Σάββατο, 1 Δεκεμβρίου 2018

Οι δασκάλες στέλνουν σπίτι τα παιδιά διαβασμένα,
όμως οι γονείς το βρίσκουν “περίεργο”

Φαίνεται πως η τοπική κοινωνία του Βατόλακκου δεν ήταν έτοιμη να δεχτεί την εκπαιδευτική “επανάσταση” που έφεραν στο δημοτικό σχολείο της περιοχής οι δυο νεαρές δασκάλες. 
Βατόλακκος Δημοτικό Σχολείο
Μετά τις πρόσφατες καταγγελίες του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας του νομού Χανίων για τον κίνδυνο “λουκέτου” αφού το σχολείο έχει μείνει με μόλις πέντε παιδιά.

Ποιος φοβάται το σχολείο-πρότυπο;
Μοιάζει πολύ με το σχολείο που όλοι θα θέλαμε να πηγαίνουν τα παιδιά μας. 
Ένα δημόσιο σχολείο με ευτυχισμένους μαθητές, που μαθαίνουν τα πάντα εκεί και δεν χρειάζεται να διαβάσουν στο σπίτι. 
Ένα σχολείο που εκτός από γνώση προσφέρει στα παιδιά πολλές εμπειρίες. 
Αν ήταν κάπου στην Ευρώπη, θα το ζηλεύαμε. 
Κι όμως, εδώ, κινδυνεύει να κλείσει αφού κάποιοι γονείς το αντιμετώπισαν με δυσπιστία.
Ο Βατόλακκος είναι ένα χωριό περίπου 600 κατοίκων, λίγο έξω από τα Χανιά. Εκεί βρέθηκαν τα τελευταία χρόνια δυο δασκάλες νέες, αλλά εφοδιασμένες με απέραντη αγάπη για τη δουλειά τους και για τα παιδιά.
Διάλεξαν να εργαστούν μόνιμα εκεί και να δημιουργήσουν ένα σχολείο της φύσης, των τεχνών, της τεχνολογίας και της αλληλεγγύης. «Ένα σχολείο όπως ονειρευόμαστε τον κόσμο μας», όπως λένε οι ίδιες, αλλά και τα παιδιά.
Χωρίς να παρεκκλίνουν από το αναλυτικό πρόγραμμα, η Φωτεινή Δημοπούλου και η Ελένη Ζαχαριάδη κατάφεραν να ολοκληρώνουν τη μελέτη των 17 παιδιών εντός του σχολικού ωραρίου και του ολοήμερου, ώστε μετά τις 4 μ.μ. να έχουν ελεύθερο και δημιουργικό χρόνο με τους γονείς τους.
«Σταματήσαμε στο σπίτι να διαβάζουμε για το σχολείο και διαβάζουμε πλέον λογοτεχνία ή παίζουμε», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Χάρης Καραγιάννης, πατέρας μαθήτριας της τρίτης τάξης. 
«Σε προηγούμενο σχολείο μάς έλεγαν πως έχει μαθησιακές δυσκολίες και άρνηση· στον Βατόλακκο βλέπουμε ένα παιδί που χαίρεται να πηγαίνει για μάθημα», συμπληρώνει ο ίδιος.
Δεν συμφωνούν όμως όλοι στο χωριό μαζί του. Κάποιοι είδαν περίεργα το γεγονός ότι τα παιδιά δεν είχαν διάβασμα για το σπίτι αλλά και συνολικά τη διαφορετική προσέγγιση της διδασκαλίας.
Μετα-διδασκαλικές ασχολίες

Οι δασκάλες συνένωσαν τις ώρες της ευέλικτης ζώνης και κάθε Παρασκευή επέκτειναν το γνωστικό πεδίο των παιδιών με μαθήματα φωτογραφίας και κινηματογράφου, μουσικής, αστρονομίας και ρομποτικής, με ημέρες φιλαναγνωσίας και επαφής με τις φυσικές επιστήμες.
Οργάνωσαν βάψιμο και επισκευές στο κτίριο, ενώ τα παιδιά έβγαλαν τη δική τους σχολική εφημερίδα και έφτιαξαν τον δικό τους λαχανόκηπο.
Κάλεσαν τους γονείς να μιλήσουν για τα επαγγέλματά τους ή απλά να διαβάσουν ο καθένας από ένα παραμύθι σε όλα τα παιδιά. Το σχολείο άνοιξε ακόμα και Κυριακές για προβολές ταινιών για όλο το χωριό.
Κυρίως, όμως, οι δασκάλες μετέφεραν στα παιδιά τις αρχές της αλληλεγγύης, της συνεννόησης και της δημοκρατίας.
Κάθε Παρασκευή τα παιδιά φτιάχνουν όλα μαζί το πρωινό τους και συνέρχονται στο Συμβούλιο του Σχολείου, στο οποίο ακούν, συζητούν και βγάζουν ομόφωνες αποφάσεις για διάφορα θέματα στη λειτουργία του σχολείου.
Τα παιδιά έμαθαν να λειτουργούν σαν μία παρέα, να συνυπάρχουν, να στηρίζουν τους φίλους τους στις δυσκολίες, να σέβονται τις ιδιαιτερότητες και τη μοναδικότητα του άλλου δίπλα τους και να νιώθουν πως είναι όλοι σημαντικοί.

Ωστόσο, τις αλλαγές δεν τις είδαν όλοι με καλό μάτι. 
Κάποιοι γονείς αντέδρασαν με καχυποψία και διάλεξαν να πάνε τα παιδιά τους σε άλλο σχολείο.
Κάποιες οικογένειες ζήτησαν μετεγγραφή σε άλλο σχολείο, ενώ, μαζί με τα παιδιά που αποφοίτησαν για το Γυμνάσιο, η δυναμικότητα του σχολείου μειώθηκε από τα 17 στα πέντε παιδιά και, φέτος, η μία από τις δύο δασκάλες αποσπάστηκε σε άλλη θέση.
Με μόνο πέντε παιδιά, το σχολείο του Βατόλακκου είναι πολύ πιθανόν του χρόνου να μην υπάρχει.

«Είναι λυπηρό»
Θέση για το ζήτημα παίρνει και ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης Γιώργος Τερζάκης με βάση όσα προκύπτουν από το ρεπορτάζ: «Είναι λυπηρό, εφόσον οι εκπαιδευτικοί δίνουν την ψυχή τους και κάνουν τόσο πρωτοποριακά πράγματα για τα παιδιά, οι γονείς να τα εισπράττουν αρνητικά».
Τονίζει, όμως, και αυτός πως με πέντε παιδιά δύσκολα θα διατηρηθεί και του χρόνου το σχολείο, ακόμα και ως μονοθέσιο.
Από την άλλη οι γονείς που έχουν ακόμα τα παιδιά τους στο σχολείο σε επιστολή τους γράφουν: 
«Είμαστε χαρούμενοι γιατί τα παιδιά μας λαχταρούν κάθε πρωί να πάνε στο σχολείο και γιατί ξέρουμε ότι, εκτός του ότι μαθαίνουν γράμματα, γίνονται άνθρωποι που σέβονται τους άλλους γύρω τους και αγαπάνε τον εαυτό τους».
«Το σχολείο μου είναι το πιο όμορφο σχολείο του κόσμου. Τον τελευταίο καιρό νιώθω λυπημένη. Κάποιοι φίλοι μου έχουν φύγει από το σχολείο μου και δεν καταλαβαίνω γιατί. Θέλω να πηγαίνω στο σχολείο αυτό μέχρι να μεγαλώσω», γράφει στην ίδια επιστολή μια μαθήτρια της τρίτης τάξης.

zarpanews.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Οι Φωνές των Γονιών στους Εφήβους
προκαλούν Προβλήματα και Καταλύουν τον Σεβασμό.

Ένας έφηβος νιώθει πιο υπεύθυνος, όταν τον διορθώνει κάποιος που σέβεται και θαυμάζει.
Σύμφωνα με μελέτη, η λεκτική βία -και όχι μόνον η σωματική- προς τους εφήβους, αυξάνει τον κίνδυνο οι νέοι να εμφανίσουν κατάθλιψη, επιθετικότητα και άλλα προβλήματα συμπεριφοράς. 
Όπως επισημαίνουν οι Αμερικανοί ψυχολόγοι, μπορεί οι γονείς να μην δέρνουν πια τα παιδιά τους (τουλάχιστον όχι συχνά), όμως είναι λάθος η αντίληψή τους ότι αν βάλουν τις φωνές, θα πετύχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Μάλλον το αντίθετο θα συμβεί, σύμφωνα με την παρακάτω έρευνα.
Συγκεκριμένα, οι ερευνητές των πανεπιστημίων του Πίτσμπουργκ και του Μίσιγκαν, μελέτησαν για δύο χρόνια τις επιπτώσεις που είχαν οι φωνές σε παιδιά στην αρχή της εφηβείας (ηλικία 13- 14 ετών) σε περίπου 1.000 οικογένειες, σχεδόν οι μισές από τις οποίες παραδέχτηκαν ότι κατέφευγαν στη λεκτική βία για λόγους πειθαρχίας.
Όσο συχνότερα τα παιδιά δέχονταν το έντονο κατσάδιασμα των γονιών τους, τόσο περισσότερο εμφάνιζαν ψυχολογικά και άλλα προβλήματα συμπεριφοράς στη συνέχεια της εφηβείας (αδιαφορία στο σχολείο, καταφυγή στα ψέματα, κλοπές, εκρήξεις θυμού, συμπλοκές με άλλα παιδιά κλπ).
Σύμφωνα με τους Αμερικανούς ψυχολόγους η λεκτική βία, έστω κι αν γίνεται για καλό σκοπό εκ μέρους των γονιών, συχνά ανοίγει έναν φαύλο κύκλο αντιδράσεων από το παιδί, περισσότερων φωνών από τους γονείς κ.ο.κ., με συχνή κατάληξη τα πράγματα να γίνουν χειρότερα για όλους. 
«Τα ευρήματά μας εξηγούν γιατί μερικοί γονείς αισθάνονται πως όσο δυνατά κι αν φωνάξουν, τα παιδιά τους στην εφηβεία δεν τους ακούν.Τα σκληρά λόγια φαίνονται αναποτελεσματικά στο να διορθώσουν τα προβλήματα συμπεριφοράς των νέων, στην πραγματικότητα ενισχύουν αυτές τις συμπεριφορές», δήλωσε ο Μινγκ-Τε Γουάνγκ. 
«Οι γονείς που θέλουν να αλλάξουν τη συμπεριφορά των παιδιών τους, θα ήταν καλύτερο να επικοινωνήσουν μαζί τους σε ισότιμο επίπεδο και να εξηγήσουν το σκεπτικό τους και τις ανησυχίες τους» πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ως λεκτική βία μπορεί να θεωρηθεί οποιαδήποτε ψυχολογική πίεση με θυμωμένα ή προσβλητικά λόγια προκειμένου το παιδί να νιώσει συναισθηματικά πληγωμένο, σε μια προσπάθεια να διορθωθεί ή να ελεγχθεί η συμπεριφορά του. 
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται οι δυνατές φωνές, τα ουρλιαχτά, οι βλαστήμιες, οι κατάρες, καθώς και οι πιο απλοί χαρακτηρισμοί των γονιών προς τα παιδιά, του τύπου «είσαι βλάκας» ή «τεμπέλης».
Η επίπτωση στα παιδιά, σύμφωνα με τη μελέτη, είναι άσχετη με το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο της οικογένειας. Επίσης, η λεκτική βία έχει επιπτώσεις στα παιδιά, ακόμα κι αν οι γονείς εκδηλώνουν παράλληλα τη συναισθηματική υποστήριξή τους και τη φροντίδα τους, καθώς οι έφηβοι είναι πιθανό να ερμηνεύσουν τις φωνές των γονιών τους ως απόρριψη ή περιφρόνηση, με συνέπεια να αναπτύξουν μια εχθρική στάση απέναντι στη σχέση τους με τους γονείς τους, αλλά και μια αρνητική εικόνα για τον ίδιο τον εαυτό τους. 
Όπως είπε ο Μινγκ-Τε Γουάνγκ, «είναι λάθος η εντύπωση ότι εφόσον υπάρχει ένας στενός δεσμός γονιών- παιδιού, ο έφηβος θα καταλάβει ότι «το κάνουν επειδή με αγαπούν».
Η εφηβεία είναι μια πολύ ευαίσθητη περίοδος, όταν τα παιδιά προσπαθούν να αναπτύξουν την ταυτότητα του εαυτού τους. Όταν τους φωνάζετε, αυτό πλήττει την αυτο-εικόνα τους. Τα κάνει να νιώθουν πως δεν είναι ικανά, ότι είναι άχρηστα και ανάξια».
Ο καθηγητής παιδοψυχιατρικής Τίμοθι Βέρντουιν του Ιατρικού Kέντρου Langone του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης επισήμανε ότι είναι προτιμότερο οι γονείς να επεμβαίνουν στα παιδιά τους (π.χ. θα δεις λιγότερη τηλεόραση), χωρίς να χρησιμοποιούν επικριτικά, τιμωρητικά και προσβλητικά λόγια. 
«Ένας έφηβος αισθάνεται πιο υπεύθυνος για τη συμπεριφορά του, όταν τον διορθώνει κάποιος (π.χ. ο γονιός του), τον οποίο σέβεται και θαυμάζει. Αντίθετα, οτιδήποτε κάνετε που επιτιμά και ντροπιάζει ένα παιδί, αυτό υποσκάπτει τη δύναμη που έχετε ως γονείς».
Το διαβάσαμε εδώ
themamagers
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι

Παγκόσμια Ημέρα κατά του AIDS: 17.241 περιστατικά HIV λοίμωξης στην Ελλάδα

«Κάνε την εξέταση για τον ιό του HIV» είναι το κεντρικό μήνυμα της ενημερωτικής εκστρατείας του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕΕΛΠΝΟ), με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά του AIDS, σήμερα Σάββατο (01/12/2018).
 
Σύμφωνα με τα επιδημιολογικά δεδομένα του ΚΕΕΛΠΝΟ για τη χώρα μας, 17.241 περιστατικά HIV λοίμωξης (82,83% άνδρες) έχουν καταγραφεί με το σύστημα υποχρεωτικής δήλωσης, μέχρι την 31η Οκτωβρίου του 2018. Από το σύνολο των ατόμων αυτών, 4.199 έχουν εμφανίσει AIDS και 10.177 βρίσκονται υπό αντιρετροϊκή θεραπεία. Ο συνολικός αριθμός των θανάτων ανέρχεται στους 2.846.
Από την ανάλυση των νέων διαγνώσεων των τελευταίων 9 ετών φαίνεται ότι προεξάρχουσα ηλικιακή ομάδα κατά τη διάγνωση είναι αυτή των 30 – 39 ετών ενώ από το 2015 παρατηρείται αυξητική τάση στο ποσοστό των νέων διαγνώσεων σε άτομα ηλικίας 50 - 64 ετών. Οι νέες διαγνώσεις τα τρία τελευταία έτη (2016 - 2018) είναι σε σταθερά επίπεδα (περίπου 5 ανά 100.000 πληθυσμού).
Το ΚΕΕΛΠΝΟ θα βρίσκεται σήμερα από τις 10:00 έως τις 20:00 στην πλατεία Κεραμικού στο Γκάζι. Εκεί θα λειτουργεί κινητή μονάδα με τη δυνατότητα διενέργειας Rapid test, η οποία θα παρέχει συμβουλές πριν και μετά το test και θα διανέμει έντυπο υλικό. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν τρεις παραστάσεις από πολυμελή ομάδα κρουστών.
Παράλληλα, στο χώρο της Πολυκλινικής στην Ομόνοια, από τις 08:00 έως τις 14:00 θα βρίσκεται διεπιστημονική ομάδα και θα ενημερώνει για τη λειτουργία του κέντρου συμβουλευτικής και δωρεάν ανώνυμου ελέγχου SIMIO PLUS.
Στη Θεσσαλονίκη, θα πραγματοποιηθεί επίσης, σειρά εκδηλώσεων στην πλατεία Αριστοτέλους, με τη συμμετοχή φοιτητών του Τμήματος Νοσηλευτικής του Α.Τ.Ε.Ι.Θ.

Πόλεις για την εξάλειψη του AIDS 

Η Αθήνα συμμετέχει από το 2014 στις «fast-track cities» για την εξάλειψη της επιδημίας του AIDS και έχει δεσμευθεί για την ενεργοποίηση των δημοτικών ιατρείων, ως καταλληλότερων σημείων για τη διεξαγωγή διαγνωστικών εξετάσεων και προληπτικών δράσεων. Ωστόσο, μόλις πριν από 10 μήνες έγινε δυνατή η δωρεάν εξέταση HIV με τη μέθοδο του Rapid test και μόνο στο Πολυδύναμο Δημοτικό Ιατρείο στην Κυψέλη.
«Το 2017 υπέγραψα το Μνημόνιο Συνεργασίας με το AHF (AIDS Healthcare Foundation), τον μεγαλύτερο διεθνή μη κερδοσκοπικό οργανισμό που παρέχει σε παγκόσμιο επίπεδο υπηρεσίες πρόληψης του HIV, διάγνωσης του ιού και ιατρικής φροντίδας σε ασθενείς» δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης, σε συνέντευξη Τύπου, την Πέμπτη (29/11/2018). «Στη βάση αυτού του Μνημονίου εφαρμόζουμε στο δήμο για πρώτη φορά σε ιατρική δομή της χώρας μας, το Rapid test, ένα καινοτόμο μοντέλο γρήγορης, ανώνυμης και δωρεάν εξέτασης HIV. Με άλλα λόγια, φέραμε μια καινοτόμο μέθοδο διάγνωσης του HIV σε ένα δημοτικό ιατρείο που ήδη λειτουργούσε με προδιαγραφές κοινωνικής καινοτομίας» πρόσθεσε.
Το Rapid test πραγματοποιείται κάθε Δευτέρα και Πέμπτη, από τις 10:00 μέχρι τις 15:00, χωρίς ραντεβού, διαρκεί ένα μόλις λεπτό και διεξάγεται από εξειδικευμένο προσωπικό του Ινστιτούτου Κοινωνικής Προληπτικής Ιατρικής (ΙΚΠΙ). Στην περίπτωση θετικού αποτελέσματος γίνεται άμεση παραπομπή σε εξειδικευμένη ιατρική κρατική δομή. Στο πλαίσιο της συνεργασίας του Δήμου με το AHF, περιλαμβάνονται επίσης η δωρεάν διανομή προφυλακτικών και ενημερωτικών φυλλαδίων, καθώς και η καμπάνια ενημέρωσης που ξεκίνησε πρόσφατα στις οθόνες των αθηναϊκών Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (Μετρό, ΗΣΑΠ, Τραμ), με την ευγενική χορηγία της ΣΤΑΣΥ.
Επόμενο βήμα, θα μπορούσε να αποτελέσει το Πολυδύναμο Δημοτικό Ιατρείο των Πατησίων. Ο Γιάννης Τούντας, Καθηγητής Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Διευθυντής του Ινστιτούτου Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής και του Κέντρου Μελετών Υπηρεσιών Υγείας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, υπογράμμισε την πρωτοπόρο προσπάθεια να μετεξελιχθούν τα πολυδύναμα δημοτικά ιατρεία των Πατησίων και της Κυψέλης σε καινοτόμα και σύγχρονα αστικά κέντρα υγείας. «Στο επίκεντρο αυτής της πρωτοπορίας βρίσκεται η πρόληψη, η οποία παραμελείται σοβαρά στη χώρα μας, με το πρόβλημα να είναι ακόμη πιο έντονο στην περίπτωση του HIV».
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Οροθετικών Ελλάδας «Θετική Φωνή» Νίκος Δέδες ανέδειξε τη σημασία των checkpoints, τα οποία λειτουργεί η Θετική Φωνή σε συνεργασία με τον AHF, ως «πυρήνες προαγωγής της πρόληψης του ιού» σε βέλτιστες συνθήκες αξιοπρέπειας, καταφέρνοντας στο κοινό τους πρόγραμμα να καταχωρίσουν περίπου 30% των νέων διαγνώσεων το 2017. Σημειώθηκε ότι έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής 100.000 δωρεάν εξετάσεις για τον ιό HIV, καθώς και για την ηπατίτιδα B και C, με τη σημαντική συμβολή 300 περίπου εθελοντών.
Σχετικά με τη μέθοδο που ακολουθείται για την εκπόνηση Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου δράσης για τον HIV/AIDS στην Ελλάδα, η συντονίστρια της Ομάδας Εργασίας και Καθηγήτρια Βιοστατιστικής και Επιδημιολογίας στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Γιώτα Τουλούμη αναφέρθηκε στην έμφαση που δίνεται στην ενημέρωση των εφήβων και την ευαισθητοποίηση ευάλωτων ομάδων. Στόχος είναι ένα δυναμικό μοντέλο διασύνδεσης των αρμόδιων φορέων ώστε να μένουν εντός παρακολούθησης όσοι το χρειάζονται καθώς και η ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων και επιτροπή νομικών προκειμένου να προτείνουν τροποποιήσεις του πλαισίου με στόχο τον κοινωνικό αποστιγματισμό.
Δημοσία εξέταση για τον ιό HIV έκαναν συμβολικά, στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, ο Παρολυμπιονίκης της κολύμβησης Αντώνης Τσαπατάκης και ο ηθοποιός Αλέξανδρος Μπουρδούμης.
cnn.gr
Φιλοξενία: Το Χαμομηλάκι