Σελίδες

Tuesday, 2 February 2016

Γιάννης Μιχαηλίδης: Μαθηματικές διαδικτυακές εφαρμογές για την Α΄ Δημοτικού (μέρος 1ο)

Την πρώτη φορά που είχα Α΄ Δημοτικού είχα την τύχη να είμαι σε τάξη με υπολογιστές. Άμεση συνέπεια ήταν να ψάχνω διακαώς για μαθηματικές εφαρμογές. Δεν μπορώ να πω ότι ενθουσιάστηκα με ό,τι βρήκα. 
Είτε δεν έτρεχαν στο δικό μου εργαστήριο (κυρίως παλιά μηχανήματα που έτρεχαν λόγω Ubuntu) είτε δε με ικανοποιούσαν οι εφαρμογές. 

Λ.χ., δεν υπήρχαν εφαρμογές για να εξασκηθούν οι μαθητές μόνο στις προσθέσεις με το 1 και το 2. 
Δεν μπορούσα να τις προσαρμόσω στις ανάγκες του μαθήματος ή των μαθητών μου. 
Δεν έβλεπα τα λάθη τους! 
Δεν υπήρχε μια μικρή βοήθεια, αν κάπου κολλούσαν οι μαθητές. 
Έπρεπε πάντα εγώ να βγάζω το φίδι από την τρύπα... από ένα σημείο και μετά ένιωθα πως αν τους έδινα φωτοτυπίες να λύσουν ήταν καλύτερα. 
Τουλάχιστον εκεί έβλεπα τα λάθη τους.

Επειδή δεν έβγαζα άκρη, αποφάσισα να φτιάξω μόνος μου αυτό που χρειαζόμουν, επισημαίνει ο Γιάννης Μιχαηλίδης, δάσκαλος. Είχα ασχοληθεί ερασιτεχνικά παλιότερα με τον προγραμματισμό — αλλά δεν είχα καμιά όρεξη να ξαναμπλέξω με καμιά γλώσσα προγραμματισμού! Οι σκέψεις μου με έφεραν στο Scratch

Έφτιαξα μερικά πράγματα το καλοκαίρι και από σήμερα θα αρχίσω να τα μοιράζομαι με τον υπόλοιπο εκπαιδευτικό κόσμο. Ελπίζω να λάβω ανατροφοδότηση και κυρίως να είναι εποικοδομητική. Τέλεια δεν είναι· χρήσιμα πιστεύω πως είναι.

Οι 5 πρώτες εφαρμογές αφορούν την έννοια της αίσθησης των αριθμών. 
Όταν τα παιδιά πρωτομαθαίνουν τους αριθμούς, π.χ. το 7, δεν αρκεί μόνο να μάθουν να μετρούν μέχρι το 7, να μπορούν να μας δώσουν 7 αντικείμενα, να ξέρουν να γράφουν το αντίστοιχο ψηφίο ή να το αναγνωρίζουν. 
Το 7, όπως και κάθε αριθμός, είναι πολλά περισσότερα πράγματα: είναι κατά 1 μεγαλύτερο από το 6· πρέπει να προσθέσεις άλλα 3 για να φτάσεις στο 10· ξέρουμε ότι 5 + 2 ή 4 + 3 κάνουν 7 κ.ά. 
Οι παρακάτω εφαρμογές στοχεύουν στο να μάθουν σιγά σιγά όλα αυτά τα στοιχεία οι μαθητές για τους αριθμούς από το 0 ως το 10.

Ώρα τώρα να πω δυο-τρία πράγματα για κάθε εφαρμογή.


Κουκκίδες
Εμφανίζονται κουκκίδες για μικρό χρονικό διάστημα. Ο μαθητής πρέπει να βρει πόσες είναι χωρίς να τις μετρήσει.

5-10
Εδώ στόχος είναι να μάθει τους αριθμούς με βάση το 5 και το 10. Να μάθει, για παράδειγμα, ότι από το 8 λείπουν 2 για να φτάσει το 10 ή ότι 5 + 3 = 8.

Πόσα λείπουν;
Ασχολείται με τα ζευγαράκια των αριθμών. Όσοι διδάσκουν ή έχουν διδάξει στην Α΄ Δημοτικού ξέρουν τι εννοώ. Εδώ τους δίνει τον έναν αριθμό και πρέπει να βρουν ποιος λείπει για να φτάσεις στο αριθμό-στόχο.

Ζευγαράκια
Κι εδώ έχουμε να κάνουμε με τα ζευγαράκια. Δίνονται 3 αριθμοί και ο μαθητής πρέπει να επιλέξει τους δύο που φτιάχνουν τον αριθμό-στόχο.

Περισσότερο-Λιγότερο

Στόχος είναι ο μαθητής να μπορεί γρήγορα να βρίσκει, π.χ., για τον αριθμό 9, ποιος αριθμός είναι κατά 1 ή δύο μεγαλύτερος και ποιος αριθμός είναι κατά 1 ή 2 μικρότερος από το 9.

Πηγή:
http://imerologiodaskalou.blogspot.gr

Διαβάστε επίσης:
Γιατί τα παιδιά δυσκολεύονται στα μαθηματικά, ενώ έχουν ήδη κατανοήσει τις βασικές έννοιες

3+6 συμβουλές για να βοηθήσετε τα παιδιά στις ασκήσεις των μαθηματικών

Λέξεις- κλειδιά για να κατανοήσουν τα παιδιά τις μαθηματικές πράξεις

«Δεν καταλαβαίνω τίποτα…» Βοηθώντας το παιδί να κατανοήσει τα μαθηματικά

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να λύνει προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης;

No comments:

Post a Comment