Σελίδες

Wednesday 8 May 2024

Νύχτα με τη νύχτα, μέρα με τη μέρα... / Καληνύχτα σας...

Σε όλους τους φίλους μας... 
Καλό ξημέρωμα... 
Μακάρι σαν βραδιάζει
και σαν ξημερώνει
πάντα καλύτερες να 'ναι οι νύχτες,
και οι μέρες καλύτερες 
για τα χαμομηλάκια όλου του κόσμου...
και νύχτα με τη νύχτα,
μέρα με τη μέρα...

οι εφιάλτες να απομακρύνονται,
οι άνθρωποι-τέρατα να λιγοστεύουν...
να λιγοστεύουν...

μέχρι που...

μόνο ευχάριστα να έχουμε 
για τα παιδιά να γράψουμε,
μόνο τραγούδια και ποιήματα 
και παραμύθια,
μόνο ζωγραφιές γι' αυτά να δείχνουμε,
μόνο παιγνίδια να περιγράφουμε,
μόνο με λουλούδια τις κούκλες να στολίζουμε,
και μουσική...
γλυκιά μουσική
να τους αφιερώνουμε.

ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΣΑΣ, ΚΑΛΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ

Το χαμομηλάκι

Πρώτη ανάρτηση: Παρασκευή 8 Ιουνίου 2007

Η μάνα είναι σαν το αλάτι.

«Θα πεθάνω και θα δω τι θα κάνετε» έλεγε η μάνα μου. Γελούσαμε. Γελούσε κι αυτή. Γιατί στα αστεία το έλεγε. «Έβαλες πάλι τη κασέτα μάνα» της πείραζε ο αδερφός μου. «Ναι βρε γυναίκα» σιγοντάριζε ο πατέρας μου. Και να τα γέλια. Και να τα πειράγματα. Και πιο πολύ απ’ όλους γελούσε εκείνη.

Γιατί τέτοια ήταν η μάνα μου. Ένας άνθρωπος πράος, ήρεμος, γελαστός, εκεί για όλους και τίποτα για την ίδια. Αν ζούσε στο σήμερα, θα ήταν σαν ένα είδος καρέτα καρέτα. Σαν εξωτικό πουλί που το βλέπεις μόνο στις φωτογραφίες, για να σιγουρευτείς ότι υπάρχει δηλαδή.

«Θα πεθάνω και θα δω τι θα κάνετε» έλεγε σαν να έφτυνε κατάμουτρα τον θάνατο. Σαν να τον ξόρκιζε. Σαν να του έλεγε «καλά βλακείες λέω, εγώ θα ζήσω 1000 χρόνια».

Και τελικά έφυγε η μάνα μου, όπως μας το ‘χε τάξει στα αστεία, αλλά τώρα σοβαρολογούσε. Με πήρε καιρό να νιώσω στο πετσί μου τη σοβαρότητα του πράγματος. Πέρασα αυτό το κλασικό στάδιο άρνησης, που φέρεσαι σαν να μην συνέβη σε σένα, που φαντάζεσαι ότι η μάνα πήγε ταξίδι στην Ξάνθη να δει την αδερφή της, απλά κάθισε λίγο παραπάνω αυτή τη φορά.

Και ζούσα με το να την περιμένω να έρθει από την Ξάνθη. Αυτό είχα πλάσει στο κεφάλι μου για να επιβιώσω. Αλλά όταν το μυαλό πάει να παίξει τερτίπια στην καρδιά, ή που «σαλεύει» γιατί αρνείται να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα, ή μένει στη θέση του και την αντιμετωπίζει τελικά.

Και την αντιμετώπισα. Και κατέρρευσα. Με χρονοκαθυστέρηση.

Μου έλειπε η μάνα μου. Μου έλειπε με έναν τρόπο εγωιστικό. Μου έλειπαν όλα αυτά που εγώ έπαιρνα από αυτήν. Η συμπαράστασή της, η υπομονή της, ότι «ήταν εδώ» όποτε την χρειαζόμουν, το χάδι της. Και τότε, στην συνειδητοποίηση ότι μου έλειπαν όσα «έπαιρνα» από εκείνη μετάνιωσα για κάθε «σ’ αγαπώ» που τσιγκουνεύτηκα, κάθε κλείσιμο πόρτας ή τηλεφώνου, έφτασα να μετανιώνω για όλα όσα της έκανα στην εφηβεία μου. Άδικο κι αυτό, για μένα. Αλλά κάτι τέτοιες ώρες μόνο αυτά σκέφτεσαι. Ζυγίζεις τα καλά, και τα άσχημα. Σκέφτεσαι τότε που τα έβρισκες όλα «άσχημα» και «κουραστικά» και τα συγκρίνεις με το τώρα. Και επειδή η μάνα δεν είναι πια εδώ της τα βρίσκεις «ωραία», ακόμα και όσα δεν ήταν.

Η ζωή χωρίς αυτήν συνεχίστηκε στους γνωστούς ρυθμούς. Με τις χαρές της, τις αγωνίες της, τα ερωτηματικά της, τις εκπλήξεις της. Με όλα της. Όμως τίποτα δεν ήταν όπως πριν. Η καθημερινότητα δεν είχε την ίδια γεύση χωρίς την μητέρα μου. Ήταν σαν να ήταν η ζωή μου πλέον ένα πιάτο άνοστο, χωρίς αλάτι. Η μάνα μου, ήταν το αλάτι της ζωής μου. Εκείνη η απαραίτητη «πρέζα»που γράφουν και στις συνταγές, που μεταμόρφωνε τα πάντα σε «νόστιμα», σε «πικάντικα» σε διαφορετικά.

Έχω τα παιδιά μου, τον άντρα μου, τους φίλους μου, αλλά η μάνα είναι μάνα. Δεν έχω επιλογή. Θα συνεχίσω να ζω χωρίς αυτήν. Απλά τώρα που ξέρω πόσο σημαντική ήταν η ύπαρξή της στη ζωή μου, βλέπω με διαφορετικό μάτι και μένα στη ζωή του δικού μου παιδιού. Και δεν ξέρω αν μπορώ να είμαι «αλάτι», όπως ήταν η δική μου μάνα. Μπορώ, όμως, να είμαι πάντως εκείνο το συστατικό που δίνει «γεύση» στα πράγματα. Μπορώ να είμαι η ζάχαρή της, τόση, όση, στη μύτη του κουταλιού.

Κι αυτό μου αρκεί.

Γράφει η Αποστολία Καζάζη – themamagers.gr

Όταν διαβάζεις (με) το παιδί σου...

«Βράσε ένα ρόφημα να το πίνετε μαζί, για να νομίζει πως βγήκε μαζί σου ραντεβού.
Κλείσε τηλεόραση και κινητά, για να δει πόσο σημαντικό είναι για 'σένα να του μάθεις κάτι.
Αν διαβάζεις Φυσική γίνε η ενέργεια, 
αν διαβάζεις Αρχαία βάλε σανδάλια και 
αν είσαι στα "Κείμενα" ανέβα σε σκαμνί να απαγγείλεις ποίηση.
Δείξε εικόνες κάθε νέας λέξης, μη δώσεις ξύλινο ορισμό της.
Δείξε τη χαρά σου που θυμάσαι όσα είχες ήδη ξεχάσει από τα δικά σου μαθητικά χρόνια. Αποκλείεται να τα θυμάσαι όλα.
Πες μπράβο κάπου στη μέση, ακόμη και αν σε κοίταζε απλά στα μάτια.
Κάνε απρόσμενες ερωτήσεις για να δεις αν ταξιδεύει αλλού το μυαλό του. 
Αν ταξιδεύει αλλού, πάρε βαλίτσα κι ακολούθησε τον για λίγο. Θα τον φέρεις πίσω πιο εύκολα έτσι.
Ευχαρίστησε το που σου έδωσε την ευκαιρία να μάθεις νέα πράγματα.
Ρώτησέ το για την καθηγήτρια. Αν σου πει ότι δεν είναι καλή, μάθε πώς νιώθει μες στην τάξη, πράξε το αντίθετο όσο είσαι μαζί του.
Γράψε ρεαλιστικούς στόχους μέχρι το διαγώνισμα, δώσε του αστείους τρόπους να θυμάται ανούσια πράγματα.
Διάβασέ τον μέχρι τελικής πτώσης, μέχρι να λάμπουν τα μάτια του από την ικανοποίηση ότι διάβασε μαζί σου ανεξαρτήτως βαθμού και απόδοσης.
Πες του πως πλέον δε σε νοιάζει τι βαθμό θα πάρει, αρκεί να θυμάται πως το παλέψατε μαζί.
Δείξε του πως πέρασες καλά μαζί του. Πες το να το ακούσει.
Θα δεις… Σε λίγο καιρό, δεν θα χρειαστεί την παρουσία σου. Θα σε έχει ήδη βάλει μέσα σε κάθε σελίδα."

(Via: Christina Bogiatzi)
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Ο Ματωμένος Μάης του ’36

Το φθινόπωρο του 1935 ξεκινά ένα κίνημα κινητοποιήσεων ανά την Ελλάδα. Μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου, 1936, ο απολογισμός ήταν 1 νεκρός και 36 τραυματίες ενώ μέχρι τον Απρίλιο άλλοι 4 νεκροί και 52. Κατά το τετράμηνο αυτό σημειώθηκαν από την Κυβέρνηση Ιωάννη Μεταξά 642 συλλήψεις, 79 άνθρωποι εξορίστηκαν, 447 ακίνητα κατασχέθηκαν, 47 συγκεντρώσεις απαγορεύτηκαν και 115 άτομα βασανίστηκαν.

Όλα αυτά συσχετίζονται με τις δυσμενείς συνθήκες εργασίας, της αθέτησης της σύμβασης Παπαναστασίου και της μείωσης των μισθών που ανάγονται στην χρεοκοπία του 1932. Το κέντρο των κινητοποιήσεων ήταν η Θεσσαλονίκη.

Το κλίμα οξύνεται τον Φεβρουάριο του 1936 όταν εργάτες κάνουν κατάληψη στο εργαστάσιό τους. Στις 29 Απριλίου, η ΠΚΟ και η ΕΓΣΕΕ προκηρύσσουν απεργίες διαρκείας με κύριο αίτημα την τήρηση της Σύμβασης Παπαναστασίου. Η κατάσταση παρέμεινε ήρεμη μέχρι την 6 Μαΐου μέλη της ΕΕΕ αρχίζουν και πυροβολούν στο πλήθος στην πλατεία Βάλλη ενώ η χωροφυλακή συγκρούεται με άλλες ομάδες. Μέχρι και πριν την 9η Μαΐου είχαν τραυματιστεί πάνω από 70 άτομα.

Στις 9 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη πέφτουν 12 νεκροί και 280 άλλοι τραυματίζονται. Αμέσως μετά από αυτά τα γεγονότα οι απεργοί επιτίθενται στους χωροφύλακες και η κατάσταση φεύγει εκτός ελέγχου και κόσμος κατευθύνεται προς την Εγνατία και την Αριστοτέλους ενώ άλλοι προς το Διοικητήριο όπου ξεκίνησαν συμπλοκές. Η Γενική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος επιστρατεύει το Γ’ Σώμα Στρατού όπου απαγορεύει κάθε διαδήλωση. Την επόμενη μέρα, πάνω από 150.000 διαδηλωτές βγαίνουν στους δρόμους και συμμετέχουν στην κηδεία των νεκρών. 

Αξίζει να αναφερθεί ότι από βραδύς είχαν πλεύσει στην πόλη τρία αντιτορπιλικά και ένα τάγμα πεζικού με τη βοήθεια του πυροβολικού από την Λάρισα. Την επόμενη μέρα κηρύσσονται απεργίες σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας ενώ στις 13, πανελλαδική. Τα αιτήματα των καπνεργατών, η κύρια ομάδα, κατέστησαν δεκτά και η κατάσταση αποκλιμακώθηκε.

Ο Γιάννης Ρίτσος, εμπνευσμένος από τα γεγονότα έγραψε το έργο του Επιτάφιος

el.wikipedia.org

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Tuesday 7 May 2024

Καθημερινές εκφράσεις που μάθαμε από τον Αίσωπο

Αίσωπος
    Ένα όνομα, δεκάδες μύθοι. Αν και ο ίδιος δεν έγραψε ούτε μια λέξη από αυτούς, παρ’ όλα αυτά τους διηγήθηκε προφορικά κατά τον 6ο π.Χ. αιώνα και έκτοτε εκείνοι συνεχίζουν να στοιχειώνουν – με την καλή έννοια – τη ζωή μας.

    Μηνύματα με νόημα για μικρούς και μεγάλους, εκφερόμενα με τρόπο μοναδικό, τα οποία μέσα από την απλότητά τους προσφέρουν βασικές συμβουλές για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε τη ζωή, αλλά και αυτούς που έχουμε απέναντί μας.
    Αρκετά από αυτά τα μηνύματα έμειναν στην καθομιλουμένη, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούμε μέχρι και σήμερα αρκετές από τις φράσεις ή τα αποφθέγματα τα οποία είτε ειπώθηκαν είτε προέκυψαν από τους μύθους του.
Έβαλε το λύκο να φυλάξει τα πρόβατα
Η φράση που χρησιμοποιούμε για να δείξουμε ότι στους κακούς ανθρώπους δε θα πρέπει να εμπιστευόμαστε τίποτα, πηγάζει από τον μύθο του βοσκού και των προβάτων του, ο οποίος βλέποντας έναν λύκο να ακολουθεί το κοπάδι του χωρίς να το πειράζει, αποφάσισε να τον βάλει να το φυλάξει. Κάποια μέρα όμως, γυρνώντας στο σπίτι είδε το κοπάδι του σφαγμένο και τον λύκο άφαντο.

Είς, αλλά λέων
Στον μύθο «Το λιοντάρι και η αλεπού», η τελευταία κοκορεύεται στο λιοντάρι πως τα παιδιά που κάνει είναι πολύ περισσότερα, ενώ εκείνο κάνει μόνο ένα. «Ναι, όμως αυτό το ένα είναι λιοντάρι», απαντάει ο βασιλιάς των ζώων, επιβεβαιώνοντας πως σημασία έχει η ποιότητα και όχι η ποσότητα.


Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα
Η έκφραση αυτή προέρχεται από τον μύθο «Ανήρ Κομπαστής», στον οποίο ένας αθλητής στην Αθήνα καυχιόταν συνέχεια ότι σε αγώνες στην Ρόδο, είχε κάνει ένα τεράστιο άλμα. Αφού δεν τον πίστευε κανείς, έλεγε στους Αθηναίους να πάνε στη Ρόδο και να ρωτήσουν τους θεατές. Τότε ένας Αθηναίος πήγε στο σκάμμα και έγραψε πάνω στην άμμο τη λέξη «Ρόδος». Ύστερα γύρισε προς τον αθλητή και του είπε: «Αυτού γαρ και Ρόδος και πήδημα».

Συν Αθηνά και χείρα κίνει
Στον μύθο του «Ανήρ ναυαγός», ο Αίσωπος περιγράφει το ταξίδι ενός πλούσιου Αθηναίου με ένα πλοίο, το οποίο έλαβε αναπάντεχη τροπή όταν εξαιτίας μιας θαλασσοταραχής το καράβι βυθίστηκε. Ενώ όλοι κολυμπούσαν για να σωθούν, ο Αθηναίος προσευχόταν συνέχεια στην θεά Αθηνά και της έταζε ένα σωρό πράγματα. Τότε ένας από τους ναυαγούς, τον πλησίασε λέγοντάς του την περίφημη αυτή φράση.

Σπεύδε βραδέως
Στον… κλασσικό και ίσως πιο δημοφιλή μύθο του Αισώπου «Ο λαγός και η χελώνα», το φαβορί λαγός τρώει τα μούτρα του στον αγώνα δρόμου μεταξύ των δύο, αφού προδίδεται από την υπερβολική σιγουριά και υπεροψία του. Στη γραμμή τερματισμού, η χελώνα γυρνάει και του πετάει στα μούτρα το ρητό: «Γελάει καλύτερα όποιος γελάει τελευταίος. Σπεύδε βραδέως, λαγέ!».

Δείξε μου τον φίλο σου να σου πω ποιος είσαι
Ακόμα μια γνωστή φράση, η οποία προκύπτει από το μύθο του Αισώπου με τον γάιδαρο και τον ιδιοκτήτη του. Σύμφωνα με αυτόν, κάποιος ήθελε να αγοράσει ένα γαϊδούρι, αλλά πριν το κάνει ήθελε να το δοκιμάσει πρώτα. Το έβαλε λοιπόν μαζί με άλλα γαϊδούρια, όμως την επόμενη ημέρα ο νεοαποκτηθείς γάιδαρος έκανε παρέα με ένα τεμπέλικο ζώο. Αμέσως το πάει πίσω στον πωλητή, και αφού εκείνος τον ρώτησε πότε πρόλαβε να τον δοκιμάσει, ο τύπος του απάντησε «Δεν χρειάστηκε, είδα με ποιον έκανε παρέα».

Η μερίδα του λέοντος
Η φράση που χρησιμοποιούμε για να δηλώσουμε ότι κάποιος πήρε το καλύτερο μερίδιο από κάτι, έρχεται από τον μύθο «Λέων, γάιδαρος και αλεπού», στον οποίο αφού τα τρία ζώα κυνήγησαν έκαναν την μοιρασιά με «υπεύθυνο» τον τίμιο γάιδαρο, που μοίρασε τα θηράματα σε τρία ίσα μέρη. Το λιοντάρι δυσαρεστημένο όρμησε και έφαγε τον γάιδαρο, και ανέθεσε στην αλεπού να κάνει τη μοιρασιά. Όντας πονηρή εκείνη, έδωσε στο λιοντάρι όλο το κυνήγι και κράτησε μια κότα. Έτσι το λιοντάρι πήρε την μερίδα που του αναλογούσε.

Ένα χελιδόνι δε φέρνει την άνοιξη
Από τον μύθο «Ο Σπάταλος νέος και το χελιδόνι» προέρχεται αυτή η φράση, η οποία δηλώνει πως δεν θα πρέπει να βιαζόμαστε για να βγάλουμε κάποιο συμπέρασμα. Σύμφωνα με τον μύθο, ένας άσωτος νέος ξόδεψε και σπατάλησε όλα του τα χρήματα και από την περιουσία του απέμεινε μόνο ένας χιτώνας. Μια ηλιόλουστη μέρα του χειμώνα, είδε ένα χελιδόνι να πετά έξω από το παράθυρο και τότε νόμισε ότι ήρθε η άνοιξη. Χωρίς καν να το σκεφτεί, πούλησε τον χιτώνα που του είχε απομείνει, όμως το κρύο επανήλθε…


in2life

Οι 10 εντολές του Μαμωνά στους λάτρεις του - κερδοσκόπους

Όταν ο πρώτος κερδοσκόπος εμφανίστηκε στην γη, ο Μαμωνάς του έδωσε δέκα εντολές. Για να παραμένει πάντα εντός αγοράς και να λατρεύει έτσι τον Κύριο του. Δέκα εντολές που θα έπρεπε να τις τηρεί ευλαβικά...
💰💰💰💰💰
Οὐδεὶς δύναται δυσὶ κυρίοις δουλεύειν· ἢ γὰρ τὸν ἕνα μισήσει καὶ τὸν ἕτερον ἀγαπήσει, ἢ ἑνὸς ἀνθέξεται καὶ τοῦ ἑτέρου καταφρονήσει. 
οὐ δύνασθε θεῷ δουλεύειν καὶ μαμωνᾷ.
ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ 6:24
Εντολή πρώτη: 
Παίζε με τα λεφτά των άλλων. Το πολύ πολύ να τα χάσεις, αλλά δεν θα είναι τα δικά σου λεφτά.

Εντολή δεύτερη: 
Φόρα καλά ρούχα, κάπνιζε ακριβά πούρα, οδήγα ακριβά αυτοκίνητα. Πούλα αυτό που δεν είσαι. Μόνο έτσι θα πείσεις τους άλλους να ακολουθήσουν τις επιλογές σου. Μόνο έτσι θα τους τα πάρεις όλα.

Εντολή τρίτη: Πούλα πρώτος! Πούλα τους όλους!

Εντολή τέταρτη: 
Πόνταρε στα όνειρα των ανθρώπων και στις προσδοκίες τους. Τα όνειρα δεν μετριούνται, δεν κοστολογούνται και δεν εποπτεύονται.

Εντολή πέμπτη: 
Μην ακολουθείς το ρεύμα. Ούτε και να του εναντιώνεσαι. Οι άνθρωποι πορεύονται προς την χαρά ή την δυστυχία. Εσύ θα διαλέξεις τον τρίτο δρόμο, προς το κέρδος. Το κέρδος δεν έχει ούτε χαρά, ούτε λύπη. Έχει, όμως, τις ρίζες του στον ενθουσιασμό και στην απογοήτευση των ανθρώπων.

Εντολή έκτη: Να μην ξέρεις κανείς πόσα έχεις κερδίσει. Όταν οι άλλοι κερδίζουν θα λες και εσύ το ίδιο και όταν έχουν χάσει θα καταριέσαι τους αδίστακτους που οδήγησαν τον κόσμο στην καταστροφή.

Εντολή έβδομη: 
Να μην πιστεύεις κανέναν. Αν εσύ είσαι ένας καλός ψεύτης, σίγουρα υπάρχει κάποιος καλύτερος.

Εντολή όγδοη: 
Να μην λυπάσαι για τις ζημιές των άλλων. Την δύσκολη ώρα δεν θα λυπηθεί κανείς για τις δικές σου απώλειες. Να είσαι σκληρός, ανελέητος και να μην αφήνεις περιθώρια στον αντίπαλό σου να σηκωθεί και πάλι στα πόδια του.

Εντολή ένατη: 
Μην γυρίζεις πίσω, μην επαναλαμβάνεις σήμερα αυτά που έκανες χθες. Κάποιοι έμαθαν από την χτεσινή σου δράση και πρέπει πάντοτε να είσαι ένα βήμα μπροστά από τους διώκτες σου.

Εντολή δέκατη: 
Να τηρείς πάντοτε όλα τα παραπάνω. Κι αν αυτά δεν σε οδηγήσουν στην γη της επαγγελίας, να θυμάσαι ότι το ίδιο συνέβη και σε άλλους. Διότι οι εντολές αυτές είναι η μισή συνταγή της επιτυχίας. Η άλλη μισή βρίσκεται στα χέρια της Θεάς Τύχης και, όπως γνωρίζεις, η Τύχη είναι τυφλή.

πηγή
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Αυτοί που σου χαϊδεύουν τ' αυτιά...

... συνήθως, είναι οι πρώτοι που θα σε προδώσουν.

Όμορφα λογάκια, που χαϊδεύουνε τα αυτάκια.
Λόγια που σου μιλούν για αγάπες ακαθόριστες, για μια χαρά κούφια, γενικευμένη, 
λόγια που σου δίνουν συμβουλές αφ’ υψηλού, 
λόγια ανάσκητα, που δεν έχουνε δοκιμαστεί μέσα από τον πόνο και τον αγώνα…
Να τα προσέχεις τα λόγια όλα αυτά.
Ξέρεις…
Αυτοί που σου χαϊδεύουν τα αυτιά, συνήθως είναι οι πρώτοι που θα σε προδώσουν.
Αυτοί που σου φωνάζουν την αλήθεια κατάμουτρα, με τον κίνδυνο πάντοτε να τους παρεξηγήσεις, αυτοί είναι που, συνήθως, αγωνιούν πραγματικά για το τι θα γίνει με την πάρτη σου…

Αυτών τα λόγια, τα "σκληρά", κρύβουν την πραγματική αγάπη.

πηγή
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Η χαρά πηγάζει από μέσα... / Καλημέρα σας

... δεν έχει καμία σχέση με το έξω.

Τι είναι η χαρά;

Η χαρά είναι μια κατάσταση υπερβατικότητας. Δεν είμαστε ούτε χαρούμενοι ούτε στενοχωρημένοι, αλλά απόλυτα ήρεμοι, ήσυχοι, σε απόλυτη ισορροπία.
Τόσο σιωπηλοί και ζωντανοί, ώστε η σιωπή μας είναι ένα τραγούδι και το τραγούδι αυτό δεν είναι τίποτε άλλο παρά σιωπή.
Η χαρά είναι παντοτινή, η ευτυχία είναι στιγμιαία.

Η ευτυχία προκαλείται από εξωτερικούς παράγοντες, επομένως μπορεί και να αφαιρεθεί από αυτούς. Πρέπει να εξαρτάστε από άλλους για την ευτυχία σας, και κάθε εξάρτηση είναι άσχημη, δεσμευτική.
Η χαρά πηγάζει από μέσα, δεν έχει καμία σχέση με το έξω. Δεν προκαλείται από άλλους. Δεν προκαλείται καν, είναι η αυθόρμητη ροή της δικής σας ενέργειας.
Εάν η ενέργειά σας είναι στάσιμη, δεν υπάρχει χαρά. Εάν η ενέργειά σας μετατρέπεται σε ροή, κίνηση, ποταμό, υπάρχει μεγάλη χαρά - για κανέναν άλλο λόγο, απλώς και μόνο επειδή γίνεστε πιο ρευστοί, πιο τρεχούμενοι, πιο ζωντανοί. Ένα τραγούδι γεννιέται στην καρδιά σας, μια μεγάλη έκσταση αναβλύζει.
Είναι μια έκπληξη όταν συμβαίνει αυτό, επειδή δεν μπορείτε να βρείτε κάποια αιτία. Είναι η πιο μυστηριώδης εμπειρία της ζωής, κάτι απρόκλητο, κάτι πέραν του νόμου αιτίου και αιτιατού.
Δεν χρειάζεται να προκληθεί επειδή είναι η εσωτερική φύση σας, έχετε γεννηθεί με αυτήν. Είναι κάτι έμφυτο, βρίσκεται να ρέει στην ολότητά σας.

Όποτε ρέετε, ρέετε προς τον ωκεανό. 
Αυτή είναι η χαρά: ο χορός του ποταμού που κινείται προς τον ωκεανό για να συναντήσει τον απόλυτο αγαπημένο του. Όταν η ζωή σας είναι μια στάσιμη δεξαμενή, απλώς πεθαίνετε. Δεν κινείστε προς καμία κατεύθυνση - κανένα ωκεανός, καμία ελπίδα. Αλλά όταν ρέετε, ο ωκεανός έρχεται ολοένα και πιο κοντά σας κάθε στιγμή, ο ωκεανός έρχεται ολοένα και πιο κοντά σας κάθε στιγμή, και όσο τον πλησιάζει ο ποταμός, τόσο περισσότερος χορός υπάρχει, τόσο μεγαλύτερη έκσταση.

Ζήστε μέσα στη χαρά.... Ζήστε στη δική σας προσωπική φύση, με απόλυτη αποδοχή του ποιοι είστε. Μην προσπαθήσετε να χειραγωγήσετε τον εαυτό σας σύμφωνα με τις ιδέες άλλων ατόμων. Απλώς να είστε ο εαυτός σας, η αυθεντική σας φύση, και η χαρά θα έρθει, αναβλύζει μέσα σας.

Ζήστε στη χαρά, στην αγάπη...
Ένας άνθρωπος που ζει στη χαρά ζει φυσικά και στην αγάπη. 
Η αγάπη είναι η ευωδιά του άνθους της χαράς.

Το να γνωρίζει κάποιος τον εαυτό του είναι θεμελιώδες. Δεν είναι δύσκολο, δεν μπορεί να είναι δύσκολο, απλώς πρέπει να ξεμάθετε ορισμένα πράγματα. Δεν χρειάζεται να μάθετε κάτι για να γνωρίσετε τον εαυτό σας, απλώς πρέπει να ξεμάθετε ορισμένα πράγματα.

Πρώτον, πρέπει να ξεμάθετε την ανησυχία και την ενασχόληση με τις διάφορες καταστάσεις.
Δεύτερον, πρέπει να ξεμάθετε την ενασχόληση και την ανησυχία για τις σκέψεις.
Το τρίτο συμβαίνει μόνο του - η μαρτυρία.
..........
περισσότερα εδώ
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Monday 6 May 2024

Τα βάσανά τους υπόθεση όλων μας...

Μετά τη Σταύρωση
μετά τον πόνο,
το άδικο μαρτύριο,
η Ανάσταση,
η απέραντη χαρά,
η Λύτρωση....
Από το Σταυρό Του
η ευτυχία μας...
στο χαμόγελό τους,
η χαρά μας....
Τα βάσανά τους
υπόθεση όλων μας.

Όλοι μας,
σαν το Σίμωνα,
ας ελαφρύνουμε
το βάρος απ' τους ώμους τους
το ασήκωτο,
χωρίς φόβο,
-αυτά σταυρώνονται-....

Αρκεί ν' απλώσουμε το χέρι
για ένα χάδι στα μαλλάκια,
και πίσω από την πλάτη
ένα δωράκι-έκπληξη να κρύψουμε
ένα δωράκι-χαμόγελο,
για ένα παιδί -χαμομηλάκι,
-γνωστό ή άγνωστο-
δικό μας παιδί,
καταδικό μας,
παιδί της καρδιάς μας.

Ο ρόλος των Αγγέλων, δικός μας
κατ' ανάθεση ευλογημένη....
Βασιλική Π. Δεδούση

ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΙΣ ΨΥΧΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΜΑΣ

το χαμομηλάκι

πρώτη ανάρτηση Πάσχα 2007 (5 Απριλίου)

Sunday 5 May 2024

Η Ανάσταση είναι εδώ! Εμείς να κάνουμε το βήμα!

Χριστός Ανέστη!
Αναστήθηκε ο Χριστός!
Ο Χριστός Ανασταίνεται κάθε χρόνο!
Ο Χριστός Ανασταίνεται κάθε φορά που κάποιος νικάει το κακό.
Ο Χριστός Ανασταίνεται κάθε φορά που κάποιος κάνει το Καλό.

Το θέμα είναι:
Εμείς θα αναστηθούμε;
Εμείς θα κάνουμε την διαφορά;
Εμείς θα βγούμε από την μιζέρια;
Θα βγούμε από την αδικία;
Θα βγούμε από τον πόλεμο;
 
Θα φέρουμε την Ειρήνη;
Θα αφήσουμε την Γαλήνη να κατοικήσει μέσα μας;
Θα επιλέξουμε το Καλό;
 
Ο τρόπος μας δόθηκε.
Το παράδειγμα μάς δόθηκε.
Η ευκαιρία είναι εδώ.
 
Η Ανάσταση είναι εδώ!
Εμείς να κάνουμε το βήμα!
Εμείς να λυτρωθούμε από τα μικρά, τα μίζερα, τα άδικα.
 
Ένα βήμα είναι κάθε φορά που επιλέγουμε ανάμεσα στο Καλό και το κακό.

Το χαμομηλάκι

Το «Χριστός Ανέστη»-«Αληθώς Ανέστη» σε όλες τις Γλώσσες των Ανθρώπων και στο Mall της Βηρυτού του Λιβάνου!

Germanic languages
West Germanic languages
Anglic languages
English – Christ is Risen! Truly He is Risen! or Christ is Risen! He is Risen indeed!

Old English – Crist aras! Crist sodhlice aras! (Lit: Christ arose! Christ surely arose!)
Middle English – Crist is arisen! Arisen he sothe!
Iyaric Patwa – Krestos a uprisin! Seen, him a uprisin fe tru!
Frisian – Kristus is opstien! Wis is er opstien!
High German languages
German – Christus ist auferstanden! Er ist wahrhaftig auferstanden!



youtube
youtube
Low Franconian languages
Dutch – Christus is opgestaan! Hij is waarlijk opgestaan! (Netherlands) or Christus is verrezen! Hij is waarlijk verrezen! (Belgium)
Afrikaans – Kristus het opgestaan! Hom het waarlik opgestaan!
North Germanic languages
Danish – Kristus er opstanden! Sandelig Han er Opstanden!
Icelandic – Kristur er upprisinn! Hann er vissulega upprisinn!
Norwegian – Kristus er oppstanden! Han er sannelig oppstanden!
Swedish – Kristus är uppstånden! Ja, Han är verkligen uppstånden!

Italic languages
Latin – Christus resurrexit! Resurrexit vere!
Aromanian – Hristolu unghia! Daleehira unghia!
Catalan – Crist ha ressuscitat! Veritablement ha ressuscitat!
French – Le Christ est ressuscité! Il est vraiment ressuscité!
Italian – Cristo è risorto! È veramente risorto!
Portuguese – Cristo ressuscitou! Em verdade ressuscitou!
Provençal – Lo Crist es ressuscitat! En veritat es ressuscitat!
Romanian – Hristos a înviat! Adevărat a înviat!
Romansh – Cristo es rinaschieu! In varded, el es rinaschieu!
Spanish – ¡Cristo ha resucitado! ¡En verdad ha resucitado!
Walloon – Li Crist a raviké! Il a raviké podbon!

Slavic languages
Church Slavonic – Хрiстосъ Воскресе! Воистину Воскресе! (Christos Voskrese! Voistinu Voskrese!)

East
Russian – Христос Воскрес! Воистину Воскрес! (Christos Voskres! Voistinu Voskres!)
Belarusian – Хрыстос Уваскрос! Сапраўды Ўваскрос! (Chrystos Uvaskros! Sapraŭdy Ŭvaskros!)
Ukrainian – Христос Воскрес! Воістину Воскрес! (Chrystos Voskres! Voistynu Voskres!)

South
Bulgarian – Христос Возкресе! Воистина Возкресе! (Hristos Vozkrese! Voistina Vozkrese!)
North Macedonian – Христос Воскресе! Навистина Воскресе! (Hristos Voskrese! Navistina Voskrese!)
Serbian – Христос Вaскрсе! Ваистину Вaскрсе! (Hristos Vaskrse! Vaistinu Vaskrse!)

West
Czech – Kristus Vstal A Mrtvych! Opravdi Vstoupil!
Slovak – Christos vstal zmŕtvych! Skutočne vstal!
Polish – Chrystus Zmartwychwstał! Prawdziwie Zmartwychwstał!
Baltic languages
Latvian Kristus (ir) augšāmcēlies! Patiesi viņš ir augšāmcēlies!
Lithuanian – Kristus prisikėlė! Tikrai prisikėlė!

Celtic languages
Goidelic languages
Old Irish – Asréracht Críst! Asréracht Hé-som co dearb!
Irish – Tá Críost éirithe! Go deimhin, tá sé éirithe!
Manx – Taw Creest Ereen! Taw Shay Ereen Guhdyne!
Scottish – Tha Crìosd air èiridh! Gu dearbh, tha e air èiridh!
Brythonic languages
Breton – Dassoret eo Krist! E wirionez dassoret eo!
Cornish – Thew Creest dassorez! En weer thewa dassorez!
Welsh – Atgyfododd Crist! Yn wir atgyfododd!

Indo-Iranian languages
Indic languages
Sanskrit – (Kristo’pastitaha! Satvam Upastitaha!)
Southern Zone
Marathi – (Yeshu Khrist uthla ahe! Kharokhar uthla ahe!)
Albanian (Tosk) – Krishti u ngjall! Vërtet u ngjall!
Armenian – (Christos harjav i merelotz! Orhniale harutjun Christosi! — Christ is risen! Blessed is the resurrection of Christ!)
Greek – Χριστός ἀνέστη! Ἀληθῶς ἀνέστη! (Khristós Anésti! Alithós Anésti! Christ is Risen! Truly He is Risen!)


Altaic languages
Turkish – Isa dirildi! Hakikaten dirildi!
Azeri – Məsih dirildi! Həqiqətən dirildi!
Austronesian languages
Malayo-Polynesian
Western
Chamorro – La’la’i i Kristo! Magahet na luma’la’ i Kristo!
Filipino – Si Cristo ay nabuhay! Siya nga ay nabuhay!
Indonesian – KrÍstus tÉlah Bangkit! Benár día têlah Bángkit!
Central-Eastern
Carolinian – Lios a melau sefal! Meipung, a mahan sefal!
Hawaiian – Ua ala hou ´o kristo! Ua ala ´i ´o no ´oia!
Basque – Cristo Berbistua! Benatan Berbistua!
Dravidian languages
Malayalam – (Christu uyirthezhunnettu! Theerchayayum uyirthezhunnettu!)

Eskimo-Aleut languages
Aleut – Kristus aq ungwektaq! Pichinuq ungwektaq!
Yupik – Xris-tusaq Ung-uixtuq! Iluumun Ung-uixtuq!
Japanese – (Harisutosu fukkatsu! Jitsu ni fukkatsu!)
Korean – (Geuriseudokkeseo Buhwalhasheotne!)
Na-Dené languages
Athabaskan languages
Navajo – Christ daaztsáádéé’ náádiidzáá! T’áá aaníí, daaztsáádéé’ náádiidzáá!

byzmusic
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Saturday 4 May 2024

Η Ομορφιά της Ανάστασης

Από τότε που ήμουν παιδάκι, από τότε που θυμάμαι, κάθε Ανάσταση έχει Ομορφιά.
Η Πασχαλιά είναι όμορφη.
Είναι οι ηλιόλουστες μέρες.
Είναι τα πράσινα δέντρα μετά τον χειμώνα.
Είναι τα πρώτα λουλουδάκια που ανθίζουν.
Είναι τα γελαστά πρόσωπα των ανθρώπων
Είναι το υπέροχο Χριστός Ανέστη!
Είναι τα έθιμα της παράδοσής μας και της πίστης μας που κρατάνε χρόνια και χρόνια.
Είναι οι Ευχές όλων, γνωστών και αγνώστων.
Είναι οι καλοντυμένες φορεσιές μας
Είναι τα καθαρά πρόσωπα
Είναι η Ελπίδα που φωτίζει μέσα στην καταχνιά
 
Γιατί τόση Ομορφιά;
Μα γιατί γιορτάζει ο Θεός!
Ο Γιος Του, ο Θεάνθρωπος, νίκησε τον θάνατο.
Ο Γιος Του έσωσε τα αγαπημένα Του παιδιά.
Το σχέδιο Του για την σωτηρία του ανθρώπου τελειώθηκε
Η επιλογή της σωτηρίας μας είναι δική μας υπόθεση...

Γιορτάζει ο Θεός
και μαζί του όλη η Πλάση

Χριστός Ανέστη!

Μεγάλο Σάββατο

Το Μεγάλο Σάββατο είναι αφιερωμένο στην Ταφή του Χριστού και στην Εις Άδου Κάθοδο. Είναι η τελευταία μέρα της Μεγάλης Εβδομάδας και της Μεγάλης Σαρακοστής.

Μέγα Σάββατο, ημέρα σιωπής, όπως τονίζει και ο Χερουβικός Ύμνος της ημέρας (Σιγησάτω πάσα σαρξ βροτεία…). Άλλωστε, όλη η Μεγάλη Εβδομάδα είναι ημέρες πένθους, περισυλλογής, μετάνοιας.  

Το Πανάγιο Σώμα Του κείται στον τάφο όχι για να παραδοθεί στην αφάνεια και στη φθορά του θανάτου, αλλά για να συντρίψει (με την ψυχή Του που δεν πεθαίνει) τη δύναμη του Άδη και του θανάτου και να λυτρώσει όσους κρατούνταν εκεί. 

Η Ανάσταση του Χριστού είναι η αρχή μιας νέας ανθρωπότητας. Στο πρόσωπο του Κυρίου και στην ιστορική Του παρουσία από την ενανθρώπιση έως και την Ανάσταση γεννιέται, αναπτύσσεται και ολοκληρώνεται η σωτηρία του ανθρώπου. Η Ανάταση είναι το σημείο εκείνο στο οποίο η ανθρωπολογία αλλάζει. Ο άνθρωπος παύει να πια να ζει τον θάνατο ως το τελικό γεγονός στη ζωή του.

Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου ψάλλεται ο Εσπερινός της Ανάστασης, αποκαλούμενη και «Πρώτη Ανάσταση», και το τροπάριο «Ἀνάστα, ὁ Θεός».

Το μεσημέρι στον Πανάγιο Τάφο πραγματοποιείται η αφή του Αγίου Φωτός όπου και διανέμεται σε όλο τον Ορθόδοξο κόσμο και το βράδυ ακολουθεί η Τελετή της Αναστάσεως με το «Δεῦτε λάβετε φῶς» και το «Χριστός Ανέστη», που συνοδεύεται από τους χαρμόσυνους ήχους της καμπάνας, τους ασπασμούς της αγάπης και τη ρίψη πυροτεχνημάτων και βαρελότων.

Αμέσως μετά την Τελετή της Αναστάσεως τελείται ο Όρθρος και η Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία της Κυριακής του Πάσχα.

Ο Ιησούς Χριστός πεθαίνει το μεσημέρι της Παρασκευής. Μέχρι τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, είναι η πρώτη μέρα, μέχρι τα μεσάνυχτα Σαββάτου είναι η δεύτερη μέρα, οπότε ο Ιησούς πρέπει να αναστήθηκε από τις 00.01 την νύχτα της Κυριακής μέχρι και τις 24.00 της ίδιας ημέρας.

Αυτός είναι και ο λόγος που η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ορίσει ως ώρα της Ανάστασης, ακριβώς τη στιγμή που ξεκινάει η τρίτη ημέρα, με το σκεπτικό πως όποτε κι αν αναστήθηκε ο Χριστός, η σωστή ώρα περιέχεται μέσα στην Κυριακή.

Friday 3 May 2024

Δεν είναι ότι δεν έχεις χρόνο...

Το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν έχεις χρόνο.
Το πρόβλημα είναι ότι δεν χρησιμοποιείς τον χρόνο που σου δόθηκε σωστά.

Ασχολείσαι με ένα σωρό άχρηστα πράγματα, ανούσια, πράγματα που κανείς δεν παίρνει μαζί του στον τάφο, και αφήνεις τα σημαντικά.
Αφήνεις τα σημαντικά να σου φεύγουν μέσα από τα χέρια.
«Και ποια είναι τα σημαντικά;», ρωτάς;
Το να αγαπάς, το να μοιράζεσαι και το να γίνεσαι θυσία για τον αδερφό σου.
Χρησιμοποίησε τον χρόνο σου σωστά.
.....
Ελευθεριάδης Γ. Ελευθέριος, Ψυχολόγος M.Sc.
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Όταν ο άλλος πονάει...

Ο πόνος του άλλου
Για τον πόνο του άλλου να προσέχεις πώς μιλάς.
Καμιά φορά, η λύπηση πονάει πιο πολύ από την ίδια την πληγή.
Καμιά φορά, η γνώμη προκαλεί περισσότερο κακό παρά καλό.
Καμιά φορά τα λόγια, μόνο τύψεις και ενοχές δημιουργούν.
Σιωπή και προσευχή.
Αυτό.

.....
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Thursday 2 May 2024

Μεγάλη Πέμπτη: «Αυτός που κρέμασε τον ήλιο...»

Τα έργα του αληθινά και αι οδοί του ευθείαι.
Οὗτὸς ἐστιν ἡ ζωὴ καὶ τὸ φῶς καὶ ἡ εἰρήνη τοῦ κόσμου.
Αυτός που κρέμασε τον ήλιο
στο μεσοδόκι τ’ ουρανού
Κρέμεται σήμερα σε ξύλο
- ίλεως Κύριε γενού!
Και στ’ ασπαλάθια της ερήμου 
μια μάνα φώναξε: «παιδί μου»!


Διά ξύλου τα τέκνα του Αδάμ Παραδείσου γεγόνασιν άποικοι.

Με του Απριλιού τ’ αρχαία μάγια
με των δαιμόνων το φιλί
μπήκε στο σπίτι κουκουβάγια
μπήκε κοράκι στην αυλή.
Κι όλα τ’ αγρίμια στο λαγκάδι
πήραν το δρόμο για τον Άδη.

Ελήλυθε εις την γην ίνα μαρτυρήση τη αληθεία.

Θα ξανασπείρει καλοκαίρια
στην άγρια παγωνιά του νου
αυτός που κάρφωσε τ’ αστέρια
στην άγια σκέπη τ’ ουρανού.
Κι εγώ κι εσύ κι εμείς κι οι άλλοι
θα γεννηθούμε τότε πάλι.

Ούτος εστιν η ζωή και το φως και η ειρήνη του κόσμου.

(Ν. Γκάτσος, Φύσα αεράκι φύσα ναι, εκδ. Ίκαρος)

itzikas

Μεγάλη Πέμπτη - Κόκκινη Πέμπτη

Βασική ασχολία της ημέρας είναι και το βάψιμο των Αυγών. Πάσχα δίχως κόκκινα αυγά δε γίνεται. Για αυτό και η Μεγάλη Πέμπτη λέγεται επίσης και Κόκκινη Πέμπτη ή " ΚοκκινοΠέμπτη"

Πάσχα δίχως κόκκινα αυγά δεν γίνεται.

Tο πρωί γίνεται η Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου και λέγεται για τους πιστούς ότι είναι καλό να λάβουν τη μέρα αυτή τη Θεία Κοινωνία.
Από τη Μεγάλη Πέμπτη, αρχίζουν κυρίως τα πασχαλινά έθιμα.
Από το πρωί οι γυναίκες καταγίνονται με το ζύμωμα. Ζυμώνουν τις κουλούρες της Λαμπρής με διάφορα μυρωδικά και τις στολίζουν με ξηρούς καρπούς και με στολίδια από ζυμάρι. Τα ονόματά τους ποικίλουν ανάλογα με το σχήμα που τους δίνουν.
Λέγονται κουτσούνες, κουζουνάκια, κοφίνια, καλαθάκια, δοξάρια, αυγούλες, λαζαράκια.
Στην Κορώνη, τις λαμπριάτικες κουτσούνες, τις ζυμώνουν με λάδι, μύγδαλα και γλυκάνισο. Βράζουν και δαφνόφυλλα και προσθέτουν
το ζουμί για νοστιμάδα. Τις πλάθουν στρογγυλές σαν κουλούρες ή μακρουλές και τις περιπλέκουν μέσα σε ζυμάρι. Βάζουν στη μέση το κόκκινο αυγό και τη στολίζουν με αγκιναρίτσες, πουλάκια, αμύγδαλα και σουσάμι.
Βασική ασχολία της ημέρας είναι και το βάψιμο των Αυγών. Πάσχα δίχως κόκκινα αυγά δε γίνεται. Για αυτό και η Μεγάλη Πέμπτη λέγεται επίσης και Κόκκινη Πέμπτη ή " ΚοκκινοΠέμπτη".
Το βάψιμο των αυγών γίνεται με ορισμένη εθιμοτυπία. Σε πολλά μέρη, είναι συγκεκριμένος 
ο αριθμός αυγών που θα βάψουν και οι τρόποι και τα μέσα βαφής που θα χρησιμοποιήσουν.
Σε ορισμένες περιοχές διατηρούν και κάποιες δεισιδαιμονίες: « πχ το δοχείο όπου βάφουν τα αυγά, πρέπει να είναι καινούριο, τη βαφή δεν την βγάζουν από το σπίτι, ούτε επιτρέπεται να τη χύσουν»
Άλλοτε γυναίκες και άντρες ασχολούνταν με το γράψιμο ή το κέντημα των αυγών. Δηλαδή ζωγράφιζαν πάνω στα αυγά με λιωμένο κερί, πουλιά ή διάφορα άλλα σχήματα. Τα κορίτσια βάζουν στα αυγά και φτερά από χαρτί χρωματιστό, τους βάζουν ουρά, μύτη από ζυμάρι σαν πουλί και το κρεμούν από την οροφή.
Το αυγό, που περικλείνει μέσα του μια ζωή, έχει μια δύναμη, που σύμφωνα με μια παλιά αντίληψη, μεταδίδεται σε ανθρώπους, ζώα και φυτά. Την έννοια αυτή έχουν και τα πασχαλινά αυγά, των οποίων η δύναμη ενισχύεται και από κάποια άλλα στοιχεία.
Για παράδειγμα, όλα τα κόκκινα αυγά, δεν έχουν την ίδια χάρη.
«Θαυμαστές ιδιότητες, έχει κυρίως το αυγό της Παναγίας, το πρώτο αυγό που θα βάψουν και θα το βάλουν στο εικονοστάσι του σπιτιού».

Με το αυγό της Παναγίας, οι γυναίκες σταυρώνουν τα παιδιά ενώ μερικές φορές το αυγό έχει και κάποιες ανατρεπτικές ιδιότητες. Όπως για παράδειγμα, αν το αυγό είναι τριών χρόνων και τοποθετηθεί στην κοιλιά εγκύου γυναίκας ή ζώου, αποτρέπεται το ενδεχόμενο αποβολής "
Στα χωριά της Καρδίτσας, πιστεύουν ότι το πασχαλινό αυγό έχει θεραπευτικές ικανότητες. Λένε μάλιστα ότι όσοι έχουν αιματώδη στίγματα στο ασπράδι των ματιών τους και σπάσουν το φυλαγμένο από πέρσι πασχαλινό αυγό και βάλλουν επάνω τον κρόκο, θα βρουν τη γιατρειά τους.
Εξαιρετικές ιδιότητες έχουν και τα ευαγγελισμένα αυγά, εκείνα δηλαδή που στέλνονται στην εκκλησία για να λειτουργηθούν.
Στη Σινώπη, βάφονται τόσα αυγά όσα τα άτομα του σπιτιού και ένα της Παναγίας. Το βράδυ τα βάζουν σε ένα κουτάκι και τα πηγαίνουν στην Εκκλησία για να διαβαστούν. Τα τοποθετούν κάτω από την Αγία Τράπεζα και τα αφήνουν εκεί έως την Ανάσταση.
Τα τσόφλια αυτών των αυγών, τα βάζουν στις ρίζες των δέντρων για να πιάσουν όλοι οι καρποί.
Στον ίδιο σκοπό, αποβλέπει και το έθιμο των χωρικών της Δυτικής Μακεδονίας, όπου το αυγό που θα πρωτοβάψουν τη Μεγάλη Τετάρτη τα μεσάνυχτα, (γιατί τότε βάφονται τα αυγά) θα ταφεί στην πρώτη αυλακιά του χωραφιού, εκεί ακριβώς όπου θα πρωταρχίσει το αλέτρι. Αυτό γίνεται για να βλαστήσει ο σπόρος με τη ζωτική δύναμη που έχει μέσα του το αυγό.
Η σύμπτωση ασκεί πάντα ιδιαίτερη γοητεία στο πνεύμα του λαού. Έτσι όσα αυγά, γεννήσουν οι κότες τη Μεγάλη Πέμπτη, έχουν εξαιρετικά θαυμαστές ιδιότητες και αποτρέπουν κάθε κακό.
Στο Σοποτό των Καλαβρύτων, τα αυγά που γεννιούνται τη Μ. Πέμπτη, τα πηγαίνουν στην Εκκλησία την ίδια μέρα, και αφού διαβαστούν, τα θάβουν πάλι την ίδια μέρα σταυρωτά στο αμπέλι για να μην το τρώει το σκαθάρι ή για να μην πέσει χαλάζι.
Στην Κορώνη, τα φυλάνε στο σπίτι και τα τρώνε όποτε τους πονάει ο λαιμός, γιατί πιστεύουν ότι κάνουν πολύ καλό.

ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΩΝ ΑΥΓΩΝ
Το γιατί τα αυγά βάφονται κόκκινα δεν είναι γνωστό. Σύμφωνα με μια παράδοση από την Καστοριά, όταν αναστήθηκε ο Χριστός το είπαν σε μια γυναίκα και αυτή δεν το πίστεψε και είπε.
" Όταν τα αυγά που κρατώ θα γίνουν κόκκινα τότε θα αναστηθεί και ο Χριστός. Και αυτά έγιναν κόκκινα"
Για μερικούς βάφονται κόκκινα σε ανάμνηση του χυμένου αίματος του Χριστού. Για άλλους το κόκκινο χρώμα είναι έκφραση χαράς για το ευτυχισμένο γεγονός της Ανάστασης του Κυρίου και συνάμα μέσο αποτρεπτικό κάθε κακού.
Αξίζει να αναφερθεί ότι χρωματιστά, κυρίως κόκκινα αυγά, μνημονεύονται στην Κίνα, για γιορταστικούς σκοπούς τον 5ο αιώνα και στην Αίγυπτο το 10ο αιώνα. Το 17ο αιώνα τα βρίσκουμε τόσο στους Χριστιανούς όσο και στους Μωαμεθανούς (Μεσοποταμία, Συρία).
Μερικοί υποθέτουν ότι τα κόκκινα αυγά του Πάσχα, διαδόθηκαν στην Ευρώπη, την Ασία και την Κίνα από ένα έθιμο των Καλανδών. Αλλοι θεωρούν αρχική κοιτίδα τους την Αίγυπτο.
Την ίδια σημασία έχει και η ανάρτηση κόκκινων υφασμάτων από τα παράθυρα την Μεγάλη Πέμπτη.
Στη Μεσημβρία την Κόκκινη Πέμπτη, βάφουν κόκκινα τα αυγά αλλά και ένα πανί. Το κρεμούν έξω από ένα παράθυρο για 40 μέρες. Το πανί αυτό, ονομάζεται κοκκινοπεμπτιάτικο.
Στην Κίο, το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης, πριν την ανατολή του Ηλίου σηκωνόταν η νοικοκυρά και κρεμούσε σε ένα από τα ανατολικά παράθυρα του σπιτιού ένα κόκκινο πανί για να το δει ο ήλιος.
Στην Καστοριά, απλώνουν στα παράθυρα κόκκινες βελέντζες και κόκκινα μαντήλια.
Τη Μεγάλη Πέμπτη, όταν τη Νύχτα διαβάζονται τα δώδεκα Ευαγγέλια και γίνεται η τελετή της Σταύρωσης του Χριστού, η συγκίνηση της λαϊκής ψυχής για το θείο δράμα κορυφώνεται. Σε πολλά μέρη γυναίκες και κορίτσια, διανυκτερεύουν στην εκκλησία, "φυλάγουν και μοιρολογούν το Χριστό" όπως συνηθίζουν να κάνουν για κάθε αγαπημένο τους νεκρό.
Η εξαιρετική ιερότητα των όσων τελούνται στις λειτουργίες της Μ. Πέμπτης και της Μ. Παρασκευής, προσδίδει κατά τη λαϊκή πίστη, σε όλα τα αντικείμενα της λατρείας, (ύψωμα, λάδι, λουλούδια, κεριά) ξεχωριστή θεία δύναμη.
Έτσι, το ύψωμα της Μεγάλης Πέμπτης, οι γυναίκες σε πολλά μέρη της εβδομάδας, το βάζουν σε ένα σακουλάκι που έχει μέσα λουλούδια και το φυλάγουν πίσω από τα εικονίσματα για θεραπευτικές χρήσεις.
Στη Ζάκυνθο, επτά αγνές παρθένες, καθαρίζουν το σιτάρι ανά κόκκο, το πλένουν και το απλώνουν στον ήλιο, το αλέθουν και το ζυμώνουν για να κατασκευάσουν λειτουργία.
Εξίσου θαυμαστές ιδιότητες αποδίδουν και στα κεριά που ανάβουν, όταν διαβάζονται τα Δώδεκα Ευαγγέλια.
Σε πολλά μέρη το κερί αυτό, που μένει άκαυτο, το φυλάνε για φυλαχτό και όταν μπουμπουνίζει το χειμώνα και βρέχει δυνατά, το ανάβουν για να μην πέσει αστροπελέκι.
Η νύχτα της Μεγάλης Πέμπτης, θεωρείται κυρίως από τις γυναίκες, ως η ιδανικότερη στιγμή για τον αγιασμό ειδών καθημερινής χρήσης, για την τέλεση μαγγανειών για την αποτροπή ασθενειών και για την παρασκευή φυλαχτών.
Σε πολλές περιοχές, κάθε οικογένεια φέρνει στην Εκκλησία ψωμί, αλάτι, αυγά και νερό σε φιάλη για να αγιαστούν.
Στη Λήμνο, στην ανάγνωση των Δώδεκα Ευαγγελίων, οι πιστοί τοποθετούν κάτω από την Αγια Τράπεζα μπουκάλια με νερό και τα παίρνουν μόνο τη Λαμπρή. Πλένουν τους ασθενείς με αυτό το νερό και τους σαραντίζουν, δηλαδή τους ραντίζουν 40 φορές με ένα κλωνί βασιλικό. Το ίδιο κάνουν και στα ζώα.
Στα Κούρεντα, τα κορίτσια στην εκκλησία γνέθουν νήματα, διαφόρων χρωμάτων τα οποία δένονται στα κουδούνια των ζώων για να είναι καλά. Τα κόκκινα τα κρατούν και αν τα πρόβατα αρρωστήσουν τους τρυπούν τα αυτιά και περνούν το κόκκινο νήμα για να γιατρευτούν.
Στην Αγιάσο Λέσβου, οι γυναίκες στα Δώδεκα Ευαγγέλια κάθε φορά που τέλειωνε ένα Ευαγγέλιο, έφτιαχναν με το κερί ένα σταυρό. Μάζευαν 12 σταυρούς και τους κολλούσαν στις γωνίες του σπιτιού για να ψοφήσουν οι ψύλλοι και οι κοριοί.
Υπάρχει η κοινή αντίληψη ότι οι ψυχές των νεκρών την Μ. Πέμπτη, όταν ο Σωτήρας κατεβαίνει στον Αδη, λυτρώνονται και ξανασαίνουν. Για αυτό και οι συγγενείς τους την ημέρα αυτή, ή τις επόμενες, επισκέπτονται τα νεκροταφεία και αφήνουν πάνω στους τάφους προσφορές ή μοιράζουν στη μνήμη τους τροφές.
Στο Λοζέτσι της Ηπείρου, τη Μεγάλη Πέμπτη, κάνουν ύψωμα, βράζουν σιτάρι και το πηγαίνουν στην Εκκλησία. Ο παπάς κάνει συλλείτουργο και μνημονεύει τις ψυχές.
Στη Ρόδο, τη Μεγάλη Πέμπτη, στα Δώδεκα Ευαγγέλια, ανάβονται φωτιές με χοντρούς κορμούς πεύκων, στις οποίες τα παιδιά πηδούν και καίνε το Μάρτη τους.
Στις Μέτρες της Θράκης τα παιδιά κάνουν το ομοίωμα του Ιούδα και το περιφέρουν στα σπίτια, ζητώντας καψίδια. Κάθε νοικοκυρά δίδει κλαδιά αμπελιού, λινάτσα ή περιχύνει στο ομοίωμα πετρέλαιο.
Τα παιδιά σηκώνουν τον Ιούδα και τραγουδούν:
"Ράτσα Κεράτς-α/ δως μια κληματσίδα/
να κάψουμε τον Οβριγιό/ πόχει πολλή κασίδα/
οβριγιός φορεί φτερό/
στο κεφάλι τ΄το ξερό"
Το ομοίωμα καίγεται την επομένη στον Επιτάφιο. Μόλις ξημερώσει κρεμούν ένα κόκκινο ύφασμα στο ανατολικό παράθυρο του σπιτιού για να το δει ο ήλιος.
Στη Μονή της Πάτμου, το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης, γίνεται στο ύπαιθρο αναπαράσταση του ιερού νιπτήρα και της προσευχής του Κυρίου στο Όρος των Ελαιών.
Το βράδυ, την ώρα της ανάγνωσης των Δώδεκα Ευαγγελίων, ανάβουν φωτιά, απομίμηση της φωτιάς στην αυλή του Καϊάφα, όπου ήταν παρών ο Απόστολος Πέτρος.
Η τάση του λαού να μιμείται τα θεία Πάθη είναι έκδηλη.
Στις Κυδωνίες οι πιο θρήσκοι, τρώνε μια φορά τη μέρα, μόνο το μεσημέρι, γιατί μια φορά έγινε ο Μυστικός Δείπνος.
Στην Θράκη, την Κόκκινη Πέμπτη και τις δυο επόμενες, δεν πλένονται ούτε απλώνονται ρούχα, διότι καταστρέφονται τα αμπέλια και τα σπαρτά. 
ert 
Καλή Ανάσταση!!

Τα Κόκκινα Πασχαλινά Αυγά διάσημων Ζωγράφων

Ένα μέρος των Πασχαλινών εθίμων, είναι τα πασχαλινά αυγά. Βάφονται, κατά κύριο λόγο κόκκινα, τη Μεγάλη Πέμπτη κι αρχίζουν να καταναλώνονται την Κυριακή του Πάσχα. 
Δείτε, στους παρακάτω υπέροχους πίνακες, πώς τα απεικόνισαν διάσημοι ζωγράφοι ανά τον κόσμο.
Προετοιμασία για το Πάσχα – Μιχαήλ Γερμασέβ

Γυναίκα με πασχαλιάτικα αβγά Niko Pirosmani

Πάσχα στην Ουκρανία – Νικολάι Πιμονένοκο – 1891

Παιδιά κυλούν πασχαλιάτικα αυγά – Νικολάι Κοσέλεφ – 1855

Πάσχα – Μιχαήλ Μόκοφ – 1842

Πασχαλιάτικο φαγητό Constantin Stahi 1916

Πάσχα – Edward Atkinson Hornel – 1905

Πάσχα – Μπόρις Μιχαηλόβιτς Καστογιέφ – 1916

Παιδιά τουγκρίζουν πασχαλιάτικα αυγά Sever Burada

Πάσχα – Αύγουστο Γιάκομεττι – 1932

Πάσχα – Ιλλιάριον Πριανισνίκιοφ – 1885

Πάσχα – Βλαντιμίρ Γιέγκοβιτς Μακόφσκι – 1914

Τα αυγά της Λαμπρής -Γεραλής Απόστολος- 1938

Πάσχα – Stanislav Zhukovsky – 1912

Πασχαλινή Νεκρή Φύση – Στάνισλαβ Ζουκόφσκι – 1915

Τα αυγά του Πάσχα – Pierre Outin
antikleidi.com
Το Χαμομηλάκι