Monday 26 May 2008

Χαμένοι στα παιχνίδια του Ιντερνετ

Το ψηφιακό χάσμα που χωρίζει γονείς και καθηγητές με τα παιδιά θεωρείται η κύρια αιτία για την κακή χρήση του Διαδικτύου
Του Ματθαιου Τσιμιτακη
- Οταν είμαι στο PC και μου πούνε έλα να φάμε, θα πω έρχομαι σε δυο λεπτά, αλλά πάντα υπάρχει πρόβλημα γιατί πραγματικά χάνω την αίσθηση του χρόνου. Δεν ξέρω αν είναι τόσο θέμα εξάρτησης όσο της ευχαρίστησης που νιώθω μπροστά στον υπολογιστή.
- Εγώ το έχω λύσει αυτό το πρόβλημα. Τρώω μπροστά στο PC.
- Δεν τίθεται θέμα, μπροστά στο PC τρώω κι εγώ, αλλά μερικές φορές τρώω στο τραπέζι όταν βρίσκεται ο πατέρας μου στο σπίτι.
- Αυτό που μου τη σπάει είναι με το mouse και το πιρούνι. Το ιδανικό είναι να μπορείς να φας με το αριστερό και να έχεις το ποντίκι στο δεξί, γιατί το ποντίκι στο αριστερό δεν γίνεται με τίποτα.

Ο παραπάνω διάλογος είναι αυθεντικός. Εκτυλίχθηκε στα σχόλια ενός φόρουμ στο Ιντερνετ και αποτελεί τυπικό δείγμα αυτού που οι ψυχίατροι και οι ψυχολόγοι ονομάζουν εξάρτηση από το Διαδίκτυο και τα βιντεοπαιχνίδια.
Η υπόθεση δεν είναι καινούργια, όμως στη χώρα μας μόλις τα τελευταία χρόνια αρχίζει να απασχολεί έντονα τόσο τις δομές υγείας όσο και τις οικογένειες που αδυνατούν να ελέγξουν τις δραστηριότητες των νεότερων, κατά κύριο λόγο, μελών τους.
Αιτία;
Οπως όλα δείχνουν, το ψηφιακό χάσμα που χωρίζει τους αναλφάβητους τεχνολογικά γονείς και καθηγητές από τα ημιμαθή στις περισσότερες περιπτώσεις παιδιά, τα οποία βρίσκονται εκτεθειμένα στο νέο τεχνολογικό περιβάλλον.
Η εκπαίδευση που θα μπορούσε να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στην καθοδήγηση των παιδιών στον νέο, απέραντο αυτό κόσμο παραμένει αγκυλωμένη στο σύστημα των εξετάσεων και της προετοιμασίας για το πανεπιστήμιο που επιβάλλει ένα πειθαρχημένο εξαντλητικό πρόγραμμα και «σκοτώνει» οποιαδήποτε απόπειρα διερεύνησης της δημιουργικότητας που τα νέα Μέσα φέρνουν. Αποτέλεσμα:
Ενα μεγάλο ποσοστό εφήβων «χάνεται» στα καλώδια των υπολογιστών παραμελώντας υποχρεώσεις, οικογενειακές και φιλικές σχέσεις, ξεχνούν ακόμα και να φάνε ή να κοιμηθούν σε ακραίες περιπτώσεις. Φταίνε το Ιντερνετ και τα βιντεοπαιχνίδια; Σε καμία περίπτωση, συμφωνούν οι περισσότεροι ειδικοί. Φταίμε όλοι εμείς που δεν ασχολούμαστε με την ορθή χρήση τους...

Τα παιδιά είναι μόνα τους...
Του Πολυδευκη Παπαδοπουλου*
Υπάρχει ένα σαφές χάσμα ανάμεσα στα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς οι οποίοι δεν παρακολουθούν τις εξελίξεις στο Διαδίκτυο, με αποτέλεσμα τα παιδιά να είναι μόνα τους επί της ουσίας σε αυτό. Η ελληνική κοινωνία δεν έχει αναπτυγμένη τεχνολογική κουλτούρα για να αντιμετωπίσει τα θέματα των τεχνολογιών, είτε πρόκειται για την ασφάλεια είτε για τη συνετή χρήση τους. Επιπλέον οι τεχνολογίες αυτές σχετίζονται με την ελεύθερη και δημιουργική αναζήτηση, η οποία δεν είναι ιδιαίτερα αγαπητή στο ελληνικό σχολείο.

Στο λύκειο όλα αυτά εκτοπίζονται μπροστά στην ανάγκη να πετύχει κανείς στο πανεπιστήμιο. Σε κάποιες χώρες της Ευρώπης, όπως στη Μεγάλη Βρετανία, δίπλα στο μάθημα της πληροφορικής έχει μπει ισότιμα πλέον και το μάθημα της επικοινωνίας και των media.
Εδώ φαίνεται να αφορά όχι μόνο το εκπαιδευτικό μας σύστημα αλλά ολόκληρη την κοινωνία μας, η οποία δεν μπορεί να κάνει ορθή χρήση ούτε του υπολογιστή ούτε της τηλεόρασης.
* Ο κ. Π. Παπαδόπουλος είναι δημοσιογράφος - κοινωνιολόγος.


Παιδιά παγιδευμένα στην οθόνη
Επικίνδυνη εξάρτηση
Το ψηφιακό χάσμα που χωρίζει γονείς αλλά και εκπαιδευτικούς με τα παιδιά, θεωρείται η κύρια αιτία του φαινομένου της εξάρτησης των μαθητών από το Διαδίκτυο και τα «βιντεοπαιχνίδια».

Οι μικροί, εκμεταλλευόμενοι την άγνοια των μεγάλων, «σερφάρουν» ανενόχλητοι, περνούν όλον τον ελεύθερο χρόνο τους μπροστά στην οθόνη, εκτίθενται σε κινδύνους, σε ακραίες περιπτώσεις «ξεχνούν να φάνε και να κοιμηθούν». Eρευνα του νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού» έδειξε ότι 18% των εφήβων, εμφάνιζε περιοδικά ή συχνά προβλήματα, σχετικά με την κατάχρηση του Διαδικτύου και οι ειδικοί δίνουν συμβουλές για αναγνώριση των συμπτωμάτων.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_25/05/2008_271071

2 comments:

  1. Πολύ όμορφο άρθρο! Καθόμουν και μιλούσα πριν καιρό με τη μητέρα μου για τον πατέρα μου, που δεν κάθεται στον υπολογιστή να παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια αλλά για αυτό το "Πάμε Στοίχημα". Προσωπικά με τυχερά παιχνίδια και αυτά τα προτο, λότο δεν έχω καμία σχέση. Αραιά και που να παίξω λότο. Μία φορά το εξάμηνο....Τέλος πάντων ρώτησα στη μητέρα μου, πως αισθάνεται που ο πατέρας μου, κάθεται στον ελεύθερό του χρόνο στο ίντερνετ και μου είπε, "παλιότερα πήγαινε στο καφενείο και γυρνούσε αργά το βράδυ, τώρα καλύτερα είναι γιατί είναι μέσα στο σπίτι". Δεν απάντησα γιατί ήθελα απλώς τη γνώμη της. Υπάρχουν φορές που ο πατέρας μπορεί να είναι και 8ώρες στο ίντερνετ. Και εγώ είμαι πολλές ώρες, αλλά εντάξει, όταν δε μπορώ να βγω έξω, ή τον με πιάνει το καταθλιπτικό, θα μπω για να διαβάσω ειδήσεις, να διαβάσω για τεχνολογία, να κοιτάξω το blog μου κλπ. Από παιχνίδια, θα κάτσε λίγο σκάκι να παίξω που μου αρέσει πολύ (δεν είμαι κανένας παίχτης μεγάλος, αλλά μου αρέσει σαν παιχνίδι γιατί έχει στρατηγική) και θα παίξω το αγαπημένο μου, μπιλιάρδο (το οκτάμπαλο ή αμερικάνα) το οποίο έπαιζα νέος και είχα πάρει και μέρος σε διαγωνισμούς στην πόλη μου όταν γινότανε, έτσι του μαγαζιού μεταξύ των πελατών. Έχω κολλήσει και εγώ με ηλεκτρονικά παιχνίδια. Και πρόσφατα πήγα να κολλήσω με ένα και απόρησα με τον εαυτό μου, γιατί ενώ είχα χρόνια να ασχοληθώ, ένας φίλος μου έφερε ένα παιχνίδι και έγραψα πολλές ώρες που λένε τελικά!! Αλλά ευτυχώς γρήγορα ξεκόλλησα. Έχω και ανθρώπους 40 και 50 χρονών και είναι με τα παιχνίδια τα ηλεκτρονικά πολύ έτσι αφοσιωμένοι. Θέλω να πω ότι, υπάρχουν και γονείς, που μπορεί να είναι σε μεγάλο βαθμό αφοσιωμένοι στα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Και τότε δημιουργείται το ερώτημα "πως θα βοηθήσουν αποτελεσματικά τα παιδιά, όταν και οι ίδιοι είναι κάπως αφοσιωμένοι;" Θα βοηθήσουν, αλλά δεν ξέρω πόσο αποτελεσματικά. Δεν είναι κακά τα ηλεκτρονικά παιχνίδια με την έννοια να τα ρίξουμε στην πυρά να τα κάψουμε. Θέλει όμως πολύ προσοχή σε ηλεκτρονικά παιχνίδια που δεν είναι για μικρά παιδιά. Επίσης θέλει προσοχή και στα παιδιά. Εγώ πιστεύω, ότι κάτι μέσα τους, γεμίζουν αυτά τα παιχνίδια που δε μπορούν τα παιδιά να το βρούν από αλλού. Παλιά, εγώ έβρισκα την ψυχαγωγία, στη γειτονιά την παλιά, με τα άλλα παιδιά που βγαίναν και παίζαμε μπάλα, κάναμε ποδήλατο, βόλτες κλπ. Σήμερα φίλοι μου, δεν υπάρχουν αυτές οι γειτονιές, αλλά υπάρχουν πολλοί κλειστοί χώροι. Τα παιδιά μεγαλώνουν σε πολυκατοικίες, δεν ξεσκάνε στη γειτονιά με το πολύ πράσινο, αλλά σε κάποιο μέρος με υπολογιστές, οπότε ίσως εκεί να είναι ο λόγος. Το ότι δεν έχουν τρόπους να ξεσκάσουν όπως παλιά. Όταν δεν έχεις την αυλή να βγεις από το σπίτι σου, να παίξεις με τα άλλα παιδιά, να παίξεις μόνος, αλλά έχεις ένα μπαλκόνι σε κάποιο διαμέρισμα μιας πολυκατοικίας, τότε που να βγεις και πως να περάσεις όμορφα την ώρα σου; Όταν δεν υπάρχουν οι αλάνες αλλά μόνον τσιμέντο που θα πας με την παρέα να παίξει λίγο μπάλα, ή να πας να παίξεις σε κάποιο γηπεδάκι μπάσκετ; Μήπως δηλαδή ο σημερινός τρόπος αλλά και τόπος (με πολυκατοικίες, ελάχιστο πράσινο και πολύ τσιμέντο) ζωής ωθεί τα παιδιά ή τα κάνει πιο ευάλωτα;
    Με αγάπη πάντα
    Agorafoviagr

    ReplyDelete
  2. έχεις αρκετά χρήσιμο blog

    και φανταστικές φωτογραφίες

    ReplyDelete

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki