ΕΠΕΙΔΗ Η ΑΓΑΠΗ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗ ΓΝΩΣΗ,
ΜΕΓΑΛΩΝΟΥΝ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ
Μπορείτε μόνοι σας οι γονείς να εκτιμήσετε την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού σας, ανάλογα με την ηλικία του.
Κάθε εξέταση περιλαμβάνει:
Έλεγχο της στάσεως και της κινητικότητας, έλεγχο της οράσεως και των λεπτών κινήσεων, έλεγχο της ακοής και της ομιλίας, έλεγχο της κοινωνικής συμπεριφοράς.
Εξέταση μεταξύ 4ης και 6ης εβδομάδας
- Σε ύπτια θέση (ανάσκελα) : κρατά το κεφάλι στο πλάι, και τα άκρα (άνω και κάτω) λυγισμένα προς τη μεριά που είναι γυρισμένο το πρόσωπο.
- Σε πρηνή θέση (μπρούμυτα): τα άκρα είναι λυγισμένα και σε απαγωγή. Μπορεί να σηκώσει για λίγο το κεφάλι του.
- Σε αιώρηση: όταν το βρέφος αιωρείται, στηριζόμενο στη παλάμη μας με την κοιλιά, κρατά το κεφάλι στο ίδιο ύψος με το σώμα και τα άνω και τα κάτω άκρα λυγισμένα.
- Όταν το ανασηκώνουμε για να καθίσει, το κεφάλι δεν ακολουθεί το σώμα, μένει προς τα πίσω και οι παλάμες είναι κλεισμένες σε γροθιά.
- Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο σε ύψος 20 έως25εκ. από τα μάτια του, σε ακτίνα 90 μοιρών (από το ένα πλάι έως τη μέση).
- Προσέχει ή πιθανώς γυρίζει και το κεφάλι ή τα μάτια προς έναν ήχο (κουδούνι ή φωνή) που προέρχεται από απόσταση 15εκ. από το αφτί του.
- Ανταποδίδει το χαμόγελο στη μητέρα του ή στον εξεταστή.
Εξέταση κατά τον 6ο μήνα
- Σε ύπτια θέση (ανάσκελα): Σηκώνει το κεφάλι του από το μαξιλάρι.
- Κάθεται με υποστήριξη.
- Σε πρηνή θέση (μπρούμυτα): Σηκώνει το κεφάλι και το στήθος και στηρίζεται στα άνω άκρα, που είναι τεντωμένα.
- Βοηθά να ανασηκωθεί, όταν το κρατήσουμε από τα χέρια.
- Γυρίζει από την πρηνή στην ύπτια θέση.
- Κρατά το βάρος του, όταν το κρατήσουμε όρθιο.
- Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο σε ακτίνα 180 μοιρών με προσοχή.
- Πιάνει με την παλάμη (με τα τέσσερα δάχτυλα και το ωλένιο άκρο της παλάμης).
- Μεταφέρει από το ένα χέρι στο άλλο ό,τι κρατά. Φέρνει τα πάντα στο στόμα.
- Χαίρεται με τα παιχνίδια, τα ξεχνά όμως όταν του πέσουν.
- Μιλά δική του γλώσσα από μονοσύλλαβες ή δισύλλαβες λέξεις.
- Γελά σε γνωστούς και αγνώστους.
- Εντοπίζει έναν ήχο (φωνή - κουδουνίστρα) που βρίσκεται σε απόσταση 50εκ. από το αφτί του.
- Αντιδρά με έντονες κινήσεις των άκρων και γέλιο, όταν κάποιος παίζει μαζί του.
Εξέταση κατά τον 9ο μήνα
- Κάθεται μόνο του επί 1Ο' έως 15' στο πάτωμα.
- Όταν κρατιέται από κάπου μπορεί να σταθεί όρθιο, δεν μπορεί όμως να καθίσει μόνο του.
- Παίζει πολύ με τα παιχνίδια του.
- Φέρνει ακόμη τα πάντα στο στόμα του.
- Πιάνει με την κίνηση του ψαλιδιού (δηλαδή χρησιμοποιεί τη βασική φάλαγγα του αντίχειρα, τα τέσσερα δάχτυλα και το κερκιδικό άκρο της παλάμης) .
- Πετά τα παιχνίδια του στο πάτωμα.
- Φωνάζει δυνατά για να προκαλεί την προσοχή των γύρω του.
- Μίλα με επαναλαμβανόμενες μικρές συλλαβές (πα-πα-πα) .
- Ψάχνει για το παιχνίδι που του έπεσε και μερικές φορές και για το παιχνίδι που του κρύψαμε μπροστά του, κάτω από το μαξιλάρι.
- Εντοπίζει έναν ήχο από απόσταση ενός μέτρου από το ύψος των αφτιών του.
- Ξεχωρίζει γνωστά από άγνωστα πρόσωπα.
- Μπορεί να φάει μόνο του ένα μπισκότο.
Εξέταση κατά τον 12ο μήνα
- Κάθεται σίγουρα μόνο του.
- Περπατά με τα τέσσερα (μπουσουλάει).
- Σηκώνεται μόνο του και ξανακάθεται.
- Πιάνει ένα μικρό χαρτάκι από το πάτωμα με το δείκτη και τον αντίχειρα (σαν λαβίδα).
- Πετά συνεχώς τα παιχνίδια του στο πάτωμα.
- Αναζητά το παιχνίδι που του κρύψαμε μπροστά του, κάτω από ένα βιβλίο ή το μαξιλάρι.
- Αναγνωρίζει το όνομά του και γυρίζει, όταν το φωνάζουμε.
- Μιλά μόνο του δυνατά.
- Καταλαβαίνει μικρές προτάσεις π.χ.δώσε μου το, κάνε αντίο κλπ.
- Κρατά ένα κουτάλι, αλλά δεν μπορεί να το χρησιμοποιήσει σωστά.
- Πίνει με τη βοήθειά μας από ένα ποτήρι.
- Συνεργάζεται όταν το γδύνουμε, κρατώντας τα χέρια του ψηλά.
Εξέταση κατά τον 18ο μήνα
- Περπατάει ελεύθερα.
- Μπορεί να ανέβει στο καρεκλάκι του μόνο του.
- Μουτζουρώνει ένα χαρτί χρησιμοποιώντας το χέρι που προτιμά (δεξί ή αριστερό).
- Χτίζει έναν "πύργο" με τρείς κύβους, όταν του δείξουμε τον τρόπο.
- Λέει 6 έως 20 λέξεις, καταλαβαίνει όμως πολύ περισσότερες.
- Όταν του το ζητήσουμε, δείχνει τη μύτη του, το στόμα του ή το παιχνίδι του.
- Βλέπει με ενδιαφέρον ένα βιβλίο με εικόνες, γυρίζει όμως πολλές σελίδες μαζί.
- Μπορεί να κρατήσει ένα ποτήρι με τα δύο χέρια και πίνει χωρίς να χύσει πολύ νερό.
- Κρατά ένα κουτάλι και φέρνει λίγο φαγητό στο στόμα του.
- Η μητέρα του αναφέρει: "Δεν θέλει να το αφήνουμε μόνο. Απαιτεί να το προσέχουν. Ξέρει να πηγαίνει εκεί που θέλει".
- Λέει συνήθως "κακά" ή "τσίσα", αφού τα κάνει. 😁