Σελίδες

Friday, 1 October 2010

Να φύγετε, να πάτε αλλού: Τσιγγάνα παιδεία...

Από τη Λίνα Παπαδοπούλου, 
Επίκουρη καθηγήτρια Συνταγματικού Δικαίου στο Τμήμα Νομικής του ΑΠΘ

Επιτρέπεται τα γυφτάκια και τα τσιγγανόπουλα (Ρομά)
να φοιτούν στα ίδια σχολεία με τα υπόλοιπα παιδιά;
 

Η αρνητική απάντηση -«να πάνε αλλού», επειδή δημιουργούν προβλήματα, ασκούν βία, προκαλούν δολιοφθορές, ρίχνουν το επίπεδο της εκπαιδευτικής διαδικασίας- στηρίζεται σε στερεότυπα που εκκινούν από αρνητικές εμπειρίες, μεγεθύνοντάς τες, ομογενοποιώντας συμπεριφορές και ενισχύοντας τα φοβικά σύνδρομα. Σε τι είδους επιχειρήματα μπορεί όμως να στηρίξει κανείς τη θετική απάντηση;

Το νομικό οπλοστάσιο είναι πλούσιο:  
Ο αποκλεισμός ή ο διαχωρισμός των παιδιών Ρομά από τους λοιπούς μαθητές και η περιθωριοποίησή τους αντίκειται στο ελληνικό Σύνταγμα και στον ν. 3304/2005 που απαγορεύει τις διακρίσεις στην εκπαίδευση λόγω φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, καθώς και σε πλήθος διεθνών συνθηκών με υπερνομοθετική δεσμευτική ισχύ, όπως η Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και η Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού. 
Η Ελλάδα έχει εξάλλου ήδη καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (υπόθεση Σαμπάνη) για παραβίαση του θεμελιώδους δικαιώματος των παιδιών Ρομά σε εκπαίδευση χωρίς αρνητικές διακρίσεις.
Μπορεί κανείς βεβαίως να απαντήσει κοινωνιολογικά:  
Η πρόσβαση της νέας γενιάς Ρομά στην εκπαίδευση αποτελεί αναμφίβολα τον βασικότερο μηχανισμό άρσης του κοινωνικού αποκλεισμού που η πληθυσμιακή αυτή ομάδα υφίσταται και απαρέγκλιτη προϋπόθεση για την ισότιμη συμμετοχή τους στην οικονομική, πολιτική και κοινωνική ζωή της χώρας. Η ένταξη στην εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί επίσης τον καλύτερο τρόπο για να αποτραπούν μακροπρόθεσμα παραβατικές συμπεριφορές. Συνεπώς, η απρόσκοπτη ένταξη των τσιγγανοπαίδων στα σχολεία και η ενσωμάτωσή τους στον υπόλοιπο μαθητικό πληθυσμό, που γνωρίζει βέβαια και άλλες εθνοτικές διαφοροποιήσεις, δεν υπηρετεί μόνο το δικό τους δικαίωμα ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση, υπηρετεί παράλληλα και το συμφέρον όλης της κοινωνίας. 
Το (δημόσιο) σχολείο είναι και πρέπει να είναι μηχανισμός ενοποίησης της κοινωνίας και υπέρβασης, κατά το δυνατόν, κοινωνικών, εθνοτικών και οικονομικών διαιρέσεων.
Από άποψη εκπαιδευτικής πολιτικής, το πρόβλημα της εκπαιδευτικής υστέρησης των παιδιών Ρομά μπορεί να αντιμετωπιστεί, όπως και για όλους τους υπόλοιπους μαθητές που υπολείπονται μαθησιακά, με τη δημιουργία τάξεων υποδοχής, μεικτής εθνοτικής ή και εθνικής σύνθεσης, με παράλληλους θεσμούς συμπερίληψης στο γενικό πλαίσιο σε μαθήματα που δεν προϋποθέτουν προπαιδεία, όπως η γυμναστική ή τα καλλιτεχνικά. 

Υπάρχει, ωστόσο, και η συναισθηματική και ψυχολογική προσέγγιση:  
Ο διαχωρισμός είναι καταστροφικός για τα παιδιά Ρομά, καθώς ενισχύει όχι μόνο κοινωνικά αλλά και ψυχολογικά την περιθωριοποίηση που ήδη βιώνουν στους καταυλισμούς τους. Επιβεβαιώνει στα μάτια τους ότι είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού, ενισχύει την τυχόν επιθετικότητά τους, την αντίδρασή τους και την άρνησή τους να λειτουργήσουν ως μέλη ενός ευρύτερου κοινωνικού συνόλου και όχι μόνο της κοινότητάς τους. 
Από την άλλη πλευρά, τα υπόλοιπα παιδιά συνυπάρχοντας με άλλης εθνότητας (ή/και εθνικότητας) παιδιά, μαθαίνουν τον σεβασμό προς το διαφορετικό, τις δυσκολίες αλλά και την ομορφιά της ζωής σε μια κοινωνία πολυπολιτισμική και πολύχρωμη, όπως ολοένα και περισσότερο θα γίνεται η ευρωπαϊκή.

«Εμβόλιο» στις αλλεργίες των παιδιών τα... σκυλάκια! - Dogs are 'vaccine' for allergy

Όσοι έχουν στο σπίτι τους σκύλο μπορεί να ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα των παιδιών τους ενάντια στις αλλεργίες, σε αντίθεση με όσους έχουν γάτα η οποία επιδεινώνει τη νοσογόνο κατάσταση.
Ερευνητές ανακάλυψαν πως κάποιος που 
έχει σκύλο, «απολαμβάνει» τα πλεονεκτήματα της ανοσοθεραπείας, δηλαδή του εμβολιασμού, και μειώνει δραστικά τις αλλεργίες.
Οι ερευνητές δεν γνωρίζουν ακριβώς τι προκαλεί αυτή τη διαφορά.
Στο πλαίσιο της νέας μελέτης, που συμμετείχαν 636 παιδιά, εξέτασαν τη διάφορες παράγοντες που δύναται να συνδέουν την εμφάνιση εκζέματος σε αλλεργικά παιδιά και την ύπαρξης σκύλου ή γάτας στο σπίτι.
Όπως προέκυψε, όσα αλλεργικά στους σκύλους παιδιά ζούσαν σε σπίτι όπου υπήρχε σκύλος πριν από την ηλικία του ενός έτους αντιμετώπιζαν μειωμένο κίνδυνο εκδήλωσης εκζέματος έως την ηλικία των τεσσάρων ετών.
Από την άλλη πλευρά, τα παιδιά που είχαν αλλεργία στις γάτες, διέτρεχαν 13 φορές υψηλότερο κίνδυνο εκδήλωσης εκζέματος εάν ζούσαν μαζί με γάτα πριν κλείσουν τον πρώτο χρόνο ζωής τους.
Συνυπολογίστηκε ακόμη η επίδραση διαφορετικών περιβαλλοντικών παραγόντων στη λειτουργία του αναπνευστικού των παιδιών και στην ανάπτυξη αλλεργιών.
Τα παιδιά της μελέτης θεωρήθηκε ότι αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο για αλλεργίες καθώς προέρχονταν από γονείς αλλεργικούς. 
Οι επιστήμονες εξέταζαν τα παιδιά για 17 διαφορετικές μορφές αλλεργίας σε ετήσια βάση από την ηλικία των 12 μηνών ως και τα τέσσερα έτη τους.
Όπως πάντως τόνισε η επικεφαλής της μελέτης δρ Τόλι Επστάιν τα αποτελέσματα δείχνουν ότι αυτό ισχύει μόνο για τα αλλεργικά παιδιά. Όσα παιδιά δεν εμφάνιζαν αλλεργία στις γάτες δεν αντιμετώπιζαν αυξημένο κίνδυνο εκζέματος εάν είχαν μια γάτα ως κατοικίδιο.
Η έρευνα, που τιτλοφορείται Cincinnati Childhood Αllergy and Αir Ρollution Study, δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση «Journal of Paediatrics».

Ταραντέλες με ελληνική ψυχή - ENCARDIA: AGAPI MOU FIDELLA

Στίχοι: Roberto Lizzi
Μουσική: Roberto Lizzi
Πρώτη εκτέλεση: Ghetonia
Άλλες ερμηνείες: Νίκος Πορτοκάλογλου και Encardia (Ντουέτο)
Ταραντέλες με ελληνική ψυχή
Ένα... από καρδιάς ελληνικό συγκρότημα, που δημιουργήθηκε το 2004 κι ασχολείται συστηματικά με μουσική και τραγούδια της Μεσογείου και ιδιαίτερα της Νοτίου Ιταλίας. 
Είναι οι «Encardia» που έβγαλαν πρόσφατα τον πρώτο τους δίσκο «Agapi mou fidella»
Ταραντέλες, νανουρίσματα, τραγούδια του έρωτα, του γάμου και της νοσταλγίας, αγροτικά κι εργατικά τραγούδια, που προέρχονται κυρίως από τη νότια Ιταλία (Καλαβρία, Σικελία) κι ένα-δυο από τη Βόρεια. Τραγούδια σε τοπικές διαλέκτους, ελληνόφωνα (τα γνωστά «Grico») αλλά κι αρβανίτικα. 
πηγή
Sto korafaissu ssianonna linari 
Ce`derlampisa mesa sto chloro 
Sekundu motti skonnete o fengari 
Atto krovattitu orio,parefto. 
[Στο χωραφάκι σου μάζευα λινάρι]
[και άστραψε μέσα στο πράσινο] 
[όπως όταν σηκώνεται το φεγγάρι] 
[απ`το κρεβάτι του, ωραίο, λαμπρό.]
Agapi mou fidella protini
Puru ti nifta iss`innu se toro
Ivo fsunnontaw`e se vrisko`ci 
Ce iw ta mala klamata arcino. 
[Αγάπη μου πιστή, πρώτη]
[και τη νύχτα στον ύπνο σε βλέπω]
[ξυπνώντας δε σε βρίσκω εκεί] 
[και αρχίζω να κλαίω πολύ πολύ.]
Tin agapi mou vale sti fsichi 
Sekundu sti kardiammu tin vasto
Luw panta sto kosmo pai`to zisi
Sekundu s`agapune n`agapisi 
[Την αγάπη μου βάλε στην ψυχή σου,]
[όπως την κρατώ εγώ στην καρδιά μου] 
[έτσι πάντα στον κόσμο πάει η ζωή] 
[όπως σ`αγαπάνε ν`αγαπήσεις.]