Σελίδες

Thursday, 31 October 2019

Εσύ γνωρίζεις με ποιους συνομιλεί το παιδί σου στο διαδίκτυο;

Διαδικτυακό grooming ή αλλιώς «αποπλάνηση» µέσω διαδικτύου. 
Ένα τρομακτικό φαινόμενο που πρόσφατα απασχόλησε τις αρχές όταν μετά από καταγγελία ανήλικου αγοριού έφτασαν στα ίχνη 29χρονου που υποδυόταν την γυναίκα πίσω από μια οθόνη και έταζε χρήματα με σκοπό να του δώσουν ως αντάλλαγμα γυμνές φωτογραφίες και βίντεο.
Η υπόθεση προκάλεσε σάλο αφού ο 29χρονος που τελεί υπό κράτηση, εκτελούσε καθήκοντα φρουρού σε σχολείο. Τα θύματά του ήταν σαφώς παιδιά από την συγκεκριμένη σχολική μονάδα. 
Αφού τα προσέγγιζε φιλικά "φορώντας" τη μάσκα μιας άγνωστης γυναίκας στο διαδίκτυο προχώρησε στο στόχο του που δεν ήταν άλλος από το να αποπλανήσει και να αποκτήσει πορνογραφικό υλικό.
Το φαινόμενο "grooming" φαίνεται πως αποτελεί μεγάλη απειλή για τα ανήλικα παιδιά καθώς δεν είναι δύσκολο να πέσουν στην παγίδα ενός επιτήδειου.
Το κλειδί όπως μας εξηγεί ο Υπεύθυνος του Γραφείου Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Ανδρέας Αναστασιάδης είναι η επικοινωνία των γονέων με τα παιδιά τους καθώς είναι ένας τρόπος να αντιληφθούν εάν υπάρχει το ενδεχόμενο να είναι υποψήφιο θύμα του διαδικτυακού "grooming.
Διαβάστε αυτούσια η συνέντευξη του Υπεύθυνου του Γραφείου Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Ανδρέα Αναστασιάδη στο AlphaNewsLive.
Ερ. Τι είναι ακριβώς το διαδικτυακό "grooming"; 
 Το "grooming" είναι συνήθως η διαδικασία κατά την οποία παιδόφιλοι, προσποιούμενοι ότι και αυτοί είναι έφηβοι χρησιμοποιούν τα λεγόμενα chat rooms, σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και σε άλλους χώρους διαδικτυακής επικοινωνίας με σκοπό να προσελκύσουν παιδιά. Τα chat rooms θεωρούνται από τα παιδιά ασφαλής χώροι για συνομιλία στο διαδίκτυο και συνήθως από τα παιδιά γίνεται λανθασμένη εκτίμηση γιατί οι δράστες διατηρούν την ανωνυμία. 

Ερ. Ποιοι απειλούνται περισσότερο από αυτό το φαινόμενο και ποιες διαστάσεις λαμβάνει στην Κύπρο;
"Απειλούνται περισσότερο τα ανήλικα παιδιά. Ο σκοπός των θυτών είναι σίγουρα να αποπλανήσουν ανήλικους συνήθως για να αποκτήσουν κάποιο υλικό σεξουαλικής φύσεως ή και ακόμη το επικίνδυνο να ζητήσουν από τα παιδιά κατ' ιδίαν συνάντηση και τότε αντιλαμβάνεστε πόσο δύσκολη μπορεί να γίνει μια τέτοια κατάσταση". 

Ερ. Πού δρουν οι θύτες; 
"Οι θύτες πάντα έχουν την τάση να αρχίζουν μια συζήτηση με σκοπό να αναπτύξουν μια φιλική σχέση, να πάρουν από τα παιδιά όσες περισσότερες πληροφορίες, να ωραιοποιήσουν κάποια κατάσταση, να υποσχεθούν δώρα, χρήματα ή άλλα ενδιαφέροντα και σιγά σιγά καταφέρνουν με αυτά τα τεχνάσματα να αποκτήσουν την οικειότητα του παιδιού και σε κάποια στιγμή να ζητήσουν είτε συνάντηση είτε την απόκτηση βίντεο, φωτογραφιών σεξουαλικού περιεχομένου"

Έχει απασχολήσει στο πρόσφατο παρελθόν μια τέτοια υπόθεση το Γραφείο Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος; 
 "Πριν 9 μέρες είχαμε την υπόθεση όπου φρουρός ασφαλείας σε σχολείο, λόγω της οικειότητας που είχε με κάποια παιδιά, δημιούργησε ψεύτικους γυναικείους λογαριασμούς και προσέγγισε τα παιδιά με αιτήματα φιλίας ενώ παράλληλα μιλούσε με τα παιδιά δια του κανονικού του λογαριασμού ή δια τηλεφώνου και τους παρότρυνε να συνεχίσουν να συμμετέχουν στη συζήτηση με τους πλαστούς λογαριασμούς, καθώς υποσχόταν μεγάλα χρηματικά ποσά σαν αμοιβή". 

Ερ. Πως εντοπίζει το γραφείο Γραφείο σας τους θύτες ή τα θύματα; 
 "Σίγουρα τα υποψήφια θύματα, πρέπει να αποταθούν έγκαιρα στην Αστυνομία για να μπορέσουμε να ανιχνεύσουμε την υπόθεση. Είναι δύσκολο και κάποτε ακατόρθωτο αλλά πρέπει να ληφθούν κάποια μέτρα για την ασφάλεια των παιδιών. 
Όλοι γνωρίζουμε ότι πίσω από μια οθόνη ηλεκτρονικού υπολογιστή ότι μπορεί να βρίσκεται ο οποιοσδήποτε. 
Αυτό είναι το επικίνδυνο. 
Αν γίνει έγκαιρα η καταγγελία, τότε θα μπορούμε να ανιχνεύσουμε την υπόθεση αφού θα αποταθούμε στην ίδια εταιρεία για να μας δώσουν τα ηλεκτρονικά ίχνη του δράστη και να καταφέρουμε να εντοπίσουμε τον ύποπτο. Για την υπόθεση με τον φρουρό, ήταν γνωστός στα παιδιά ο δράστης, καταφέραμε την ίδια να συλληφθεί να παραμείνει υπό κράτηση και να οδηγηθεί ενώπιον δικαστηρίου".

Ερ. Ποια είναι τα σημάδια στη συμπεριφορά του παιδιού που θα πρέπει να σας ανησυχήσουν τους γονείς; 
 "Χρειάζεται να είμαστε συνεχώς δίπλα τους και να τους ρωτάμε αν τους απασχολεί κάτι πέραν από το σχολείο. Πρέπει να ρωτάμε και για το διαδίκτυο. Πολλές φορές τα παιδιά απομονώνονται σε ένα δωμάτιο και να προσπαθούν λανθασμένα τις περισσότερες φορές να χειριστούν την κατάσταση για να διαφύγουν το αδιέξοδο. Το σημαντικό είναι να μιλάμε με τα παιδιά μας και όταν διαπιστώσουν ότιδήποτε για το διαδίκτυο να ενημερώνουν την Αστυνομία, το Γραφείο Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος είναι δίπλα τους για να κάνουν διορθωτικές κινήσεις να προστατεύσουν τον ανήλικο και να προσπαθήσουμε να συλλάβουμε τον δράστη και να δώσουμε ασφάλεια στο παιδί για να συνεχίσει κανονικά τη ζωή του".

Ο Υπεύθυνος του Γραφείου Καταπολέμησης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος πρόσθεσε πως το φαινόμενο grooming απασχολεί τις αρχές πολλών χωρών "υπάρχουν περίοδοι που δεν έχουμε κάποιες υποθέσεις αλλά όταν προκύπτει τότε φαίνεται ότι υπάρχουν δυστυχώς 5 ή και 6 θύματα. 
Για αυτό χρειάζεται προσοχή πάντοτε ο χειριστής του διαδικτύου πρέπει να μην έχει εμπιστοσύνη με ποιον συνομιλεί και να μην δίνει τα προσωπικά του στοιχεία ή φωτογραφίες σε όποιονδήποτε δράστη". 

συντάχθηκε από Μαρία Μασουρή 

Wednesday, 30 October 2019

Προβλήματα στην Ανάγνωση και κατανόηση κειμένου: Ασκήσεις που βοηθούν τα παιδιά

Ασκήσεις που βοηθούν στην κατανόηση κειμένων και μπορούν να προσαρμοστούν ανάλογα με την ηλικία και το αναγνωστικό επίπεδο κάθε μαθητή.
Μια δυσκολία, που μερικές φορές ταλαιπωρεί τα παιδιά, είναι η ελλιπής ή μηδαμινή κατανόηση των κειμένων των σχολικών αλλά και εξωσχολικών βιβλίων, με αποτέλεσμα να μισούν το διάβασμα.
Οι ακόλουθες ασκήσεις μπορούν να γίνουν σε όλα τα παιδιά αρκεί να προσαρμοστούν ανάλογα με την ηλικία και το αναγνωστικό επίπεδο κάθε μαθητή:

Φωναχτή- δυνατή ανάγνωση

1. Για μικρά παιδιά- στην αρχή της α' δημοτικού
📕 Δίνουμε λίστες με λέξεις ή προτάσεις. 
📕 Μετά ζητάμε να μας πει όσες λέξεις θυμάται ή τι έλεγαν οι προτάσεις που διάβασε.

2. Για μεγαλύτερα παιδιά
📕 Χρησιμοποιούμε κείμενα που ήδη έχει διδαχτεί από το σχολικό βιβλίο αλλά και άγνωστα κείμενα- στα άγνωστα κείμενα περιμένουμε η κατανόηση να είναι μικρότερη από ότι στα γνωστά κείμενα. 
📕 Ζητάμε από το παιδί να διαβάσει δυνατά αφού του πούμε ότι μετά θα ζητήσουμε να μας πει το νόημα αλλά και να απαντήσει σε κάποιες ερωτήσεις σχετικά με αυτό που διάβασε.Είναι σημαντικό να το ξέρει εκ των προτέρων για να προσπαθήσει να συγκεντρωθεί περισσότερο. 
📕 Σε περίπτωση που δούμε ότι το παιδί δυσκολεύεται πολύ στην ανάγνωση, σταματάμε και βρίσκουμε ένα πολύ πιο εύκολο κείμενο να διαβάσει. 
📕 Αφού ολοκληρώσει λοιπόν την ανάγνωση, ζητάμε από το παιδί να μας διηγηθεί με δικά του λόγια την ιστορία ή κάνουμε βασικές ερωτήσεις πάνω στο κείμενο. 
📕 Επίσης με τη φωναχτή ανάγνωση ελέγχουμε και το επίπεδο αναγνωστικής ικανότητας του παιδιού.

Σιωπηλή ανάγνωση – το παιδί διαβάζει χωρίς να το ακούμε
📕 Δίνουμε πάλι ένα κείμενο στο παιδί αλλά αυτή τη φορά του ζητάμε να το διαβάσει σιωπηλά. Το κείμενο πρέπει να είναι οπωσδήποτε ευκολότερο από αυτό που ζητήσαμε σε φωναχτή ανάγνωση καθώς η σιωπηλή ανάγνωση και παράλληλα κατανόηση είναι πιο δύσκολη. 
📕 Μετά ζητάμε να μας αφηγηθεί ή να απαντήσεις στις ερωτήσεις μας.

Διαβάζουμε εμείς κείμενο και το παιδί ακούει
📕 Επιλέγουμε ένα άγνωστο για το παιδί κείμενο και το διαβάζουμε καθαρά και δυνατά, προσπαθώντας να χρωματίζουμε τη φωνή και να αλλάζουμε την έντασή της για να τραβάμε την προσοχή του παιδιού. 
📕 Το κείμενο αυτή τη φορά μπορεί να είναι δυσκολότερο και μεγαλύτερο.  
📕 Στο τέλος εξετάζουμε την κατανόηση του παιδιού κάνοντας ερωτήσεις και ζητώντας να μας αφηγηθεί αυτό που μόλις άκουσε.

Ανάγνωση και ζωγραφική
Διαβάζουμε εμείς ή το παιδί ένα κείμενο και μετά του ζητάμε να ζωγραφίσει κάτι σχετικό με το περιεχόμενο του κειμένου. 
Αυτό βοηθά ακόμα και στα θεωρητικά μαθήματα που το παιδί πρέπει ως ένα σημείο να μάθει "απέξω". 
π.χ. Στην Ιστορία, ζωγραφίζει έναν ήρωα ή μια μάχη ή κάτι άλλο σχετικό με το κεφάλαιο που μελετά. 
Αυτό βοηθά τον μαθητή όχι μόνο να κατανοήσει καλύτερα αλλά να μάθει και να θυμάται το μάθημα.

Μεγάλα κείμενα στα σχολικά βιβλία
📕 Είναι τα κείμενα που δυσκολεύουν ιδιαίτερα τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. 
📕 Βοηθά πολύ να σταματάτε ανά παράγραφο και να συζητάτε το περιεχόμενο ώστε το παιδί να καταλαβαίνει και να παρακολουθεί τη συνέχεια.

Βιβλία με εικόνες
📕 Αν το παιδί δεν έχει και την καλύτερη σχέση με την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων, προτιμήστε να του δώσετε βιβλία με πολλές εικόνες. 
📕 Δεν είναι τυχαίο που τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες διαβάζουν βιβλία μόνο αν έχουν μέσα σκίτσα και εικόνες!! 
📕 Βρείτε λοιπόν όμορφα και διαφορετικά βιβλία ειδικά τώρα το καλοκαίρι και βοηθήστε τα παιδιά σας να περνούν δημιουργικά το χρόνο τους

Πηγή: iPaidia.gr
alfavita.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Σχεδόν 40 λοιμώξεις θα περάσει το παιδί μέχρι να μεγαλώσει

Όσο και να προσέχουμε την υγεία του παιδιού μας, και ανεξάρτητα από τα εμβόλια που του κάνουμε, ένα παιδί θα αντιμετωπίσει μέχρι να μεγαλώσει, τουλάχιστον 40 διαφορετικές λοιμώξεις.
Ο παιδικός σταθμός, το σχολείο ή οι κούνιες που θα πηγαίνει μέχρι να μεγαλώσει αποτελούν το βασικό λόγο για την εμφάνιση των λοιμώξεων. 
Δεν έχει σημασία πόσο συχνά αρρώσταινε το παιδί μωρό, μεγαλώνοντας οι ιώσεις θα έρθουν. 
Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας και πανικού. Είναι κάτι σύνηθες που τονώνει στην πορεία και το ανοσοποιητικό του παιδιού.
Τα βρέφη και τα παιδιά που αργούν να πάνε παιδικό σταθμό έχουν ένα καλό επίπεδο υγείας καθώς η πιθανότητα να κολλήσει κάτι είναι περίπου μία ελαφριά ίωση ανά έναν ή δύο μήνες. 
Ο οργανισμός του εξασθενεί για λίγες ημέρες κατά τη διάρκεια της ίωσης, έχει λίγη παροδική ανορεξία που τελειώνει στην εβδομάδα, τα συμπτώματα όπως συνάχι και βήχας υποχωρούν μέσα σε 7-10 ημέρες και έπειτα αναρρώνει πλήρως, με ζωηράδα και όρεξη για φαγητό, έτσι που η επόμενη ίωση συνήθως το πετυχαίνει σε άριστη κατάσταση υγείας.
Αντίθετα, υπάρχει και η άλλη περίπτωση όπου έχουμε ένα βρέφος από μηνών έως μικρό παιδί 2-3 ετών που ξεκινάει πρώτη χρονιά σε βρεφονηπιακό σταθμό 
(με επιβαρυντικούς πρόσθετους παράγοντες να είναι μεγάλο ωράριο που βρίσκεται στον παιδικό, κακός αερισμός και συνθήκες υγιεινής, κλείσιμο στους τέσσερις τοίχους χωρίς να προαυλίζονται, πολλά βρέφη στο ίδιο τμήμα, χειμώνας, δεν παραμένει σπίτι αρκετές μέρες για να αναρρώσει από κάθε ίωση κα),
 ή για ένα βρέφος και μικρό παιδί με μεγαλύτερο αδερφάκι που εκείνο πηγαίνει πρώτη – ή και δεύτερη – χρονιά σε παιδικό σταθμό.
Σχεδόν κάθε βδομάδα το παιδί κολλάει μια καινούργια, ιογενή συνήθως λοίμωξη, με τα συνήθη αρχικά συμπτώματα, πυρετό, συνάχι, βήχα, διάρροια κα.
Πριν ο οργανισμός του προλάβει να αναρρώσει πλήρως από την πρώτη ίωση έρχεται μια δεύτερη, έτσι που, όπως συχνά αναφέρουν οι γονείς, υποτροπιάζουν συνεχώς τα συμπτώματα βήχα, καταρροής ή πυρετού. 
Μετά τα 2-3 συνεχόμενα επεισόδια λοιμώξεων το γενικό επίπεδο υγείας του αρχίζει να πέφτει – με κακό ύπνο, ανορεξία, στασιμότητα ή μείωση βάρους.
Οι επόμενες ιώσεις θα βρουν την άμυνά του πιο πεσμένη, με αποτέλεσμα να έχουν ακόμα μεγαλύτερο αντίκτυπο, πχ να προκαλέσουν κάποια επιπλοκή, όπως ωτίτιδα, πυώδη αμυγδαλίτιδα, ιογενή βρογχόσπασμο κα.
Καθώς ο βομβαρδισμός ιώσεων συνεχίζεται, μπορεί στο 4ο ή 5ο επεισόδιο να προκύπτουν σημαντικά θέματα, όπως πνευμονιοκοκκική λοίμωξη, βρογχιολίτιδα, πνευμονία, μηνιγγίτιδα ή εισαγωγή στο νοσοκομείο.

Όλα τα παραπάνω αφορούν ιογενείς λοιμώξεις και όχι κάποια εποχιακή γρίπη κλπ.

4moms.gr
daddy-cool.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Tuesday, 29 October 2019

Βάρη Βούλα Βουλιαγμένη: Κανένα παιδί χωρίς σχολικά είδη

Μια αξιέπαινη πρωτοβουλία που δείχνει την ευαισθησία της και τη γνώση των πραγματικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η τοπική κοινωνία έλαβε η δημοτική αρχή των 3Β.
Προ ημερών, με πρωτοβουλία της αντιδημάρχου Κοινωνικής Αλληλεγγύης Μαίρης Φουρναράκη, αξιοποιήθηκαν δωρεές ιδιωτών και συγκεντρώθηκαν τα βασικά σχολικά είδη για να γεμίσουν δεκάδες σχολικές τσάντες.
Όπως τονίζουν τα στελέχη της Κοινωνικής Υπηρεσίας του Δήμου, πολλές οικογένειες διστάζουν να περάσουν το κατώφλι του Δήμου ζητώντας βοήθεια, παρόλο που το έχουν ανάγκη, για λόγους προσωπικής αξιοπρέπειας.
Γι’ αυτές τις περιπτώσεις αξιοποιείται το επιστημονικό δυναμικό του Δήμου που γνωρίζει άριστα τους ενδεδειγμένους τρόπους προσέγγισης των ανθρώπων, αλλά απαιτείται και το κοινωνικό αισθητήριο των αιρετών που γνωρίζουν συνήθως καλύτερα από τον καθένα τις ιστορίες πίσω από τα χαμόγελα των ανθρώπων, 
ενώ μπορούν να παρακάμψουν και τα γραφειοκρατικά εμπόδια που στήνει ο διοικητικός μηχανισμός πολλές φορές, εμποδίζοντας πολίτες να αξιοποιήσουν τα δικαιώματά τους.
Όπως πληροφορηθήκαμε, όλες οι σχολικές τσάντες παραδόθηκαν με διακριτικότητα, δίνοντας χαμόγελο σε παιδιά του Δήμου και απαλλάσσοντας κάποιες οικογένειες από ένα έξοδο που πλέον δεν είναι αμελητέο.

3vita.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

«Το μάρμαρο της Πεντέλης έχτισε Παρθενώνα όχι φράχτες».

Το μάρμαρο της Πεντέλης χτίζει Παρθενώνες όχι φράχτες

Τον τελευταίο μήνα στην πόλη μας κάτι δεν πάει καλά...
Ακούμε κραυγές ανησυχίας αλλά κι εκκωφαντικές σιωπές, βλέπουμε "αγανακτισμένες" συγκεντρώσεις, προσχηματικές απαιτήσεις, κλειστά νοσοκομεία που ξαναγίνονται αναγκαία, επίσημες επιστολές να αναφέρονται στην ποιότητα ζωής μας που θα υποβαθμιστεί από την ύπαρξη "διαφορετικών" ανθρώπων, εφήβων, παιδιών...

Πόσα δάχτυλα χρειαζόμαστε για να κρυφτούμε?

Την ποιότητα ζωής δεν την καθορίζει η συνύπαρξη, ούτε οι δομές. Την καθορίζουν η παιδεία, ο πολιτισμός, η ανθρωπιά...
Εμείς, ως γονείς νιώθουμε την ανάγκη να εκφράσουμε το αυτονόητο.

Ως Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων θεωρούμε την προστασία, φροντίδα και υπεράσπιση των παιδιών, ΟΛΩΝ των παιδιών, ύψιστο καθήκον.

Θέλουμε συνθήκες υγιεινής, ασφάλειας και αξιοπρέπειας για ΟΛΑ τα παιδιά.

Προσμένουμε, κι όταν μπορούμε συνεισφέρουμε κι εμείς, ανοιχτή πρόσβαση στην εκπαίδευση, στον πολιτισμό, στον αθλητισμό, στο χαμόγελο, στην παιδικότητα για ΟΛΑ τα παιδιά.

Στο Κρυστάλλειο Δημοτικό Πεντέλης
πέρσι (όπως και παλιότερα) φοίτησαν ασυνόδευτα παιδιά, πρόσφυγες και μετανάστες.

Στο Γυμνάσιο Πεντέλης και στο Γυμνάσιο Νέας Πεντέλης επίσης.
Τα αποτελέσματα υπήρξαν εξαιρετικά τόσο για αυτά τα παιδιά όσο και για τα υπόλοιπα.
Φέτος απ' ό,τι φαίνεται ίσως να είναι η σειρά σχολείων των Μελισσίων.

Εμείς, Σύλλογοι Γονέων από αυτά αλλά και άλλα σχολεία του δήμου μας, δηλώνουμε ότι είναι τιμή μας να τα υποδεχτούμε και έμπρακτα να δείξουμε σε αυτά τα απροστάτευτα, αλλά και στα προστατευμένα δικά μας παιδιά, πόσα ιδεώδη, αρχές και αξίες κομίζουμε από την περίφημη ιστορία και πολιτισμό μας...

Τα παιδιά εξάλλου δεν κάνουν ό,τι τους λέμε. Κάνουν ό,τι βλέπουν.
Είμαστε το παράδειγμα τους.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν, δωρίζοντας ένα μολύβι κι ένα τετράδιο σε κάθε παιδί.
Ίσως τα αξιοποιήσουν καλύτερα από εμάς...
Κι ας είναι για κάποιους "βάρβαροι".
Άλλωστε ανέκαθεν οι "άνθρωποι αυτοί ήσαν μια κάποια λύσις..."
Το ΔΣ του Σύλλογος Γονέων Κρυστάλλειου Δημοτικού Πεντέλης

Το ΔΣ του Σύλλογος Γονέων Πρώτου Δημοτικού Σχολείου Μελισσίων

Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων Α' Νηπιαγωγείο Πεντέλης

Το ΔΣ του Συλλογος Γονεων και Κηδεμονων Νηπιαγωγειου Νεας Πεντελης

Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του Σύλλογος Γονέων Και Κηδεμόνων Παιδικού Σταθμού Νέας Πεντέλης

Η Συλλογικότητα Γονέων και Κηδεμόνων 2ου Νηπιαγωγείου Πεντέλης

Σύλλογος Γονέων Κρυστάλλειου Δημοτικού Πεντέλης

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Monday, 28 October 2019

Το ΟΧΙ των Ελλήνων

Το ξημέρωμα της 28ης Οκτωβρίου 1940 βρίσκει την Αθήνα να ξυπνά με τις σειρήνες της αντιαεροπορικής άμυνας και όλους τους Έλληνες να ζητωκραυγάζουν το ηχηρό «ΟΧΙ» του Ι. Μεταξά στη φασιστική Ιταλία.
«Η Καθημερινή», 29/10/1940
Η απόφαση για την επίθεση κατά της Ελλάδας ελήφθη στις 15 Οκτωβρίου 1940 από το Ιταλικό Πολεμικό Συμβούλιο, παρουσία του Μουσολίνι και παρά τις αντιρρήσεις πολλών από τους παρισταμένους για την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπιζόταν η επιχείρηση. Ο «Ντούτσε» ήθελε μία νίκη για να μπει στο μάτι του Χίτλερ, που είχε εκφράσει τις επιφυλάξεις για μία επίθεση κατά της Ελλάδας. Πίστευε ότι η χώρα μας ήταν ο εύκολος στόχος. «Το μόνο μας εμπόδιο είναι οι λασπωμένοι δρόμοι» τον είχαν διαβεβαιώσει οι επιτελείς του. Ως ημέρα της επίθεσης ορίσθηκε η 26η Οκτωβρίου, αλλά ο Μουσολίνι τη μετέθεσε για τις 28 Οκτωβρίου, προκειμένου να συμπέσει με τη 18η επέτειο της Πορείας προς τη Ρώμη, που έφερε τους φασίστες στην εξουσία.
Στην Αθήνα έφθαναν σωρηδόν οι πληροφορίες για επικείμενη ιταλική επίθεση. Στο Υπουργικό Συμβούλιο της 25ης Οκτωβρίου ο Μεταξάς ενημέρωσε τους υπουργούς του για την κατάσταση και τους διαβεβαίωσε ότι η στρατιωτική προπαρασκευή της χώρας είχε προχωρήσει ικανοποιητικά. Η αλήθεια ήταν ότι η χώρα μας ήταν σχεδόν ανοχύρωτη προς την πλευρά της Αλβανίας και με ελλιπείς στρατιωτικές δυνάμεις, καθώς το βάρος είχε δοθεί στα σύνορα με τη Βουλγαρία.
Η ζωή, εν τω μεταξύ, στην πρωτεύουσα κυλούσε στους δικούς της ρυθμούς. Το κοσμικό και πολιτιστικό γεγονός των ημερών ήταν η πρεμιέρα της όπερας του Τζάκομο Πουτσίνι «Μαντάμ Μπατερφλάι» από τη νεοσύστατη Λυρική Σκηνή. Την παράσταση θα τιμούσε ο γιος του συνθέτη, γεγονός που είχε κινητοποιήσει την κοσμική Αθήνα. Ο πρεσβευτής της Ιταλίας Εμμανουέλε Γκράτσι είχε καλέσει τον Μεταξά σε γεύμα μετά την παράσταση. Ο δικτάτορας αρνήθηκε («είναι δυσάρεστο για τον καθένας μας να δεχθεί το φιλί του Ιούδα» σημείωνε στο ημερολόγιό του») και έδωσε την εντολή σε μόνο δύο υπουργούς να παρακολουθήσουν την παράσταση.
Αναχώρηση για το μέτωπο
Το βράδυ της 27ης Οκτωβρίου ο Ιταλικό Πρακτορείο Ειδήσεων «Στέφανι» εξαπολύει επίθεση εναντίον της Ελλάδας, στην οποία απαντά το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. Η ελληνική ηγεσία πιστεύει ότι η ιταλική επίθεση είναι ζήτημα ωρών. Ο αρχηγός του ΓΕΣ Αλέξανδρος Παπάγος επικοινωνεί με τα ελληνοαλβανικά σύνορα, ενώ ενημερώνεται και ο Μεταξάς. Τα άσχημα μαντάτα δεν θα αργήσουν. Στις 3 τα ξημερώματα της Δευτέρας 28ης Οκτωβρίου, ο πρεσβευτής της Ιταλίας στην Αθήνα, Γκράτσι θα συναντηθεί τελικά με τον Μεταξά, αλλά για να του επιδώσει στο σπίτι του στην Κηφισιά τελεσίγραφο, με το οποίο ο Μουσολίνι απαιτούσε από την Ελλάδα να μην εμποδίσει το στρατό του να καταλάβει ορισμένες στρατηγικές θέσεις στη χώρα μας. Η κυβέρνηση των Αθηνών είχε διορία τρεις ώρες για να δώσει την απάντησή της. Ωστόσο, αυτή ήταν αυτονόητη για τον δικτάτορα: «Donc, Monsieur c'est la guerre» («Λοιπόν, Κύριέ μου έχουμε πόλεμο!»). Με αυτές τις φράσεις στα Γαλλικά ειπώθηκε το ΟΧΙ από τον Μεταξά, που απηχούσε τις διαθέσεις του ελληνικού λαού. Αμέσως μετά, ο Μεταξάς ενημέρωσε τον άγγλο πρέσβη Πάλερετ και ζήτησε τη βοήθεια του Ηνωμένου Βασιλείου.
Οι Ιταλοί δεν περίμεναν την εκπνοή του τελεσιγράφου. Ο αρχιστράτηγος Βισκόντι Πράσκα έδωσε την εντολή για προσβολή των ελληνικών θέσεων από τις 5 το πρωί. Την ώρα αυτή σημειώθηκε και η πρώτη ελληνική απώλεια. Ο 27χρονος πεζικάριος Βασίλειος Τσιαβαλιάρης από τα Τρίκαλα, που υπηρετούσε σε φυλάκιο της ελληνοαλβανικής μεθορίου, σκοτώθηκε από θραύσμα ιταλικού όλμου. Η ιταλική επίθεση εκδηλώθηκε με εισβολή ισχυρών στρατιωτικών δυνάμεων στους τομείς της Πίνδου και της Ηπείρου (από το Γράμμο μέχρι το Ιόνιο) και με τοπικές συμπλοκές στην περιοχή της ΒΔ Μακεδονίας. Ο ιταλός αρχιστράτηγος Βισκόντι Πράσκα είχε στη διάθεσή του 135.000 άνδρες και ο έλληνας ομόλογός του Αλέξανδρος Παπάγος μόλις 35.000.
Στις 9:30 το πρωί πραγματοποιούνται και οι πρώτοι αεροπορικοί βομβαρδισμοί στον Πειραιά και το Τατόι δίχως συνέπειες, ενώ στην Πάτρα θα υπάρξουν νεκροί. Βομβαρδίστηκαν, ακόμη, η Διώρυγα της Κορίνθου και η ναυτική βάση της Πρέβεζας. Το απόγευμα της 28ης Οκτωβρίου ο Μουσολίνι γεμάτος καμάρι ανακοίνωνε στο Χίτλερ, με τον οποίον συναντήθηκε στη Φλωρεντία, την επίθεση κατά της Ελλάδας.

Ελληνοαλβανικά σύνορα
Το ΟΧΙ γίνεται δεκτό με πρωτοφανή ενθουσιασμό απ' όλο τον ελληνικό λαό, που ξυπνά στις 6 το πρωί από τους συριγμούς των σειρήνων και ξεχύνεται στους δρόμους, κρατώντας τη γαλανόλευκη. Οι στρατεύσιμοι ετοιμάζονταν για το μέτωπο «με το χαμόγελο στα χείλη» και το ραδιόφωνο μετέδιδε διαρκώς το περίφημο πρώτο ανακοινωθέν του Γενικού Στρατηγείου: «Αι ιταλικαί στρατιωτικαί δυνάμεις προσβάλουν από της 5:30 πρωινής σήμερον τα ημέτερα τμήματα προκαλύψεως της ελληνοαλβανικής μεθορίου. Αι ημέτεραι δυνάμεις αμύνονται του πατρίου εδάφους». Η απόφαση της Ελλάδας να αντισταθεί προκαλεί αυθημερόν εκδηλώσεις θαυμασμού, κυρίως στη Μεγάλη Βρετανία και τις χώρες της Κοινοπολιτείας. Σταδιακά αρχίζουν να καταφθάνουν δεκάδες μηνύματα συμπαράστασης, με πρώτο αυτό του βασιλιά της Αγγλίας Γεώργιου ΣΤ', που τονίζει: «Η υπόθεσίς σας είναι και ιδική μας υπόθεσις». Στο ίδιο μήκος κύματος και το τηλεγράφημα του Τσόρτσιλ: «Θα σας παράσχομεν όλην την δυνατήν βοήθειαν μαχόμενοι εναντίον του κοινού εχθρού και θα μοιρασθώμεν την κοινήν νίκην».
Οι ΗΠΑ, που ήταν εκτός πολέμου, εξέφρασαν απλώς τη λύπη τους δια του Προέδρου Ρούζβελτ, ενώ η Σοβιετική Ένωση παρέμεινε «άφωνη», αφού δεσμευόταν από το Σύμφωνο Ρίμπεντροπ - Μολότοφ. Σε αντίθεση, ο Τουρκικός Τύπος δεν φείσθηκε διθυραμβικών επαίνων για το «ΟΧΙ». Η «Ικδάμ» έγραφε στις 29 Οκτωβρίου «Ζήτω η Ελλάς! Είμαστε υπερήφανοι, που έχουμε σύμμαχο ένα τέτοιο έθνος», ενώ η «Βακίτ» ανέφερε την Ελλάδα ως «αλησμόνητο για όλο τον κόσμο παράδειγμα γενναιότητας».
© SanSimera.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Αγία Σκέπη της Παναγίας

Η 28η Οκτωβρίου είναι διπλή γιορτή για την Ελλάδα και την Ορθόδοξη Εκκλησία. Γιορτάζουμε το ιστορικό «ΟΧΙ» του ελληνικού λαού στους Ιταλούς αλλά και την Αγία Σκέπη της Παναγίας. 
Στις 28 Οκτωβρίου 1940, απεστάλη στην Ελλάδα τελεσίγραφο δια του τότε Ιταλού πρέσβη στην Αθήνα, με το οποίο απαιτούσε την ελεύθερη διέλευση του ιταλικού στρατού από την ελληνοαλβανική μεθόριο προκειμένου να καταλάβει λιμάνια και αεροδρόμια της χώρας τα οποία θα διευκόλυναν τη μετέπειτα προώθηση του στην Αφρική. Ο Μεταξάς αρνήθηκε κατηγορηματικά. Δυο ώρες μετά ξεκίνησε ο πόλεμος με την εισβολή των ιταλικών στρατευμάτων στην Ήπειρο. Το λεγόμενο «Έπος του Σαράντα» και οι νίκες του ελληνικού στρατού γιορτάζονται κάθε χρόνο στις 28 Οκτωβρίου.

Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΚΕΠΗΣ
Σύμφωνα με την παράδοση, στα χρόνια του Λέοντα του Μεγάλου ζούσε στην Κωνσταντινούπολη ο Όσιος Ανδρέας. Μια νύχτα που γινόταν αγρυπνία στον ναό της Παναγίας των Βλαχερνών ο Όσιος Ανδρέας μαζί με το μαθητή του Επιφάνιο είδαν την Παναγία να μπαίνει στον Ναό. Τη συνόδευαν ο Ιωάννης ο Προδρομος, ο Ιωάννης ο Θεολόγος και πλήθος αγγέλων. Αφού τελείωσε την προσευχή της, άπλωσε το ωμοφόριο της στους πιστούς για να τους σκεπάσει και να τους προστατέψει. Χάρη σ’ αυτό το γεγονός η Εκκλησία μας καθιέρωσε τη γιορτή της Αγίας Σκέπης προς τιμήν της Παναγίας η οποία προστατεύει τους πιστούς. Η γιορτή αυτή μετατέθηκε από την 1η Οκτωβρίου που εορταζόταν, στην 28η του ίδιου μηνός, ως ένδειξη ευγνωμοσύνης προς τη μητέρα του Ιησού για την προστασία της στον αγώνα των Ελλήνων στον πόλεμο.
Οι Έλληνες πολεμιστές κατά τη διάρκεια του πολέμου εμπιστεύθηκαν τον αγώνα τους στα χέρια της Παναγίας. Ζήτησαν την βοήθεια και την προστασία της για να αντεπεξέλθουν στις δυσκολίες του πολέμου και να φέρουν τη νίκη.
dogma.gr

Μία από τις εκκλησιαστικές εορτές, με τις οποίες τιμώνται τα άμφια της Παναγίας. Οι άλλες δύο είναι της Τιμίας Εσθήτος (2 Ιουλίου) και της Τιμίας Ζώνης (31 Αυγούστου).
© SanSimera.gr

Η Αγία Σκέπη της Υπεραγίας Θεοτόκου εν Βλαχερνώ εορτάζει την 1η Οκτωβρίου. Η Εκκλησία της Ελλάδος όμως, την έχει μεταθέσει στις 28 Οκτωβρίου, όπου η Ελλάδα γιορτάζει το μεγάλο γεγονός της διασώσεως και απελευθερώσεως της από τον Ιταλογερμανικό ζυγό. Την Ακολουθία που ψάλλεται αυτή την ημέρα την έγραψε ο Αγιορείτης Μοναχός Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης και εγκρίθηκε από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος στις 21 Οκτωβρίου 1952 μ.Χ. όπου και αποφασίστηκε ο συνεορτασμός της εορτής της Αγίας Σκέπης και της Εθνικής επετείου του «ΟΧΙ» (Συνοδικές Εγκύκλιοι, Τόμος Β', Αθήνα 1956, σελ. 649).
saint.gr
 
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Κυριάκος Παππούλης: Ο δικός μου ήρωας

Όταν τον Οκτώβριο του 1943 οι Γερμανοί εισέβαλαν στην Κω ο πατέρας μου ο Χρήστος Παππούλης ήταν 16 χρονών.
Όσοι από τους Ιταλούς τάχτηκαν στο πλευρό των συμμάχων που αμύνθηκαν για το νησί κυνηγήθηκαν και αιχμαλωτίστηκαν από τους Γερμανούς. 
Αρκετοί άρχισαν να κρύβονται και να αναζητούν τρόπο να διαφύγουν στην Ανατολή.
Εκείνο το φθινόπωρο ο πατέρας μου έκανε ζευγάρι μαζί με τον μεγάλο του αδελφό τον Κυριάκο που ήταν τότε 30 χρονών στην περιοχή του Χριστού στο Βουνάρι ανατολικά της Αντιμάχειας όπου βρίσκεται σήμερα το πεδίο βολής του στρατοπέδου 543.

Εκεί γνώρισαν δυο Ιταλούς οι οποίοι ήταν πεινασμένοι χωρίς πολλά ρούχα και κρυβόντουσαν σε μια μικρή σπηλιά την οποία είχαν ανοίξει με τα χέρια τους.
Κρυφά από τους γονείς τους και την οικογένεια άρχισαν να τους προμηθεύουν με λίγα ρούχα,ψωμί και ελιές από το έτσι κι αλλιώς λιγοστό φαγητό τους, βάζοντας σε μεγάλο κίνδυνο την ζωή τους αφού όποιος βοηθούσε τότε τους Ιταλούς εκτελούταν άμεσα.
Μια μέρα μάλιστα, έφτασε Γερμανική περίπολος την ώρα που έτρωγαν μαζί τους, αλλά τους πέρασε όλους για Έλληνες. 
Δεν γνωρίζω την τύχη των Ιταλών αφού μετά από λίγο καιρό έφυγαν προς την Καρδάμαινα, αναζητώντας τρόπο διαφυγής για την Τουρκία. Ούτε ξέρω αν αυτή η πράξη εκ μέρους του πατέρα μου και του αδελφού του μπορεί να θεωρηθεί ηρωική.

Ήρωας όμως για μένα είναι ο πατέρας μου για τα τελευταία δέκα χρόνια της ζωής του,αφού στάθηκε αφοσιωμένος στο πλευρό της άρρωστης και κατάκοιτης μητέρας μου της αγαπημένης του Κατίνας. Είναι ο « δικός μου ήρωας» και δεν θα τον ξεχάσω ποτέ.

aegeanews.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Sunday, 27 October 2019

Αν αυτό το παιδί γίνει σκίτσο;

Ένα τρίχρονο προσφυγόπουλο πέθανε ανατολικά της Κω, όταν το σκάφος στο οποίο επενέβαινε συγκρούστηκε με περιπολικό του λιμενικού. Η είδηση ίσως περάσει στα ψιλά. Έτσι κι αλλιώς, τέτοιοι θάνατοι συμβαίνουν σε Αιγαίο και Μεσόγειο τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα. Σήμερα, λίγοι και για λίγο θα ενδιαφερθούν. Αν είχε γίνει σκίτσο, σαν τον Αϊλάν ή τον 14χρονο από το Μάλι που πνίγηκε με τον έλεγχό του στην τσέπη, θα συγκινούσε πολλούς παραπάνω, αλλά και πάλι όχι αρκετά. Η φρίκη όμως δεν θα πρεπε να έχει ούτε διαβαθμίσεις, ούτε συνήθεια, ούτε ανοχή.  
του Θάνου Καμήλαλη
Η είδηση:
Νεκρό ανασύρθηκε ένα τρίχρονο παιδί από τη θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Κω, το οποίο αγνοούνταν μετά τη σύγκρουση, τα ξημερώματα, περιπολικού σκάφους του Λιμενικού Σώματος με λέμβο που μετέφερε πρόσφυγες και μετανάστες. Έξι είναι οι τραυματίες και ένας ο αγνοούμενος, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία.
[…]
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες και την εκδοχή του Λιμενικού, το δυστύχημα έγινε όταν το μικρό περιπολικό σκάφος του Λιμενικού το οποίο πραγματοποιούσε στην περιοχή προγραμματισμένη περιπολία, δεν αντιλήφθηκε τη βάρκα με τους μετανάστες, καθώς δεν είχε φώτα ναυσιπλοΐας, και έπεσε πάνω της.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί, ότι καμία από τις βάρκες που μεταφέρει πρόσφυγες και μετανάστες και προσπαθεί να φτάσει στα ελληνικά νησιά δεν έχει φώτα ναυσιπλοΐας προκειμένου να μη γίνεται αντιληπτή.
[…]
Στο δελτίο του Λιμενικού αναφέρεται επίσης: «Από τις πρώτες πληροφορίες, που ελέγχονται, η λέμβος που μετέφερε τους αλλοδαπούς δεν διέθετε καμιά απολύτως σήμανση, ενώ οι επιβαίνοντες σε αυτήν δεν φορούσαν σωσίβια. Επίσης διευκρινίστηκε ότι και τα δύο σκάφη βρίσκονταν σε κίνηση όταν συγκρούστηκαν.
Πάνε πλέον έξι χρόνια που η ειδησεογραφία είναι γεμάτη με τραγωδίες σαν αυτήν. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ, το 2019 ήταν η έκτη σερί χρονιά που ξεπεράστηκε το θλιβερό ορόσημο των 1.000 θανάτων στη Μεσόγειο. Το χειρότερο είναι ότι σταδιακά, η φρίκη έγινε καθημερινότητα. Όπως ακριβώς ο κόσμος συνηθίζει την φτώχεια, την αδικία, την ανισότητα, έτσι συνήθισε και τους πνιγμούς προσφύγων. Πού και πού, η κοινωνία θα συγκλονιστεί από το ξεψυχισμένο σώμα του μικρού Αϊλάν, ή την ιστορία του 14χρονου από το Μάλι, που πνίγηκε στη Μεσόγειο έχοντας στην τσέπη του τους βαθμούς του, ώστε να αποδείξει ότι αξίζει φιλοξενία στην Ευρώπη. Και μετά θα γυρίσει ξανά στην απάθεια.
Κι όταν δεν υπάρχουν σκίτσα; Όταν δεν μαθαίνουμε τις ιστορίες των πνιγμένων; Έχει σημασία;
Προσοχή, ακολουθεί συνταρακτική αποκάλυψη: Όλοι οι νεκροί έχουν πρόσωπο. Έχουν μια ιστορία πίσω τους, έχουν οικογένειες, όνειρα και φόβους. Η σύγχρονη, συλλογική ντροπή της ηπείρου μας είναι ότι μιλάμε με αριθμούς και όχι με ψυχές. Συχνά μάλιστα, η απάθεια γίνεται θράσος, ύβρεις, μέχρι και μισανθρωπιά. Εκατοντάδες άνθρωποι μπαίνουν σε βάρκες χωρίς σωσίβια και σήμανση κι εμείς συζητάμε αν το ζήτημα είναι μεταναστευτικό και όχι προσφυγικό, πώς θα αυστηροποιήσουμε τους ελέγχους και το άσυλο, ή ακόμα και τα παραληρήματα περί «εισβολέων». 
Υπουργοί  σουλατσάρουν στα κανάλια δίνοντας ψευδή στοιχεία για τις προσφυγικές ροές, κάτοικοι αρνούνται να δεχθούν τους ανθρώπους αυτούς στην περιοχή τους, δάσκαλοι διώκονται για επιχείρησαν να βάλουν προσφυγόπουλα στα σχολεία και η κυβέρνηση ασχολείται με το «προσφυγικό προφίλ» και την εθνικότητα των κατατρεγμένων, όταν το διεθνές Δίκαιο επιτάσσει εξατομικευμένη αξιολόγηση.
Και πάνω από όλα, συνηθίζουμε. Τις ειδήσεις για νεκρούς στη χώρα μας, τις Μόριες, τις παράνομες επαναπροωθήσεις στον Έβρο, τους ανθρώπους που μένουν σε κέντρα περιμένοντας χρόνια για να εξεταστεί το αίτημά τους για άσυλο και τους θανάτους στη θάλασσα.
Άνθρωποι πνιγμένοι, φυλακισμένοι, κυριολεκτικά η μεταφορικά νεκροί. Άνθρωποι.

thepressproject.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Ο Ιερώνυμος για τον κατηγορούμενο ιερέα από τη Μάνη

Τον βαθύτατο πόνο του ως κληρικού και την οργή του ως ανθρώπου «για το τερατώδες και φρικαλέο γεγονός της σεξουαλικής κακοποίησης του 12χρονου αγγελουδιού στην Ανατολική Μάνη», εκφράζει ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος.

Αναλυτικότερα, ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας, σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ για το συμβάν, δήλωσε:
«Δεν υπάρχουν λέξεις που να μπορούν να αποτυπώσουν τον βαθύτατο πόνο μου ως κληρικού, αλλά και την οργή μου ως ανθρώπου για το τερατώδες και φρικαλέο γεγονός της σεξουαλικής κακοποίησης του 12χρονου αγγελουδιού στην Ανατολική Μάνη.
Δεν χωρά στο νου και στην ψυχή μου ότι ένας άνθρωπος ταγμένος στη διακονία του Θεού προσβάλλει και προδίδει τον Θεό, βιαιοπραγώντας σε βάρος των δημιουργημάτων Του.
Θα ευχόμουν όλα αυτά να μην ισχύουν. Η Δικαιοσύνη όμως θα κρίνει. Το ταχύτερο που αυτή η φρικτή υπόθεση διαλευκανθεί, το καλύτερο.
Όμως τώρα, προσωπικά, δεν μπορώ να σιωπήσω. Ουδείς μπορεί. Ζητώ ταπεινά συγγνώμη από τον Θεό και προσεύχομαι για το αθώο αγγελούδι».
Θυμίζουμε πως πριν λίγες ημέρες, ο ιερέας συνελήφθη κατηγορούμενος για σεξουαλική κακοποίηση. Οδηγήθηκε στις φυλακές Τρίπολης όπου θα παραμείνει προφυλακισμένος μέχρι τη δίκη του. Η 12χρονη βρίσκεται πλέον στην φροντίδα του «Χαμόγελου του Παιδιού».

efsyn.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Η συγκινητική στιγμή που ένα 5χρονο κορίτσι φροντίζει το αδερφάκι της μετά τη χημειοθεραπεία

Μία μητέρα μοιράστηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φωτογραφίες του τετράχρονου γιου της που πάσχει από λευχαιμία, την ώρα που η μόλις 14 μηνών μεγαλύτερη αδερφή του τον παρηγορει μετά τη χημειοθεραπεία, δείχνοντας την τραγική πραγματικότητα του παιδικού καρκίνου.

Ο Μπέκετ Μπερτζ, από το Πρίνστον του Τέξας διαγνώστηκε με λεμφοβλαστική λευχαιμία σε ηλικία δύο ετών, τον Απρίλιο του 2018 και από τότε περνά μήνες στο νοσοκομείο κάνοντας χημειοθεραπείες και μεταγγίσεις αίματος.
Η μητέρα του δημοσίευσε στο Facebook κάποιες φωτογραφίες θέλοντας να δείξει τη σκληρή πραγματικότητα του παιδικού καρκίνου και τη σημασία της οικογένειας.
Στην πιο συγκινητική φωτογραφία, η Όμπρεϊ, πέντε ετών, φροντίζει και παρηγορεί τον μικρό της αδερφό, την ώρα που αυτός παλεύει με τις παρενέργειες της χημειοθεραπείας.
Όπως ανέφερε η μητέρα τους Κέιτλιν, το μικρό κορίτσι, μόλις 14 μήνες μεγαλύτερο από τον Μπέκετ, τη στιγμή εκείνη του χάιδευε την πλάτη καθώς αυτός έσκυβε πάνω από την τουαλέτα, προσπαθώντας να τον καθησυχάσει ότι όλα θα πάνε καλά.
Έπειτα του έπλυνε τα χέρια και τον μετέφερε στο κρεβάτι του και προσφέρθηκε να καθαρίσει το μπάνιο.

Η σημασία της οικογένειας σε στιγμές κρίσης

Η Κέιτλιν εξήγησε ότι η διάγνωση καρκίνου του παιδιού της, άλλαξε τη ζωή της οικογένειάς της μέσα σε μια νύχτα.
Η Όμπρεϊ έπρεπε να σταματήσει την ενόργανη, ώστε οι γονείς της να επικεντρωθούν στη θεραπεία του Μπέκετ.
Όμως το μικρό κορίτσι δεν διαμαρτυρήθηκε ούτε μία φορά.
Η τελευταία επίσκεψη του αγοριού στο νοσοκομείο διήρκησε έναν μήνα και η μεγάλη του αδερφή ρωτούσε διαρκώς για εκείνον.
Ο μικρός γύρισε στο σπίτι στα πέμπτα γενέθλια της Όμπρεϊ. Όμως δεν μπορούσε να παίξει όπως πριν, δεν είχε δυνάμεις, ήταν αρκετά ήσυχος και νύσταζε πολύ.
Η αδερφή του δεν ήθελε να τον αποχωρίζεται καθόλου και προτιμούσε να μένει μαζί του για να τον προσέχει, αντί να πάει να παίξει με τους φίλους της.
Η Κέιτλιν ανέφερε πως τα δύο αδέρφια έχουν έναν απίστευτο δεσμό μεταξύ τους και αυτό είναι συγκλονιστικό. Είναι κάτι παραπάνω από αδέρφια, είναι οι καλύτεροι φίλοι.
Αποφάσισε να δημοσιοποιήσει τις φωτογραφίες για να δείξει πόσο σημαντική είναι η οικογένεια στις δύσκολες στιγμές.
«Όταν τους βλέπω μαζί, νιώθω πολύ χαρούμενη αλλά ταυτόχρονα με στεναχωρεί», ανέφερε. Όπως τονίζει τα παιδιά θα έπρεπε να είναι έξω και να παίζουν και όχι σε ένα κρύο δωμάτιο νοσοκομείου ή να περιτριγυρίζονται από φάρμακα.

Μικρός μαχητής

Ο Μπέκετ από τότε που διαγνώστηκε, πριν από 18 μήνες έχει δείξει απίστευτη δύναμη και σε αυτό οφείλεται πολύ η υποστήριξη της οικογένειάς του και ειδικά της αδερφής του.
Οι γιατροί εκτιμούν ότι θα συνεχίσει τις χημειοθεραπείες για δύο ακόμη χρόνια.
Όμως ο μικρός μαχητής ξέρει ότι στις δύσκολες στιγμές έχει τον πιο σημαντικό σύμμαχο, την αγάπη της αδερφής του.

Saturday, 26 October 2019

Απαραίτητος ο Καρδιολογικός Έλεγχος στα Παιδιά

Τα περισσότερα παιδιά και έφηβοι θα ξεκινήσουν αυτή την εποχή τις αθλητικές τους δραστηριότητες, κάτι εξαιρετικά ωφέλιμο για τη σωματική, κοινωνική και συναισθηματική τους ανάπτυξη. 
Η μεγάλη πλειοψηφία των παιδιών δεν θα παρουσιάσει κανένα απολύτως πρόβλημα υγείας, αντίθετα η άσκηση θα είναι ευεργετική για τον οργανισμό τους. 
Υπάρχει όμως μια μικρή μειοψηφία παιδιών και εφήβων για τους οποίους είναι απαραίτητο να γίνει καρδιολογικός έλεγχος πριν, ξεκινήσουν την αθλητική δραστηριότητα, καθώς μπορεί να αποδειχτεί σωτήριος για την υγεία ή ακόμη και για τη ζωή τους.
Γιατί είναι απαραίτητος ο καρδιολογικός έλεγχος
Τα καρδιαγγειακά συμβάντα είναι ευτυχώς σπάνια στα παιδιά και τους εφήβους, ορισμένα από αυτά όμως μπορεί να ευθύνονται για αιφνίδιο θάνατο. 
Πρόκειται για περιπτώσεις που ακούμε και βλέπουμε στις ειδήσεις και που τρομοκρατούν τους γονείς. 
Το ακριβές ποσοστό αιφνίδιων θανάτων στα παιδιά είναι δύσκολο να καθοριστεί με ακρίβεια, στατιστικά όμως υπολογίζεται πως αφορά 1-3 συμβάντα το χρόνο ανά 200.000 αθλητές, δηλαδή σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, αφορά 50 με 150 περιστατικά το χρόνο. 
Από τα συμβάντα αυτά, το 55-80% οφείλονται σε καρδιαγγειακά προβλήματα. 
Ωστόσο, δεν χρειάζεται να τρομοκρατηθούμε. Στην πραγματικότητα, τα αίτια που προκαλούν αιφνίδιο θάνατο στα παιδιά την ώρα της σωματικής δραστηριότητας είναι σπάνια και μπορούν να εντοπιστούν έγκαιρα με τον προληπτικό καρδιολογικό έλεγχο. 

Πότε χρειάζεται να γίνει καρδιολογικός έλεγχος 
Ο προ-αθλητικός έλεγχος απαιτείται από τους περισσότερους οργανωμένους αθλητικούς συλλόγους, όταν εγγράφεται το παιδί στις δραστηριότητές τους. 
Τον ζητούν επίσης στο σχολείο, προκειμένου να μπορεί το παιδί να συμμετέχει με ασφάλεια στις αθλητικές δραστηριότητες. 
Ένα όμως πραγματικό πρόβλημα είναι πως πολλά παιδιά και έφηβοι δεν κάνουν τελικά τον πλήρη απαιτούμενο καρδιολογικό έλεγχο, με όλα όσα πρέπει να περιλαμβάνει ώστε να δώσει ασφαλή αποτελέσματα. 

Τι περιλαμβάνει ο καρδιολογικός έλεγχος στα παιδιά 
Όπως προκύπτει από διεθνή στοιχεία, ο αιφνίδιος θάνατος σε παιδιά και εφήβους αθλητές έχει ως πιο συχνή αιτία την υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια και τις ανωμαλίες των στεφανιαίων αρτηριών, ενώ ακολουθούν παθήσεις όπως η μυοκαρδίτιδα, η ρήξη της θωρακικής αορτής καθώς και διάφορες μορφές καρδιοπάθειας και συνδρόμων. 

Η λήψη οικογενειακού και ατομικού ιατρικού ιστορικού του παιδιού είναι απαραίτητη ώστε να μπορέσει ο γιατρός να αντιληφθεί τυχόν αυξημένες πιθανότητες κινδύνου (περίπου το 1/2 των περιστατικών υπερτροφικής μυοκαρδιοπάθειας έχουν θετικό οικογενειακό ιστορικό). 
Ακολουθεί ο κλινικός έλεγχος, ο οποίος είναι απαραίτητο να συνδυάζεται με ηλεκτροκαρδιογράφημα καθώς και το υπερηχοκαρδιογράφημα
Ο συνδυασμός των εξετάσεων αυτών, που είναι όλες τους ανώδυνες και μη παρεμβατικές, είναι αυτός που θα δώσει στους γονείς και τους νέους αθλητές την ασφάλεια για τη συμμετοχή τους σε αθλητικές δραστηριότητες.

Επιστημονικός Υπεύθυνος Καρδιολογικού - Αθλητιατρικού Τμήματος: Φάνης Ζαμπετάκης, Καρδιολόγος

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

«Πώς θα μάθω ν’αγαπώ τους άλλους»;

Αγαπώντας τους.
Υπάρχουν πολύ ωραίες γωνιές του παραδείσου σ’αυτή τη γη. 
Υπάρχει αγάπη σ’αυτή τη γη. Υπάρχουν άνθρωποι. 
Μην σταματάς να εμπιστεύεσαι.
Λες: «Πώς θα το κάνω; Πώς γίνονται όλ’αυτά»;
Ε, γίνονται. Προσπαθώντας. Δεν υπάρχει μια συνταγή.

«Πώς θα μάθω ν’αγαπώ τους άλλους»;
Αγαπώντας τους.

Έτσι θα το μάθεις. Μαθαίνεις ν’αγαπάς όταν αγαπάς. 
Τρώγοντας έρχεται η όρεξη. κάνεις προσευχή και μαθαίνεις την προσευχή.

Ξεκινάς ν’αγαπάς και μαθαίνεις ν’αγαπάς.

Όταν, λοιπόν, σε ρωτήσω «πώς θα μάθεις ν’αγαπάς», θα μου απαντήσεις αυτό: «αγαπώντας». Και «αγαπώντας» θα πει ότι θα κάνω και λάθη και θα αποτύχω και θα πικράνω και θα πικραθώ.

Η αγάπη θέλει άσκηση. 
Επαναληπτικότητα. 
Θα ξαναδοκιμάσω!

Aπόσπασμα από ομιλία του π.Ανδρέα Κονάνου

Δεσποινα Σεμερτζιδου
diakonima.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Demetrius of Thessaloniki

The holy, glorious and right-victorious Great-martyr (Greek: Μεγαλομάρτυς) Demetrius of Thessaloniki the Myrrh-streamer (Greek Μυροβλήτης) (also Demetrios) is one of the most popular saints in the Orthodox world. He was martyred around the year 306 in Thessalonica, and his cult rapidly grew during the Middle Ages, when he was regarded as the first recognized patron and protector of the city, militarily as well as spiritually. His feast day is celebrated on October 26. The Serbian Orthodox Church commemorates the Saint as a Mitar having a feast of Mitrovan on November 8. 
Mosaic depicting St. Demetrius with children,
dating c.620,
from the ancient Church of St. Demetrius,
Thessalonica.
Life  
Demetrius came from a noble family of the Roman province of Macedonia. Through this noble ancestry and through his own ability and virtue he rose to a high military position under Galerius Maximian, Caesar of the Eastern part of the Roman Empire (with Diocletian as the Augustus, or senior emperor). Despite this position in the still-pagan empire, he remained fervent in faith and works for Christ, encouraging many Christians to endure persecution and even bringing many pagans to the faith.
When Maximian returned from one of his campaigns to Thessaloniki, which he had made his capital, he had pagan games and sacrifices celebrated for his triumph. Demetrios was denounced by pagans who were envious of his success, and he was thrown into prison. While in prison he was visited by a young Christian named Nestor, who asked him for a blessing to engage in single combat with the giant Lyaios (or Lyaeus), who was posing as the champion of paganism. Demetrios gave his blessing and Nestor, against all odds, slew his opponent in the arena, as David had once defeated Goliath.
The enraged emperor, learning that this had occurred with Demetrios's aid, first had Nestor beheaded outside the city and then had Demetrios impaled in prison. Later Demetrios's servant Lupus was beheaded after using his master's blood-stained tunic and signet ring to work many miracles. The Christians buried Demetrius and Nestor next together in the bath where Demetrius had been imprisoned. During the seventh century a miraculous flow of fragrant myrrh was found emanating from his tomb, giving rise to the appellation Mirovlitis, the Myrrh Gusher to his name. His tomb containing his relics is now in the crypt of the Church of St. Demetrios in Thessaloniki.
St. Demetrius is revered as the patron saint of Thessaloniki and is believed by the people as having intervened to save the city over the years from invading foreigners, from the Slavic nations, Bulgarians, Arabs, Saracens, and others. While well remembered in the Hellenic world, the memory of the Great Martyr Demetrius of Thessaloniki found an attachment in the Slavic, particularly the Russian, world from the times of the Russian Primary Chronicle.


Popularity in the sixth century  
Extreme popularity for Saint Demetrios is first attested in the sixth century. It grew because of his miraculous interventions in defense of the city during the many sieges it endured during the early Middle Ages, particularly by Slavic tribesmen who overran the old provinces of Hellas and Macedonia during the sixth through eighth centuries. His cult was centered around the basilica that bears his name in Thessaloniki, which contained a ciborium which acted as a cenotaph, since his relics had not been found. Later his relics were found and confirmed through their miraculous outpouring of myrrh -- hence the saint's epithet of "Myrrh-streamer."
He is depicted in earlier images in civilian aristocratic garb of the late Roman Empire, and in later iconography as a Byzantine soldier. Because of his military protection he is often paired with St. George of Cappadocia, another great military saint. They are usually depicted on horseback, with St. Demetrios spearing a man (perhaps Lyaios, or one of the pagan Slavs whose assaults he warded off from his city), while St. George spears a dragon. The saints are both youthful and unbearded, by can be distinguished by certain characteristics, including hair style and the colors of their garments and horses.
Nestor, Demetrios's protégé, is commemorated the day after Demetrios, on October 27.

orthodoxwiki.org
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Friday, 25 October 2019

Παιδί και Εξωσχολικές δραστηριότητες: ποια η σημασία τους και με ποια κριτήρια πρέπει να επιλέγονται;

Το καλοκαίρι, που τα σχολεία κλείνουν, τα παιδιά έχουν πολύ ελεύθερο χρόνο και οι γονείς προβληματίζονται ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος ώστε να περάσουν δημιουργικά τις διακοπές τους. Ωστόσο, οι γονείς συχνά μας συμβουλεύονται και μας εκφράζουν τον προβληματισμό τους σχετικά με τον καλύτερο τρόπο αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου των παιδιών τόσο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού όσο και κατά τη διάρκεια της σχολικής τους φοίτησης.

Ως ελεύθερος χρόνος, θεωρείται ο προσωπικός χρόνος που έχουν στη διάθεσή τους οι άνθρωποι και έχουν την ευχέρεια να τον διαχειριστούν ελεύθερα και σύμφωνα με τη δική τους θέληση. Ο χρόνος αυτός αξιοποιείται για να ικανοποιήσουν την κάλυψη των προσωπικών τους αναγκών χωρίς να υπάρχει η έννοια της υποχρέωσης. Οι εξωσχολικές δραστηριότητες λοιπόν είναι δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν τα παιδιά στον ελεύθερο χρόνο τους, δηλαδή τον χρόνο που έχουν εκτός των σχολικών τους υποχρεώσεων και μέσω των οποίων αποκτούν σημαντικές δεξιότητες (Μιχαηλίδης, 2014).


Οι εξωσχολικές δραστηριότητες ποικίλουν σχετικά με το είδος τους, παρέχοντας πολλαπλά οφέλη. Ενδεικτικά, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε την ανάπτυξη των δεξιοτήτων αλληλεπίδρασης μεταξύ συνομηλίκων, τον εμπλουτισμό των ακαδημαϊκών εφοδίων των παιδιών και τη μείωση της συχνότητας εμφάνισης προβλημάτων συμπεριφοράς (Wilson, 2009).


Εάν θα θέλαμε να εμβαθύνουμε στα είδη των εξωσχολικών δραστηριοτήτων θα λέγαμε ότι υπάρχουν δραστηριότητες που προϋποθέτουν τη συμμετοχή των παιδιών σε ομάδες, όπως για παράδειγμα είναι οι εθελοντικές δράσεις μέσω των οποίων ενισχύεται η κοινωνικοποίηση των παιδιών. Μαθαίνουν πώς να αλληλεπιδρούν με τους συνομηλίκους τους και να δημιουργούν διαπροσωπικές σχέσεις που στηρίζονται στον αλληλοσεβασμό, στη συνεργασία και τη διάθεση προσφοράς.  


Μέσω άλλων δραστηριοτήτων που δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύσσουν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες, τα παιδιά καταφέρνουν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να αναδείξουν τις κλήσεις και τα ταλέντα τους και να ενισχύσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.


Επιπλέον, υπάρχουν δραστηριότητες που ενισχύουν τις εκπαιδευτικές δεξιότητες των παιδιών όπως είναι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, η ρομποτική, το σκάκι κ.τ.λ. Μέσω αυτών των δραστηριοτήτων τα παιδιά μπορούν να αντιμετωπίσουν τη γνώση ολιστικά, να αντιληφθούν τα οφέλη της σε πρακτικό επίπεδο και να ενισχύσουν τη σχολική τους επίδοση.


Τέλος, πολλά παιδιά επιλέγουν να πάρουν μέρος σε αθλητικές δραστηριότητες και μέσω αυτών κατορθώνουν να αποκτήσουν θετική εικόνα για το σώμα τους. Οι αθλητικές δραστηριότητες συμβάλλουν στην καλή φυσική και ψυχική υγεία των παιδιών καθώς βοηθούν στη διατήρηση εντός φυσιολογικών ορίων το  σωματικό βάρος και μειώνουν τα επίπεδα του άγχους.


Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι μέσω των εξωσχολικών δραστηριοτήτων επιτυγχάνεται η κάλυψη πολλαπλών βιολογικών και συναισθηματικών αναγκών, αποτέλεσμα που δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της σχολικής φοίτησης. Οι εξωσχολικές δραστηριότητες συμβάλλουν  στην ψυχοκοινωνική ωρίμανση των παιδιών (Fredricks and Eccles, 2005). Τα παιδιά αισθάνονται ότι γίνονται αποδεκτά από τους συνομηλίκους τους, νιώθουν μέλη μιας ομάδας, ενδυναμώνουν τη σχολική τους επίδοση, ωθούνται στη σταδιακή ανάκτηση της αυτονομίας τους και ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους.


Παρότι τα οφέλη των εξωσχολικών δραστηριοτήτων είναι πολλαπλά, υπάρχουν κάποια κριτήρια που θα ήταν καλό οι γονείς να τα λάβουν υπόψη τους προκειμένου να επιλέξουν μαζί με τα παιδιά τους, την καταλληλότερη για εκείνα δραστηριότητα.


Αναλυτικότερα, οι γονείς είναι καλό να επιλέγουν ένα συγκεκριμένο, μικρό, αριθμό εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Όταν τα παιδιά, εκτός από τις σχολικές τους υποχρεώσεις, έχουν να ανταποκριθούν σε πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες, στερούνται της ξεκούρασης που είναι απαραίτητη για εκείνα. Αυτό έχει επίπτωση στη σχολική τους επίδοση καθώς δεν έχουν το χρόνο να ασχοληθούν με την προετοιμασία των μαθημάτων τους ή είναι πολύ κουρασμένα για να αποδώσουν στο φόρτο εργασιών. Η πιο βασική όμως επίπτωση είναι ότι το παιδί δεν μπορεί να απολαύσει τις δραστηριότητες που κάνει, τις εισπράττει ως μια ακόμα υποχρέωση στην οποία πρέπει να ανταποκριθεί, με αποτέλεσμα να χάνει αρκετά από το οφέλη τους.


Επίσης, ένα κριτήριο επιλογής εξωσχολικών δραστηριοτήτων είναι το κόστος συμμετοχής του παιδιού. Η εξωσχολική δραστηριότητα θα πρέπει να είναι συμβατή με τις δυνατότητες της οικογένειας ώστε να μη νιώθουν οι γονείς ότι πιέζονται για να ανταπεξέλθουν στα έξοδα αλλά και για να μη δημιουργούνται ανισότητες μεταξύ των παιδιών.


Εάν η οικογένεια έχει επιλέξει ένα μικρό αριθμό δραστηριοτήτων, τότε αυξάνονται οι πιθανότητες, το παιδί να τις παρακολουθήσει σε πιο σταθερή βάση και όχι να συμμετέχει αποσπασματικά ή να αλλάζει δραστηριότητες σε τακτά χρονικά διαστήματα. Αυτό βοηθά το παιδί να αποκομίζει στο μέγιστο τα οφέλη των εξωσχολικών δραστηριοτήτων.


Υπάρχουν εξωσχολικές δραστηριότητες, οι οποίες υλοπoιούνται εντός των σχολικών μονάδων με τη πρωτοβουλία των  γονέων και της διεύθυνσης των σχολείων. Η συμμετοχή των παιδιών σε τέτοιου είδους δραστηριότητες, όπου συμμετέχουν και οι συμμαθητές τους, μπορούν να ενισχύσουν την κοινωνική δικτύωσή τους (Fredricks and Eccles 2005). Άλλα οφέλη τέτοιων δραστηριοτήτων είναι ότι δυνητικά μπορούν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά σε περιστατικά εκφοβισμού, καθώς οι ομάδες τείνουν να λειτουργούν προστατευτικά στα μέλη τους ή μπορούν να αποτελέσουν ανάχωμα σε φαινόμενα σχολικής διαρροής, καθώς οι μαθητές νιώθουν μέρος της σχολικής κοινότητας.


Ένα επιπλέον κριτήριο επιλογής, που οι γονείς θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους, είναι οι επιθυμίες του παιδιού. Είναι αλήθεια ότι συχνά τα παιδιά νιώθουν πιεσμένα καθώς ωθούνται να συμμετέχουν σε μια δραστηριότητα χωρίς να την επιθυμούν ή να έχουν κάποιο σχετικό ταλέντο αλλά κυρίως γιατί είναι επιθυμία ή όνειρο των γονιών τους. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να βιώνουν άγχος ή να αισθάνονται ότι δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των γονιών τους και ότι τους απογοητεύουν.


Τέλος, όταν επιλέγονται αθλητικές δραστηριότητες ο στόχος δε θα πρέπει να είναι η επίδοση τους παιδιού αλλά η επίτευξη καλής σωματικής υγείας των παιδιών, η συμμετοχή σε ομάδες και η χαρά του παιχνιδιού. Όταν οι αθλητικές δραστηριότητες γίνονται αναγκαστικά ή με όρους υποχρέωσης και αυστηρού προγράμματος, εξωθούν τα παιδιά στα άκρα με κίνδυνο σωματικούς τραυματισμούς ή το αίσθημα της μη επάρκειας (Wilson, 2009).


Συμπερασματικά λοιπόν, θα λέγαμε ότι η συμμετοχή των παιδιών σε εξωσχολικές δραστηριότητες έχει σημαντικά οφέλη για την ψυχοσωματική τους ανάπτυξη και τα κριτήρια επιλογής του είδους της δραστηριότητας θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κάθε οικογένειας και να μεγιστοποιούν τα οφέλη τους.


Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111» ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας.


Βιβλιογραφία:

  • Fredricks, A.J. & Eccles S.J. (2005). Developmental Benefits of Extracurricular Involvement: Do Peer Characteristics Mediate the Link Between Activities and Youth Outcomes? Journal of Youth and Adolescence, Vol. 34, No. 6, pp. 507–520.
  • Wilson, N. (2009). Impact of Extracurricular Activities on Students. American Psychological Association, 5th edition.
  • Μιχαηλίδης, Γ. (2014). Δομημένες εξωσχολικές δραστηριότητες και η σχέση τους με τη σχολική επίδοση, την παιγνιώδη συμπεριφορά του παιδιού και το βαθμό ικανοποίησης από τη ζωή. Φλώρινα: Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. (διπλωματική εργασία).