Σελίδες

Monday, 25 January 2021

Που οφείλονται οι κακές επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο

Όταν το παιδί μας δεν έχει τις αναμενόμενες επιδόσεις, συνήθως στην οικογένεια ξεσπά μεγάλη αναστάτωση.

Ποιες είναι οι κυριότερες αιτίες;

  • Το παιδί πιέζεται έντονα από τους γονείς, οι οποίοι επενδύουν στη δική του επιτυχία εξαιτίας είτε των προσωπικών τους αποτυχιών, είτε υπερβολικών φιλοδοξιών, με αρνητικά αποτελέσματα.
  • Στην τάξη που παρακολουθεί υπάρχει μεγάλος αριθμός παιδιών, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διαχειριστεί ο δάσκαλος τις διαπροσωπικές του σχέσεις με κάθε μαθητή.
  • Η σχέση μεταξύ δασκάλου και μαθητή δεν είναι αγαστή. Υπάρχει περίπτωση ο δάσκαλος να είναι ιδιαίτερα αυταρχικός ή εντελώς αδιάφορος, οπότε το παιδί εύλογα χάνει το ενδιαφέρον του.
  • Οι υπερβολικές δραστηριότητες ενδέχεται να κουράζουν το παιδί και να μην ταιριάζουν στους προσωπικούς του ρυθμούς. Εάν πρέπει να παρακολουθεί καθημερινά το σχολείο και να πηγαίνει στα αγγλικά, στο ποδόσφαιρο, στους υπολογιστές και στο κολυμβητήριο, μάλλον έχει ένα πολύ βαρύ πρόγραμμα!
  • Όταν εξαναγκάζουμε το παιδί μας  να μελετήσει, συνήθως έχουμε τα αντίθετα αποτελέσματα, καθώς καταβάλλει μικρότερη προσπάθεια και η προσοχή του διασπάται ευκολότερα.
  • Οι αρνητικές κριτικές από μέρους μας, οι συγκρίσεις και οι προσβολές, οπωσδήποτε δεν οδηγούν πουθενά, αλλά αντίθετα εντείνουν την κατάσταση δημιουργώντας ακόμα πιο άσχημη σχέση μεταξύ μας.

Τι κάνουμε…

  • Συζητάμε το θέμα με τον δάσκαλο του παιδιού μας, ώστε να μάθουμε πώς συμπεριφέρεται και μέσα στην τάξη. Μέσα από τη συζήτηση μπορούμε να βρούμε κοινές οδούς προς τη σωστή αντιμετώπιση.
  • Εάν δεν βοηθάμε το παιδί στη μελέτη, οφείλουμε να διερευνήσουμε με ποιο τρόπο κάνει τις εργασίες του στο σπίτι. Χρειάζεται πολλή ώρα, είναι συγκεντρωμένο, δυσκολεύεται σε κάποια σημεία και ανάλογα, προσφέρουμε τη βοήθειά μας.
  • Εφ’ όσον πιστεύουμε πως το παιδί μας μπορεί να παρουσιάζει μαθησιακές διαταραχές, όπως η δυσλεξία (συχνό φαινόμενο των ημερών μας), οφείλουμε να απευθυνθούμε άμεσα σε ειδικού, ώστε να διαπιστώσουμε τι συμβαίνει πραγματικά, και να ακολουθήσουμε ανάλογη στρατηγική.
  • Το παιδί μας είναι απαραίτητο να μην βιώνει το αίσθημα της αποτυχίας. Σε οποιαδήποτε δυσκολία είμαστε υποχρεωμένοι να στεκόμαστε δίπλα του ήρεμοι, με χαμόγελο και αγάπη. Να ενισχύουμε τις προσπάθειές του, να το ενθαρρύνουμε και να το επαινούμε με κάθε ευκαιρία.
  • Όπως έλεγε και ένας κορυφαίος, ειδικός παιδοψυχίατρος δεν πρέπει ποτέ να επισημαίνουμε αρνητικά χαρακτηριστικά σε ένα παιδί (π.χ. είσαι βλάκας), αλλά αντίθετα να επαινούμε τα θετικά του στοιχεία, υπογραμμίζοντας την αρνητική πράξη.

Πηγή

Αριστερόχειρο παιδί…

Η στάση της οικογένειας σ’ αυτή την περίπτωση είναι καθοριστική!

Τα αριστερόχειρα παιδιά δείχνουν συχνά αλλά όχι πάντα κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, για παράδειγμα, την προτίμηση στα κατασκευαστικά παιχνίδια, φέρονται να είναι πιο καλοί στα μαθηματικά, αποφεύγουν τα ανταγωνιστικά παιχνίδια, τους αρέσει η μουσική, θυμούνται μάλιστα καλύτερα τη μουσική των τραγουδιών παρά τους στίχους τους, βλέπουν έντονα όνειρα, χειρονομούν πολύ όταν μιλούν.

Οι αριστερόχειρες επεξεργάζονται τη γλώσσα, το χώρο και τα συναισθήματα με πιο ποικίλο και δημιουργικό τρόπο από τους δεξιόχειρες. 

Bέβαια, πολλά εξαρτώνται από τον τρόπο που βιώνει το παιδί την αριστεροχειρία του και από τη στάση της οικογένειας, που σ’ αυτή την περίπτωση είναι καθοριστική. 

Δυστυχώς, υπάρχουν ακόμη και σήμερα γονείς που προσπαθούν να επιβάλλουν σ’ ένα παιδί που γράφει με το αριστερό τη χρήση του άλλου χεριού, του λεγόμενου «καλού».
Aυτή η επανεκπαίδευση αποτελεί πραγματικό μαρτύριο, αφού το παιδί υποχρεώνεται να αντιστρέψει τις λειτουργίες των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου του. H εναλλαγή συχνά προκαλεί μια σειρά διαταραχών σε διάφορους τομείς, όπως στην προσοχή, στο συντονισμό των κινήσεων, στην ομιλία και στη χρήση του γραπτού λόγου.
Eπίσης προστίθεται η ψυχολογική επιβάρυνση του παιδιού απ’ αυτή την καταπίεση που υφίσταται από το περιβάλλον στην προσπάθειά του να γίνει «φυσιολογικό». Δεν είναι σπάνιες οι διαταραχές στη συμπεριφορά, οι ψυχοσωματικές ενοχλήσεις, τα τικ, ακόμα και η κατάθλιψη.
Η πιεστική κατάσταση που ζούσαν παλιότερα οι αριστερόχειρες επιβεβαιώνεται και από έρευνες που δείχνουν ότι το 1970 τα αριστερόχειρα παιδιά έφταναν το 11%, ενώ στις ηλικίες 55-65 ετών το ποσοστό μειωνόταν στο 3%.
Οι υπόλοιποι, ενδεχομένως, είχαν εξαναγκαστεί από τους γονείς τους ή το σχολείο προκειμένου να γίνουν δεξιόχειρες. 

Σημαντικό ρόλο στην παραφιλολογία κατά των αριστερόχειρων έπαιξε η βιομηχανική επανάσταση, καθότι πρωτύτερα το χέρι που χρησιμοποιούσε ο καθένας δεν έπαιζε σημαντικό ρόλο στις αγροτικές δουλειές.
Αντίθετα, η χρήση των βιομηχανικών εργαλείων ήταν σχεδιασμένη για την πλειονότητα δεξιόχειρες και αν κάποιος ήταν αριστερόχειρας θεωρούνταν μειονέκτημα και αυτό προδιέθετε σε ατυχήματα ή προκαλούσε μειωμένη απόδοση στη γραμμή παραγωγής.

Στην προπαγάνδα κατά των αριστερόχειρων συνέβαλε και η νοοτροπία που είχε αναπτυχθεί περί δεξιού χεριού και η οποία είχε καταστήσει το δεξί χέρι «καλό χέρι», ενώ το αριστερό, για παράδειγμα, δεν επιτρεπόταν να δοθεί για χειραψία.
Σε πολλές γλώσσες, μάλιστα, η λέξη αριστερό είναι ίδια με τη λέξη για το κακό ή το αμαρτωλό, ενώ η λέξη για το δεξί είναι συχνά συνώνυμη με το σωστό. Τώρα πια είναι σαφές ότι τα παιδιά με αριστεροχειρία δεν είναι δυσλειτουργικά ή αφηρημένα και ότι τα ατυχήματα, που μερικές φορές συμβαίνουν, οφείλονται συνήθως στο σχεδιασμό πολλών λειτουργιών που απευθύνονται σε δεξιόχειρες.


Τι μπορείτε να κάνετε…
# Nα δέχεστε την αριστεροχειρία του παιδιού και να μην το πιέζετε να χρησιμοποιεί το δεξί χέρι.
# Nα το βοηθήσετε να καταλάβει ότι δεν είναι ούτε άρρωστο ούτε ανάπηρο και δεν έχει λόγους να αισθάνεται άσχημα.
# Nα το ενισχύσετε, για να μάθει να τα βγάζει πέρα με καθημερινά προβλήματα, αφού είναι αναγκασμένο να ζει σ’ έναν κόσμο όπου τα περισσότερα αντικείμενα προορίζονται για δεξιόχειρες.
# Nα του δίνετε πρωτοβουλίες και να συζητάτε μαζί του για τα συναισθήματά του.
# Nα επινοείτε εργασίες που απαιτούν προσεκτικές μετρήσεις για να ενισχύεται η αναλυτική σκέψη του.
# Nα το ενθαρρύνετε να ζωγραφίζει με λεπτομέρειες διάφορα αντικείμενα.
# Να το προμηθεύετε με μολύβια ή στιλό που στεγνώνουν γρήγορα, ώστε να μην μουντζουρώνει το γραπτό του καθώς γράφει· το χέρι του «περνάει» πάνω από το μελάνι όσο είναι ακόμα υγρό.
# Τα τετράδιά του να έχουν το σπιράλ στα δεξιά ή στην κορυφή.
# Αν ο δάσκαλος δείχνει κάτι με τα χέρια του, μάθετε στο παιδί σας να μεταφέρει τις κινήσεις του δεξιού χεριού του δασκάλου στο αριστερό του. Εν ανάγκη συζητήστε το θέμα και με το δάσκαλο.
# Προμηθευτείτε ειδικά όργανα για αριστερόχειρες, αφού πλέον κυκλοφορούν πολλά, όπως πληκτρολόγια, ψαλίδια, κιθάρες κ.λπ.

#Τέλος, ας έχετε υπόψη ότι, παρά το γεγονός ότι πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες γενικά είναι και αριστερόχειρες, αυτό δεν σημαίνει ότι οι αριστερόχειρες έχουν προδιάθεση για μαθησιακές δυσκολίες.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

«Το θαύμα των Ελλήνων»

Το γαλλικό ντοκιμαντέρ που μας κάνει περήφανους
Ο «θρύλος των επιστημών» είναι μια σειρά βραβευμένων Γαλλικών ταινιών τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ) του Γάλλου φιλοσόφου και συγγραφέως Michel Serres και αναφέρεται στο θαύμα των Ελλήνων.

Στην έκρηξη των γνώσεων και των επιστημών από τον 6ο αιώνα έως και τον 4ο αιώνα, σε ένα μικρό ηλιόλουστο κομμάτι γης, την Ελλάδα, γεννήθηκαν οι επιστήμες που εξακολουθούν να μας οδηγούν έως και σήμερα.

Ο Όμηρος, ο Θαλής ο Μιλήσιος, ο  Ιπποκράτης, ο Πυθαγόρας, ο Ηράκλειτος, ο Πυθέας ο Μασσαλιώτης, ο Εύδοξος, ο Διοσκουρίδης και άλλοι πολλοί Έλληνες πατέρες των επιστημών, της ποιητικής, της χαρτογραφίας, της ιατρικής, των μαθηματικών και της γεωμετρίας μας ταξιδεύουν στον κόσμο των Ελλήνων.

Η ταινία συνδυάζει, αφήγηση, τοπία, ιστορικές και ποιητικές αναφορές, και επιχειρεί να αναβιώσει τις θρυλικές μορφές της ιστορίας των Ελλήνων.

Απολαύστε το.

dokari.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι