Σελίδες

Tuesday, 2 January 2007

ΟΤΑΝ Η ΒΙΑ ΔΕΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΤΑΙ...

Το βίο της οικογένειάς τους αβίωτο κάνουν όσοι μεταχειρίζονται βία
σε βάρος συζύγων και παιδιών.
Οι επιπτώσεις της ενδοοικογενειακής βίας, που ορίζεται ως κάθε μορφή σωματικής βλάβης, σωματικής βίας ή απειλής κινδύνου
σε βάρος συνοικούντος προσώπου, αλλά και ως εξαναγκαστική συνουσία μεταξύ συζύγων ή κάθε άλλη ασελγής πράξη σε βάρος προσώπων της οικογένειας, είναι ολέθριες για τη σωματική ακεραιότητα και την ψυχική υγεία των παθόντων.
Σ’ αυτήν τη διαπίστωση κατέληξε η ομάδα εργασίας του υπουργείου Εσωτερικών που συστήθηκε για τη μελέτη και την επεξεργασία του νομοθετικού πλαισίου με στόχο την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας.
Σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής, το 80 - 90% των θυμάτων κακοποίησης είναι γυναίκες και παιδιά, ενώ ένα μεγάλο ποσοστό αυτής της βίας συντελείται κεκλεισμένων των θυρών και παραμένει αθέατη, επειδή δεν καταγγέλλεται.
Υψηλό ποσοστό των γυναικών που υφίσταται βία μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον όχι μόνο δεν αναγνωρίζει ότι πρόκειται για καταχρηστική συμπεριφορά, αλλά θεωρεί τον εαυτό του υπεύθυνο (σε ποσοστό 33,3%) αναπαράγοντας έτσι τα κοινωνικά στερεότυπα για τον ρόλο των δύο φύλων.
Η ομάδα του υπ. Εσωτερικών διαπίστωσε ότι η Ελλάδα εμφάνιζε νομοθετικό κενό στο εν λόγω ζήτημα και κατά συνέπεια πρότεινε να ενισχυθεί η δυνατότητα άμεσης απομάκρυνσης του δράστη από την κατοικία, να τιμωρείται ο βιασμός μέσα στον γάμο, να παρέχεται η δυνατότητα ποινικής διαμεσολάβησης μεταξύ δράστη και θύματος και μόνο όταν αυτή δεν είναι επιθυμητή να κινείται η ποινική διαδικασία αλλά και να ενισχυθούν οι υποστηρικτικές δομές για την προστασία των θυμάτων....

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 9-8-2006

Η ΠΑΙΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ

Για 100 εκατομμύρια παιδιά στον κόσμο, αυτές τις μέρες δεν χτύπησε το κουδούνι του σχολείου, απλούστατα γιατί δεν πηγαίνουν σχολείο επειδή δουλεύουν, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.
Πάνω από 246 εκατομμύρια παιδιά (ηλικίας 5 έως 17 ετών) στον κόσμο εργάζονται. Και δυστυχώς, αντίθετα από ό,τι θα νόμιζαν πολλοί, το φαινόμενο των εργαζόμενων παιδιών και των παιδιών που δεν πάνε στο σχολείο δεν είναι άγνωστο και στη χώρα μας.

Οικεία σε όλους μας είναι η εικόνα παιδιών που ζητιανεύουν στο Ενετικό Λιμάνι στα Χανιά. Το μέλλον γι’ αυτά τα παιδιά διαγράφεται ζοφερό, καθώς δεν τους δίνεται καν η δυνατότητα να αναπτύξουν τις ικανότητές τους και να διευρύνουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους αλλά και την κοινωνική τους θέση μέσα από το σχολείο. Βασικά δικαιώματα του παιδιού όπως το δικαίωμα στη μόρφωση και το δικαίωμα στο παιχνίδι είναι άγνωστα γι’ αυτά τα παιδιά.

Κάποια δουλεύουν σε θορυβώδη κι επικίνδυνα εργοστάσια, άλλα στα χωράφια από την αυγή ως το σούρουπο, άλλα είναι θύματα της βιομηχανίας του σεξ. Πολλά είναι «αόρατα» κυριολεκτικά, καθώς δουλεύουν σε σπίτια ως οικιακοί βοηθοί, ή σε βιοτεχνίες κατασκευής χαλιών ή αθλητικών ειδών (π.χ. μπάλες στο Πακιστάν), συχνά με κάποια μορφή σκλαβιάς.

Κάποια τραυματίζονται σοβαρά ή πεθαίνουν πριν καν την εφηβεία.
Για τα δε ψυχολογικά τραύματα και την καθυστέρηση στην πνευματική και σωματική ανάπτυξη ενός παιδιού που δουλεύει, είναι περιττό να κάνουμε λόγο.

Οι μεγαλύτεροι αριθμοί παιδιών που εργάζονται είναι:
  • στην Ινδονησία (700.000),
  • στη Βραζιλία (559.000),
  • στο Μπανγκλαντές (300.000),
  • στην Αϊτή (250.000), στην Κένυα (200.000),
  • στο Νεπάλ (43.000).
Τι μπορεί να γίνει γι’ αυτά τα παιδιά;
Το μεγάλο ζήτημα βέβαια είναι η καταπολέμηση της φτώχειας, για την οποία απαραίτητη είναι η αναδιανομή του εισοδήματος, να πάψουν δηλαδή οι πλούσιοι να γίνονται πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι.

Ζούμε ευτυχώς σε εποχές που η φτώχεια δεν θεωρείται «φυσικό φαινόμενο», το «μαύρο ριζικό», «θέλημα Θεού».
Σήμερα, είναι ευρύτατα παραδεκτό ότι για τη φτώχεια ευθύνεται ο πλουτισμός των ολίγων κι η έλλειψη κοινωνικής πολιτικής ή καλύτερα θεσμών κοινωνικής αλληλεγγύης, μέσα από τους οποίους θα κατευθύνονται κονδύλια στους οικονομικά ασθενέστερους.

Όμως οι πολιτικές λιτότητας των τελευταίων χρόνων, οι πιέσεις για φοροαπαλλαγές στις μεγάλες επιχειρήσεις και στα μεγάλα εισοδήματα, ο περιορισμός του κοινωνικού κράτους, οδηγεί ολοένα και μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού στη φτώχεια, την ανεργία και την παιδική εργασία.

Όταν αυτό είναι το κοινωνικό πλαίσιο των τελευταίων χρόνων, το σχολείο δεν μπορεί να μένει ανεπηρέαστο, μιας και πλήττεται κι αυτό από τις πολιτικές λιτότητας και περιορισμού των δαπανών για την Παιδεία.


Έτσι, στα πλαίσια της «εξοικονόμησης θέσεων εργασίας» και «περικοπής κονδυλίων», θεσμοί αντισταθμιστικής αγωγής (της αγωγής δηλ. που βοηθάει μειονεκτούντα τμήματα του μαθητικού πληθυσμού) που είχαν καθιερωθεί στη χώρα μας περιορίζονται δραστικά.

Ένα παράδειγμα είναι οι τάξεις υποδοχής παλιννοστούντων που πριν μερικά χρόνια ήταν 35 στα Χανιά, πέρσι είχαν απομείνει 5, ενώ και πάρα πολλά τμήματα ένταξης μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες δεν λειτούργησαν πέρσι.

Και φέτος, ελάχιστα από τα τμήματα υποδοχής και τμήματα ένταξης ξεκίνησαν να λειτουργούν, κι είναι άγνωστο το μέλλον.
Η μη λειτουργία αυτών των θεσμών πλήττει τους αδύνατους μαθητές, κατά κανόνα φτωχών οικογενειών που δεν έχουν τα οικονομικά μέσα για «ιδιαίτερα», σπρώχνοντάς τους ουσιαστικά έξω από το σχολείο, στους δρόμους και την εκμετάλλευση.
Τα λέμε όλα αυτά, γιατί το εκπαιδευτικό κίνημα πιστεύει ακράδαντα ότι, μπορεί η εκπαίδευση να μην λύνει το μεγάλο κοινωνικό ζήτημα της φτώχειας, διευρύνει όμως τους ορίζοντες των παιδιών και προετοιμάζει τους δημοκρατικούς πολίτες του αύριο.
Αποτελεί κατάκτηση των ασθενέστερων οικονομικά στρωμάτων η δημιουργία του δημόσιου σχολείου και η λειτουργία σε αυτό θεσμών αντισταθμιστικής αγωγής, που ενισχύουν τα παιδιά τα οποία αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω της κοινωνικής και οικονομικής τους θέσης.
Γι΄ αυτό, υποστηρίξαμε και υποστηρίζουμε τη λειτουργία τμημάτων με μικρούς αριθμούς μαθητών, τη λειτουργία σχολείων στην αγροτική ύπαιθρο, τη χρήση νέων μεθόδων και τεχνολογιών που διευκολύνουν τη μάθηση και τη συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Η μεγάλη μάχη κατά της παιδικής εργασίας θα δοθεί βέβαια στους κοινωνικούς αγώνες για μια δίκαιη κοινωνία, χωρίς πλούσιους και φτωχούς. Όμως ως τότε έχουμε το καθήκον να κρατήσουμε τα φτωχά παιδιά μακριά από τους δρόμους, μέσα στο σχολείο, και να τα ενισχύσουμε με αντισταθμιστική αγωγή.

Φώτης Ποντικάκης - Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Αγωγής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων - Μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Δασκάλων & Νηπιαγωγών Ν. Χανίων

Βάλτε ένα Χαμομηλάκι στην ιστοσελίδα σας

Διαλέξτε από τα διαφορετικά μεγέθη και σχήματα,
κάντε copy τον κώδικα δίπλα από το banner που θέλετε και
βάλτε το (paste) σε οποιοδήποτε σημείο στο site σας

Αντιγράψτε τον κώδικα στη σελίδα σας