Σελίδες

Monday, 16 July 2012

Η ιστορία του Άλεξ, του μικρού ελληνόφωνου Αφρικανού ή
Μια καθημερινή ιστορία της Αθήνας με αίσιο τέλος!

Μια ευχάριστη έκπληξη στο Αντιρατσιστικό

Ο Άλεξ είναι ένα οκτάχρονο(;) αγόρι αφρικανικής προέλευσης, από την Κυψέλη. Δεν έχει πατρίδα ή μάλλον καμιά πατρίδα δεν τον αποδέχτηκε μέχρι σήμερα σαν δικό της παιδί. 
.
Η Ελένη και ο Γιάννης αναλαμβάνουν την επιμέλεια του μικρού Άλεξ και φροντίζουν ώστε τον Σεπτέμβριο να πάει και στο σχολείο.
Δεν είναι «εγγεγραμμένο» σε κανένα κατάλογο με ονόματα υπηκόων. Δεν έχει καταχωρισθεί πουθενά η γέννησή του. Για όλα τα κράτη του κόσμου είναι ανύπαρκτος. Δεν έχει γεννηθεί ποτέ.
Κι όμως το μαύρο αγόρι της Κυψέλης, μιλάει μόνο μια γλώσσα και μάλιστα άπταιστα. Μιλάει ελληνικά. Ο κόσμος του και η πατρίδα του είναι η Κυψέλη και τα ελληνικά. Ο Άλεξ δεν έχει πάει σχολείο. Δεν κάθισε ποτέ σε μαθητικά θρανία, αφού άλλωστε δεν έχει χαρτιά. Τα σχολεία όλου του κόσμου γράφουν μαθητές που έχουν πιστοποιητικό γέννησης και υπηκοότητα. Ο Άλεξ δεν διαθέτει τίποτα απ΄ όλα αυτά.
Από πατέρα Τανζανό και μητέρα Αιθίοπα, ο μικρός Άλεξ γεννήθηκε στην Ελλάδα, αλλά δεν είχε την τύχη να γνωρίσει τον πατέρα. Αυτός τους εγκατέλειψε σχεδόν αμέσως. Μεγάλωσε με τη μητέρα του, από την οποία έμαθε τη γλώσσα, άρα η μητέρα του η ίδια πιθανόν να είναι παιδί μεταναστών που κι αυτή γεννήθηκε στην Ελλάδα.
Η κοπέλα, μπλεγμένη με ναρκωτικά και πορνεία, γρήγορα οδηγήθηκε στην εγκατάλειψη του μικρού. Έτσι ο Άλεξ βρέθηκε στον δρόμο, κυριολεκτικά στον δρόμο, να κοιμάται σε ένα αχούρι της Κυψέλης και να περιφέρεται στους δρόμους την ημέρα, τις περισσότερες φορές νηστικός.
Αυτή είναι η μικρή, ασήμαντη ιστορία του Άλεξ. Μια μικρή και ασήμαντη, καθημερινή ιστορία της Αθήνας. 

Αλλά η Αθήνα δεν κρύβει μόνο ιστορίες πόνου και αδικίας. Κρύβει και μια δυνατή ψυχή ανθρωπιάς και αλληλεγγύης.
Δύο φίλοι μας, η Ελένη και ο Γιάννης, τις προάλλες στο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ, μας έκαναν μια έκπληξη που μας γέμισε συγκίνηση. 
Αναλαμβάνουν την επιμέλεια του μικρού Άλεξ και φροντίζουν ώστε τον Σεπτέμβριο ο Άλεξ να πάει και στο σχολείο. Στο μεταξύ ο μικρούλης ελληνόφωνος Αφρικανός, γνωρίζει ήδη κοντά τους τη χαρά και την στοργή των γονιών που δεν είχε γνωρίσει ποτέ.
Φτάνει αυτό για κάθε περίπτωση βασανισμένου παιδιού μέσα από τον μεταναστευτικό χώρο και όχι μόνο; Χρειάζεται μια αλληλέγγυα κοινωνία και μια αλληλέγγυα Πολιτεία.
Το προσωπικό παράδειγμα και οι πρωτοβουλίες σαν κι αυτή των φίλων μας  έχουν τη δική τους σημασία. Σαν μια πλευρά όμως μιας συνολικότερης πολιτικής και κοινωνικής παρέμβασης.

Πώς να μάθετε στο παιδί την ώρα!

Το να μάθεις στο παιδί σου πώς να λέει την ώρα είναι ένα αντικείμενο που θα κατακτήσουν εύκολα αρκεί να το επαναλαμβάνεις συνεχώς!

How to Teach Kids to Tell Time

Ένα μάθημα χαρούμενο,
διασκεδαστικό και απλό!
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να πει ένα παιδί την ώρα ανάλογα με την ηλικία του αλλά και με το πόσο εύκολα μαθαίνει. Έτσι μπορεί να μάθει την ώρα με ή χωρίς ρολόι, την έννοια του χρόνου ως τμήματα του 24ώρου κ.ο.κ. 
Επειδή ακριβώς είναι ένα μάθημα πέρα από τα συνηθισμένα υπάρχει μεγάλο περιθώριο για να το κάνεις χαρούμενο, διασκεδαστικό και απλό!
 
Πότε θα μάθει την ώρα;
Η ώρα με την μετρήσιμη έννοιά της σε λεπτά και ώρες δεν γίνεται πλήρως κατανοητή και αντιληπτή από ένα παιδί παρά μόνο όταν πάει σχολείο και αφού έχει μάθει βασικές αριθμητικές έννοιες. 
Οι γονείς πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι όπως κάθε νέα έννοια έτσι και για την ώρα κάθε παιδί μαθαίνει με διαφορετικό ρυθμό. Μερικά παιδιά μπορεί να τη μάθουν μέσα σε μερικές μέρες ενώ άλλα μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες ή και μήνες. 
Και ενώ στο σχολείο θα γίνει μάθημα για τις ώρες, τις μέρες, τους μήνες και τα έτη οι γονείς μπορούν να ξεκινήσουν την «χρονική» εκπαίδευση του παιδιού ήδη από την προσχολική ηλικία εντάσσοντας το χρόνο μέσα στις καθημερινές δραστηριότητες. 
Με αυτόν τον τρόπο αναπτύσσονται και οι ικανότητές του στο μέτρημα και το προετοιμάζεις για το σχολείο. Πώς όμως πρέπει να προσεγγίσεις το "μάθημα" της ώρας ανά ηλικιακή ομάδα; Ας δούμε τους τρόπους!
.
Παιδιά προσχολικής ηλικίας
Στις πολύ μικρές ηλικίες που τα παιδιά δεν κατέχουν την έννοια της πρόσθεσης, της μέτρησης ή δεν μπορούν να καταλάβουν το απλό, αναλογικό ρολόι μπορείς να κάνεις χρήση ενός ψηφιακού ρολογιού για να τους μάθεις σιγά σιγά την έννοια της ώρας. «Όταν αυτός ο αριθμός γίνει 4 και αυτοί οι δύο αριθμοί δίπλα γίνουν 0 τότε θα πάμε βόλτα!» είναι μια καλή φράση ενώ παράλληλα πρέπει να του ζωγραφίσεις το 4 και το 0 για να μπορέσει να τα συγκρίνει με το ρολόι. Με άλλα λόγια σύνδεσε το ρολόι με τις καθημερινές τους δραστηριότητες. Τα νήπια που έχουν συνήθως σταθερό ωράριο φαγητού και ύπνου είναι σχετικά απλό να μάθουν ότι το φαγητό και ο ύπνος γίνονται σε συγκεκριμένες στιγμές της ημέρας. 
Μίλα ακόμη στο παιδί για τη διαφορά ημέρας και νύχτας τονίζοντάς του τι πράγματα κάνουμε τη μέρα και τι τη νύχτα ώστε να μπορέσει να αντιληφθεί ότι ένα 24ωρο χωρίζεται σε δύο κομμάτια. Τέλος καλό είναι να επισημαίνεις στα μικρά παιδιά το πόσο διαρκούν κάποιες δραστηριότητες δείχνοντάς τους παράλληλα το ρολόι. 
Για παράδειγμα πες στο παιδί: «Αυτό το κέικ θέλει 30 λεπτά για να ψηθεί. Δηλαδή όταν αυτό το νούμερο είναι 4 και τα άλλα δύο δείχνουν 3 και 0 το κέικ θα είναι έτοιμο και θα φάμε ένα κομμάτι!».
Με την ίδια λογική μίλησέ του για το ραντεβού με το γιατρό, για τη βόλτα στο πάρκο, το βούρτσισμα των δοντιών κ.ο.κ. χρησιμοποιώντας πάντα ένα ψηφιακό ρολόι.

.
Πρώτη σχολική ηλικία
Όταν το παιδί πάει νηπιαγωγείο ή σχολείο είναι ώρα να του δείξεις και το απλό αναλογικό ρολόι. Είναι απαραίτητο όμως να έχει μάθει να μετρά έστω μέχρι το πέντε για να μπορέσει να μάθει την ώρα.  
Η εκμάθηση της ώρας στα παιδιά σχολικής ηλικίας διαβάζοντας το απλό ρολόι είναι θέμα εξάσκησης. 
Είναι επίσης πολύ σημαντικό να περιλάβεις βιβλιαράκια που διδάσκουν την ώρα ώστε η όλη διαδικασία να είναι πιο παραστατική και ενδιαφέρουσα. Μετά το διάβασμα συζήτα με το παιδί για την έννοια της ώρας αλλά και τι ήταν αυτό στην ιστορία που διαβάσατε που έκανε το χρόνο τόσο σημαντικό.  
Μπορεί ο ήρωας να είχε ένα σημαντικό ραντεβού και να έπρεπε να κοιτάει το ρολόι του ή μπορεί να πήγαινε εκδρομή και να έπρεπε να ξυπνήσει το πρωί. Ανάλογα με την ιστορία συζήτα με το παιδί γιατί η ώρα είναι τόσο σημαντική. Τέλος μπορείς να κάνεις εξάσκηση στην εκμάθηση της ώρας με άλλους τρόπους όπως με διαδικτυακά παιχνίδια ή και με ένα παιδικό ρολόι τοίχου που θα αλλάζεις τους δείκτες και θα μαθαίνεις στο παιδί τι ώρα είναι!

Το διαβάσαμε στο
TLife.gr
από ourlife

Μαθαίνουμε στο παιδί μας να αγαπάει το βιβλίο
10 λόγοι για να διαβάζουμε βιβλία στα μωρά

Το ότι είμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού, δεν σημαίνει ότι πρέπει να τα φορτώνουμε όλα στον «κόκκορα», όπως π.χ τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών μας.

βιβλία με μεγάλες και χρωματιστές εικόνες
για τα μικρότερα παιδάκια ή με ωραίες ιστορίες
για τα μεγαλύτερα
Όσο μικρά και αν είναι τα παιδιά μας, καλό είναι να μην παραμελούμε ποτέ το θέμα του διαβάσματος ενός ωραίου βιβλίου, με μεγάλες και χρωματιστές εικόνες για τα μικρότερα παιδάκια ή με ωραίες ιστορίες για τα μεγαλύτερα. Πάντα πρέπει να παροτρύνουμε τα παιδιά στο να εξοικειωθούν με το διάβασμα, καθώς αυτό θα τα βοηθήσει αργότερα και στις μαθησιακές τους επιδόσεις, όσο και στην εξέλιξη του λόγου τους, τόσο του γραπτού όσο και του προφορικού.
Επισκεφθείτε λοιπόν με το μικρό σας το παιδικό τμήμα ενός ωραίου και μεγάλου βιβλιοπωλείου, που το παιδί θα έχει την ευκαιρία να επιλέξει μόνο του τα βιβλία των διακοπών του και συζητήστε του μαζί του τις ιστορίες που αυτά περιγράφουν.
Αφήστε το να επιλέξει μόνο του, δίνοντάς του κάποιες κατευθυντήριες γραμμές, χωρίς να το πιέζετε, γιατί μπορεί τελικά να έχετε εντελώς αντίθετα αποτελέσματα.
Φυσικά μην ξεχάσετε να αγοράσετε και για εσάς ένα βιβλίο, καθώς οι δικές μας οι πράξεις είναι αυτές που καθορίζουν τα «καμάρια» μας. Αυτό να μην τον ξεχνάτε ποτέ.


10 λόγοι για να διαβάζουμε βιβλία στα μωρά  
.
Tα συναισθηματικά, ψυχικά και πνευματικά οφέλη του καθημερινού διαβάσματος στα μωρά μας είναι πολύ σημαντικά για να τα αγνοήσουμε.
.

10 λόγοι για να διαβάζουμε βιβλία στα μωρά

10 πλεονεκτήματα για να διαβάζουμε στα μωρά
από την πρώτη κιόλας μέρα

  • Ενισχύεται  η ακουστική ικανότητα
  • Αυξάνεται το λεξιλόγιο αφού ακούγονται όλο και περισσότερες λέξεις
  • Αναπτύσσεται η προσοχή και η μνήμη
  • Βοηθάτε το μωρό να μάθει ασυνήθιστες λέξεις
  • Boηθάτε το μωρό να καταλάβει την σημασία των λέξεων
  • Boηθάτε το μωρό να αντιληφθεί την έννοια του βιβλίου
  • Βοηθάτε το μωρό να μάθει να αντλεί πληροφορίες μέσα από την εικονογράφηση
  • Προωθείτε την ηρεμία και τον δεσμό μεταξύ του γονιού και παιδιού
  • Διεγείρετε την φαντασία του αλλά και όλες τις αισθήσεις
  • Eμφυσήτε την αγάπη προς τα βιβλία και την μάθηση
Μπορείτε να διαβάσετε το ορίτζιναλ κείμενο στο 
Read to your baby απ’όπου έκανα και την μετάφραση.

από goneis-paidia

Νότιο Σουδάν: Επιδεινώνεται η κατάσταση της υγείας
για 63.500 πρόσφυγες

Μπορεί κάποιος -ένας στους χίλιους- να πει: 
-Τι μας λες τώρα χαμομηλάκι; Τα χάλια μας εδώ δεν τα βλέπεις; Σαν πολύ μακριά δεν πέφτει το Νότιο Σουδάν;
Όλοι όμως ξέρουμε ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα.
Κάθε παιδάκι που πεθαίνει, είναι πολύ κοντά μας,
είναι ΔΙΚΟ μας παιδί.

Νότιο Σουδάν: Επιδεινώνεται η κατάσταση της υγείας
για 63.500 πρόσφυγες.
Έχει διπλασιαστεί ο αριθμός των παιδιών
και των θανάτων στο νοσοκομείο τον τελευταίο μήνα

  South Sudan / The health situation is deteriorating for the 63,500 refugees in Yida camp.

«Με δεδομένο ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός ασθενών, πρέπει να επικεντρώσουμε την προσοχή μας σε αυτούς που κινδυνεύουν και στα παιδιά που υποφέρουν από διάρροια, σοβαρές λοιμώξεις και υποσιτισμό».
Η πλειοψηφία των ασθενών στο νοσοκομείο των Γιατρών Χωρίς Σύνορα είναι παιδιά κάτω των πέντε ετών. Ο αριθμός των παιδιών που εισάγονται στο νοσοκομείο έχει διπλασιαστεί τον τελευταίο μήνα, από 104 σε 209. Το ποσοστό των υποσιτισμένων παιδιών που βλέπουμε κατά την εξέταση έχει επίσης αυξηθεί και η νοσοκομειακή θνητότητα έχει υπερδιπλασιαστεί μέσα σε ένα μήνα από 7% σε 15% κυρίως εξαιτίας της διάρροιας και των σοβαρών λοιμώξεων, συμπεριλαμβανομένης της πνευμονίας. 
Οι ομάδες των Γιατρών Χωρίς Σύνορα κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν τους γονείς να αναγνωρίσουν τα συμπτώματα που δείχνουν ότι ένα παιδί πρέπει να μεταφερθεί στο νοσοκομείο το συντομότερο δυνατό.»
περισσότερα εδώ

Οδηγίες για τον καύσωνα, ειδικά για τα βρεφη και τα παιδιά

Οι υψηλές θερμοκρασίες που πλήττουν τη χώρα χρειάζονται λίγη παραπάνω προσοχή, ιδιαίτερα όταν πρόκειται να φροντίσουμε παιδιά και ηλικιωμένους.

Τα μέτρα για την πρόληψη της εμφάνισης συμπτωμάτων κατά τον καύσωνα είναι τα εξής:
1. Αποφυγή έκθεσης στο ηλιακό φως. Αναζήτηση σκιερών και δροσερών μερών. Προτίμηση στα ανοικτόχρωμα και ελαφρά ρούχα με ανοικτό λαιμό, κάλυψη κεφαλής (χρησιμοποίηση καπέλου, ομπρέλας κ. λ. π.).

2. Αποφυγή βαριάς σωματικής εργασίας, ιδιαίτερα σε μέρη που συνυπάρχουν υψηλή θερμοκρασία με υγρασία, καθώς και κάτω από τον ήλιο.

3. Ιδιαίτερη προσοχή στη διατροφή, όπως:

Πρόσληψη άφθονων υγρών, κατά προτίμηση νερού και φυσικών χυμών.
Αποφυγή των οινοπνευματωδών ποτών.
Ολιγοθερμική δίαιτα, που θα περιλαμβάνει κυρίως λαχανικά και φρούτα πάσης φύσεως, με περιορισμό των λιπαρών.
4. Συχνά λουτρά με καταιωνιστήρες (ντους).

5. Τα βρέφη και τα παιδιά να ντύνονται όσο γίνεται πιο ελαφρά. Ειδικά για τα βρέφη είναι προτιμότερο τα χέρια και τα πόδια τους να είναι ελεύθερα και να μην τυλίγονται σε πάνες. Όταν κάνει ζέστη να προσφέρονται συχνά εκτός από το γάλα (μητρικό ή άλλο) και υγρά όπως νερό κ.λ.π.
(σε περίπτωση αποκλειστικού θηλασμού, ρωτήστε τον παιδίατρό σας)
6. Περισσότερη προσοχή να δοθεί στις καλούμενες ομάδες υψηλού κινδύνου του καύσωνα, που είναι:

* Όλα τα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών
* Όλα τα άτομα που πάσχουν από χρόνια νοσήματα, όπως καρδιοπάθειες, νεφροπάθειες, πνευμονοπάθειες, ηπατοπάθειες, σακχαρώδη διαβήτη κ.λ.π.
* Όλα τα άτομα που για καθαρά ιατρικούς λόγους παίρνουν φάρμακα για τα χρόνια νοσήματά τους, όπως π.χ. τα διουρητικά, τα αντιχολινεργικά, τα ψυχοφάρμακα, τα ορμονούχα (συμπεριλαμβανομένης της ινσουλίνης και των αντιδιαβητικών δισκίων). Ιδιαίτερα κατά την περίοδο των υψηλών θερμοκρασιών περιβάλλοντος θα πρέπει να συμβουλεύονται τον γιατρό τους για την ενδεχόμενη τροποποίηση της δοσολογίας.
7. Οι χώροι εργασίας πρέπει να διαθέτουν κλιματιστικά μηχανήματα ή απλούς ανεμιστήρες, κατά προτίμηση οροφής. Το ίδιο ισχύει και για τα ιδρύματα, που περιθάλπουν νεογνά, βρέφη, παιδιά, ηλικιωμένους και άτομα με ειδικές ανάγκες.

8. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς πρέπει να φροντίζουν για την καλή λειτουργία του κλιματισμού τους, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού.


Ειδικά για τα βρέφη
Να τα αφήνετε μόνο με την πάνα τους, προσέχοντας βέβαια να μην χτυπάει επάνω τους κάποιο κλιματιστικό ή κάποιος ανεμιστήριας.

Να τους δίνετε υγρά για να μην αφυδατωδούν, εκτός από το γάλα μπορείτε να δώσετε νερό αλλά και χαμομήλι.
(σε περίπτωση αποκλειστικού θηλασμού, ρωτήστε τον παιδίατρό σας)
Να τους φοράτε καπέλο στον ήλιο και να αποφεύγετε να τα βγάλετε βόλτα τις πιο θερμές ώρες της ημέρας.


Τι κάνουμε αν ένα άνθρωπος έχει συμπτώματα θερμοπληξίας

Το σύνδρομο της θερμοπληξίας, εκδηλώνεται με: 
αυξημένη θερμοκρασία του σώματος, σπασμούς, εμετούς, διάρροια, διαταραχή της πηκτικότητας του αίματος, απουσία εφίδρωσης. Μπορεί ακόμη να επέλθει έμφραγμα του μυοκαρδίου.
Η θεραπεία των ατόμων που παρουσιάζουν τα παραπάνω συμπτώματα όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι υψηλή, πρέπει να γίνεται κατά προτίμηση σε νοσηλευτικά ιδρύματα, αλλά ως πρώτες βοήθειες μέχρι τη διακομιδή τους σε αυτά, θα πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα μέτρα ελάττωσης της θερμοκρασίας του σώματος: πλήρης έκδυση από τα ρούχα, τοποθέτηση παγοκύστεων ή κρύων επιθεμάτων στον τράχηλο, τις μασχάλες και τη βουβωνική περιοχή, εμβάπτιση σε μπανιέρα με κρύο νερό κ.λ.π.