Monday 19 January 2015

Μαρία Πολυδούρη: Κοντά σου

 
Κοντά σου δεν έχουν άγρια οι ανέμοι.
Κοντά σου είναι η γαλήνη και το φως.
Στου νου μας τη χρυσόβεργην ανέμη
ο ρόδινος τυλιέται στοχασμός.
 
Κοντά σου η σιγαλιά σα γέλιο μοιάζει
που αντιφεγγίζουν μάτια τρυφερά
κ' αν κάποτε μιλάμε, αναφτεριάζει,
πλάι μας κάπου η άνεργη χαρά.
 
Κοντά σου η θλίψη ανθίζει σα λουλούδι
κι' ανύποπτα περνά μέσ' στη ζωή.
Κοντά σου όλα γλυκά κι' όλα σα χνούδι,
σα χάδι, σα δροσούλα, σαν πνοή.
 

«Η τσάντα μένει στο σχολείο - Τέρμα η κατ’ οίκον διδασκαλία», κι όμως, στο φροντιστήριο από τα οχτώ!!

Μπορεί για πολλούς η εικόνα οκτάχρονων μαθητών που πηγαίνουν σε φροντιστήρια μετά το σχολείο να ακούγεται παράλογη, όμως για τους γονείς που έχουν παιδιά σε αυτές τις ηλικίες είναι κοινό μυστικό.
 
