Σελίδες

Wednesday, 22 September 2010

Η Εξέλιξη του ΛΟΓΟΥ και της ΟΜΙΛΙΑΣ του ΠΑΙΔΙΟΥ σας!

ΚΑΙ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ …
  • Να μιλάτε φυσιολογικά στο παιδί σας.
  • Να το ακούτε και να του μιλάτε υπομονετικά και προσεκτικά από τη στιγμή που θα γεννηθεί.
  • Να μην το πιέζετε να μιλήσει.
  • Να του μιλάτε.
  • Να δεχόσαστε τα λάθη της ομιλίας του.
  • Να εξετάζετε την ακοή του παιδιού σας, ιδιαίτερα όταν επαναλαμβάνετε συχνά αυτό που του λέτε ή χρειάζεται να μιλάτε πιο δυνατά για να σας προσέξει.
  • Ζητήστε βοήθεια από τους ειδικούς εάν δεν είστε σίγουροι για κάτι.  ΠΟΤΕ μην περιμένετε να ζητήσετε βοήθεια για το παιδί σας όταν ανησυχείτε ότι κάτι δεν πάει καλά.
ΟΔΗΓΙΕΣ:  Διαβάστε προσεκτικά τις ερωτήσεις που αντιστοιχούν στην ηλικία του παιδιού σας και σημειώστε  ΝΑΙ  ή  ΌΧΙ  στην κάθε ερώτηση.  Προσθέστε τα  ΝΑΙ  και τα  ΟΧΙ  και θα βρείτε τη βαθμολογία του.
ΟΛΑ ΝΑΙ( ):  ΜΠΡΑΒΟ! Ο λόγος & η ομιλία του παιδιού σας εξελίσσονται φυσιολογικά.
1-3 ΟΧΙ( ):  ΠΡΟΣΟΧΗ! ΊΣΩΣ το παιδί σας ακολουθεί αργότερο βαθμό ανάπτυξης από τα άλλα παιδιά.  Ακολουθείστε τις οδηγίες που σας δίνουμε και σε λίγο καιρό θα πρέπει να υπάρχει βελτίωση!
ΠΑΝΩ ΑΠΟ 3 ΟΧΙ( ):  Απευθυνθείτε στον παιδίατρό σας ή στους ειδικούς. (βλ. «Που να ζητήσετε βοήθεια»).
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΗΛΙΚΙΑ
ΟΜΙΛΙΑ
  • Ακούει και κατανοεί τις καθημερινές συζητήσεις που κάνετε στο σπίτι;
  • Ακούει και σας απαντά αμέσως μόλις του φωνάζετε;
  • Σας ακούει όταν του μιλάτε ψιθυριστά;
  • Όλοι στην οικογένεια (παππούς, γιαγιά, νταντά) πιστεύουν ότι ακούει καλά;
4 – 5 χρονών
  • Προφέρει όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματα συμφώνων καθαρά (ξ, ψ, στ, τς, κ.λ.π.);
  • Μιλάει με ευχέρεια &ευκρίνεια;
  • Είναι η απήχηση της φωνής του καθαρή όπως των άλλων παιδιών;
  • Κατανοεί εύκολα κάποια συνομιλία;
  • Αναγνωρίζει 3-4 χρώματα;
  • Σας ακούει όταν το φωνάζετε από το διπλανό δωμάτιο;
  • Παρακολουθεί την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο στην ίδια ένταση με τα άλλα άτομα της οικογένειας;
__________________________
  • Κατανοεί τη διαφορετική έννοια απλών ρημάτων και προτάσεων όπως: «το παιδί κυνηγά το σκύλο-ο σκύλος κυνηγά το παιδί»;
  • Σας δείχνει σωστά τις εικόνες σε ένα βιβλίο όταν τις ονομάσετε;
  • Ξεχωρίζει σωστά ήχους που προέρχονται από διαφορετικά ζώα ή αντικείμενα, π.χ. γαύγισμα σκύλου, κουδούνι τηλεφώνου, πόρτας, κ.λ.π.;
2 ½ - 4 χρονών
  • Μετράει μέχρι το 10;
  • Προφέρει σωστά σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός από το «ρ, σ, λ»;
  • Μιλάει χωρίς σοβαρά γραμματικά ή συντακτικά λάθη;
__________________________
  • Λέει το όνομά του, το φύλο & την ηλικία του;
  • Χρησιμοποιεί προθέσεις;
  • Χρησιμοποιεί 200-300 λέξεις;
  • Σχηματίζει προτάσεις 2-3 λέξεων;
  • Λέει λέξεις στον πληθυντικό;
  • Κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας τις λέξεις «γιατί» και «τι»;
  • Σταμάτησε να επαναλαμβάνει τις λέξεις που ακούει;
  • Του αρέσει να λέει αντικείμενα με το όνομά τους;
  • Υπακούει σε πιο σύνθετες εντολές όπως: «πάρε τη μπάλα και βάλε τη στο τραπέζι»
1 ½ - 2 χρονών
  • Λέει με νόημα τουλάχιστον 15 λέξεις στην ηλικία των 2 χρονών (όχι υποχρεωτικά καθαρά);
  • Επαναλαμβάνει καμμιά φορά απλές εντολές;
  • Αρχίζει να ρωτάει χρησιμοποιώντας 1-2 λέξεις π.χ. «που μαμά;», «που του-του;»
  • Ενώνει δυο λέξεις για να σχηματίσει μικρές προτάσεις όπως «μαμά-ατα», «μπαμπά-νάνι», «του-του-πάει»;
  • Αρχίζει να κατανοεί απλές εντολές όπως: «έλα εδώ», «θέλεις κι άλλο»;
_________________________
  • Σηκώνει το κεφάλι του για να εντοπίσει ήχους που προέρχονται από ψηλά:
  • Σας προσέχει, όταν κουβεντιάζετε με άλλους;
  • Σταματά το παιχνίδι του όταν δίπλα του ακούσει άλλους να συζητούν;
9 – 12 μηνών
  • Λέει 2-3 λέξεις (όχι υποχρεωτικά καθαρά);
_________________________
  • Του αρέσει να μιμείται τους ήχους που ακούει;
  • Οι ήχοι που προφέρει μοιάζουν περισσότερο με ομιλία;
  • Χρησιμοποιεί ήχους για να τραβήξει την προσοχή σας;
  • Καταλαβαίνει το «ναι» και το «όχι»;
  • Ψάχνει να βρει από πού προέρχονται νέοι θόρυβοι;
  • Γυρίζει το κεφάλι του για να εντοπίσει από πού προέρχονται γνωστοί καθημερινοί θόρυβοι του σπιτιού π.χ. θόρυβος πλυντηρίου, μίξερ κ.λ.π.
6 μηνών
  • Παράγει ήχους με μουσική απήχηση που μοιάζουν με λέξεις, χωρίς βέβαια να είναι λέξεις;
  • Προσπαθεί να πει διαφορετικούς ήχους;
  • Προσπαθεί να γυρίζει το κεφάλι του προς το μέρος σας όταν του μιλάτε;
  • Χαμογελάει όταν του μιλάτε;
  • Σταματά το παιχνίδι του όταν ακούει κάποια συζήτηση;
  • Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του;
3 μηνών
  • Διαφέρει το κλάμα του ανάλογα με τις ανάγκες του π.χ. όταν πεινάει, είναι κουρασμένο ή θέλει αγκαλιά;
  • Επαναλαμβάνει συλλαβές (μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα, «μπαμπαλίζει»);
  • Αρχίζει να επαναλαμβάνει ήχους που ακούει;
  • Σας παρακολουθεί όταν του μιλάτε;
  • Ξαφνιάζεται, τρομάζει με δυνατό θόρυβο;
  • Ξυπνάει με τους δυνατούς θορύβους;
ΓΕΝΝΗΣΗ
  • Κάνει «α-α-α», «γ-γ-γ» ή και «γκου»;
ΠΟΥ ΝΑ ΖΗΤΗΣΕΤΕ  ΒΟΗΘΕΙΑ …
Εάν νομίζετε ότι η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ-ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΚΟΗ του παιδιού σας έχει κάποιο πρόβλημα απευθυνθείτε το συντομότερο:
  • Στον Παιδίατρό σας, σε Παθολόγο Λόγου και Ομιλίας
  • «λέγειν» - Πρότυπο Κέντρο Παθολογίας Λόγου, Φωνής Ομιλίας.
ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ…
  • Οι γονείς πρέπει να παρακολουθούν από κοντά την εξέλιξη του παιδιού και να ενημερώνονται στο τέλος κάθε συνεδρίας.
  • Να υπάρχει πάντα επιπλέον εργασία-εξάσκηση στο σπίτι.
  • Να γνωρίζουμε εάν η αμοιβή του ειδικού καλύπτεται από ασφαλιστικό φορέα.
  • Ο ειδικός (όταν πρόκειται για μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία) δεν πρέπει να ασχολείται με  τα μαθήματα του σχολείου.
  • Οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται για το πόσο χρονικό διάστημα θα χρειασθεί η συγκεκριμένη παρέμβαση.
  • Όταν κρίνεται αναγκαίο ο ειδικός πρέπει να συνεργάζεται με άλλες ειδικότητες.
  • Όταν κρίνεται σκόπιμο, σε συνεργασία με τους γονείς, πρέπει να ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί.
Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τις σπουδές και την πείρα του ειδικού και εάν η συγκεκριμένη ειδικότητα μπορεί να βοηθήσει το παιδί

No comments:

Post a Comment