Σελίδες

Saturday, 2 May 2009

Τα «Ριζομπερδέματα» — Σχεδίασαν κόμικς για να διδάξουν Μαθηματικά

Θεαματικά αποτελέσματα είχε η μετατροπή
των τετραγωνικών ριζών
σε ιστορία με σκίτσα σε μια τάξη Γυμνασίου
που οι μαθητές είχαν δυσκολίες στην κατανόηση
Μέσα από το γέλιο άρχισαν να μαθαίνουν

Μικρά θαύματα κάνουν μέσα στις δημόσιες σχολικές τάξεις φωτισμένοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι εξακολουθούν ν αντιμετωπίζουν τη δουλειά τους ως λειτούργημα. Εκπαιδευτικοί που δεν συμπεριφέρονται απαξιωτικά στους μαθητές που δεν «παίρνουν» τα γράμματα, αλλά αναζητούν τρόπους να τους βοηθήσουν ακόμη και να αναδείξουν τα ταλέντα τους.

Τα παραδείγματα είναι πάρα πολλά σε όλο το φάσμα της δημόσιας εκπαίδευσης. Μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν δύο καθηγητές από το Γυμνάσιο Πλατανιά Χανίων, οι οποίοι, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την περίπτωση ενός αδιάφορου μαθητή και μιας ολόκληρης τάξης που στα Μαθηματικά δεν μπορούσε να καταλάβει το κεφάλαιο για τις τετραγωνικές ρίζες, αποφάσισαν με φαντασία και μεράκι να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους με εξαιρετικά θεαματικά αποτελέσματα.

«Είχαμε στην Α Γυμνασίου έναν μαθητή τελείως αδιάφορο, ο οποίος συνεχώς ζωγράφιζε πάνω στο θρανίο του. Επίσης είχαμε πρόβλημα και με ολόκληρη τάξη, στα Μαθηματικά, η οποία στο κεφάλαιο για την τετραγωνική ρίζα δεν συμμετείχε, ούτε καταλάβαινε τη διδασκαλία.
Με πρωτοβουλία της καθηγήτριας Μαθηματικών αποφασίσαμε και προτείναμε στα παιδιά να κάνουμε την τετραγωνική ρίζα μια ιστορία... κόμικς», λέει στο «Έθνος» ο καθηγητής Πληροφορικής του σχολείου, κ. Βασίλης Παπαστάμος.

Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; «Ο μαθητής που δεν πρόσεχε έκανε τα σκίτσα και διαπιστώσαμε ότι είχε μεγάλο ταλέντο, ενώ ολόκληρη η τάξη άρχισε να κατανοεί το μάθημα, να δείχνει ενδιαφέρον και να διασκεδάζει», υπογραμμίζει η καθηγήτρια Μαθηματικών, κ. Μαρία Γαλανή, που είχε και την ιδέα για το κόμικς.

Από τότε το κόμικς με τον τίτλο «Ριζομπερδέματα» ταξιδεύει και σε άλλα σχολεία της περιοχής, πάντα με τα ίδια θετικά αποτελέσματα για τους μαθητές.

«Η δημιουργία του κόμικς άλλαξε την αδιάφορη στάση ενός μαθητή προς το σχολείο, έγινε πιο θετικός και προσπαθούσε να συμμετέχει όσο μπορούσε. Καταφέραμε δηλαδή να τον αξιοποιήσουμε δημιουργικά, διότι πιστεύουμε ότι η διδασκαλία πρέπει να προσαρμόζεται πλέον στις ανάγκες της τάξης.

Ο σημερινός μαθητής είναι διαφορετικός από αυτόν της περασμένης εικοσαετίας και διαρκώς πρέπει να εφευρίσκουμε νέους τρόπους διδασκαλίας. Αυτό κάναμε και εμείς, και όχι κάτι φοβερό», καταλήγει ο κ. Παπαστάμος.

Οι συγκεκριμένοι καθηγητές αλλά και δεκάδες ακόμη εκπαιδευτικοί από σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα είχαν τη συνδρομή της Μορφωτικής και Αναπτυξιακής Πρωτοβουλίας, για την οποία συμπράττουν 8 κοινωφελή ιδρύματα με τη συνεργασία του υπουργείου Παιδείας, εφαρμόζοντας το πρόγραμμα Δίκτυο Σχολικής Καινοτομίας (www.protovoulia.org).

Το πρόγραμμα
Όπως τονίζει στο «Έθνος» ο κ. Διονύσης Καστής, διευθυντής έργου της Μορφωτικής και Αναπτυξιακής Πρωτοβουλίας, «το πρόγραμμα αυτό είναι το πιο σημαντικό από αυτά που υποστηρίζει η πρωτοβουλία και εστιάζει στην πρωτοβάθμια και γυμνασιακή εκπαίδευση.

Σκοπός του είναι -συμπληρώνοντας τις προτεραιότητες που θέτει το ΥΠΕΠΘ- να ενισχύσει κατ αρχάς το έργο των εκπαιδευτικών, προσφέροντάς τους επιμορφωτική στήριξη, ώστε και παιδαγωγικά και οργανωτικά να μπορέσουν να υιοθετήσουν σύγχρονες μορφές μάθησης στο ελληνικό σχολείο, ώστε αυτό ν ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις της εκπαίδευσης. 
Είναι η δεύτερη χρονιά που εφαρμόζεται και σταδιακά επεκτείνεται. Πέραν των σχολείων που προστίθενται κάθε χρονιά, είναι ανοιχτό και σε όποιον εκπαιδευτικό ενδιαφέρεται να το παρακολουθήσει στο Διαδίκτυο».

Η ΙΔΕΑ ΚΑΙ Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ
Μαθητής σχεδίασε τα σκίτσα


Στο Γυμνάσιο Πλατανιά Χανίων δύο καθηγητές, η Μαρία Γαλανή (καθηγήτρια Μαθηματικών) και ο Βασίλης Παπαστάμος (καθηγητής Πληροφορικής), αποφάσισαν να προχωρήσουν μαζί με τα παιδιά και να δημιουργήσουν ένα έντυπο κόμικς, προκειμένου να διδάξουν τις «τετραγωνικές ρίζες».

Έτσι ένας μαθητής που «έπιανε» το χέρι του σχεδίασε το κόμικς και οι υπόλοιποι μαθητές έγραψαν το σενάριο και τον κατηύθυναν στη δημιουργία του. Όλα τα παιδιά δούλευαν εκτός του ωραρίου λειτουργίας της πρωινής ζώνης του σχολείου. 
Όταν τα σκίτσα ετοιμάστηκαν, ο καθηγητής της Πληροφορικής καθοδήγησε τους μαθητές να τα ψηφιοποιήσουν και να τα χρωματίσουν με χρήση του λογισμικού ζωγραφικής, να προσθέσουν το κείμενο και να κάνουν τη σελιδοποίηση του τελικού εντύπου.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Μαρία Γαλανή, καθηγήτρια Μαθηματικών

Μέσα από το γέλιο άρχισαν να μαθαίνουν
Η δημιουργία του κόμικς λειτούργησε πολύ καλά. Τα θέμα των τετραγωνικών ριζών είχε φοβίσει τους μαθητές στην αρχή της Γ Γυμνασίου, δεν είχαν καταλάβει πολλά πράγματα, είχαν φοβηθεί και έτρεφαν απέχθεια για το μάθημα αυτό. Μετά όμως άρχισαν να μαθαίνουν πιο γρήγορα, γιατί είχαν μπροστά τους κάτι αστείο, που τους προκαλούσε γέλιο, και έτσι έγιναν πιο θετικά.

Πιστεύω ότι μια τέτοια τακτική θα απέδιδε και σε άλλα κεφάλαια των Μαθηματικών αλλά και σε άλλα μαθήματα. 
Τα σημερινά παιδιά νιώθουν βομβαρδισμένα μέσα στο σχολείο, τους ζητάμε να μάθουν πολλά, περισσότερα απ όσα αντέχουν. Αυτό τους δημιουργεί πρόβλημα και έτσι σταματούν να μας παρακολουθούν.

πηγή

No comments:

Post a Comment