Σελίδες

Friday, 14 June 2019

Η τρέχουσα εμμονή να έχουμε τέλεια παιδιά -- The 'pushy parent' syndrome in ancient Rome

Πολλοί γονείς θεωρούν ότι η ανώτατη εκπαίδευση και η τελειότητα είναι βασικές προϋποθέσεις για την ευτυχία.
Η ανατροφή των παιδιών δεν είναι μόνο να καταφέρουν να μπουν στο καλύτερο σχολείο, να γνωρίζουν τρεις γλώσσες και να μοιάζουν σαν κούκλες σε βιτρίνα πολυκαταστήματος.
 
Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι οι γονείς που θέτουν υψηλούς στόχους προκαλούν σοβαρές ελλείψεις στις ζωές των παιδιών τους.

Το πιο πιθανό είναι να φτάσουν στην ενηλικίωση και να σκέφτονται ότι δεν είναι αρκετά καλοί και ότι ποτέ δεν θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των γονέων τους.

Αυτές οι ιδέες μπορούν να συνοψιστούν από μια απλή σχέση: 
στην προσπάθειά σας να αναθρέψετε τα τέλεια παιδιά θα αποκτήσετε μελαγχολικά παιδιά. 
Να σέβεστε την προσωπικότητά τους, να αφήνετε τη φωνή τους να ακουστεί και να ανησυχείτε μόνο για το αν είναι ευτυχισμένα.
Με αυτό τον τρόπο θρέφουμε τις καρδιές τους έτσι ώστε να μπορούν να αναπτύξουν ελεύθερη σκέψη, να γίνουν υγιείς ενήλικες και να έχουν ολοκληρωμένη ζωή. Ας εξετάσουμε λίγο αυτό το θέμα.

Σύνδρομο του πιεστικού γονέα: 

οι κίνδυνοι της τελειομανίας

Υπάρχει μια περίεργη ιστορία η οποία απεικονίζει άψογα αυτή την ιδέα: στη Ρώμη υπάρχει ένας τύμβος από το 94 π.Χ. που προσελκύει πάντα την προσοχή των τουριστών.

Η επιγραφή στην ταφόπλακα έχει ως εξής: 


«Ενθάδε κείται ο Quintus Sulpicius Maximus, ένας ρωμαίος νέος που έζησε 11 χρόνια, 5 μήνες και 12 ημέρες. Απεβίωσε μερικές μέρες μετά τη συμμετοχή του σε διαγωνισμό ποίησης για ενήλικες».
Ήταν γνωστό ότι ο μικρός Quintus διέθετε ένα ξεχωριστό ταλέντο. Στις μέρες μας πιθανότατα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα παιδί-θαύμα. Ήταν τόσο πολυτάλαντος που οι γονείς του τον είχαν πάει σε όλους τους διαγωνισμούς ποίησης και λογοτεχνίας στη Ρώμη για να διαγωνιστεί με ενήλικες.
Λέγεται ότι το παιδί πέθανε επειδή κατέρρευσε από εξάντληση από την πολλή εργασία και δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθεί στις βαριές προσδοκίες που του είχαν θέσει οι γονείς του. Αυτή η ιστορία αποτελεί ένα κλασικό παράδειγμα του «συνδρόμου του πιεστικού γονέα».

Η τρέχουσα εμμονή να έχουμε τέλεια παιδιά
Πολλοί γονείς ονειρεύονται να έχουν όμορφα, ταλαντούχα παιδιά που προορίζονται να γίνουν επιτυχημένοι επαγγελματίες του αύριο.

Το λάθος εδώ, χωρίς καμία αμφιβολία, είναι ότι οριοθετούν τα μικρά «στο μέλλον», ξεχνώντας ότι αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία για τα παιδιά είναι το εδώ και το τώρα: η χαρά της στιγμής.
Ως γονείς, θέλουμε το καλύτερο για τα παιδιά μας αλλά θα πρέπει να διατηρούμε και μια ισορροπία. Τα παιδιά θα πρέπει να είναι σε θέση να απολαμβάνουν την παιδική τους ηλικία.
Είναι σημαντικό να μορφώνουμε τις καρδιές των παιδιών. Πρέπει να τα καθοδηγούμε και να τα συμβουλεύουμε και όχι να τα αναγκάζουμε να προχωρούν στο δρόμο των δικών μας προσδοκιών.

Κλειδιά για την ελάφρυνση της τελειομανίας όταν αναθρέφουμε τα παιδιά μας
Η αποφυγή της βλαβερής τελειομανίας είναι το πιο σημαντικό από όλα. Παραβιάζει τα δικαιώματα του παιδιού και προκαλεί πόνο, αντί να φέρνει ευτυχία. Για να μπορέσουμε να το αποφύγουμε θα πρέπει να έχουμε κατά νου αυτές τις αρχές:

Οι γονείς θα πρέπει να προσέχουν τη στάση και τη συμπεριφορά τους
Μερικές φορές οι γονείς αντί να είναι απαιτητικοί με τα παιδιά τους, τα παρακολουθούν καθώς θέτουν τις δικές τους προσδοκίες με κάπως τραγικό τρόπο.
Αυτό συμβαίνει επειδή στο σπίτι τα παιδιά προσέχουν τη στάση και τη συμπεριφορά μας. Αν είμαστε πραγματικά επικριτικοί για το περιβάλλον μας και θέτουμε πολύ αυστηρά πρότυπα για τον εαυτό μας τότε τα παιδιά που παρακολουθούν αυτή τη συμπεριφορά θα τη μιμηθούν.

Όταν ακούν εκφράσεις όπως: «Έκανα ένα λάθος στη δουλειά, απλά θέλω να πεθάνω. Καταστροφή». Αυτό μπορεί να έχει σοβαρό αντίκτυπο σε ένα παιδί.

Να είστε προσεκτικοί με τις προσδοκίες που θέτετε στα παιδιά σας και με τον τρόπο που τα προστατεύετε

Θα σας δώσουμε ένα παράδειγμα: ο γιός σας είναι πραγματικά περήφανος για τον εαυτό του που πήρε καλό βαθμό στα μαθηματικά. Εσείς, αντί να χαρείτε με το επίτευγμά του, τον ενημερώνετε ότι την επόμενη φορά περιμένετε να πάρει ακόμη καλύτερο βαθμό.

Αυτό δεν είναι σωστό: να βοηθάτε τα παιδιά σας να εκτιμούν τα επιτεύγματά τους, να γνωρίζουν την αξία της σκληρής δουλειάς αλλά να μην αισθάνονται ταπεινωμένα όταν δεν μπορούν να επιτύχουν όλους τους στόχους που έχουν θέσει.

Να ελπίζετε για το καλύτερο αλλά να αποδέχεστε ότι όλοι κάνουμε λάθη
Ένα λάθος ή μια αποτυχία δεν φέρνει το τέλος του κόσμου αλλά είναι ένας τρόπος να μαθαίνουμε και να το ξεπερνούμε. Να αφήνετε τα παιδιά σας να διαπρέπουν σε ό,τι επιθυμούν αλλά να τους δίνετε και το περιθώριο να κάνουν λάθη.
Να ενισχύετε τα αισθήματα ανοχής, κατανόησης, αυτοπεποίθησης και το αίσθημα αυτοεκτίμησης. Ένα παιδί που σας εμπιστεύεται αρκετά για να σας μιλήσει για τις αμφιβολίες του και τα λάθη του, είναι ένα παιδί που προσπαθεί να συνδεθεί μαζί σας και αυτό είναι ένα εξαιρετικό προνόμιο.

Ξέρουμε ότι ζούμε σε μια περίοδο κοινωνικής κρίσης και ότι πρέπει τα παιδιά μας να είναι κατάλληλα προετοιμασμένα για το αύριο έτσι ώστε να έχουν πρόσβαση σε περισσότερες ευκαιρίες και να μπορέσουν να δημιουργήσουν έναν καλύτερο κόσμο.
Τώρα, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να παραμερίζουμε την αξία της εκπαίδευσής τους στη συναισθηματική νοημοσύνη έτσι ώστε να μεγαλώνουν και να γίνονται ευτυχισμένοι ενήλικες που θα είναι σε θέση να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό.

Είναι ένα έργο ζωτικής σημασίας που όλοι, μητέρες, πατέρες και εκπαιδευτικοί ακόμη και τα κοινωνικά ιδρύματα, είναι υπεύθυνα να διδάσκουν στα παιδιά την ευτυχία και όχι την τελειομανία.

meygeia

ismylife
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Χανιά: Εταιρεία Προστασίας Ανηλίκων - Παιδιά κακοποιούνται σε ένα στα τέσσερα σπίτια σε Χανιά και Ρέθυμνο

Η σιωπηλή μορφή βίας με τις καταστροφικές συνέπειες

Ημερίδα για την κακοποίηση παιδιών και εφήβων διοργανώνεται το Σάββατο στα Χανιά, η Εταιρεία Προστασίας Ανηλίκων με στόχο την ενημέρωση και την κινητοποίηση των πολιτών αλλά και την δικτύωση μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων, σε ένα ζήτημα που αφορά μία στις τέσσερις οικογένειες.

Συνέντευξη τύπου για το θέμα παραχώρησαν οι διοργανωτές, απευθύνοντας κάλεσμα για συμμετοχή.

Στοιχεία σοκ
Αποκαλυπτικά στοιχεία για την έκταση του φαινομένου, παρουσίασε ο Παιδοψυχίατρος Γιώργος Βαγιωνής: “Οι στατιστικές μιλούν για ένα στα τέσσερα παιδιά. Είναι περίπου οι ίδιες στατιστικές που ισχύουν για τις κακοποιημένες γυναίκες και αυτό δεν είναι τυχαίο γιατί συχνά η κακοποίηση της μητέρας συνυπάρχει με την κακοποίηση του παιδιού.

Όσον αφορά τις μορφές κακοποίησης, η πιο συχνή είναι η συναισθηματική κακοποίηση και λιγότερο η σεξουαλική και η σωματική, οι οποίες αν και αναδεικνύονται περισσότερο από τα ΜΜΕ, είναι πολύ πιο σπάνιες. Το 80% των περιπτώσεων προέρχονται μέσα από την οικογένεια. Είναι πολύ σπάνιο ένας ξένος να κακοποιήσει ένα παιδί. Κατά κύριο λόγο μιλάμε για ψυχική κακοποίηση, η οποία είναι δύσκολο να αποδειχθεί ενώ υπάρχει νομικό κενό. Πολλές φορές χρησιμοποιείται σε συγκρουσιακά διαζύγια για παρθούν οι επιμέλειες των παιδιών” τόνισε.

Όπως εξήγησε, δεν πρόκειται για κάτι περιστασιακό αλλά για μια συστηματική κατάσταση, η οποί παραμένει και αναπαράγεται στην κοινωνία, καθώς περνά από γενιά σε γενιά. Ωστόσο, όπως τόνισε, υπάρχει ένα πρόβλημα στην καταγραφή της κακοποίησης: “Μαζί με τους νομικούς τους εκπαιδευτικούς και τους παιδίατρους, προσπαθούμε να σπάσει ο κύκλος της σιωπής. Τα παιδιά πρέπει να νιώσουν ότι μπορούν και πρέπει να μιλήσουν για την κακοποίηση που υφίστανται”.

Τρίπτυχο εκδηλώσεων
“Ο Δικηγορικός Σύλλογος αποτελεί μόνιμο αρωγό της Εταιρείας Προστασίας Ανηλίκων. Στα πλαίσια αυτής της διαρκούς και μόνιμης συνεργασίας, συνδιοργανώνεται μία ημερίδα με θέμα κακοποίηση παιδιών και εφήβων. Με σκοπό την ευαισθητοποίηση και την κινητοποίηση όχι μόνο των φορέων αλλά και των πολιτών” τόνισε η αντιπρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Χανίων, Αγάπη Μικρού.

Μάλιστα, όπως είπε “η ημερίδα εντάσσεται σε ένα τρίπτυχο εκδηλώσεων: Θα ακολουθήσει δεύτερη ημερίδα με ειδικότερο θέμα και μια θεατρική παράσταση, για την οποία εργάζεται ήδη η θεατρική ομάδα του Δικηγορικού Συλλόγου Χανίων”

Δικτύωση φορέων
“Η Εταιρεία δραστηριοποιείται στα Χανιά από το 1995 και τα τελευταία χρόνια έχει προσπαθήσει με τις δράσεις της να ικανοποιήσει τον βασικό σκοπό της που είναι η συμβολή στην πρόληψη της παραβατικότητας των νέων, έναν ρόλο που είναι πολλές φορές άχαρος αλλά ιδιαίτερα σημαντικός στην κοινωνία μας” τόνισε, Γιώργος Γώγουλος, εκπαιδευτικός και μέλος του ΔΣ της Εταιρείας Προστασίας Ανηλίκων και προσέθεσε: “Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα ενεργό δίκτυο φορέων ώστε να υποστηριχθεί καλύτερα ο ρόλος της εταιρείας”

Το πρόγραμμα
Η ημερίδα πλαισιώνεται από δύο κεντρικές ομιλίες και πέντε ειδικά θέματα, ενώ τον συντονισμό θα έχει η πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου, Παρασκευή Ορφανουδάκη και παθολόγος Στέφανος Ντουκάκης.

zarpanews.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Τα παιδιά δεν χρειάζονται κοινωνικά δίκτυα, αληθινές φιλίες και ουσιαστική επαφή έχουν ανάγκη

Όσο πιο νωρίς δώσετε έμφαση στις κοινωνικές δεξιότητες και στις κοινωνικές ευκαιρίες του παιδιού, τόσο πιο ισορροπημένα θα μεγαλώσει.
Τα παιδιά προς το τέλος του δημοτικού ή στις αρχές του γυμνασίου, δηλαδή κάπου μεταξύ προεφηβείας και αρχές της εφηβείας, αρχίζουν πιο έντονα να ενδιαφέρονται για την εμφάνισή τους, για το πώς τους βλέπουν οι άλλοι, για το ντύσιμό τους, για τη γνώμη των συνομηλίκων τους ή και των λίγο μεγαλύτερων. 

Κάπου τότε αρχίζουν να νοιάζονται και για το κοινωνικό τους προφίλ και το πόσο αρεστοί και δημοφιλείς είναι στο περιβάλλον τους. 
Χμ, είπα τη λέξη «προφίλ», κάπως έτσι τους δημιουργείται η σκέψη να ασχοληθούν με τα κοινωνικά δίκτυα ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 
Ακόμα και αν δεν είστε από τους γονείς που ασχολούνται πολύ με όλα αυτά –άρα δεν είστε εσείς που τους έχετε δώσει το παράδειγμα– αργά ή γρήγορα θα ζητήσουν πρόσβαση σε κινητά ή τάμπλετ και να δημιουργήσουν δικούς τους λογαριασμούς, σε αυτού του είδους τις εφαρμογές. Ειδικά τώρα το καλοκαίρι με το πρόσχημα του να μη χάσουν επαφή με τους φίλους τους κατά τη διάρκεια των διακοπών είναι πολύ επικίνδυνο να πέσετε στην παγίδα τους…

Εδώ παρουσιάζουμε μερικούς λόγους για να το καθυστερήσετε… όσο γίνεται! 

Τα κοινωνικά μέσα δεν σχεδιάστηκαν για την ηλικία τους. 
Ο υπό ανάπτυξη μετωπιαίος λοβός ενός εφήβου δεν μπορεί να διαχειριστεί την απόσπαση της προσοχής ή τους πειρασμούς που έρχονται με τη χρήση των κοινωνικών μέσων. 
Ενώ αρχίζετε να διδάσκετε υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας τώρα, ξέρετε ότι δεν θα είστε σε θέση να διδάξετε την ωριμότητα που απαιτούν τα κοινωνικά μέσα. 

Τα κοινωνικά μέσα είναι μια τεχνολογία ψυχαγωγίας. 
Δεν κάνει το παιδί σας πιο έξυπνο ή πιο προετοιμασμένο για την πραγματική ζωή ή τη μελλοντική εργασία. Ούτε είναι απαραίτητο για υγιή κοινωνική ανάπτυξη. 
Είναι καθαρή διασκέδαση που συνδέεται με μια πλατφόρμα μάρκετινγκ που εξάγει κομμάτια προσωπικών πληροφοριών και προτιμήσεων από το παιδί σας κάθε φορά που το χρησιμοποιεί, για να μην αναφέρουμε τις ώρες του χρόνου και της προσοχής τους. 

Η νοοτροπία «όσο περισσότερα τόσο καλύτερα» ενός εφήβου είναι ένας επικίνδυνος αγώνας για τα κοινωνικά μέσα. 
Έχουν πραγματικά 1.786 φίλους; Πρέπει πραγματικά να είναι σε αυτό εννέα ώρες την ημέρα; Τα κοινωνικά μέσα επιτρέπουν (και τους ενθαρρύνει) να το παρακάνουν με τις επαφές των φίλων τους, καθώς τείνουν να το παρακάνουν και με άλλα πράγματα στη ζωή τους.

Τα κοινωνικά μέσα είναι μια εθιστική μορφή διασκέδασης οθόνης. 
Και, όπως ο εθισμός στα βίντεο-παιχνίδια, η πρώιμη χρήση μπορεί να δημιουργήσει μελλοντικά πρότυπα και συνήθειες εθισμού.
Τα κοινωνικά μέσα αντικαθιστούν την εκμάθηση της κοινωνικής αντιμετώπισης πρόσωπο με πρόσωπο με τους συνομηλίκους, μια δεξιότητα που θα χρειαστεί να εξασκήσουν για να πετύχουν στην πραγματική ζωή. 

Τα κοινωνικά μέσα μπορούν να οδηγήσουν τους έφηβους να χάσουν τη σχέση τους με την οικογένεια και να δουν αντίθετα τους θεατές ως «φίλους»
Δεδομένου ότι ο γνωστικός εγκέφαλος εξακολουθεί να διαμορφώνεται, η ανάγκη για τον έφηβο να είναι συνδεδεμένος με την οικογένεια είναι εξίσου σημαντική τώρα, όπως κι όταν ήταν μικρότερο το παιδί. Βεβαιωθείτε ότι το δέσιμο είναι ισχυρό. 
Ενώ χρειάζονται δεσμούς με τους φίλους τους, χρειάζονται ακόμα περισσότερο μια υγιή οικογενειακή προσκόλληση.
Ο χρόνος που θα αναλωθεί στα κοινωνικά δίκτυα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί δημιουργικά και γνωστικά, καθώς σε αυτή την ηλικία συνεχίζουν να μαθαίνουν γρήγορα και να λειτουργεί το μυαλό τους σαν σφουγγάρι.

Τι μπορείτε να κάνετε; 

* Καθυστερήστε όσο γίνεται την πρόσβαση
* Ακολουθήστε τους λογαριασμούς τους
* Προτιμήστε να φτιάξετε οικογενειακό λογαριασμό
* Επιτρέψτε την επίσκεψη σε κοινωνικά δίκτυα μόνο κατά την παρουσία σας και με σύνδεση μόνο από υπολογιστή, μην εγκαταστήσετε την εφαρμογή σε κινητά ή τάμπλετ που έχουν πρόσβαση
* Χρήση μόνο με το ρολόι, και τηρώντας αυστηρά τα όρια
* Ενθαρρύνετε την επικοινωνία πρόσωπο με πρόσωπο μεταξύ των φίλων τους
* Δημιουργήστε ευκαιρίες για να περνούν αληθινό χρόνο με τους αληθινούς φίλους τους
* Περάστε αρκετό δημιουργικό χρόνο μαζί τους για να μην το έχουν καν ανάγκη
* Να είστε καλό παράδειγμα, η δική σας χρήση με κινητά, οθόνες και λοιπά τα επηρεάζει εξίσου.

Κείμενο Αγγελική Λάλου
childit.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι