Σελίδες

Friday 6 September 2024

Κάποια «Όχι», λίγο πριν ανοίξουν τα σχολεία

✓ Όχι, δεν θα πάρω καινούργια τσάντα στο παιδί μου. 
Μια χαρά είναι η περσινή. Λίγο τριμμένη από το σούρσιμο αλλά μια χαρά.... Ναι, και η κασετίνα του περσινή θα είναι...

✓ Και όχι, καλή μου, δεν θα το ντύσω στην πένα. 
Φόρμα και σπορτέξ θα φοράει για να παίζει, να τρέχει, να σέρνει την τσάντα του και να ματώνει γόνατα.
✓ Όχι, δεν θα πιάνω το δάσκαλο κάθε μέρα να μου πει αν είναι άριστος. 
Μόνο να μου πει αν είναι ευτυχισμένος. Ισως είμαι από τους λίγους που δεν έκανα σπατουλαριστό τον τοίχο στο σαλόνι για τα αριστεία που θα φέρει. Άλλωστε τα δικά μου είναι σε μία κούτα και σαπίζουν στην αποθήκη....
Και ναι, ήμουν δυστυχισμένος μαθητής γιατί όλο έτρεχα να προλάβω κάποια πρωτιά και κάποιο Πρέπει. Ευτυχισμένο να ναι το παιδί. Δώδεκα χρόνια ευτυχίας θέλω να 'χει. Έχει ζωή μπροστά για να φάει τα ακροδάχτυλα του από το άγχος.

✓ Όχι, δεν θα το ντύσω μέσα στη μάρκα. 
Γιατί είναι παιδί και θέλω τα ρούχα να μου τα φέρνει κομμάτια, και όχι να κάνω εγώ το… κομμάτι μου. 
Δεν το νοιάζει το παιδί τώρα, αλλά αν το κάνω συνέχεια θα τον νοιάζει μετά και, αν δεν μπορεί να την έχει την μάρκα, θα είναι δυστυχισμένο.

✓ Όχι, δεν θα τον βάλω τιμωρία γατί δεν έλυσε την άσκηση. 
Θα τον βάλω τιμωρία γιατί δεν έδωσε το μισό του φρούτο στο παιδάκι που του πέταξαν οι μεγάλοι το δικό του. Θα τον βάλω τιμωρία γιατί δεν μίλησε στο παιδάκι που ήταν μόνο του πίσω από τη μπασκέτα.

✓ Οχι, δεν θα χουλιγκανίσω στις κερκίδες γιατί το παιδικό του Ευόσμου είναι πιο προχωρημένο... και τα δικά μας δεν σταύρωσαν πόντο.

✓ Όχι, δεν θα αγοράσω λυσάρια στο δημοτικό. 
Πηνελόπη δέλτα θα του πάρω και Τριβιζά, ίσως και έναν Ιούλιο Βερν να μάθει να ονειρεύεται. Να λύσει έτσι μόνο του τις απορίες του όταν ενηλικιωθεί.

✓ Όχι, δεν έχω το τέλειο αψεγάδιαστο παιδί. 
Σε σένα το λέω, που το παιδί σου …δεν θα το έκανε ποτέ αυτό και σίγουρα το προκάλεσε κάποιο άλλο παιδί. 
Εχω το δικό μου παιδί. Το μοναδικά μοναδικό, που μπορεί να μην γίνει σημαιοφόρος ή γιατρός ή δικηγόρος.... 
Αλλά θα καμαρώνω σαν γύφτικο σκερπάνι αν είναι ένα χαρούμενο παιδί.

✓ Όχι, δεν περιμένω τα πάντα από ένα δάσκαλο. 
Δεν ποιεί χαρακτήρες. Τελειοποιεί. Μεγάλη διαφορά.
(...)
✓ Όχι, δεν με ενδιαφέρει αν μάθει νερό την προπαίδεια. 
Εγώ ακόμη ζορίζομαι με τη προπαίδεια του 8.
Παιδεία να μάθει.
Περιττό το «προ».


Κονταξής Γιώργος

ολόκληρη η ανάρτηση στην πηγή

Η διαμόρφωση της Κριτικής Σκέψης στα Παιδιά / Developing Critical Thinking Skills in Kids

Σχετικα πρόσφατες συζητήσεις για το ρόλο των social media στο πεδίο της παραπληροφόρησης και της προπαγάνδας λειτουργούν ως μια υπενθύμιση γα τη σημασία της κριτικής σκέψης. 
Πώς μπορούμε να «φιλτράρουμε» τα όσα διαβάζουμε, τι από όλα αυτά είναι αλήθεια και με ποιο τρόπο μπορούμε να κρίνουμε τις προθέσεις των άλλων;
Τα fake news βρίσκουν τόπο, επειδή το πρόβλημα είναι βαθύτερο. 
Οι πρόσφατες γενιές δεν έχουν διδαχθεί την κριτική σκέψη επαρκώς, ίσως και καθόλου. 
Η κριτική σκέψη είναι αυτή η δεξιότητα που μας βοηθά να αντιμετωπίζουμε τέτοιες προκλήσεις. 
Πώς μπορούν οι γονείς να «διορθώσουν» την έλλειψη κριτικής σκέψης στις επόμενες γενιές;
Η διαμόρφωση της κριτικής σκέψης ξεκινά από νωρίς
Όπως έχουν τονίσει οι ερευνητές εδώ και λίγο καιρό, η κριτική σκέψη δεν μπορεί να διαχωριστεί από την γνωστική ανάπτυξη γενικότερα. 
Οπότε, αν και πολλοί άνθρωποι ακόμα πιστεύουν ότι είναι κάτι που πρέπει να μαθαίνουμε στο πανεπιστήμιο ή στο λύκειο, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αφιερώνουν χρόνο για την ανάπτυξή της σε πολύ νεότερη ηλικία.
Φυσικά, δεν είναι απαραίτητο ή ακόμα και δυνατό να διδάσκουμε σε 4χρονα λογική υψηλού επιπέδου. 
Αλλά υπάρχουν πολλά πράγματα που οι γονείς μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να ανοίξουν το νου των παιδιών στον κόσμο γύρω τους.
Το πιο σημαντικό σε αυτή τη νεαρή ηλικία είναι αυτό που ονομάζουν οι ερευνητές μεταγνώση*
Είναι μόνο μέσω της μεταγνώσης που τα παιδιά θα μάθουν να σκέφτονται πιο στρατηγικά, να αναγνωρίζουν λάθη στα μοτίβα σκέψης τους και να αντιλαμβάνονται τους περιορισμούς και τις οπτικές των άλλων. 

Ποιοι άλλοι τρόποι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προαγωγή τέτοιων συνηθειών στο νου των παιδιών;

– Ενθαρρύνετε την περιέργειά τους, κάνοντάς τους πολλές ερωτήσεις για το γιατί και τι σκέφτονται. Οι γονείς δεν πρέπει να αποθαρρύνουν τα παιδιά από το να κάνουν εκείνα ερωτήσεις επίσης.

– Ενθαρρύνετε την ενεργητική ανάγνωση, συζητώντας και σκεπτόμενοι πάνω σε θέματα βιβλίων. Αναλύστε τους διαφορετικούς χαρακτήρες, τις σκέψεις και τις στάσεις τους.

– Κοινωνικοποιήστε τα όσο το δυνατόν περισσότερο με διαφορά από διαφορετικά πλαίσια – είτε πολιτισμικά, γεωγραφικά είτε κοινωνικοοικονομικά. Αυτές οι εμπειρίες είναι πολύτιμες.

– Φέρτε τα παιδιά σε ενήλικες συζητήσεις, μέσα στα σωστά όρια φυσικά και μην αποθαρρύνετε τη συνεισφορά τους.

enallaktikidrasi
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

*H μεταγνώση αναφέρεται στη γνώση που έχει το ίδιο το άτομο για τις δικές του γνωστικές λειτουργίες.

Άραγε πώς συμπεριφέρονται τα παιδιά μας στο σχολείο;

Ένας δάσκαλος απαντά
Συνήθως κρίνουμε τα παιδιά μας από τη συμπεριφορά τους όταν είμαστε παρόντες, κάτι που είναι απολύτως λογικό και αυτονόητο. Εξάλλου, είναι πολύ δύσκολο για έναν γονιό να φανταστεί ότι το παιδί του λειτουργεί και πράττει τελείως διαφορετικά εκτός οικογένειας. 
Γι’ αυτό, όταν ο δάσκαλος του επισημαίνει διαφορετικές συμπεριφορές, είτε θετικές είτε αρνητικές, ο γονιός ξαφνιάζεται.
Ωστόσο, οι παράγοντες που επιδρούν στην ψυχολογία ενός παιδιού όταν βρίσκεται στο περιβάλλον του σχολείου είναι πολλοί και σημαντικοί. 
Ένας δάσκαλος, με πολυετή εμπειρία μας εξηγεί όλα όσα θέλουμε να μάθουμε για τη συμπεριφορά των παιδιών μας όταν… δεν είμαστε μπροστά!
«Για τα παιδιά σας, τα οποία γίνονται για λίγες ώρες της ημέρας και παιδιά μου, έχω να σας πω τα εξής:

