Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.
Στην ηλικία των 3-4 ετών οι αλλαγές φαίνονται σαρωτικές.
Ανεβαίνει και (λίγο αργότερα) κατεβαίνει τη σκάλα μόνο του.
Μπορεί να πλύνει το μπροστινό μέρος του σώματός του με σφουγγάρι.
Πλένει τα χέρια του με σαπούνι και τα σκουπίζει.
Μπορεί να φορέσει την μπλούζα του (αρκεί ο λαιμός να είναι χαλαρός) και να τραβήξει το παντελόνι του μέχρι πάνω.
Φτιάχνει παζλ και κατασκευές με τουβλάκια.
Παίζει με άλλα παιδάκια.
Έχει καλύτερο φίλο ή φίλη.
Μιλάει στο τηλέφωνο.
Στα τρία του χρόνια μπορεί να χρησιμοποιεί πάνω από 250 λέξεις και να φτιάχνει προτάσεις.
Παίζει ομαδικά παιχνίδια.
Μπορεί να λέει το όνομα, το επίθετο και την ηλικία του.
Η φαντασία του οργιάζει.
Περιγράφει πράγματα που δεν έγιναν ή που δεν υπάρχουν, αλλά δεν τα λέει συνειδητά ως ψέματα.
http://kids.in.gr/
Χαρακτηριστικά της αδρής κινητικότητας
Περπατάει με τον τρόπο των ενηλίκων 3 ετών
Ανεβαίνει σκαλοπάτια εναλλάσσοντας πόδια 3 ετών
Ισορροπεί στο ένα πόδι για 3 – 4 δευτερόλεπτα 3 ετών
Πετυχαίνει ένα στα 3 πηδήματα στο προτιμώμενο πόδι 3 ετών
Πετυχαίνει 6 πηδήματα στο προτιμώμενο πόδι 4 ετών
Χαρακτηριστικά της λεπτής κινητικότητας
Βάζει μανταλάκια ½ ίντσας σε σανίδα με τρύπες 3 ½ ετών
Δένει τα κορδόνια των παπουτσιών του 4 ετών
Περνάει σε κορδόνι 7 χάντρες σε 2 λεπτά 4 ετών
Κουμπώνει μεγάλα κουμπιά 4 ετών
Κοινωνικά και προσαρμοσμένα χαρακτηριστικά λεπτής κινητικότητας
Φοράει παπούτσια 3 ½ ετών
Λειτουργεί ανεξάρτητα στην τουαλέτα 3 ½ ετών
Παίζει με άλλο παιδί 3 ½ ετών
Παίζει παιχνίδια υψηλά δομημένα 4 ετών
Μπορεί να έχει φανταστικό συμπαίκτη 4 ετών
Μπορεί να είναι επιθετικό στο παιχνίδι 4 ετών
Ντύνει τον εαυτό του με βοήθεια 4 ετών
Συνεργάζεται στο παιχνίδι 4 ετών
http://imm.demokritos.gr/epeaek/index_main.asp
ΠΙΝΑΚAΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
3-4 ετών
o Μπορεί να περιμένει τη σειρά του
o Αισθάνεται ενοχή
ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
3 - 4 ετών
o Φτιάχνει προτασούλες με 4 ή 5 λέξεις
o Καταλαβαίνει την λειτουργία των αντικειμένων
o Απαντά σε απλές ερωτήσεις (ποιος, πού, πότε, γιατί)
o Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα, σχήματα, ποσότητες και χρονικές έννοιες
o Κάνει λιγότερα γραμματικά λάθη
o Συμμετέχει σε συζητήσεις
o Αρθρώνει σωστά τα περισσότερα σύμφωνα και φωνήεντα της γλώσσας μας εκτός από τα /ρ/, /λ/, /θ/, /σ/
o Αρχίζει να περιγράφει δραστηριότητες που έκανε κατά τη διάρκεια της ημέρας του
o Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 800 έως 1500 ή και περισσότερες λέξεις
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ (ΑΔΡΗ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ)
3-4 ετών
o Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες
o Κάνει κούνια μόνο του...
o Ζωγραφίζει κύκλο, τετράγωνο και σταυρό
o Ζωγραφίζει άνθρωπο με 2 έως 3 μέλη
o Κόβει το χαρτί στη μέση
o Χτίζει πύργο με εννιά κυβάκια
o Κάνει πάζλ με 3 έως 7 κομμάτια
o Αποκτά πλευρίωση (αριστερό ή δεξί χέρι)
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ (ΔΚΖ)
3 - 4 ετών
o Τρώει μόνο του χρησιμοποιώντας το πιρούνι
o Ζητάει να πάει στην τουαλέτα
o Χρησιμοποιεί την τουαλέτα χωρίς βοήθεια
o Βάζει τα παπούτσια του
o Ξεκουμπώνει κουμπιά και φερμουάρ και λύνει τα κορδόνια του
o Πλένει και σκουπίζει τα χέρια του και το πρόσωπό του
http://www.anima-therapy.com/
Δεξιότητες ανάγνωσης ενός παιδιού ανα ηλικία
3-4 Ετών
Ø Αναγνωρίζει γνωστά λογότυπα, όπως ονόματα κουτιών από δημητριακά, ταμπέλες καταστημάτων, σήματα οδικής κυκλοφορίας, και ίσως τα κατονομάζει (π.χ. «Εδώ λέει αμίτα!»).
Ø Προσποιείται ότι διαβάζει βιβλία κρατώντας τα, γυρνώντας τις σελίδες και λέγοντας μερικές λέξεις.
Ø Αναγνωρίζει και ίσως λέει λέξεις που είναι μελωδικές και λέξεις που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα.
Ø Απολαμβάνει να του διαβάζουν βιβλία και να συμμετέχει στην ανάγνωση συμπληρώνοντας γνωστά κομμάτια.
http://anaptixipaidiou.blogspot.com/
Οι πληροφορίες - γνώσεις που ακολουθούν δεν υποκαθιστούν με κανένα τρόπο τις τακτικές επισκέψεις στον Παιδίατρο ο οποίος παρακολουθεί τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού (Νεογέννητο, βρέφος, μωρό, παιδί, έφηβος). Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό άτομο. Δε μοιάζει με κανένα άλλο. Η ανάπτυξη ενός παιδιού δεν μπαίνει σε αυστηρά χρονικά όρια. Μπορεί ένα παιδί να υστερεί λίγο στην ανάπτυξη του λόγου αλλά να είναι πιο μπροστά όσον αφορά την κινητικότητα ή το αντίθετο. Αν όμως απασχολεί τους γονείς οτιδήποτε σχετικά με τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού, πρέπει αμέσως να συμβουλευτούν τον παιδίατρο.
Κινητικότητα - Παιδί 3 χρονών
1. Το παιδί στέκεται στο ένα πόδι για λίγη ώρα.
2. Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες.
3. Ντύνεται μόνο του. Χρειάζεται βοήθεια να κουμπωθεί ή να βάλει παπούτσια.
4. Χτίζει πύργο με εννέα κύβους.
5. Αντιγράφει κύκλο με μολύβι.
Κοινωνικότητα, Αντίληψη - Παιδί 3 χρονών
1. Το παιδί ελέγχει τους σφιγκτήρες (παραμένουν στεγνά - ελέγχουν την αφόδευση) κατά τη διάρκεια της ημέρας.
2. Πολλά παιδιά ελέγχουν τους σφιγκτήρες και τη νύκτα.
3. Ξέρει να διακρίνει το μεγάλο, το μικρό.
4. Ονομάζει τις εικόνες που βλέπει σε παιδικά βιβλία.
5. Ξέρει τουλάχιστο ένα χρώμα.
6. Ξέρει το όνομα του.
7. Γνωρίζει την ηλικία και το φύλο.
8. Γνωρίζει τη μέρα από τη νύκτα.
Ακοή, Ομιλία - Παιδί 3 χρονών
1. Το παιδί μιλά ελεύθερα.
2. Λέει προτάσεις 3-4 λέξεων.
3. Μπορεί να παράγει το μ, ν, ρ, χ, γ, φ, γκ.
4. Το λεξιλόγιο του αποτελείται από περίπου 1000 λέξεις.
5. Τραγουδά.
6. Πολύ συχνά θα συλλάβετε το παιδί να μιλά μόνο.
Χρήσιμες συμβουλές προς γονείς - παιδί 3 χρονών
• Γονείς, το παιδί θα σας "βομβαρδίζει" συνεχώς με ερωτήσεις. Δίνετε πάντα τη σωστή απάντηση χωρίς να προσπαθείτε να τον ξεφορτωθείτε λέγοντας μισόλογα.
• Ελαττώστε το χρόνο παρακολούθησης τηλεόρασης στο ελάχιστο. Μην χρησιμοποιείτε την τηλεόραση σα νταντά. Παρακολουθείστε όσο μπορείτε τα προγράμματα που παρακολουθεί το παιδί σας στην τηλεόραση.
• Συνεχίστε να διαβάζετε μαζί με το παιδί όσα περισσότερα βιβλία μπορείτε.
• Κανονίστε να παίζει με ασφάλεια έξω στην αυλή. Είναι σημαντικό να μάθει να παίζει μαζί με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας.
• Δώστε το δικαίωμα της επιλογής, αλλά όχι της ανοικτής επιλογής. Δηλαδή, θέλεις αυτό ή το άλλο. Δεν χρειάζεται πάντα να ρωτάτε "Τι θέλεις μωρό μου".
• Δώστε κάποιες εναλλακτικές λύσεις για κάτι που θέλει να κάνει και του το απαγορεύετε.
• Αποφύγετε όσο είναι δυνατό τις έντονες αντιπαραθέσεις. Δεν θα υπάρξει νικητής.
http://www.paidiatros.com/
3 - 4 ετών
Αδρή κινητικότητα
• Βελτίωση της ισορροπίας στην όρθια (μεταφέρει ποτήρι με νερό χωρίς να το χύσει).
• Χοροπηδά στο 1 πόδι (κάνει κουτσό).
• Πηδά από μεγαλύτερο ύψος.
• Κατεβαίνει σκάλες.
• Πετά την μπάλα ψηλά.
• Κάνει αλογάκι.
Λεπτή κινητικότητα
• Κόβει με ψαλίδι.
• Φτιάχνει απλές κατασκευές.
• Βελτιώνει τη χρήση μαχαιροπίρουνου.
• Αντιγράφει σωστά ένα σταυρό.
Αντίληψη - Συμπεριφορά - Επικοινωνία
• Συντροφικό παιχνίδι.
• Εκδηλώνει θυμό.
• Παίζει με αντικείμενα οικιακής χρήσης και με οικόσιτα ζώα.
• Ταξινομεί αντικείμενα.
• Ενδιαφέρεται για νέες λέξεις.
• Μπορεί να περιγράψει μία εικόνα.
• Τραγουδά απλά τραγούδια.
• Μπορεί να γδυθεί και να ντυθεί χωρίς πολλή βοήθεια.
• Ξέρει όνομα/επίθετο.http://www.healthview.gr/
από anaptyksi
Ενδιαφέρον!!!σε χαιρετώ
ReplyDelete