Σελίδες

Sunday, 26 April 2009

Αντι-οικολογική η Ελλάδα και η οικολογική συνείδηση στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία

Σχεδόν τρεις πλανήτες θα χρειαζόταν η παγκόσμια κοινότητα για να επιβιώσει, αν ακολουθούσε τον σύγχρονο τρόπο ζωής των Ελλήνων! Αυτό αποκαλύπτει η έκθεση της διεθνούς οικολογικής οργάνωσης WWF, που συντάσσεται ανά διετία, έχει τίτλο «Ζωντανός Πλανήτης» και καταγράφει τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας στα οικοσυστήματα και τους φυσικούς πόρους.
για περισσότερα Της Χαράς Τζαναβάρα

Η οικολογική συνείδηση 
στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία

Πλάτωνας
Ο Πλάτωνας, όσο κι αν πολλοί μελετητές διατείνονται για το αντίθετο, υποστηρίζει τις γενικότερες αρχές της οικολογίας, ίσως σε ακόμη μεγαλύτερο και ριζοσπαστικότερο βαθμό απ' ότι σήμερα κάνουν πολλοί θεωρητικοί της οικολογίας. 
Αυτό αναγνωρίζεται στις απόψεις του για την δημιουργία και την φύση του κόσμου. 
... όλος ο κόσμος, για τον Πλάτωνα, δημιουργήθηκε για να είναι όμοιος με τον Θεό . Συνεπώς αυτό το προνόμιο δεν ανήκει μόνο στον άνθρωπο.
«Ήταν αγαθός [ο Δημιουργός], στο αγαθό δε, κανείς φθόνος δεν γεννιέται ποτέ για κανένα πράγμα. Επειδή, λοιπόν, ήταν χωρίς φθόνο θέλησε να γίνουν όλα όσο το δυνατόν όμοια με τον εαυτό του». (Τίμαιος, 29 e)
Ο κόσμος είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Δεν υπάρχει διαχωρισμός ζωντανών όντων και νεκρής φύσης. Το Παν είναι ζωντανό.
«Τοιουτοτρόπως, λοιπόν, σύμφωνα με τον πιθανό συλλογισμό πρέπει να λέμε ότι ο κόσμος αυτός, ο οποίος είναι αληθινά ζωντανό ον, έμψυχο και προικισμένο με νου, γεννήθηκε από την πρόνοια του Θεού». (Τίμαιος, 30 b).
Ο κόσμος και η φύση έχουν αυτάρκεια και αυτοσυντηρούνται. Η ανακύκλωση είναι η βασική αρχή του κόσμου. Ό,τι καταστρέφεται γίνεται η βάση για την δημιουργία του νέου.
«Αλήθεια ο κόσμος έχει κατασκευαστεί κατά τρόπο ώστε να δίνει ο ίδιος στον εαυτό του τροφή ό,τι από τον εαυτό του καταστρέφεται...» (Τίμαιος, 31 a).

για περισσότερα

No comments:

Post a Comment