Τα παιδιά στο σχολείο είναι η μικρογραφία σας
Μπορεί στο σπίτι να κάνουν το παν για να ξεχωρίσουν από εμάς ή να εκδηλώνουν πιο ελεύθερα τον πραγματικό τους εαυτό, αλλά στο σχολείο αναπαράγουν τις αρχές και τις συμπεριφορές που βλέπουν στο σπίτι τους. 
Το γονεϊκό πρότυπο λειτουργεί καθοριστικά μέσα τους και επηρεάζει τη συμπεριφορά τους. 
Εάν, λοιπόν, σας βλέπουν συνεχώς θυμωμένους να φωνάζετε, το πιθανότερο είναι πως στο σχολείο θα έχουν την τάση να γκρινιάζουν και να μπλέκουν σε καβγάδες. Αντίθετα, εάν το πρότυπό τους είναι η ευγένεια και η ηρεμία, θα αναπαράγουν με ευκολία το ίδιο μοντέλο.

Δεν καταφέρνουν πάντα όσα και στο σπίτι
Στο σπίτι, με την υποστήριξη και την ασφάλεια που τους παρέχετε, μπορούν να συγκεντρωθούν και να λύσουν τις ασκήσεις των μαθηματικών. 
Αυτό όμως δε σημαίνει πως θα έχουν τις ίδιες επιδόσεις και στο σχολείο. Το ανταγωνιστικό περιβάλλον, η φασαρία, η επιθυμία για παιχνίδι ή το άγχος που ενδέχεται να τους προκαλεί ο δάσκαλος, μπορεί να τα επηρεάσουν και να μην βγάλουν τον καλύτερό τους εαυτό!

Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρόλο στη σχολική κοινωνία

Μπορεί το αγγελούδι σας, το οποίο είναι ζωηρό και απαιτητικό στο σπίτι, να συμπεριφέρεται με σύνεση και συστολή μπροστά στους συμμαθητές του. 
Καταλαβαίνω πως αυτό μπορεί να σας ξαφνιάσει, όμως εξηγείται. Κάθε άνθρωπος συμπεριφέρεται ανάλογα με τον κοινωνικό ρόλο που αναλαμβάνει. 
Τι εννοώ; 
Εάν στην μικρή κοινωνία του σχολείου, το ζωηρό κατά τα’ άλλα παιδί, θελήσει να φορέσει την ταμπέλα του «συνεσταλμένου και εξυπηρετικού» για να ταιριάξει στο υπόλοιπο σύνολο, θα την υπηρετήσει πιστά! 
Αντίθετα, ένα ήσυχο και υπάκουο παιδί στο σπίτι μπορεί να αναζητήσει έναν πιο φασαριόζικο ρόλο στο σχολικό περιβάλλον.

Όταν είστε μακριά, ανθίζουν…
… κι αυτό σημαίνει πως κάνετε εξαιρετική δουλειά ως γονείς! Όταν είναι μακριά σας έχουν την ευκαιρία να αναλάβουν την ευθύνη του εαυτού τους, να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους και να σταθούν στα δικά τους πόδια. 
Όλα όσα τους μαθαίνετε στο σπίτι για την αυτονομία τους μπαίνουν αυτόματα σε εφαρμογή και απλά… ανθίζουν!

Είναι πιο χαρούμενα απ' ό,τι νομίζετε
Μπορεί επιστρέφοντας σπίτι να γκρινιάζουν επειδή κουράστηκαν, πείνασαν, μάλωσαν με τον φίλο τους ή δεν έγραψαν καλά στο τεστ, αλλά πιστέψτε με, η πραγματικότητα δεν είναι τόσο… δυσοίωνη! 
Τα παιδιά στο σχολείο είναι χαρούμενα και προσαρμόζονται στις καλές αλλά και στις κακές στιγμές με απόλυτη ευκολία! 
Είμαι δάσκαλος και παράλληλα μπαμπάς και αυτό σας το εγγυώμαι!

Τα σκέφτεστε περισσότερο απ’ ό,τι εκείνα εσάς!
Δεν θέλω να σας πληγώσω, αλλά είναι η ωμή αλήθεια. 
Είμαι σίγουρος πως κάθε τρεις και λίγο, είτε είστε σπίτι είτε στο γραφείο, περνάει από το μυαλό σας η σκέψη τους: 
είπαν καλά ιστορία; 
Έβαλαν τόνους στην ορθογραφία; 
Άραγε, έφαγαν το μήλο τους; 
Σχόλασαν; 
Μήπως κρυώνουν; 
Λυπάμαι που σας προσγειώνω στην σκληρή πραγματικότητα, αλλά εκείνα δεν σας σκέφτονται παρά μόνο λίγο πριν σχολάσουν. Πάω στοίχημα πως όλα σκέφτονται το ίδιο: τι να έχει μαγειρέψει η μαμά;».

Αλεξάνδρα Κεντρωτή
popsugar.com
mama365.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι