Σελίδες

Monday, 10 December 2018

Νανούρισμα - Μάνος Χατζιδάκις - Λάκης Παππάς
Ματωμένος γάμος - Federico Garcia Lorca

Νανούρισμα [Ματωμένος γάμος - Federico Garcia Lorca] 
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις 
Στίχοι / μετάφραση: Νίκος Γκάτσος

Νάνι το παιδί μου νάνι που δεν ήθελε νερό,
τ’ άλογό μας το μεγάλο. Αχ καρδούλα μου ποιος ξέρει
τι να λέει το ποταμάκι στο λιβάδι το χλωρό.

Νάνι, το νερό το μαύρο μες στα πράσινα χορτάρια
που ψιλό τραγούδι πιάνει. Νάνι την τριανταφυλλιά μου
που τη γης δάκρυο ποτίζει, τ’ άλογό μας το καλό.


https://www.youtube.com/watch?v=GOPFagRnfSA
Έχει πόδια λαβωμένα, τραχηλιά κρουσταλλιασμένη,
έχει ένα ασημένιο λάζο καρφωμένο μες στα μάτια.
Μόνο μια φορά σαν είδε τ’ αντρειωμένα τα βουνά
εχλιμίντρισε κι εχάθη στα νερά τα σκοτεινά.

Αχ πού πήγες άλογό μου που δεν ήθελες να πιεις,
αχ μαράζι μες στο χιόνι. Νάνι το γαρούφαλό μου
που τη γης δάκρυο ποτίζει, τ’ άλογό μας το καλό.

Μην έρχεσαι μη μπαίνεις, το παρεθύρι κλείστο
με φυλλωσιές ονείρου, μ’ όνειρα φυλλωσιάς.
Κοιμάται το παιδάκι μου, σωπαίνει το μωρό μου.

Αχ πού πήγες άλογό μου που δεν ήθελες να πιεις,
άλογο της χαραυγής.

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Οι πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη
φαίνεται να επηρεάζουν τον εγκέφαλο των παιδιών

Χειρότερες επιδόσεις στη γλώσσα έχουν τα παιδιά με tablet
Ερευνητές εντόπισαν "διαφορετικά μοτίβα" σε εγκεφαλογραφήματα που πραγματοποιήθηκαν σε παιδιά και τα οποία καταγράφουν έντονη χρήση έξυπνων συσκευών, tablets και video games, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία μιας ευρείας συνεχιζόμενης έρευνας στις ΗΠΑ.
Οι πρώτες πληροφορίες από την έρευνα του Εθνικού Ινστιστούτου Υγείας (NIH), η οποία κοστίζει 300 εκατομμύρια δολάρια, αποκαλύπτει ότι τα παιδιά εννέα και δέκα ετών που περνούν περισσότερες από επτά ώρες ημερησίως χρησιμοποιώντας τέτοιες συσκευές εμφανίζουν σημάδια πρόωρης αραίωσης του εγκεφαλικού φλοιού, δηλαδή της εξωτερικής εκείνης στιβάδας του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την επεξεργασία των αισθητηριακών πληροφοριών.

"Δεν γνωρίζουμε αν προκαλείται από τον χρόνο παρακολούθησης. Ακόμη δεν γνωρίζουμε αν είναι κάτι κακό", ειπε η Γκάγια Ντάουλινγκ, μια γιατρός του NIH που συμμετέχει στην έρευνα αναλύοντας τα πρώτα συμπεράσματα σε συνέντευξή της στην εκπομπή του CBS "60 Minutes".
"Αυτό που μπορούμε να πούμε ότι αυτή είναι η εικόνα των εγκεφάλων παιδιών που περνούν πολλή ώρα μπροστά από τις οθόνες. Και δεν είναι ένα μόνο μοτίβο", είπε η Ντάουλινγκ.
Τα στοιχεία του NIH που παρουσιάστηκαν από το CBS έδειξαν ακόμη ότι τα παιδιά που περνούν περισσότερες από δύο ώρες την ημέρα μπροστά σε οθόνες είχαν χειρότερες επιδόσεις στις γλώσσες και σε νοητικές ασκήσεις.
Η έρευνα, στο πλαίσιο της οποίας υποβλήθηκαν σε εγκεφαλογράφημα 4.500 παιδιά, έχει απώτερο στόχο να δείξει αν προκαλεί εθισμό η οθόνη όταν τα παιδιά περνούν πολλές ώρες μπροστά από αυτήν. Ωστόσο οι ερευνητές τόνισαν ότι απαιτούνται πολλά χρόνια για την κατανόηση τόσο μακροπρόθεσμων επιπτώσεων.
"Με πολλούς τρόπους η ανησυχία των ερευνητών, στους οποίους συμπεριλαμβάνομαι, είναι ότι βρισκόμαστε εν μέσω ενός φυσικού είδους ανεξέλεγκτου πειράματος με αντικείμενο την επόμενη γενιά παιδιών", δήλωσε στην εκπομπή ο ελληνικής καταγωγής παιδίατρος Δημήτρης Χρηστάκης, ένας από τους επικεφαλής της πρόσφατης οδηγίας που εξέδωσε η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής.

Τα πρώτα στοιχεία της έρευνας θα αρχίσουν να δίνονται στη δημοσιότητα στις αρχές του 2019.

Σήμερα η Ακαδημία συστήνει στους γονείς να "αποφεύγουν την χρήση ψηφιακών μέσων --πέραν του video chatting -- σε παιδιά μικρότερα των 18 με 24 μηνών".

neakriti
ΑΠΕ - ΜΠΕ
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Τα σιδεράκια στην εφηβεία δεν σημαίνουν
και το “τέλος του κόσμου”

Το πρώτο βήμα έγινε, έπεισες το παιδί σου να πάτε στον οδοντίατρο. 
Χρειάστηκε πολλή επιμονή και λεπτούς χειρισμούς από την πλευρά σου, αφού δύσκολα κάνεις έναν έφηβο να ανοίξει το στόμα του και να αφήσει έναν γιατρό να περιεργαστεί τα δόντια του. 
Και τότε, ενώ βρίσκεται στην καρέκλα του ορθοδοντικού, φτάνουν τα κακά μαντάτα. 
Οι λέξεις βγαίνουν από το στόμα του σε slow motion και με ηχώ: “Πρέπει να βάλουμε… σιδεράκια”! 
Σαν σκηνή από ταινία τρόμου ηχούν αυτά τα λόγια στα αυτιά του παιδιού σου, που τρομοκρατημένο προσπαθεί να βρει τρόπους να φύγει τρέχοντας από το ιατρείο για να σωθεί! 
Και κάπου σε αυτό το σημείο αρχίζει να φτιάχνει εικόνες, να σκέφτεται πως έχει έρθει το τέλος του κόσμου όπως τον ήξερε και αναλογίζεται πώς θα βγει ζωντανό από τα επόμενα χρόνια κοινωνικής ταπείνωσης και χλευασμού που έρχονται προς το μέρος του! 
Σειρά σου τώρα να πάρεις την κατάσταση στα χέρια σου και με ψυχραιμία να καθησυχάσεις το παιδί που προβληματισμένο ατενίζει το δυσκολεμένο μέλλον του! 
Γιατί η αλήθεια είναι πως κι εσύ έχεις βρεθεί στη θέση του, έχεις νιώσει τα ίδια συναισθήματα και τελικά όχι απλά επιβίωσες ως άλλη Survivor στον Άγιο Δομίνικο, αλλά πλέον είσαι και στην ευχάριστη θέση να επιδεικνύεις το πιο λαμπερό και συμμετρικό χαμόγελο του κόσμου!

Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή,
πέρα από το αισθητικό κομμάτι που είναι προφανώς το πρώτο που απασχολεί ένα παιδί στην εφηβεία, υπάρχουν και άλλες παγίδες τις οποίες θα χρειαστεί να αποφύγει στην πορεία. 
Ανάμεσά τους είναι και ο ενδεχόμενος πόνος που ίσως του προκαλέσει η εφαρμογή τους, καθώς και η δυσκολία που ίσως αντιμετωπίσει σε απλά πράγματα, όπως είναι το φαγητό ή και η συμμετοχή σε κάποια αθλήματα. 
Για όλα τα παραπάνω, λοιπόν, θα κληθείς να βρεις τους τρόπους για να απαλύνεις το στρες και να βοηθήσεις το μικρό σου να αντεπεξέλθει σε αυτή τη μεγάλη πρόκληση που προέκυψε στη ζωή του!
Και για να πάρεις μια ιδέα, παρακάτω μπορείς να δεις τρία βασικά σημεία στα οποία θα χρειαστεί να επέμβεις για να στηρίξεις και να διαβεβαιώσεις το παιδί σου πως η ζωή με τα σιδεράκια δεν είναι τόσο δραματική, όσο φαντάζει τώρα!

Τα σιδεράκια σήμερα έχουν πολλά στυλ και εμφανίσεις

Μπορεί να θυμάσαι από τα δικά σου εφηβικά χρόνια, πως τα σιδεράκια ήταν μια σειρά από… βαριά σιδηρουργία στο στόμα των παιδιών, που μπορούσες να τα δεις από χιλιόμετρα μακριά! 
Ξέχασέ το! 
Τα σιδεράκια πλέον κατασκευάζονται και τοποθετούνται με τέτοιο τρόπο, ώστε να διακρίνονται ελάχιστα, χρησιμοποιώντας διάφανο πλαστικό και λαστιχάκια, ώστε να καμουφλάρονται. 
Ταυτόχρονα, υπάρχουν και εκείνα που είναι σχεδόν… αόρατα και τοποθετούνται πάνω από τα δόντια ώστε να μην φαίνονται!

Βοήθησε το παιδί σου να επικεντρωθεί στα μελλοντικά οφέλη

Ειδικά αν το έχεις περάσει και εσύ η ίδια, τότε είσαι το ζωντανό παράδειγμα! 
Είναι αναγκαίο το παιδί να αντιληφθεί πως αυτή η “επέμβαση” γίνεται για το καλό του και πως αξίζει περισσότερο ένα μικρό χρονικό διάστημα με σιδεράκια, παρά μια ολόκληρη ζωή με δόντια που δεν είναι ίσια και κατ’ επέκταση μπορούν να εμφανίσουν διάφορες δυσκολίες. 
Βλέπεις, οι έφηβοι έχουν την τάση ως άνθρωποι να επικεντρώνονται στο “εδώ και τώρα”. Γι’ αυτό και έχουν ανάγκη από κάποιον που θα τους εμπνεύσει να ασχοληθούν με το… παρακάτω!

Στήριξέ το απέναντι στον πόνο που ίσως αντιμετωπίσει

Κάθε παιδί μπορεί να νιώσει εντελώς διαφορετικό πόνο που κυμαίνεται από μια ελαφριά ενόχληση έως έντονο άλγος από την πίεση. 
Σε κάθε περίπτωση, τα συμπτώματα διαρκούν μονάχα για λίγες ώρες μετά την τοποθέτηση. Καλό, λοιπόν, είναι να φροντίσεις το ραντεβού στον ορθοδοντικό να είναι μετά το σχολείο, ώστε το παιδί να μπορεί να γυρίσει στο σπίτι και να χαλαρώσει, καθώς επίσης -σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού- να χορηγήσεις κάποιο παυσίπονο πριν ή μετά την επίσκεψη στο ιατρείο. 
Επίσης, πλέον, τα σιδεράκια δεν χρειάζονται τακτικές ρυθμίσεις και αναπροσαρμογές (σφίξιμο), αφού κάθε έξι μήνες αφαιρούνται και τοποθετούνται νέα στη θέση τους!

♦ Έχε, επίσης, στο μυαλό σου πως τα σιδεράκια μπορεί να δυσκολέψουν την καθημερινότητα του παιδιού και συγκεκριμένα τη συμμετοχή του σε κάποιο άθλημα ή την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου.
tlife
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Μάθετε στο παιδί σας την έννοια του μοιράσματος

Αν το παιδί έχει μία δυσκολία στο να μοιραστεί, μπορείτε να κάνετε εξάσκηση μαζί στο σπίτι ξεκινώντας από τα πολύ απλά
Αποτελεί πρόκληση για ένα παιδί να μάθει να μοιράζεται αλλά είναι μία δεξιότητα που θα χρειαστεί όταν παίζει με τα αδέρφια του ή στο σχολείο και θα πρέπει να την μάθουν καλά κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας. 
Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να κάνουν φίλους και να τους κρατήσουν. 
Η συμβολή σας είναι πολύ σημαντική μέσα από διάφορες ευκαιρίες και πολλή επιβράβευση. 
Αν μάθουν ότι πρέπει να δίνουμε στους άλλους προκειμένου να πάρουμε πίσω, το παιδί αντιλαμβάνεται τι θα πει δικαιοσύνη. 
Άλλες σημαντικές δεξιότητες είναι η διαπραγμάτευση, να περιμένουμε τη σειρά μας και να διαχειριζόμαστε την απογοήτευση.
Βοηθήστε το να μάθει να μοιράζεται μέσα από την δική σας υποδειγματική συμπεριφορά. 
Αν μεγαλώνει σε μία οικογένεια που λειτουργεί έτσι, θα ακολουθήσει τα δικά σας βήματα. 
Τονίστε τη σημασία μέσα από συμπεριφορές άλλων όπως ‘είδα ότι η φίλη σου μοιράστηκε τα παιχνίδια της μαζί σου και αυτό ήταν πολύ ευγενικό εκ μέρους της’. 
Το ίδιο πρέπει να κάνετε και για το παιδί σας όταν βλέπετε ότι πράττει αναλόγως. 
Παίξτε μαζί επιτραπέζια μέσα από τα οποία μαθαίνει να περιμένει να έρθει η σειρά του. Εξηγήστε βήμα βήμα τη διαδικασία καθώς παίζετε.

Αν περιμένει κάποιο φίλο να έρθει στο σπίτι για παιχνίδι, μπορείτε να του μιλήσετε και να το προετοιμάσετε για να μπορέσει να μοιραστεί τα παιχνίδια του. 
Αν κάποια είναι πολύ ιδιαίτερα και τα θέλει μόνο για το ίδιο, μπορείτε να τα βάλετε σε ένα ντουλάπι. 
Είναι πολύ φυσιολογικό να μην θέλει να μοιραστεί συγκεκριμένα πράγματα.
Αν το παιδί έχει μία δυσκολία στο να μοιραστεί, μπορείτε να κάνετε εξάσκηση μαζί στο σπίτι ξεκινώντας από τα πολύ απλά. Κόψτε στη μέση μία μπανάνα και φάτε την μαζί. 
Δεν υπάρχει λόγος να μην του επιτρέπετε να παίζει με άλλα παιδιά. Μείνετε απλά στο χώρο και δείξτε του πόσο υπερήφανη είστε κάθε φορά που κάνει ένα μικρό βήμα. 
Αν είναι πάνω από 3 ετών, μπορείτε να μιλήσετε για τις αρνητικές συνέπειες. Αν παίζει και δεν μπορεί να μοιραστεί, πάρτε απλά το παιχνίδι ώστε να μην μπορεί κανείς να παίξει και ξαναδώστε το μετά από λίγη ώρα.

Το μοίρασμα σε διαφορετική ηλικία
2 χρονών: νιώθουν ότι είναι το κέντρο του κόσμου και ότι όλα τους ανήκουν. Επίσης βρίσκονται στην αρχή της αντίληψης των συναισθημάτων τους όταν έρχεται η ώρα να μοιραστούν κάτι. 
Να είστε προετοιμασμένοι για ξεσπάσματα σε περίπτωση που ένα άλλο παιδί κρατάει κάποιο παιχνίδι τους.
3 χρονών: σε εκείνη την ηλικία, καταλαβαίνει τη λογική του μοιράσματος αλλά μάλλον είναι ανυπόμονο όταν πρέπει να περιμένει τη σειρά του. Εσείς πρέπει να το επιβραβεύετε μέσα από απλά καθημερινά πράγματα σε ό,τι έχει να κάνει με το μοίρασμα. Κάντε υπομονή και μην έχετε μη ρεαλιστικές προσδοκίες από το παιδί.
Στο σχολείο: καταλαβαίνουν πλέον τη σημασία της δικαιοσύνης και δεν δίνουν κάτι δικό τους αν νιώσουν ότι δεν θα λάβουν αντάλλαγμα. Παρόλα αυτά γίνεται πιο υπομονετικό και ξεκινά τη δημιουργία πιο πολύπλοκων σχέσεων
in.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Συνήθειες που βοηθούν
την Εγκεφαλική Ανάπτυξη των Παιδιών

«Ανησυχούμε τόσο για το τι θα γίνει αύριο ένα παιδί, κι όμως ξεχνάμε ότι είναι ήδη κάποιος σήμερα» 
"We worry about what a child will be tomorrow, 
yet we forget that he is someone today."

Αν είστε γονείς ή κηδεμόνες, θα γνωρίζετε πόσο σημαντικά είναι τα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού. 
Κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων έχουμε την ευκαιρία να επιδράσουμε στη ζωή τους θετικά – ακόμα και μόνιμα. 
Μα κυρίως, μπορούμε να επηρεάσουμε την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους.
Υπάρχουν πολλοί κρίσιμοι παράγοντες όσον αφορά στην εγκεφαλική λειτουργία ενός παιδιού. Και ορισμένες συνήθειες βοηθούν ακριβώς στο να βελτιώνουν την ποιότητα αυτών των παραγόντων.
Έρευνα που δημοσιεύτηκε στο The Lancet είχε στόχο να εξερευνήσει πώς τρεις σημαντικές συνήθειες επηρεάζουν τη γνωστική ανάπτυξη στα παιδιά ηλικίας 8 – 11 ετών: 
ύπνος, 
άσκηση και 
χρόνος μπροστά από οθόνες. 
Ως σημείο αναφοράς, χρησιμοποιήθηκαν οι Καναδικές Κατευθυντήριες Οδηγίες 24ωρης Κίνησης για Παιδιά και Νέους. 
Οι οδηγίες για κάθε μία από αυτές τις δραστηριότητες είναι:

– Ύπνος: 9 – 11 ώρες
– Άσκηση: 60 λεπτά ήπιας σωματικής άσκησης
– Χρόνος μπροστά στην οθόνη: δύο ώρες ψυχαγωγικής απασχόλησης

Περισσότεροι από 550 συμμετέχοντες αξιολογήθηκαν σε σχέση με τη γλώσσα, τη μνήμη, την ταχύτητα και άλλους γνωστικούς παράγοντες χρησιμοποιώντας μια σειρά ασκήσεων. 
Παραδόξως, η έρευνα συμπέρανε πως μόνο το 5% των συμμετεχόντων εκπλήρωνε και τις τρεις παραπάνω οδηγίες και το 29% δεν εκπλήρωνε ούτε μία.

Γενικά, οι ερευνητές παρατήρησαν πως η επίτευξη των επίσημων οδηγιών προκάλεσε αύξηση στην επίδοση, με τα παιδιά που εκπλήρωναν και τις τρεις να έχουν καλύτερη επίδοση από όλους τους άλλους συμμετέχοντες. 
Εντούτοις, δεν υπήρχε διαφορά επίδοσης στα παιδιά που παρουσίαζαν έλλειψη ύπνου ή άσκησης, υποδεικνύοντας πως ο συνδυασμός αυτών των δύο είναι που οδηγεί κυρίως σε προβλήματα. 
Το πιο αξιοσημείωτο όμως απ’ όλα είναι πως τα παιδιά που κάθονταν πάνω από δύο ώρες μπροστά από μια οθόνη σε καθημερινή βάση είχαν χειρότερη επίδοση από εκείνα που έμεναν στα προτεινόμενα όρια.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε την εγκεφαλική ανάπτυξη των παιδιών
Με αυτή τη γνώση κατά νου, εύλογα δημιουργείται η ακόλουθη ερώτηση: πώς μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτά τα ευρήματα για να βοηθήσω το παιδί μου; 
Οι τρεις συνήθειες είναι παραπλανητικά απλές και μπορεί να σκεφτείτε «μα ήδη το έχω καταφέρει αυτό». Αλλά τα πράγματα μάλλον δεν είναι έτσι.

Ο ύπνος δεν είναι μόνο οι ώρες που κοιμούνται, 
αλλά η αναγνώριση των ιδιαίτερων μοτίβων ύπνου κάθε παιδιού και οι συνήθειες που μπορεί να δυσκολεύουν το συνεχόμενο 9ωρο ύπνο τους. 
Η σωματική άσκηση 
είναι κάτι περισσότερο από το να τα πηγαίνουμε απλά στην παιδική χαρά. Εδώ χρειάζεται να εντοπίσουμε ποιο είδος άσκησης ενθουσιάζει το παιδί μας ώστε να το θέσουμε ως προτεραιότητα.

Και όσο για το χρόνο μπροστά στην οθόνη: 
Χρειάζεται να μετατρέψουμε τον διασκεδαστικό χρόνο σε χρόνο εκμάθησης: ντοκιμαντέρ για τα ζώα, το ηλιακό σύστημα και άλλα διασκεδαστικά θέματα, αντί μόνο για επιφανειακά παιδικά σήριαλ και προγράμματα. 
Ο διασκεδαστικός χρόνος μπορεί εύκολα να συνδυαστεί με τον ψυχαγωγικό – εκπαιδευτικό. 
Αφιερώνοντας χρόνο για να σκεφτείτε κάθε μία από αυτές τις συνήθειες και να τις προσαρμόσετε προς όφελος των παιδιών, μπορείτε να κάνετε τη διαφορά στην ανάπτυξή τους.

Πηγές
enallaktikidrasi
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι