Sunday 20 January 2008

Έλεγχος ψυχοσωματικής ανάπτυξης (4η εβδομάδα - 18 μηνών)

ΕΠΕΙΔΗ Η ΑΓΑΠΗ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗ ΓΝΩΣΗ,
ΜΕΓΑΛΩΝΟΥΝ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ

Μπορείτε μόνοι σας οι γονείς να εκτιμήσετε την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού σας, ανάλογα με την ηλικία του.

Κάθε εξέταση περιλαμβάνει:
Έλεγχο της στάσεως και της κινητικότητας, έλεγχο της οράσεως και των λεπτών κινήσεων, έλεγχο της ακοής και της ομιλίας, έλεγχο της κοινωνικής συμπεριφοράς.


Εξέταση μεταξύ 4ης και 6ης εβδομάδας
  • Σε ύπτια θέση (ανάσκελα) : κρατά το κεφάλι στο πλάι, και τα άκρα (άνω και κάτω) λυγισμένα προς τη μεριά που είναι γυρισμένο το πρόσωπο.
  • Σε πρηνή θέση (μπρούμυτα): τα άκρα είναι λυγισμένα και σε απαγωγή. Μπορεί να σηκώσει για λίγο το κεφάλι του.
  • Σε αιώρηση: όταν το βρέφος αιωρείται, στηριζόμενο στη παλάμη μας με την κοιλιά, κρατά το κεφάλι στο ίδιο ύψος με το σώμα και τα άνω και τα κάτω άκρα λυγισμένα.
  • Όταν το ανασηκώνουμε για να καθίσει, το κεφάλι δεν ακολουθεί το σώμα, μένει προς τα πίσω και οι παλάμες είναι κλεισμένες σε γροθιά.
  • Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο σε ύψος 20 έως25εκ. από τα μάτια του, σε ακτίνα 90 μοιρών (από το ένα πλάι έως τη μέση).
  • Προσέχει ή πιθανώς γυρίζει και το κεφάλι ή τα μάτια προς έναν ήχο (κουδούνι ή φωνή) που προέρχεται από απόσταση 15εκ. από το αφτί του.
  • Ανταποδίδει το χαμόγελο στη μητέρα του ή στον εξεταστή.


Εξέταση κατά τον 6ο μήνα
  • Σε ύπτια θέση (ανάσκελα): Σηκώνει το κεφάλι του από το μαξιλάρι.
  • Κάθεται με υποστήριξη. 
  • Σε πρηνή θέση (μπρούμυτα): Σηκώνει το κεφάλι και το στήθος και στηρίζεται στα άνω άκρα, που είναι τεντωμένα.
  • Βοηθά να ανασηκωθεί, όταν το κρατήσουμε από τα χέρια. 
  • Γυρίζει από την πρηνή στην ύπτια θέση.
  • Κρατά το βάρος του, όταν το κρατήσουμε όρθιο. 
  • Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο σε ακτίνα 180 μοιρών με προσοχή.
  • Πιάνει με την παλάμη (με τα τέσσερα δάχτυλα και το ωλένιο άκρο της παλάμης). 
  • Μεταφέρει από το ένα χέρι στο άλλο ό,τι κρατά. Φέρνει τα πάντα στο στόμα.
  • Χαίρεται με τα παιχνίδια, τα ξεχνά όμως όταν του πέσουν. 
  • Μιλά δική του γλώσσα από μονοσύλλαβες ή δισύλλαβες λέξεις.
  • Γελά σε γνωστούς και αγνώστους. 
  • Εντοπίζει έναν ήχο (φωνή - κουδουνίστρα) που βρίσκεται σε απόσταση 50εκ. από το αφτί του.
  • Αντιδρά με έντονες κινήσεις των άκρων και γέλιο, όταν κάποιος παίζει μαζί του.


Εξέταση κατά τον 9ο μήνα
  • Κάθεται μόνο του επί 1Ο' έως 15' στο πάτωμα. 
  • Όταν κρατιέται από κάπου μπορεί να σταθεί όρθιο, δεν μπορεί όμως να καθίσει μόνο του.
  • Παίζει πολύ με τα παιχνίδια του. 
  • Φέρνει ακόμη τα πάντα στο στόμα του.
  • Πιάνει με την κίνηση του ψαλιδιού (δηλαδή χρησιμοποιεί τη βασική φάλαγγα του αντίχειρα, τα τέσσερα δάχτυλα και το κερκιδικό άκρο της παλάμης) . 
  • Πετά τα παιχνίδια του στο πάτωμα.
  • Φωνάζει δυνατά για να προκαλεί την προσοχή των γύρω του. 
  • Μίλα με επαναλαμβανόμενες μικρές συλλαβές (πα-πα-πα) .
  • Ψάχνει για το παιχνίδι που του έπεσε και μερικές φορές και για το παιχνίδι που του κρύψαμε μπροστά του, κάτω από το μαξιλάρι. 
  • Εντοπίζει έναν ήχο από απόσταση ενός μέτρου από το ύψος των αφτιών του.
  • Ξεχωρίζει γνωστά από άγνωστα πρόσωπα. 
  • Μπορεί να φάει μόνο του ένα μπισκότο.
Εξέταση κατά τον 12ο μήνα
  • Κάθεται σίγουρα μόνο του.
  • Περπατά με τα τέσσερα (μπουσουλάει).
  •  Σηκώνεται μόνο του και ξανακάθεται.
  • Πιάνει ένα μικρό χαρτάκι από το πάτωμα με το δείκτη και τον αντίχειρα (σαν λαβίδα). 
  • Πετά συνεχώς τα παιχνίδια του στο πάτωμα.
  • Αναζητά το παιχνίδι που του κρύψαμε μπροστά του, κάτω από ένα βιβλίο ή το μαξιλάρι.
  • Αναγνωρίζει το όνομά του και γυρίζει, όταν το φωνάζουμε.
  • Μιλά μόνο του δυνατά. 
  • Καταλαβαίνει μικρές προτάσεις π.χ.δώσε μου το, κάνε αντίο κλπ.  
  • Κρατά ένα κουτάλι, αλλά δεν μπορεί να το χρησιμοποιήσει σωστά. 
  • Πίνει με τη βοήθειά μας από ένα ποτήρι.
  • Συνεργάζεται όταν το γδύνουμε, κρατώντας τα χέρια του ψηλά.
Εξέταση κατά τον 18ο μήνα
  • Περπατάει ελεύθερα.
  • Μπορεί να ανέβει στο καρεκλάκι του μόνο του. 
  • Μουτζουρώνει ένα χαρτί χρησιμοποιώντας το χέρι που προτιμά (δεξί ή αριστερό).
  • Χτίζει έναν "πύργο" με τρείς κύβους, όταν του δείξουμε τον τρόπο. 
  • Λέει 6 έως 20 λέξεις, καταλαβαίνει όμως πολύ περισσότερες.
  • Όταν του το ζητήσουμε, δείχνει τη μύτη του, το στόμα του ή το παιχνίδι του. 
  • Βλέπει με ενδιαφέρον ένα βιβλίο με εικόνες, γυρίζει όμως πολλές σελίδες μαζί.
  • Μπορεί να κρατήσει ένα ποτήρι με τα δύο χέρια και πίνει χωρίς να χύσει πολύ νερό. 
  • Κρατά ένα κουτάλι και φέρνει λίγο φαγητό στο στόμα του.
  • Η μητέρα του αναφέρει: "Δεν θέλει να το αφήνουμε μόνο. Απαιτεί να το προσέχουν. Ξέρει να πηγαίνει εκεί που θέλει". 
  • Λέει συνήθως "κακά" ή "τσίσα", αφού τα κάνει. 😁
Αύριο: από 2 μέχρι 5 ετών

ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ

Κι αν δεν μπορείς να κάμεις τη ζωή σου όπως τη θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: Μην την εξευτελίζεις, μες την πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες τες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.
Μην την εξευτελίζεις πιαίνοντάς την, γυρίζοντας συχνά κ'εκθέτοντάς την

στων σχέσεων και των συναναστροφών την καθημερινήν ανοησίαν,
Ως που να γίνει σα μιά ξένη φορτική!


Κωνσταντίνος Καβάφης

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki