίδια ως παιδί. Όχι μόνο έμαθα αλλά και πίστεψα στις ικανότητές μου, μόνο από εκείνους που αγάπησα. Αντίθετα, εμφάνισα ψυχοσωματικά συμπτώματα και αρνήθηκα να πάω στο σχολείο όταν είχα μια δασκάλα στο Δημοτικό που ενώ οι γονείς της έβγαζαν το καπέλο, εμείς τα παιδιά τη μισούσαμε. Τί να το κάνω αν έμαθα Γραμματική και Αριθμητική από αυτήν αν ταυτόχρονα πέθαινα κάθε μέρα από το άγχος της απειλής, της απόρριψης και της υστερίας της; Γιατί να επαναλαμβάνουμε οι νέοι εκπαιδευτικοί τα ίδια λάθη;

Και θα πείτε κάποιοι…"α! εγώ καμία σχέση δεν έχω με αυτή τη δασκάλα".. Μήπως όμως επιδιώκετε το "μπράβο" των γονιών δίνοντάς τους αυτό που από άγνοια ζητούν – άρα πασχίζετε να τα μάθετε να γράφουν και να διαβάζουν από το Νηπιαγωγείο με κατευθυνόμενες μή αυθόρμητες διαδικασίες; Μήπως ξεχνάτε οτι είναι παιδιά και χρειάζονται τη φαντασία, τις παιγνιώδεις δραστηριότητες, το κέφι και μέσα αυτοέκφρασης για να θραφεί η ελεύθερη και καθαρή τους ψυχούλα;

Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά του καλού (κατ`εμέ) παιδαγωγού-εμψυχωτή δεν διδάσκονται αλλά βρίσκονται στον ίδιο τον άνθρωπο. Έναν εκπαιδευτικό γεμάτο Αγάπη μπορεί κάλλιστα να συναντήσεις τόσο στο δημόσιο όσο και στο ιδιωτικό σχολείο. Αλλά σε καμία περίπτωση το γεγονός ότι πληρώνεις λεφτά στο ιδιωτικό, δεν σου εξασφαλίζει το ότι η δασκάλα θα ..αγαπά το παιδί σου. Το μόνο που είναι σίγουρο, είναι οτι τα χαρτόνια στις χειροτεχνίες θα είναι τέλεια κομμένα και ότι εσύ ως πελάτης θα τα ακούς όλα ..υπέροχα.

Με όλα αυτά δεν σκοπεύω να υποδείξω τίποτα σε κανέναν, ήθελα μόνο να καταθέσω τη δική μου αίσθηση περί Εκπαιδευτικού.
Και πιστεύω πως τελικά…Εκπαιδευτικός γεννιέσαι, είναι χάρισμα, τέχνη και ευλογία… Πηγάζει από την καρδιά και είναι από το Θεό δοσμένο.

"Για μένα, ενώπιον του Θεού, το πιο υπεύθυνο επάγγελμα, που μπορεί να κάνει κάποιος, είναι νηπιαγωγός. Αλλά και το πιο δύσκολο, γιατί πλάθει ψυχές. Και πλάθοντας ψυχές, πλάθεις ανθρώπους, οι οποίοι είναι κατ΄ εικόνα του Θεού πλασμένοι. Και έτσι γίνεσαι συνεργός του Θεού, όπως γίνονται και οι γονείς, όταν τεκνοποιούν". Και συνέχισε: "Αν δεν έχεις τα κότσια να γίνης νηπιαγωγός, να γίνης δάσκαλος. Είναι το ίδιο υπεύθυνο. Κι αν δεν μπορής ούτε δάσκαλος, τότε να γίνης καθηγητής"!

Πηγή: ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΪΣΙΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ 1924-1994, Μαρτυρίες Προσκυνητών, Νικολάου Ζουρνατζόγλου, σελ. 135, εκδόσεις ΑΘΩΝΑΣ,
Andria's Home

Για να πας μπροστά, κόψε τις άγκυρες. 🌼Καλημέρα σας🌼

Αν θες να πας μπροστά, αν θες να προχωρήσει η ζωή σου, πρέπει να απαλλαγείς από όλα τα βάρη που σε κρατάνε κολλημένο.

Πρέπει να απαλλαγείς από όλες τις άγκυρες, που σε κρατάνε δεμένο στο λιμάνι.
«Και ποιες είναι οι άγκυρες αυτές;», ίσως ρωτήσεις…

Είναι πολλές.

Είναι οι άνθρωποι
Οι άνθρωποι που σε κακοποιούν. Οι άνθρωποι που σε πνίγουν, οι άνθρωποι που σε μπουκώνουν…

Είναι ο φόβος
Ο φόβος για το άγνωστο. Ο φόβος της αποτυχίας…

Είναι η βόλεψη
Δεν μας αρέσει, βλέπεις, να χαλάει η ζαχαρένια μας…

Είναι τα πάθη
Οι κακές συνήθειες. Όλα αυτά που δένουν την ψυχή και δεν την αφήνουν ελεύθερη να είναι…

Αν θες να πας μπροστά, κόψε τις άγκυρες.
Κόψε τις άγκυρες, ή κάτσε να σαπίζεις στο λιμάνι.

Ελευθεριάδης Γ. Ελευθέριος
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι