Παραπλανούν τους καταναλωτές για τα οφέλη
που υποτίθεται ότι έχουν για την υγεία
Στο στόχαστρο της Ε.Ε. μπαίνουν δεκάδες προϊόντα για παραπλάνηση των καταναλωτών σχετικά με τα οφέλη που υποτίθεται ότι έχουν για την υγεία.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων, η θρεπτική αξία των περισσότερων από τα 66 προϊόντα που εξετάστηκαν δεν αποδεικνύεται επιστημονικά, ενώ εξετάζονται ακόμη 4.000.
Το μαύρο τσάι της Lipton δεν επιφέρει βλάβες στην υγεία, αλλά δεν χαρίζει και πνευματική ενέργεια όπως υποστηρίζει η παρασκευάστρια εταιρεία.
Το ίδιο ισχύει και για τα συμπληρώματα ιχθυελαίου που υποτίθεται ότι «βοηθούν στην ανάπτυξη του εγκεφάλου στα βρέφη και τα παιδιά», τα γάλατα και τα γιαούρτια που «ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα», αλλά και τα προβιοτικά ροφήματα που «ρυθμίζουν τη λειτουργία του εντέρου».
Στα αρχικά συμπεράσματα της έρευνας της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων (ΕFSΑ) αναφέρεται ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δαπανούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο για προϊόντα που υποτίθεται ότι βελτιώνουν την υγεία. Μόνο οι Βρετανοί ξοδεύουν κάθε χρόνο περίπου 320 εκατ. λίρες (περίπου 370 εκατ. ευρώ) σε βιταμίνες και συμπληρώματα διατροφής. Σημαντικά μεγαλύτερη είναι η δαπάνη για τρόφιμα, όπως τα δημητριακά για το πρωινό, τα οποία υποτίθεται ότι ωφελούν την υγεία.
Το μαύρο τσάι
Η ΕFSΑ εξέτασε 66 προϊόντα, ενώ στο μικροσκόπιο της έρευνας θα μπουν ακόμη 4.000. Ανάμεσα στους ισχυρισμούς που σύμφωνα με την ευρωπαϊκή υπηρεσία δεν έχουν επιστημονική βάση είναι και αυτός της Unilever ότι το μαύρο τσάι της Lipton κάνει όσους το καταναλώνουν πνευματικά εναργέστερους. «Εξετάσαμε τους επιστημονικούς ισχυρισμούς που προβάλλουν οι εταιρείες για να υποστηρίξουν τα προϊόντα τους και σε πολλές περιπτώσεις διαπιστώσαμε ότι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα», δήλωσε εκπρόσωπος της ΕFSΑ. Οι σχετικοί κανονισμοί που έθεσε η ευρωπαϊκή υπηρεσία το 2006 αναστάτωσε τη βιομηχανία των τροφίμων, για την οποία «τα οφέλη για την υγεία» είναι πολλές φορές ο βασικός διαφημιστικός μοχλός προώθησης των προϊόντων της. «Είναι μια επανάσταση που έχει ήδη καθυστερήσει», δήλωσε στη βρετανική εφημερίδα ο Τιμ Λανγκ, καθηγητής της πολιτικής τροφίμων στο Πανεπιστήμιο Σίτι του Λονδίνου.
Το μαύρο τσάι
Η ΕFSΑ εξέτασε 66 προϊόντα, ενώ στο μικροσκόπιο της έρευνας θα μπουν ακόμη 4.000. Ανάμεσα στους ισχυρισμούς που σύμφωνα με την ευρωπαϊκή υπηρεσία δεν έχουν επιστημονική βάση είναι και αυτός της Unilever ότι το μαύρο τσάι της Lipton κάνει όσους το καταναλώνουν πνευματικά εναργέστερους. «Εξετάσαμε τους επιστημονικούς ισχυρισμούς που προβάλλουν οι εταιρείες για να υποστηρίξουν τα προϊόντα τους και σε πολλές περιπτώσεις διαπιστώσαμε ότι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα», δήλωσε εκπρόσωπος της ΕFSΑ. Οι σχετικοί κανονισμοί που έθεσε η ευρωπαϊκή υπηρεσία το 2006 αναστάτωσε τη βιομηχανία των τροφίμων, για την οποία «τα οφέλη για την υγεία» είναι πολλές φορές ο βασικός διαφημιστικός μοχλός προώθησης των προϊόντων της. «Είναι μια επανάσταση που έχει ήδη καθυστερήσει», δήλωσε στη βρετανική εφημερίδα ο Τιμ Λανγκ, καθηγητής της πολιτικής τροφίμων στο Πανεπιστήμιο Σίτι του Λονδίνου.
Δεν ρυθμίζουν τη λειτουργία του εντέρου
Η «ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΜΕΝΗ επανάσταση» της ΕFSΑ οδήγησε κάποιες εταιρείες στην απόφαση να αποσύρουν τα προϊόντα τους από την έρευνα της υπηρεσίας. Μεταξύ αυτών των εταιρειών είναι η Νestle, η Unilever και η Danone, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παρασκευής προβιοτικών προϊόντων, όπως το Αctimel και το Αctivia, τα οποία διαφημίζονται ως ρυθμιστικά για τη λειτουργία του εντέρου. Για παρόμοια προβιοτικά προϊόντα που εξετάστηκαν από τους επιστήμονες της ΕFSΑ διαπιστώθηκε ότι τέτοιοι ισχυρισμοί δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Παρά το γεγονός ότι οι κανονισμοί της ΕFSΑ πρέπει να εγκριθούν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να αποκτήσουν νομική ισχύ, οι βιομηχανίες τροφίμων φοβούνται ότι ακόμη και σε περίπτωση απόρριψης του κανονισμού από τους ευρωβουλευτές, οι καταναλωτές θα γυρίσουν την πλάτη τους σε αυτά τα προϊόντα.
ΤΗΕ ΤΙΜΕS , Του Jonathan Leake
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Δευτέρα 20 Ιουλίου 2009