Τα κέντρα σχολικής μελέτης προσφέρουν μια σειρά από δραστηριότητες για τα παιδιά μετά το σχολείο, από φύλαξη μέχρι δημιουργικές ασχολίες. Όμως, οι υπεύθυνοί τους επισημαίνουν στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ότι οι γονείς ενδιαφέρονται κυρίως -ή και αποκλειστικά τις περισσότερες φορές- για τη σχολική μελέτη. Δεν πρόκειται για ένα νέο φαινόμενο, αλλά για μια κατάσταση που υφίσταται τα τελευταία χρόνια.
Ο διάλογος όμως που άνοιξε το υπουργείο Παιδείας πριν από δύο μήνες με άτυπο σύνθημα «Η τσάντα μένει στο σχολείο - Τέρμα η κατ’ οίκον διδασκαλία» και η ακόλουθη απόλυτη σύμπνοια στις απόψεις σχολικών συμβούλων, δασκάλων και φορέων -παρά τις παραφωνίες με πολιτικό άρωμα- για ανάγκη αλλαγών, φέρνει το θέμα στην επικαιρότητα. Πόσο υγιές είναι για ένα παιδί να περνάει όλη την ημέρα του πάνω από ένα θρανίο, όταν το ίδιο φαινόμενο αντιμετωπίζει και ως έφηβος κατά τη σκληρή δοκιμασία των πανελλαδικών εξετάσεων;
-------------------------
Το πρόγραμμα που έχουν διαμορφώσει αφορά σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού και όσοι γονείς αντέχουν οικονομικά στέλνουν τα παιδιά τους όσο πιο «νωρίς» μπορούν. Μάλιστα, οι υπεύθυνοι αναφέρουν ότι οι γονείς φτάνουν στην πόρτα τους απελπισμένοι από το φόρτο εργασίας που έχουν τα παιδιά τους να διαχειριστούν.
-------------------------
Μπορεί κάποιοι να θεωρούν υπερβολή μια τέτοια πρακτική εκ μέρους των γονέων, όμως οι υπεύθυνοι των κέντρων τονίζουν ότι τα κενά του Δημοτικού βγαίνουν στο Γυμνάσιο. «Η Α’ Γυμνασίου αποτελεί καθρέφτη των προβλημάτων του Δημοτικού. Οι απότομες μεταβάσεις σε ορισμένες τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς δεν υπάρχει κλιμακούμενο επίπεδο δυσκολίας, επηρεάζουν τους μαθητές του Γυμνασίου, αρκετοί από τους οποίους αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες να παρακολουθήσουν τη ροή των μαθημάτων στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα», λέει η Κρ. Μοναστηριώτη.
Τα παραπάνω υποστηρίζουν και οι εκπαιδευτικοί σε σχολεία. Οπως επισημαίνουν δάσκαλοι στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής, προκειμένου να γίνει αυτή η αλλαγή θα πρέπει να ξεκινήσει από τα βιβλία. Τα σημεία που κρίνουν οι ίδιοι ως «ελαττωματικά» είναι αρκετά: Στην Α’ και τη Β’ Δημοτικού τα παιδιά μαθαίνουν προπαίδεια, ενώ ακόμα δεν έχουν εμπεδώσει την πρόσθεση και την αφαίρεση. Διδάσκονται όρους όπως εξισώσεις και αναλογίες, όταν οι έννοιες αυτές παλαιότερα διδάσκονταν στο Γυμνάσιο. Γραμματική και ορθογραφία δεν εντάσσονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα ως «γνωστικά αντικείμενα» και το εγχειρίδιο της Γραμματικής εμφανίζεται στην Ε’ Δημοτικού, αλλά είναι συνοδευτικό και όχι βασικό. Οσο για το βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ’ τάξης, αναφέρουν ότι δεν έχει καμία χρονική ροή.
Μια γρήγορη αναζήτηση στο Διαδίκτυο επιβεβαιώνει τα παραπάνω. Υπάρχει πληθώρα blogs από δασκάλους που έχουν ανεβάσει διευκρινίσεις και βοηθήματα για τα μαθήματα του Δημοτικού, με ενθουσιώδη σχόλια γονέων από κάτω που βρίσκουν αναγκαία αυτή τη βοήθεια.
«Στη Γ’ και τη Δ’ Δημοτικού τα παιδιά λατρεύουν την Ιστορία. Ομως, όταν πάνε στην επόμενη τάξη σοκάρονται. Το βιβλίο δεν έχει καμία συνέχεια με τις προηγούμενες χρονιές, οι έννοιες δυσκολεύουν, τα ονόματα είναι πάρα πολλά», υπογραμμίζει η Σοφία Μίντζια, υπεύθυνη του κέντρου μελέτης «Η ΦιλοΣοφία μας». Μάλιστα, προχωράει ένα βήμα παραπάνω, επισημαίνοντας ότι δεν είναι μόνο τα σχολικά εγχειρίδια που δυσκολεύουν αλλά και η λάθος διαχείριση του χρόνου από την πλευρά των δασκάλων.
-------------------------
Αγχος και φόβος χαρακτηρίζουν τους μαθητές του Δημοτικού λόγω του σκληρού προγράμματος από την ογκώδη ύλη και τη μεγάλη συχνότητα διαγωνισμάτων, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς που αναλαμβάνουν τη μελέτη τους.
«Μπορεί να μας πάρει και μία ώρα για να τελειώσουμε τη Γλώσσα με ένα παιδί, γιατί έχει έρθει με ένα φυλλάδιο γεμάτο με ασκήσεις από το δάσκαλό του», αναφέρει η Γεωργία Ανάγνου, εκπαιδευτικός.
«Οταν ένα παιδί από τη χαλαρότητα της Α’ Δημοτικού στην επόμενη τάξη πρέπει να μάθει την προπαίδεια και τον υπολογισμό του ευρώ, είναι λογικό να αγχώνεται ή να μη βρίσκει κίνητρο να διαβάζει», επισημαίνει, από την πλευρά της, η Αλεξάνδρα Μωρέτη, εκπαιδευτικός που έχει αναλάβει παιδιά της Β’ Δημοτικού.

Το «πολύτιμο» πρόγραμμα μελέτης γίνεται με το αζημίωτο για τους γονείς. Οι τιμές κυμαίνονται ανάλογα με το πρόγραμμα, που μπορεί να φτάσει και 200-300 ευρώ το μήνα.
Τα περισσότερα έχουν συγκεκριμένο πρόγραμμα με 45λεπτες ώρες μελέτης, ενώ οι γονείς μπορούν να επιλέξουν ποια μαθήματα θέλουν να μελετούν τα παιδιά τους. Μάλιστα, πρόκειται για «οικονομική» επιλογή, αν σκεφτεί κανείς ότι μερικοί στρέφονται ακόμα και σε ιδιαίτερα μαθήματα για τα παιδιά τους, με τις τιμές να φτάνουν τα 10-12 ευρώ την ώρα.
 
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ

Είναι το σοκολατούχο γάλα εξίσου θρεπτικό
με το λευκό φρέσκο γάλα;

Κάθε πρωί δίνετε μάχη με το παιδί σας για το αν θα βάλετε κακάο στο γάλα του ή όχι, φοβούμενη μήπως και το κακάο «υποβαθμίζει» την θρεπτική αξία των πολύτιμων συστατικών του γάλακτος.
Τελικά το σοκολατούχο γάλα διαφοροποιείται θρεπτικά από το λευκό φρέσκο γάλα ή πρόκειται για έναν ακόμη μύθο που για χρόνια διαιωνίζεται;

Στο ερώτημα αυτό κλήθηκε να μας απαντήσει ο Αντώνης Μάντης, Καθηγητής Γαλακτοκομίας του Τμήματος Κτηνιατρικής Α.Π.Θ ο οποίος παρουσιάζει αναλυτικά τη σύσταση αλλά και τη θρεπτικότητα του σοκολατούχου γάλακτος. 
Ο κ. Μάντης εξηγεί ότι το γάλα με κακάο ή σοκολατούχο γάλα (chocolate milk, όπως αποκαλείται διεθνώς) είναι ένα γάλα στο οποίο έχει προστεθεί κακάο (1-2%), σακχαρόζη ή άλλο σάκχαρο (4-7%) και σταθεροποιητής (0,1-0,2%). Κυκλοφορεί ως παστεριωμένο ή μακράς διαρκείας (UHT). Από άποψη λιποπεριεκτικότητας μπορεί να περιέχει όλο το λίπος του γάλακτος (3,5%) ή να παράγεται από ημιαποβουτυρωμένο γάλα (1,5% λίπος) ή άπαχο γάλα (0,3-0,5% λίπος, κυρίως λίπος του κακάο).

Ερωτηθείς για την θρεπτική αξία του σοκολατούχου γάλακτος, ο κ. Μάντης δηλώνει κατηγορηματικά ότι είναι ένα άριστο τρόφιμο για κάθε ηλικία αλλά κυρίως για τα παιδιά, διότι προμηθεύει τον οργανισμό τους με πολύτιμες υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνες, ασβέστιο, φωσφόρο και άλλα μεταλλικά στοιχεία και ιχνοστοιχεία.
Επίσης είναι πολύ καλή πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β, καθώς και βιταμίνης Α, όταν δεν παράγεται από αποβουτυρωμένο γάλα. Επειδή είναι εμπλουτισμένο με επιπλέον σάκχαρο, παρέχει στον οργανισμό περισσότερη ενέργεια απ΄ότι το λευκό γάλα. Η επιπλέον αυτή ενέργεια εξαρτάται από την ποσότητα του σακχάρου που προστέθηκε και από τη λιποπεριεκτικότητα του γάλακτος που χρησιμοποιήθηκε. Συνήθως η επιπλέον ενέργεια που παρέχεται στον οργανισμό από το γάλα με κακάο κυμαίνεται από 28%-40% εκείνης του αντίστοιχου λευκού γάλακτος.
Σχετικά με τα όσα κατά καιρούς ακούγονται  ότι η καθημερινή κατανάλωση ενός τροφίμου με σάκχαρη δημιουργεί προβλήματα στα δόντια των παιδιών άρα και κατ΄επέκταση το ίδιο ισχύει και για το σοκολατούχο ο κ. Μάντης ξεκαθαρίζει  ότι ο ισχυρισμός αυτός επ' ουδενί δεν ευσταθεί καθώς τα παιδιά προσλαμβάνουν σάκχαρα από πολλές άλλες πηγές (γλυκά, αναψυκτικά κ.ά.). Εξάλλου, σήμερα οι οδοντογιατροί συνιστούν την καλή στοματική υγιεινή και όχι αποφυγή ορισμένων τροφίμων για την αποφυγή προβλημάτων τερηδόνας.
Παρεμφερείς, μη επιστημονικοί κύκλοι διαδίδουν ότι το κακάο στο γάλα δεσμεύει το ασβέστιο και άρα δεν προσλαμβάνουν ασβέστιο τα παιδιά που καταναλώνουν γάλα με κακάο. Ουδέν ανακριβέστερον. Στην πράξη γνωρίζουμε ότι το κακάο περιέχει μικρή ποσότητα οξαλικών αλάτων, τα οποία μπορεί να αντιδράσουν με το ελεύθερο ασβέστιο του γάλακτος και να σχηματίσουν αδιάλυτα άλατα ασβεστίου. Πειράματα έδειξαν ότι η δέσμευση αυτή δεν αφορά ούτε το 5% του συνολικού βιοδιαθέσιμου ασβεστίου του γάλακτος και, το κυριότερο, πειράματα με πειραματόζωα έδειξαν ότι το γάλα με κακάο έχει την ίδια βιοδιαθεσιμότητα σε ασβέστιο με εκείνη του λευκού γάλακτος.
Περιληπτικά μπορεί να λεχθεί ότι το γάλα με κακάο είναι εξίσου θρεπτικό με το λευκό γάλα, έχει τα ίδια πλεονεκτήματα ως τρόφιμο και παρέχει επιπλέον ενέργεια (kal) σε σύγκριση με το λευκό γάλα. Συνεπώς, εφ΄όσον προτιμάται από τα παιδιά, μπορεί να καταναλώνεται χωρίς ενδοιασμούς.

infokids

ΝΕΟ Διαδικτυακό Σεμινάριο:
"Παράλληλη στήριξη σε παιδιά με διαταραχές αυτισμού"

ΝΕΟ Διαδικτυακό Σεμινάριο:
"Παράλληλη στήριξη σε παιδιά
με διαταραχές αυτισμού"
 
Λίγα λόγια για το σεμινάριο.
Το webinar αφορά γονείς, εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής εκπαίδευσης και ειδικούς.
Παράλληλη στήριξη παιδιών με διαταραχές αυτισμού. Πρακτικές οδηγίες για τους συνοδούς σχετικά με την διαχείριση και οργάνωση των συμπεριφορών των παιδιών μέσα και έξω από την τάξη. Φόρμες αξιολόγησης, παρακολούθησης και διαμόρφωσης αρνητικών παραγόντων, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη λειτουργικότητα των μαθητών.

 
Πότε: Τετάρτη, 28 Ιανουαρίου 2015 στις 20.00 μ.μ
Που: Διαδικτυακά
Διάρκεια: 1 ώρα
Κόστος: Δωρεάν
Φιλικά,
Ομάδα ikid

Δηλώστε Συμμετοχή
 
Δηλώστε Συμμετοχή
Μέρα & Ώρα:
  Τετάρτη 28 Ιανουαρίου
20:00-21:00
Εισηγήτρια:
Χριστίνα Μαυράκη
Ψυχολόγος
 

«Όταν ένας ενήλικας χτυπάει ένα παιδί... »
"When an adult hits a child... "


«Όταν ένα παιδί χτυπάει ένα παιδί το λέμε επίθεση.
Όταν ένα παιδί χτυπάει έναν ενήλικα, το λέμε εχθρότητα.
Όταν ένας ενήλικας χτυπάει έναν ενήλικα το λέμε προσβολή.
Όταν ένας ενήλικας χτυπάει ένα παιδί το λέμε πειθαρχία»

"When a child hits a child, we call it aggression.
When a child hits an adult, we call it hostility.
When an adult hits an adult, we call it assault.
When an adult hits a child, we call it discipline."


Haim G. Ginott

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki