Σελίδες

Friday, 6 February 2009

Χαρτζιλίκι αντί... αγκαλιάς

Πολλοί γονείς δίνουν χρήματα στα παιδιά τους
επειδή δεν έχουν χρόνο να ασχοληθούν μαζί τους
 .
Δεν έχουν χρόνο για τα παιδιά τους και γι’ αυτό τους δίνουν χαρτζιλίκι. Ή πολύ απλά τους δίνουν χρήματα για «να περάσουν καλά», «να μην στερηθούν τίποτα» εξαγοράζοντας τον χρόνο που οι ίδιοι δεν μπορούν να διαθέσουν. Πολλοί γονείς είτε υπερεκτιμούν είτε υποτιμούν τον ρόλο που παίζει στην παιδική καθημερινότητα το «χαρτζιλίκι», οδηγώντας τα παιδιά τους από πολύ νωρίς στο «βάσανο» του καταναλωτισμού.
Όπως κατέδειξε έρευνα που διεξήχθη, από γιατρούς του Κρατικού νοσοκομείου Νίκαιας και του Κέντρου Υγείας Λυγουριού, Αργολίδας, σε δείγμα 400 γονέων παιδιών ηλικίας 6 έως 14 ετών, με σκοπό την καταγραφή των απόψεων όσον αφορά τη σχέση που πρέπει να έχει το παιδί με το χρήμα, δύο στους δέκα γονείς παραδέχονται ότι ανταμείβουν με χρήματα τα παιδιά, επειδή δεν έχουν χρόνο να ασχοληθούν μαζί τους. Στο 54% των περιπτώσεων διαφαίνεται ένα είδος «συνδρόμου στέρησης» από την πλευρά των γονιών, αφού δίνουν χρήματα για να περάσει καλά το παιδί τους που δεν μπορεί να βρίσκεται μαζί τους. Τρεις στους δέκα γονείς προσφέρουν στα παιδιά τους αντικείμενα που δεν τα ζήτησαν, ενώ υπάρχει και ένα μικρό ποσοστό 15% που προτιμά να μην αγοράζει τίποτα στο παιδί.
.
Συμφωνημένο και σταθερό
Από τις απαντήσεις των γονέων προέκυψε ότι το χρηματικό ποσό που λαμβάνει το παιδί ως «χαρτζιλίκι» είναι πάντα συμφωνημένο και σταθερό σε ποσοστό 61%, ενώ η υπέρβαση του συμφωνημένου ποσού από το παιδί τιμωρείται σε ποσοστό 35%. Σχεδόν επτά στα δέκα παιδιά (65%) γνωρίζουν ότι το ποσό που διατίθεται για χαρτζιλίκι δεν είναι απεριόριστο. Το 16% των γονιών παροτρύνουν τα παιδιά τους να κερδίζουν το χαρτζιλίκι εργαζόμενα, ενώ σχεδόν οι μισοί (44%) ανταμείβουν τα παιδιά όταν αυτά προσφέρουν υπηρεσίες στο σπίτι. Σε αυτές τις ηλικίες, έντονο είναι και το αίσθημα του ανταγωνισμού μεταξύ των παιδιών που πολλές φορές μάλιστα «υποκινείται» από τους ίδιους τους γονείς.
Είναι ενδεικτικό, ότι σύμφωνα με την έρευνα το 66% των παιδιών ζητούν από τους γονείς τους να τους αγοράσουν διάφορα πράγματα για να φτάσουν ή να ξεπεράσουν τους φίλους του, ενώ στο 44% των περιπτώσεων οι γονείς είναι αυτοί που περνούν στα παιδιά τους τα μηνύματα του ανταγωνισμού.
 
Όπως σχολιάζει ο υπεύθυνος της έρευνας, παιδίατρος στο Κέντρο Υγείας Λυγουριού κ. Προκόπιος Ταβλαντάς, «το παιδί επηρεάζεται σημαντικά από τις συνήθειες της οικογένειάς του σε σχέση με το χρήμα. Που σημαίνει ότι η σωστή στάση της οικογένειας είναι η μόνη ορθή αντιμετώπιση του προβλήματος. Η σχέση του παιδιού με το χρήμα πρέπει να είναι σταδιακή και με μέτρο. Απαραίτητη είναι η σωστή ενημέρωση από τους γονείς, ώστε να μην υπάρχει υπερεκτίμηση, αλλά ούτε και υποτίμηση της δύναμης των χρημάτων».
.
Τακτικές και αποφυγή παγίδων
Ρωτήσαμε γονείς για το πώς διαχειρίζονται το θέμα του χαρτζιλικιού στα παιδιά τους. Η Έλενα, η Μαρίνα, η Βάνα εξηγούν τις τακτικές που χρησιμοποιούν αλλά και τις παγίδες που προσπαθούν να αποφύγουν.
«Φέτος ξεκίνησα για πρώτη φορά να δίνω στα παιδιά μου χαρτζιλίκι», διηγείται η Έλενα, μητέρα της 8χρονης Αγγελικής και του 11χρονου Παύλου. «Στη μικρή δίνω 5 ευρώ την εβδομάδα και στον γιο μου που είναι μεγαλύτερος 10. Η λογική είναι να καλύψουν με τα χρήματα αυτά οτιδήποτε “επιπλέον” επιθυμούν: ένα παγωτό, ένα περιοδικό», προσθέτει η 37χρονη μητέρα. Τα παιδιά της Ελενας έχουν ενθουσιαστεί με την ιδέα. «Φυσικά, τα προτρέπω να αποταμιεύσουν τα χρήματα αυτά για να αγοράσουν αργότερα κάτι μεγαλύτερο, ένα παιχνίδι για παράδειγμα», προσθέτει.
Η Μαρίνα δίνει στον δεκαπεντάχρονο γιο της 5-8 ευρώ εβδομαδιαίως και στις εκδρομές και τις εξόδους “περισσότερο από το κανονικό”, 20 με 50 ευρώ. «Δυστυχώς, το σύστημα με το “καλαθάκι” από το σπίτι είναι πλέον ντεμοντέ», εξηγεί η Μαρίνα. O Ευθύμης, δεκαέξι χρόνων, ομολογεί ότι τα περισσότερα χρήματα που του δίνουν οι γονείς του -20 ευρώ περίπου- τα ξοδεύει στην καθιερωμένη σαββατιάτικη έξοδο. Άσος στο μανίκι για μικρούς και μεγάλους μαθητές είναι ο περίφημος «κουμπαράς», όπου μαζεύουν χρηματικά δώρα και τα οποία αξιοποιούν την κατάλληλη στιγμή! «Συχνά αναρωτιέμαι, αν τα δώρα που κάνω στα παιδιά σχετίζονται με το γεγονός ότι λείπω πολλές ώρες από το σπίτι», λέει η 35χρονη Βάνα. «Εμείς πάλι προσπαθούμε να μην αντικαθιστούμε την απουσία μας με οικονομικές παροχές», υπογραμμίζει η Έλενα. Υποσχέθηκε στον γιο της, ότι, αν τελειώσει με άριστα το Δημοτικό, θα πάνε όλοι μαζί ένα μακρινό ταξίδι.
 
Και οι γονείς του Ευθύμη τον επιβραβεύουν όταν επιτυγχάνει στις εξετάσεις ξένων γλωσσών, αγοράζοντάς του κάτι που επιθυμεί από καιρό. «Αυτό μου δίνει μεγάλη ηθική ικανοποίηση», παραδέχεται ο δεκαεξάχρονος μαθητής που περιγράφει ότι πολλές παρέες -κλίκες- στο σχολείο διαμορφώνονται βάσει ενδυματολογικών επιλογών κάτι που ο ίδιος όμως «δεν το εγκρίνει». Κατά τους εκπαιδευτικούς πάντως όσα παιδιά δεν ντύνονται σύμφωνα με τη μόδα γίνονται αντικείμενα χλευασμού στην αυλή, αλλά και στο facebook, όπου γράφονται από συμμαθητές υποτιμητικά σχόλια στις φωτογραφίες τους όπως «πώς είσαι έτσι ρε;».
 
Της Πεννυς Μπουλουτζα
πηγή

5 comments:

  1. ΜΙΑ ΦΙΛΗ ΜΟΥ ΕΙΧΕ ΣΤΕΙΛΕΙ ΕΝΑ MAIL KAI TO EKANA POST ΣΤΟ BLOG ΜΟΥ

    Ένα άτομο γυρίζει σπίτι από την εργασία αργά, κουρασμένος και εκνευρισμένος, για να βρει τον πέντε ετών γιο του να τον περιμένει στην πόρτα.
    ΓΙΟΣ: «Μπαμπά, μπορώ να σε ρωτήσω κάτι;»
    DAD: «Ναι βεβαίως , τι είναι;»
    ΓΙΟΣ: «Μπαμπάς, πόσα παίρνεις στη μια ώρα;»
    DAD: «Αυτό δεν είναι δική σου δουλειά. Γιατί ρωτάς ένα τέτοιο πράγμα;» ρώτησε θυμωμένα.
    ΓΙΟΣ: «Θέλω ακριβώς να ξέρω. Παρακαλώ πες μου, πόσα παίρνεις στη μια ώρα;»
    DAD: «Εάν πρέπει να ξέρεις παίρνω $50 την ώρα.»
    ΓΙΟΣ: «Ωχ, απάντησε το παιδί, με το κεφάλι του κάτω.
    ΓΙΟΣ: «Μπαμπά σε παρακαλώ μπορείς να μου δανείσεις $25;»
    Ο πατέρας εξαγριωμένος, «εάν ο μόνος λόγος που εσύ ρώτησες είναι, ώστε να δανειστείς κάποια χρήματα για να αγοράσεις ένα ανόητο παιχνίδι ή κάποιες άλλες αηδίες, τότε να πας κατ' ευθείαν στο δωμάτιό σου και στο κρεβάτι σου. Σκέψου γιατί είσαι τόσο εγωιστής. Δεν εργάζομαι σκληρά καθημερινά για τέτοιες παιδαριώδεις επιπολαιότητες.»
    Το μικρό παιδί πήγε ήσυχα στο δωμάτιό του και έκλεισε την πόρτα.
    Ο μπαμπάς κάθισε σκεπτόμενος την ερώτηση του παιδιού και νευρίαζε περισσότερο. Πώς τόλμησε να υποβάλλει τέτοια ερώτηση για να πάρει μόνο κάποια χρήματα;
    Μετά από μια περίπου ώρα, ο μπαμπάς είχε ηρεμήσει και είχε αρχίσει να σκέφτεται:
    Ίσως είναι κάτι που πρέπει πραγματικά να αγοράσει ο μικρός με τα $25.00 και δεν ζητάει χρήματα πολύ συχνά. Πήγε στην πόρτα του δωματίου του παιδιού και άνοιξε την πόρτα.
    «Κοιμάσαι γιε μου;» Ρώτησε.
    «Δεν κοιμάμαι » απάντησε το αγόρι.
    «Σκεφτόμουν ,ότι ίσως ήμουν πάρα πολύ σκληρός μαζί σου νωρίτερα» είπε ο μπαμπάς .«Ήταν μια μεγάλη ημέρα και έβγαλα την κούραση μου σε σένα. Εδώ είναι τα $25 που μου ζήτησες .»
    Το παιδί έτρεξε κατ' ευθείαν επάνω του χαμογελώντας . «Σε ευχαριστώ μπαμπά!» φώναξε. Κατόπιν, πάει στο μαξιλάρι του και βγάζει από κάτω κάποια τσαλακωμένα χρήματα.
    Ο πατέρας μόλις βλέπει ότι το παιδί έχει ήδη κάποια χρήματα, αρχίζει να νευριάζει.
    Το μικρό παιδί αρχίζει να μετράει σιγά τα χρήματά του, και κοιτάζει τον μπαμπά του.
    «Γιατί θέλεις περισσότερα χρήματα εφόσον έχεις ήδη μερικά;» ο πατέρας του γκρινιάζει.
    «Επειδή δεν είχα αρκετά, αλλά τώρα έχω,» το μικρό παιδί απάντησε.
    «Μπαμπά, έχω $50 τώρα. Μπορώ να αγοράσω μια ώρα του χρόνου σου; Σε παρακαλώ έλα νωρίς αύριο σπίτι. Θα ήθελα πολύ να φάμε μαζί.»
    Ο πατέρας συντρίφθηκε. Αγκάλιασε τον μικρό γιο του και ικέτευσε για τη συγχώρεσή του.

    Είναι ακριβώς μια σύντομη υπενθύμιση σε όλους σας που εργάζεστε τόσο σκληρά στη ζωή. Δεν πρέπει να αφήσουμε το χρόνο να περνάει από τα χέρια μας χωρίς να περνάμε χρόνο με εκείνους που πραγματικά σημαίνουν κάτι για εμάς , εκείνους που είναι κοντά στις καρδιές μας. Θυμηθείτε να μοιραστείτε εκείνη την αξία $50 του χρόνου σας με κάποιους που αγαπάτε.
    Εάν πεθάνουμε αύριο, η επιχείρηση για την οποία εργαζόμαστε θα μπορέσει εύκολα να μας αντικαταστήσει μέσα σε λίγες ώρες. Αλλά η οικογένεια & οι φίλοι που αφήνουμε πίσω θα αισθανθούν την απώλεια για το υπόλοιπο των ζωών τους.
    Σας ευχαριστώ.

    ΝΟΜΙΖΩ ΠΩς ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΑΣ

    ReplyDelete
  2. Όταν οι ίδιοι οι γονείς (δηλ εμείς) γινόμαστε υποχείρια του χρήματος στην καθημερινή μας ζωή, δεν πρέπει να έχουμε καμία έκπληξη όταν βλέπουμε τα παιδιά μας να γίνονται .. σαν και εμάς.
    Τα σημερινά παιδιά μεγαλώνουν σε μια κοινωνία που το κινητό, το xbox, το playstation, το laptop αργότερα το μηχανάκι, το αυτοκίνητο είναι "απαραίτητα" υλικά για αυτούς. Πόσο δύσκολο είναι άραγε να τα "πείσεις" ότι δεν είναι και τίποτα το φοβερό να έχει ο φίλος τους το τελευταίο κινητό. Πόσο δύσκολο είναι να τους περάσεις ότι το σημαντικό στην ζωή δεν είναι τα υλικά πράγματα .. εδώ πολλές φορές και στους μεγάλους και δεν μπορείς να τους πείσεις..
    Πρέπει να ξεκινήσει η διαπαιδαγώγηση από τους μεγάλους πρώτα΄..
    Πολύ ωραίο άρθρο...

    ReplyDelete
  3. Πολύ όμορφα και τα δύο σχόλια. Γονιός δεν είμαι, θα έλεγε κάποιος πως έχω μέσα μου ένα παιδί που αρνείται να μεγαλώσει. Πιστεύω πως οι γονείς πρέπει να δίνουν χρήματα στα παιδιά τους με μέτρο. Αν δεν τους δώσουν, μπορεί να ψάξουν να τα βρούνε με τρόπους παράνομους σε μία εποχή που οι συμμορίες ανηλίκων δυστυχώς έχουν συμμετοχή σε αυτούς τους παράνομους τρόπους. Πιστεύω επίσης πως, ο γονιός πρέπει να πει στο παιδί "αν διαβάσεις τα μαθήματά σου και είσαι καλός μαθητής θα σου πάρω αυτό ή εκείνο το πράγμα". Αυτό το λέω γιατί, το οικογενειακό περιβάλλον, είναι για το παιδί η πρώτη μορφή κοινωνίας. Πρέπει να μάθει, πως για να αποκτήσει κάτι, θα πρέπει να εργαστεί. Και η εργασία του σε αυτήν την ηλικία είναι τα μαθήματά του. Αλλιώς το παιδί, πάντα κατά τη γνώμη μου, θα μάθει πως μπορεί να παίρνει χωρίς να εργάζεται, να κοπιάζει με βάση πάντα τις δυνατότητές του. Δε μπορείς να αγοράσεις τον χρόνο που λείπεις από το παιδί, με χρήματα. Δεν υποκαθίσταται η παρέα του γονιού με την αγορά ενός παιχνιδιού.
    Ζούμε όπως είπε ο φίλος, σε μία κοινωνία καταναλωτική, υπερακαταναλωτική. Σε μία κοινωνία, που η ψυχολογία του ατόμου, που για τις επιχείρησης είναι καταναλωτής, μελετάται με τρόπο επιστημονικό, για να μπορέσει να προσαρμοστεί η ψυχολογία του καταναλωτή στις ανάγκες της επιχείρησης (μεγιστοποίηση των πωλήσεων, του κέρδους, του τζίρου κλπ)και όχι στις πραγματικές του ανάγκες. Όλοι μας, "βομβαρδιζόμαστε" από έξυπνες διαφημίσεις που μας δημιουργούν τεχνητές ανάγκες (οι υποστηρικτές του μάρκετινγκ λένε ότι είναι ανάγκες που βρίσκονται σε λανθάνουσα μορφή). Τα παιδιά το ίδιο. Όμως τα παιδιά, είναι πιο ευάλωτα από ότι οι μεγάλοι. Σήμερα μέσα σε αυτό το περιβάλλον, υπάρχουν πολλά προιόντα για τα παιδιά: κινητά, υπολογιστές, παιχνιδομηχανές, τα οποία λόγω της τεχνολογικής απαξίωσης που λαμβάνει χώρα σε σύντομο χρονικό διάστημα (κάθε τόσο βγαίνουν κινητά με κάτι επιπλέον, υπολογιστές πιο γρήγοροι, παιχνίδια καινούργια) κάνουν τα παιδιά διαρκώς να ζητούν το τελευταίο μοντέλο που κυκλοφορεί.
    Αυτό σε συνδιασμό με το ότι σήμερα τα παιδιά μεγαλώνουν σε κλειστούς χώρους (διαμερίσματα, αίθουσες ίντερνετ, καφετέρειες, babysaloon πως τα λένε) κάνει την ένταση της επιθυμίας του παιδιού για τέτοιου είδους παιχνίδια ακόμη πιο έντονη. Μεγάλωσα σε μία εποχή χωρίς υπολογιστές και κινητά. Τότε ζητούσαμε στην παρέα από τους γονείς να μας αγοράσουν μπάλα ποδοσφαίρου, ποδήλατο, playmobil. Τα παιχνίδια τα περισσότερα τα βρίσκαμε στην αλάνα, στη γειτονιά που παίζαμε κρυφτό, σε χώρους ανοιχτούς με αρκετή φύση (σκαρφαλώναμε σε δέντρα, φτιάχναμε ξύλινα σπαθια και παίζαμε) με αποτέλεσμα, να μην έχουμε στις μικρές μας ηλικίες μεγάλες απαιτήσεις. Τότε δεν υπήρχε αυτό το πράγμα με το ντύσιμο (να είσαι τρέντι το λένε;). Γιατί τότε η διαφήμιση περνούσε από την κρατική τηλεόραση, τις εφημερίδες και τα περιοδικά και όχι σχεδόν από όλα τα μέσα όπως σήμερα. Αυτοί οι παράγοντες πιστεύω πως συντελούν στο να ζητάνε πολλά σήμερα τα παιδιά, αλλά και οι γονείς να έχουν περισσότερες επιλογές για να αγοράσουν το χρόνο που δεν είναι με τα παιδιά. Δεν είχαμε σε κάθε δωμάτιο από μία τηλεόραση να βλέπουμε dvd και να μη σκεφτόμαστε πότε θα έρθει ο μπαμπάς ή η μαμά από τη δουλειά. Δεν είχαμε αυτά τα μέσα που σε αποξενώνουν σε μεγάλο βαθμό από την οικογένεια και σε κλείνουν στον εαυτό σου.
    Με αγάπη πάντα
    Max

    ReplyDelete
  4. μονόπλευρο μου φαίνεται το άρθρο και με σοβαρά μεθοδολογικά λάθη, πχ το εύρος ηλικιών (6-16) είναι τεράστιο και συνεπώς τελείως διαφορετικό το χαρτζηλίκι και η σχέση του με τις σχεσεις παιδιού-γονιών από τα 6 μέχρι τα 14-16.

    Στην ηλικία που ζητάνε πάντως τα παιδιά χαρτζιλίκι κάθε άλλο παρά επιθυμούν την παρέα των γονιών τους. Απλώς θέλουν ένα σχετικά βαρβάτο χαρτζηλίκι για να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του κύκλου τους, είτε να πάνε καφετέρια, μπαρ, κλπ για γνωριμίες, είτε να αγοράσουν το τρέχον "in" αντικείμενο του πόθου τους.

    Δηλώσεις γονιών ότι δίνουν βαρβάτο χαρτζηλίκι για να εξισορροπήσουν την έλλειψη χρόνου για να τον περάσουν με το παιδί τους, εγώ τις μεταφράζω ως ενοχές για τον χρόνο που ΔΕΝ αφιέρωσαν στο παιδί τους ΟΤΑΝ ως νήπιο αυτό τους είχε ανάγκη και προσπαθούν τώρα να απαλλάξουν τον εαυτό τους από αυτή την ενοχή,

    ή ως μια απεγνωσμένη προσπάθεια να το συγκινήσουν αναζητώντας το βλέμμα του προς αυτούς την στιγμή που βλέπουν το βλαστάρι τους να έχει αποκοπεί πλέον από αυτούς και να τραβάει το δρόμο του.

    ReplyDelete
  5. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΟΤΙ Η ΥΛΗ ΠΟΥ ΠΑΡΕΧΟΥΝ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΕΙ.ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΣΟΝ ΑΛΛΑ Η ΑΓΑΠΗ Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ.ΧΡΗΜΑ ΜΕ ΜΕΤΡΟ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΙΣΘΑΝΟΝΤΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΑΠΟ Τ ΑΛΛΑ .ΑΓΑΠΗ ΟΜΩΣ ΧΩΡΙΣ ΜΕΤΡΟ ΑΦΟΥ ΔΕΝ ΑΓΟΡΑΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ.

    ReplyDelete