Σελίδες

Wednesday, 18 March 2020

Γλώσσα Γ' Δημοτικού: Οριστικό άρθρο, Αόριστο άρθρο, Αντωνυμίες (Επανάληψη)

Ενότητα 9: Άνθρωποι και Μηχανές 

1. Συμπληρώνω τα κενά με το κατάλληλο οριστικό (ο, η, το) ή αόριστο άρθρο (ένας, μια, ένα) στη σωστή πτώση.
____ Κοκκινοσκουφίτσα

_____ φορά και _____ καιρό ζούσε στην άκρη _____ δάσους _____ κοριτσάκι μαζί με _____ μητέρα της. Το έλεγαν Κοκκινοσκουφίτσα, γιατί της άρεσε να φοράει συνέχεια ____ κόκκινο σκουφάκι. 
_____ μέρα της είπε _____ μητέρα της: «Έλα Κοκκινοσκουφίτσα, πάρε λίγο φαγητό, αυτό _____ ψωμί και _____ μπουκάλι κρασί να τα πας στη γιαγιά σου….»

2. Ξεχωρίζω τα άρθρα από τους αδύνατους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας.
  •  Αυτή την άσκηση την έλυσα εύκολα. [ άρθρο - αντωνυμία]
  • Τον Γιώργο τον συνάντησα στο γήπεδο. [ ____________- ____________ ]
  •  Του δάνεισα το ποδήλατό μου. [ ____________- ____________ ]
  •  Του είπα να πάρει το μολύβι του Πέτρου. [ ____________- ____________ ]

3. Αντικαθιστώ τις υπογραμμισμένες φράσεις με τον αδύνατο τύπο της προσωπικής αντωνυμίας.
  • Βοηθάει τον φίλο του στα Μαθηματικά. - Τον βοηθάει στα Μαθηματικά.
  • Άκουσε τα πουλιά να κελαηδούν.
    _____________________________
  • Βλέπει τους συμμαθητές του κάθε απόγευμα.
    _____________________________

  • Κάλεσα την Αλεξάνδρα στα γενέθλιά μου.
    _____________________________
φιλάκια και αγκαλίτσες από το Χαμομηλάκι

Επαναληπτικές Ασκήσεις στη Γλώσσα για τα παιδιά της Γ' Δημοτικού

        1. Να συμπληρώσεις τον παρακάτω πίνακα:


Ενεστ.
Παρατ.
Αόρ.
Μέλ. Συν
Μέλ.εξακολ.
εγώ


έσκαψα


εσύ

έτρωγες



αυτός



θα τρέξει

εμείς




θα φεύγουμε
εσείς


πλύνατε


αυτοί
στολίζουν
στόλιζαν
στόλισαν
Θα στολίσουν
Θα στολίζουν

2.  Να σχηματίσεις την Προστακτική των παρακάτω ρημάτων:
ρήματα
Προστακτική Ενεστ.
Προστακτική Αορ.
αγαπώ




ανεβαίνω




βλέπω




σβήνω




στρώνω




τρέχω





3.        Να σχηματίσεις σύνθετες λέξεις χρησιμοποιώντας 
           το ξε- ή το α- (αν-):
δυνατός      ________
κουφαίνω ________
άξιος         ________
ικανός       ________
διψώ         ________
βιδώνω     ________
ίσος          ________
όμοιος      ________

4.    Να βάλεις στις παρακάτω προτάσεις παύλες, τελείες, ερωτηματικά, θαυμαστικά και τόνους, όπου χρειάζεται:

Καλημερα, Άννα Τι κανεις
Α καλημερα, Μαρία Καλα ειμαι Εσυ
Κι εγω πολυ καλα Που ησουν χθες
Ειχα παει στον Περικλή για τα γενεθλια του
Πως περασατε Ηταν ωραια
Ναι, ηταν υπεροχα Ολα τα παιδια ευχαριστηθηκαν
Κριμα που δεν μπορεσα να ΄ρθω κι εγω

5.  Να μεγαλώσεις τις παρακάτω προτάσεις:

Πήγα για παιχνίδι.

Πότε; ……………………………………………………………

Πού; ……………………………………………………………

……………………………………………………………………

Πώς; ……………………………………………………………

……………………………………………………………………

Θα πάμε επίσκεψη.

Πότε; ……………………………………………………………


Πού; ……………………………………………………………


Πώς; ……………………………………………………………


Τα παιδιά παίζουν.

Πότε;………………………………………………………………

Τι; …………………………………………………………………

Πού; ………………………………………………………………

……………………………………………………………………

Πώς; ……………………………………………………………

……………………………………………………………………

6. Να μεταφέρεις τις παρακάτω προτάσεις στον 
Εξακολουθητικό και τον Συνοπτικό Μέλλοντα:

Ο μπαμπάς βάφει τις πόρτες

(Εξ.Μελ)_________________________________

(Συν. Μελ.)_______________________________

Η μαμά απλώνει τα ρούχα.

(Εξ.Μελ)_________________________________

(Συν.Μελ.)________________________________

Η Άννα στολίζει το δωμάτιό της.

(Εξ.Μελ)_________________________________

(Συν.Μελ.)_______________________________

Φιλάκια πολλά από το Χαμομηλάκι

Οι Όμορφες Λέξεις! Επαναληπτικές Ασκήσεις στη Γλώσσα (Τρίτη Δημοτικού)

Παιδάκια, έχετε μάθει ότι στη γλώσσα μας υπάρχουν λέξεις παραβάτες, δηλαδή λέξεις που δεν ακολουθούν τους κανόνες.
Για παράδειγμα, ενώ ο κανόνας είναι ότι όλα τα ουδέτερα που τελειώνουν σε ι γράφονται με γιώτα (ι), υπάρχουν λέξεις παραβάτες που γράφονται με υ
Αυτές είναι: 
βράδυ, δάκρυ, δίχτυ, δόρυ, στάχυ, οξύ
Το βράδυ είναι 2 φορές παραβάτης, επειδή γράφεται με υ, αλλά στον πληθυντικό και, όταν φτιάχνει “οικογένεια”, του αρέσει το ι
βράδυ-τα βράδια, η βραδιά, ο βραδινός, βραδιάτικος
Είναι ώρα να παίξετε!
Πατήστε τα βελάκια και συμπληρώστε τα κενά επιλέγοντας το σωστό γράμμα από την αναδυόμενη λίστα

users
Στο σπίτ μας έχουμε ένα πουλ στο κλουβ, μια γάτα κι ένα σκυλ.
Κάθε βράδ ρίχνει τα δίχτα του και το πρω τα μαζεύει.
Θα κουβαλάς το κλειδ μαζί σου, γιατί τα βράδα κλειδώνουν την πόρτα.
Σήμερα οι στρατιώτες δεν πολεμούν με σπαθ και με δόρ.
Ο γεωργός κάποτε μάζευε τα στάχα με το δικράν.
Τον πήρανε τα δάκρα μόλις έμαθε ότι κάηκε το σπίτ του.

Το χαμομηλάκι νομίζει ότι αυτές τις λέξεις δεν πρέπει να τις λέμε παραβάτες. 

Είναι οι όμορφες λέξεις της γλώσσας μας. Είναι οι λέξεις που την κάνουν πλούσια και όμορφη γλώσσα.

Μεγαλώνοντας θα μάθετε ότι, επειδή από τα αρχαία χρόνια έτσι μιλούσαμε, με τρόπο έξυπνο και όμορφο, γι αυτό στη δική μας γλώσσα γράφτηκαν πολλά από τα πιο όμορφα βιβλία του κόσμου.

Ακόμα και τα Ευαγγέλια στη δικιά μας γλώσσα γράφτηκαν!!

J
Τα ουδέτερα σε –είο
Ο κανόνας:

Πηγαίνεις κάπου και ανοίγεις μια πόρτα;
Βάλε έψιλον και γιώτα (ει)!

Δεν έχει πόρτα το βιβλίο,
το γραφείο όμως έχει.
Κάποιες όμορφες λέξεις αυτού του κανόνα:
1. Αυτές δεν έχουν πόρτα
αλλά γράφονται με έψιλον γιώτα!

ηχείο, βραβείο, λαχείο, σημείο
Ø σ’ εκείνο το σημ__ο πήρα το βραβ__ο
Ø είδα το ηχ__ο και πήρα το λαχ__ο

2. το ύψιλον το (υ) προτιμούν

το κρύο και το δύο (δυο)
αλλά όχι και το πλοίο.

Άντε και αντίο, κάνει πολύ κρύο
θα σε δω στο πλοίο
στις τριάντα δύο
του άλλου του μηνός!
------
Πάμε βόλτα με το πλ__ο,
κάνει όμως πολύ κρ_ο,
έλα μου εδώ κοντά 
να σου δώσω δ_ο φιλιά
Είναι ώρα να παίξετε πάλι 
Συμπλήρωσε τα κενά επιλέγοντας το σωστό γράμμα από την αναδυόμενη λίστα.
Αρχή φόρμας
users
Έχω αφήσει το βιβλο πάνω στο θρανο μέσα στο γραφο.
Δεν μπορείς να ανοίξεις κουρο αν δεν έχεις το απαραίτητο πτυχο.
Έκανε πολύ κρο στο κατάστρωμα του πλου.
Με τις τιμές που έχει δεν είναι παντοπωλο αλλά φαρμακο.
Εξαιτίας της έλλειψης δίνουν τη βενζίνη με το δελτο.
Πήγε το αυτοκίνητο στο συνεργο.
Το μόνο που χαλάει το τοπο είναι εκείνο το σφαγο.
Είδες τι μεγάλο ψυγο που έχει το κρεοπωλο!
ΝΑ ΠΕΡΝΑΤΕ ΚΑΛΑ!!!
Φιλάκια πολλά!!!
Το Χαμομηλάκι