Σελίδες

Sunday, 6 July 2008

Από κατάθλιψη ή άγχος πάσχουν ένα στα δύο παιδιά

Γκρίζες ζώνες στις σχέσεις με τους γονείς
Του Γιωργου Σ. Mπουρδαρα
Γκρίζες ζώνες στις σχέσεις με τα παιδιά μας, αλλά και σειρά στοιχείων, όσον αφορά την καθημερινότητά τους τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο, που επιβάλλουν τουλάχιστον την επαγρύπνηση όλων, αναδεικνύει έρευνα τα αποτελέσματα της οποίας θα παρουσιαστούν τη Δευτέρα σε ειδική εκδήλωση στην Αθήνα.
19294
Η έρευνα, μέρος της οποίας προδημοσιεύει σήμερα η «Κ», έγινε στην περιοχή του Λεκανοπεδίου από την εταιρεία Pulse RC με πρωτοβουλία της βουλευτού της Ν.Δ. κ. Φεβρωνίας Πατριανάκου και με την επιστημονική συνεργασία του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ). Στόχος της ήταν, εκτός των άλλων, να καταδείξει τα χαρακτηριστικά της παιδικής και νεανικής βίας, όπως όμως αυτά «φιλτράρονται» μέσα από την αντίληψη των ίδιων των γονιών. Από τα πλέον ανησυχητικά μηνύματα που αναδεικνύει η εν λόγω έρευνα είναι ότι οι γονείς, που δεν έχουν πάντα τη δύναμη να αποδεχθούν, να ομολογήσουν, ή να κατανοήσουν όλα όσα θα έπρεπε αναφορικά με τα ζητήματα που απασχολούν τα τέκνα τους, δηλώνουν ότι σχεδόν ένα στα δύο παιδιά πάσχουν από άγχος ή κατάθλιψη!
Ο τρόπος ζωής, η καθημερινότητα στο σχολείο, το ποσοστό ενδοοικογενειακής επικοινωνίας, αλλά και άλλοι παράγοντες όπως η χρήση του ίντερνετ και ο παράγοντας βία (σε κάθε μορφή του), φαίνεται να είναι από τις κύριες πηγές του προβλήματος.
Στο σχολείο, ειδικότερα, μία ή λίγες φορές έχουν (από τα παιδιά προς τους γονείς τους, σύμφωνα με τις απαντήσεις των τελευταίων) ομολογηθεί περιστατικά διακρίσεων ή προσβολών σε ποσοστό που ανέρχεται στο 34,9%. Σωματική βία δηλώνουν ότι έχουν δεχθεί (μία ή λίγες φορές) 28 στους 100, λεκτική βία 23 στους 100, ενώ υπάρχουν και παραδοχές προσβολών σεξουαλικού χαρακτήρα, σε σύνολο δείγματος 5,9%. Αξιοσημείωτο είναι ότι στη σχετική ανάλυση (η έρευνα αφορά ηλικίες από 10 έως 17 χρόνων), ακόμα και πολύ μικρά παιδιά, 10 – 12 ετών, δηλώνουν εμπειρία μίας ή λίγων σεξουαλικών προσβολών σε ποσοστό 5,5%!
Οι γονείς υποστηρίζουν σε ποσοστό 56,2% ότι αντιμετωπίζουν μέσα από την οικογένεια το πρόβλημα της σχολικής βίας, με ένα 16,1% να σημειώνει ότι προσφεύγει ακόμα και σε σταθμό ψυχολογικής στήριξης. Το πόσο αποτελεσματικά ή με ορθό τρόπο αντιμετωπίζεται ενδοοικογενειακά το πρόβλημα της σχολικής βίας, χρήζει διερεύνησης. Αξίζει όμως να αναλυθεί και η κατάσταση εντός των τειχών της οικογένειας. Τι συμβαίνει, επί παραδείγματι, στο επίπεδο της βίας; Εδώ, η αποφυγή των γονιών να περιγράψουν – παραδεχτούν την αλήθεια είναι προφανής, δεδομένου ότι μόλις το 0,38% δηλώνει ότι χαστουκίζει ή δέρνει το παιδί του ως μορφή τιμωρίας. Οι περισσότεροι (64,50%) αναφέρουν ότι συζητούν με το παιδί τους, ενώ λιγότεροι καταφεύγουν σε άλλες μορφές τιμωρίας όπως η απαγόρευση θέασης τηλεοπτικών προγραμμάτων (6,58%), απαγόρευση εξόδου ή «κόψιμο» χαρτζιλικιού (7,47%), απαγόρευση χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή (6,90%).
Κι εδώ, ακριβώς, είναι που ανοίγει ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο, αυτό της χρήσης του Ιντερνετ, και των παρενεργειών της: Οι 11 στους 100 χρήστες του διαδικτύου ηλικίας 13 – 15 ετών, δηλώνουν ότι έχουν δεχθεί απειλές μία ή λίγες φορές μέσω του υπολογιστή τους ή του κινητού τηλεφώνου. Το ποσοστό φθάνει στο 17% για τις ηλικίες 16 – 17 ετών.
πηγή: http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_21/06/2008_274847

1 comment:

  1. Το άγχος της καθημερινότητας, το εισπράττουν και τα παιδιά. Οι γονείς, αν δε μπορούν να κατανοήσουν τι συμβαίνει με τα παιδιά τους, μπορούν να ζητήσουν βοήθεια. Δεν είναι κακό, ούτε σημαίνει ότι είναι αποτυχημένοι σαν γονείς, αν απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό. Φίλοι μου, μακάρι να κάνω λάθος, αλλά το άγχος το συναντάμε σε όλο και περισσότερες δραστηριότητές μας. Η υποτίμηση του άγχους, μπορεί να επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα στη συμπεριφορά μας, απέναντι στα παιδιά, τα οποία είναι ευαίσθητα. Στο σχολείο, επίσης, θα πρέπει οι δάσκαλοι και οι εκπαιδευτικοί, να παίξουν πιο ενεργό ρόλο, στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Δεν είναι να μπούμε στην τάξη να κάνουμε παράδοση και μετά, άντε να περάσει η ώρα να σχολάσουμε. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να κοιτάξει και πέρα από την παροχή γνώσεων. Δε μπορούμε να ζητάμε μόνον τάξεις καλύτερες, μισθούς μεγαλύτερους φίλοι μου. Πρέπει λίγο να κοιτάξουμε και εμείς, να είμαστε όσο μπορούμε πιο κοντά στα παιδιά. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί, που είναι κοντά στα παιδιά, και αυτό είναι κάτι πολύ καλό. Λυπάμαι όμως για εκείνους που μπαίνουν στην τάξη, με καθαρά επαγγελματικό σκεπτικό. Καλύτερη παιδιά για εμένα δε σημαίνει μόνον, καλύτερες τάξεις και καλύτεροι μισθοί. Σημαίνει και ποιοτικότερη επαφή του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του. Αρκετά ποια με τα οικονομικά αιτήματα του κλάδου αυτού. Υπάρχουν και θέματα που έχουν να κάνουν, με την επαφή του εκπαιδευτικού - λειτουργού με τα παιδιά. Εκεί θα χαιρόμουν να έβλεπα μεγαλύτερη ευαισθησία.
    Με αγάπη πάντα
    Max

    ReplyDelete