Σελίδες

Tuesday, 2 February 2016

Γιάννης Μιχαηλίδης: Μαθηματικές διαδικτυακές εφαρμογές για την Α΄ Δημοτικού (μέρος 2ο)

Σε προηγούμενη ανάρτηση παρουσίασα εφαρμογές που έφτιαξα με το Scratch για την ανάπτυξη της αίσθησης του αριθμού στην Α΄ Δημοτικού. Σήμερα θα παρουσιάσω δύο εφαρμογές που αφορούν την πρόσθεση μέσα στην πρώτη και τη δεύτερη δεκάδα. 
Και οι δύο έχουν κοινά στοιχεία με τις προηγούμενες εφαρμογές για την αίσθηση του αριθμού. Έτσι, υπάρχει μια μικρή βοήθεια για τον μαθητή, ενώ ο δάσκαλος μπορεί να δει τα λάθη και τις σωστές απαντήσεις. 
Φυσικά, παρόμοιες εφαρμογές υπάρχουν πολλές, αρκετές από τις οποίες είναι δωρεάν. Το βασικό στοιχείο που υπάρχει στις δικές μου είναι πως η εξάσκηση έχει ως στόχο την εκμάθηση συγκεκριμένων στρατηγικών νοερού υπολογισμού.
Συνήθως οι μαθητές λύνουν προσθέσεις που απαιτούν τη χρήση της ίδιας στρατηγικής διαρκώς. 
Π.χ., κάνουν μόνο προσθέσεις με το 1. 
Με αυτόν τον τρόπο εξάσκησης υπάρχει ο εξής κίνδυνος: όταν τα παιδιά κληθούν να επιλύσουν νοερές πράξεις να μην μπορούν να επιλέξουν την κατάλληλη στρατηγική. Π.χ., να δυσκολεύονται να καταλάβουν πότε ανεβαίνεις 1 και πότε ανεβαίνεις 2 ή να αξιοποιήσουν τα διπλά αθροίσματα για τις αφαιρέσεις του τύπου 16 - 8 = ; ή 14 - 7 = ; κ.τ.λ.
Για να ξεπεραστεί αυτή η δυσκολία η εξάσκηση στις συγκεκριμένες εφαρμογές γίνεται με τον εξής τρόπο: σε ένα πρώτο στάδιο προτείνεται στον μαθητή ένα άθροισμα 2 μονοψήφιων αριθμών. Ο μαθητής καλείται να βρει αν το συγκεκριμένο άθροισμα λύνεται με τη συγκεκριμένη στρατηγική με την οποία εξασκείται ή όχι. Αν λύνεται τότε σε ένα δεύτερο στάδιο καλείται να βρει τη σωστή απάντηση.
Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι ο μαθητής εξασκείται στις προσθέσεις με το 1. 
Η εφαρμογή του προτείνει την πρώτη φορά το άθροισμα: «5 + 4 = ;». Ο μαθητής οφείλει να το απορρίψει (δε θα υπολογίσει πόσο κάνει το συγκεκριμένο άθροισμα) γιατί δεν είναι πρόσθεση με το 1. Στη συνέχεια, του προτείνει το άθροισμα: «1 + 9 =;». Ο μαθητής πρέπει να το επιλέξει γιατί ανήκει στην κατηγορία αθροισμάτων με την οποία εξασκείται. Μετά πρέπει να υπολογίσει το άθροισμα.

Παρακάτω παραθέτω τις δύο εφαρμογές με μια μικρή ανάλυση.

Προσθέσεις 0-10
Το άθροισμα όλων των προσθέσεων δεν υπερβαίνει το 10. Εδώ μπορεί ο μαθητής να εξασκηθεί στις εξής στρατηγικές:
Πρόσθεση με το 0 (π.χ., 5 + 0 = ;).
Πρόσθεση με το 1 (π.χ., 5 + 1 = ;).
Πρόσθεση με το 2 (π.χ., 5 + 2 = ;).
Πρόσθεση με το 3 (π.χ., 5 + 3 = ;).
Ζευγαράκια του 10. Διπλά αθροίσματα (π.χ., 5 + 5 = ;).
Αθροίσματα που οι δύο όροι διαφέρουν κατά 1 (π.χ., 5 + 4 = ;).

Τέλος, μπορούν να εξασκηθούν και με προσθέσεις των οποίων το άθροισμα δεν υπερβαίνει το 5 (π.χ., 1 + 4 = ;), αλλά και με προσθέσεις που δεν υπερβαίνει το 10 (π.χ., 3 + 4 = ;).
Προσθέσεις 11-18
Το άθροισμα όλων των προσθέσεων είναι μεταξύ του 11 και του 18. Εδώ μπορεί ο μαθητής να εξασκηθεί στις εξής στρατηγικές:
Διπλά αθροίσματα (π.χ., 7 + 7 = ;).
Αθροίσματα που οι δύο όροι διαφέρουν κατά 1 (π.χ., 6 + 7 = ;).
Υπέρβαση της δεκάδας (π.χ., 7 + 5 = ;).
Προσθέσεις που υπολογίζονται με βάση το 5 (π.χ., 8 + 6 = ;).

Τέλος, μπορούν να εξασκηθούν και με προσθέσεις των οποίων το άθροισμα δεν υπερβαίνει το 18 (π.χ., 5 + 4 = ; ή 4 + 8 = ;).

Κάθε κριτική καλοδεχούμενη. Δεν είναι και τέλεια...

imerologiodaskalou
Γιάννης Μιχαηλίδης

No comments:

Post a Comment