Wednesday 21 September 2022

Καλό Φθινόπωρο!! - Antonio Vivaldi: Autumn

Καλό Φθινόπωρο, χαμομηλάκια!!
    Tο Φθινόπωρο είναι μία από τις τέσσερις εποχές της εύκρατης ζώνης, η ενδιάμεση ανάμεσα στο καλοκαίρι και τον χειμώνα. Ξεκινά στο Βόρειο ημισφαίριο κατά την φθινοπωρινή ισημερία, στις 21 Σεπτεμβρίου και στις 21 Μαρτίου στο Νότιο ημισφαίριο. Αντίστοιχα στο Βόρειο τελειώνει στο χειμερινό ηλιοστάσιο στις 21 Δεκεμβρίου21 Ιουνίου στο Νότιο. 
    Ωστόσο, για τη μετεωρολογία οι μήνες Σεπτέμβριος, Οκτώβριος και Νοέμβριος στο βόρειο ημισφαίριο και Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος στο νότιο ημισφαίριο απαρτίζουν συμβατικά την εποχή του Φθινοπώρου. 
    Εξαίρεση σε αυτού του είδους τη διαίρεση αποτελεί το Κελτικό ημερολόγιο που ακολουθεί τον Κελτικό ημερολογιακό κύκλο και θεωρεί ως μήνες του Φθινοπώρου τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. 
    Στην εύκρατη ζώνη το φθινόπωρο είναι η εποχή της συγκομιδής. Τα φυλλοβόλα δένδρα χάνουν το φύλλωμά τους, τα χρώματα στη φύση είναι διαφορετικά και ξεκινούν οι πρώτες βροχές, που προετοιμάζουν το έδαφος μεταφέροντας βαθύτερα τα άλατα, μεταλλικά στοιχεία και τις θρεπτικές ουσίες για την επερχόμενη σπορά. 
    Τα φύλλα των φυλλοβόλων δέντρων, ενεργοποιώντας ένα δικό τους αμυντικό μηχανισμό, όταν ωριμάζουν μπορούν και διασπούν τις χρωστικές ουσίες που έχουν παράγει -ανάμεσά τους και την χλωροφύλλη - και τις απορροφούν πίσω στο κοτσάνι για άλλες χρήσεις.
Όταν το πράσινο χρώμα της χλωροφύλλης εξαφανίζεται, τότε αποκαλύπτονται τα υπόλοιπα χρώματα, αυτά που συνήθως αποκαλούνται "φθινοπωρινά".

Η Μνήμη και ο Ρόλος της στη Μάθηση

Η μνήμη του ανθρώπου δεν είναι άλλο από τη γνωστική διεργασία συγκράτησης, για μικρό ή μεγάλο χρονικό διάστημα, της προσκτώμενης εμπειρίας και βέβαια ο ρόλος της στη μάθηση είναι καθοριστικός.
    Οι επιστήμονες κάνουν λόγο για δύο μνημονικά συστήματα ή μνήμες του ανθρώπου, που συνεργάζονται στενά μεταξύ τους προκειμένου να βοηθήσουν τα άτομο στη μαθησιακή διαδικασία και στην αναζήτηση και ανάκληση πληροφοριών και γνώσεων.


The Role Of Memory In Learning
    Το πρώτο μνημονικό σύστημα, η βραχύχρονη μνήμη, είναι γνωστό και ως εργαζόμενη μνήμη ή μνήμη εργασίας. Έργο της είναι η συλλογή και προσωρινή συγκράτηση των αισθητηριακών πληροφοριών (αισθητήρια καταγραφή), προκειμένου αυτές να υποβληθούν στη συνέχεια σε συνειδητή επεξεργασία.
    Το δεύτερο μνημονικό σύστημα είναι η μακρόχρονη μνήμη ή μόνιμη μνήμη. Έργο της είναι η συσσώρευση και κωδικοποίηση όλων εκείνων των πληροφοριών που πρωτοεμφανίστηκαν με τη συνδρομή της βραχύχρονης μνήμης, αποτέλεσαν αντικείμενα επεξεργασίας και ακολούθησαν στη συνέχεια την οδό της μεταβίβασης και χρόνιας αποθήκευσης τους. 
    Η μακρόχρονη μνήμη, δηλαδή, λειτουργεί σαν μια συσσωρευτική αποθήκη γνώσεων, στην οποία ο καθένας αποκτά τακτική πρόσβαση είτε όταν αναγνωρίζει κάτι οικείο είτε όταν μαθαίνει κάτι καινούριο σ’ επίπεδο εικόνων, πράξεων ή λέξεων.

Στο σχολείο το παιδί καλείται καθημερινά να συγκρατήσει πληροφορίες στον εγκέφαλο του και να τις ανακαλέσει, όταν παραστεί ανάγκη. 
    Τα παιδιά με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες παρουσιάζουν συχνά ελλείμματα στην απομνημόνευση και ανάκληση πληροφοριών, γεγονός που παρεμποδίζει τη μάθηση σε όλους τους τομείς. Η περιοχή μάλιστα στην οποία παρουσιάζουν δυσκολίες, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι αυτή της βραχύχρονης ή εργαζόμενης μνήμης.

Έτσι:
  • Μπορεί να δυσκολεύονται να αντιστοιχίσουν τα γράμματα με τους ήχους, ώστε να αποδώσουν τον σωστό φθόγγο για κάθε γράμμα.
  • Μπορεί να δυσκολεύονται να συνθέσουν τους φθόγγους και τις συλλαβές για να διαβάσουν μία λέξη –πρόβλημα που γίνεται πιο έντονο στις μεγάλες λέξεις.
  • Όταν διαβάζουν ένα κείμενο, μπορεί να μην το κατανοούν επειδή έχουν ξεχάσει τι είχαν διαβάσει προηγουμένως.
  • Μπορεί να μη θυμούνται πώς σχηματίζονται διάφορα γράμματα και αριθμοί.
  • Μπορεί να δυσκολεύονται να θυμηθούν τους διάφορους γραμματικούς και ορθογραφικούς κανόνες.
  • Μπορεί να δυσκολεύονται να θυμηθούν τη σωστή ορθογραφία των λέξεων, ιδιαίτερα αυτών με ιστορική ορθογραφία.
  • Μπορεί να γράψουν τις λέξεις σωστά, όταν είναι μεμονωμένες αλλά όχι σε κείμενο.
  • Μπορεί να δυσκολεύονται να απομνημονεύσουν και να ανακαλέσουν αριθμητικά δεδομένα ή τους αλγόριθμους των διαφόρων πράξεων.
  • Μπορεί να δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν μακροσκελείς εξηγήσεις στα μαθηματικά.
  • Μπορεί να δυσκολεύονται να λύσουν ένα πρόβλημα, γιατί δεν μπορούν να συγκρατήσουν τα δεδομένα τους προβλήματος, ενώ συγχρόνως το επιλύουν.
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Φθινόπωρο... μια δεύτερη Άνοιξη / Autumn... a second spring

«Το φθινόπωρο είναι μια δεύτερη άνοιξη, όπου κάθε φύλλο είναι ένα λουλούδι»
                                           Albert Camus
Lonely Bench In The Park
“Autumn is a second spring where every leaf is a flower.”

Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki