Σελίδες

Monday, 25 January 2021

Αριστερόχειρο παιδί…

Η στάση της οικογένειας σ’ αυτή την περίπτωση είναι καθοριστική!

Τα αριστερόχειρα παιδιά δείχνουν συχνά αλλά όχι πάντα κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, για παράδειγμα, την προτίμηση στα κατασκευαστικά παιχνίδια, φέρονται να είναι πιο καλοί στα μαθηματικά, αποφεύγουν τα ανταγωνιστικά παιχνίδια, τους αρέσει η μουσική, θυμούνται μάλιστα καλύτερα τη μουσική των τραγουδιών παρά τους στίχους τους, βλέπουν έντονα όνειρα, χειρονομούν πολύ όταν μιλούν.

Οι αριστερόχειρες επεξεργάζονται τη γλώσσα, το χώρο και τα συναισθήματα με πιο ποικίλο και δημιουργικό τρόπο από τους δεξιόχειρες. 

Bέβαια, πολλά εξαρτώνται από τον τρόπο που βιώνει το παιδί την αριστεροχειρία του και από τη στάση της οικογένειας, που σ’ αυτή την περίπτωση είναι καθοριστική. 

Δυστυχώς, υπάρχουν ακόμη και σήμερα γονείς που προσπαθούν να επιβάλλουν σ’ ένα παιδί που γράφει με το αριστερό τη χρήση του άλλου χεριού, του λεγόμενου «καλού».
Aυτή η επανεκπαίδευση αποτελεί πραγματικό μαρτύριο, αφού το παιδί υποχρεώνεται να αντιστρέψει τις λειτουργίες των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου του. H εναλλαγή συχνά προκαλεί μια σειρά διαταραχών σε διάφορους τομείς, όπως στην προσοχή, στο συντονισμό των κινήσεων, στην ομιλία και στη χρήση του γραπτού λόγου.
Eπίσης προστίθεται η ψυχολογική επιβάρυνση του παιδιού απ’ αυτή την καταπίεση που υφίσταται από το περιβάλλον στην προσπάθειά του να γίνει «φυσιολογικό». Δεν είναι σπάνιες οι διαταραχές στη συμπεριφορά, οι ψυχοσωματικές ενοχλήσεις, τα τικ, ακόμα και η κατάθλιψη.
Η πιεστική κατάσταση που ζούσαν παλιότερα οι αριστερόχειρες επιβεβαιώνεται και από έρευνες που δείχνουν ότι το 1970 τα αριστερόχειρα παιδιά έφταναν το 11%, ενώ στις ηλικίες 55-65 ετών το ποσοστό μειωνόταν στο 3%.
Οι υπόλοιποι, ενδεχομένως, είχαν εξαναγκαστεί από τους γονείς τους ή το σχολείο προκειμένου να γίνουν δεξιόχειρες. 

Σημαντικό ρόλο στην παραφιλολογία κατά των αριστερόχειρων έπαιξε η βιομηχανική επανάσταση, καθότι πρωτύτερα το χέρι που χρησιμοποιούσε ο καθένας δεν έπαιζε σημαντικό ρόλο στις αγροτικές δουλειές.
Αντίθετα, η χρήση των βιομηχανικών εργαλείων ήταν σχεδιασμένη για την πλειονότητα δεξιόχειρες και αν κάποιος ήταν αριστερόχειρας θεωρούνταν μειονέκτημα και αυτό προδιέθετε σε ατυχήματα ή προκαλούσε μειωμένη απόδοση στη γραμμή παραγωγής.

Στην προπαγάνδα κατά των αριστερόχειρων συνέβαλε και η νοοτροπία που είχε αναπτυχθεί περί δεξιού χεριού και η οποία είχε καταστήσει το δεξί χέρι «καλό χέρι», ενώ το αριστερό, για παράδειγμα, δεν επιτρεπόταν να δοθεί για χειραψία.
Σε πολλές γλώσσες, μάλιστα, η λέξη αριστερό είναι ίδια με τη λέξη για το κακό ή το αμαρτωλό, ενώ η λέξη για το δεξί είναι συχνά συνώνυμη με το σωστό. Τώρα πια είναι σαφές ότι τα παιδιά με αριστεροχειρία δεν είναι δυσλειτουργικά ή αφηρημένα και ότι τα ατυχήματα, που μερικές φορές συμβαίνουν, οφείλονται συνήθως στο σχεδιασμό πολλών λειτουργιών που απευθύνονται σε δεξιόχειρες.


Τι μπορείτε να κάνετε…
# Nα δέχεστε την αριστεροχειρία του παιδιού και να μην το πιέζετε να χρησιμοποιεί το δεξί χέρι.
# Nα το βοηθήσετε να καταλάβει ότι δεν είναι ούτε άρρωστο ούτε ανάπηρο και δεν έχει λόγους να αισθάνεται άσχημα.
# Nα το ενισχύσετε, για να μάθει να τα βγάζει πέρα με καθημερινά προβλήματα, αφού είναι αναγκασμένο να ζει σ’ έναν κόσμο όπου τα περισσότερα αντικείμενα προορίζονται για δεξιόχειρες.
# Nα του δίνετε πρωτοβουλίες και να συζητάτε μαζί του για τα συναισθήματά του.
# Nα επινοείτε εργασίες που απαιτούν προσεκτικές μετρήσεις για να ενισχύεται η αναλυτική σκέψη του.
# Nα το ενθαρρύνετε να ζωγραφίζει με λεπτομέρειες διάφορα αντικείμενα.
# Να το προμηθεύετε με μολύβια ή στιλό που στεγνώνουν γρήγορα, ώστε να μην μουντζουρώνει το γραπτό του καθώς γράφει· το χέρι του «περνάει» πάνω από το μελάνι όσο είναι ακόμα υγρό.
# Τα τετράδιά του να έχουν το σπιράλ στα δεξιά ή στην κορυφή.
# Αν ο δάσκαλος δείχνει κάτι με τα χέρια του, μάθετε στο παιδί σας να μεταφέρει τις κινήσεις του δεξιού χεριού του δασκάλου στο αριστερό του. Εν ανάγκη συζητήστε το θέμα και με το δάσκαλο.
# Προμηθευτείτε ειδικά όργανα για αριστερόχειρες, αφού πλέον κυκλοφορούν πολλά, όπως πληκτρολόγια, ψαλίδια, κιθάρες κ.λπ.

#Τέλος, ας έχετε υπόψη ότι, παρά το γεγονός ότι πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες γενικά είναι και αριστερόχειρες, αυτό δεν σημαίνει ότι οι αριστερόχειρες έχουν προδιάθεση για μαθησιακές δυσκολίες.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

No comments:

Post a Comment