Sunday 14 January 2007

Η Μουσική - σύντομη θεωρία της μουσικής

ΗΧΟΣΑν, την ώρα που διαβάζεις αυτές τις γραμμές, πεις ότι δεν ακούς τίποτε, τότε σίγουρα κάνεις λάθος! Κι αυτό γιατί ο κόσμος γύρω μας, δεν ησυχάζει ποτέ. Κάποιος ήχος θ' ακούγεται κάθε στιγμή. Ένα φύσημα του αέρα, ένα αυτοκίνητο που κινείται ή ακόμα κι η καρδιά σου !Τι είναι όμως ήχος; Η Επιστήμη της Φυσικής μας λέει πως είναι το αποτέλεσμα του τρεμουλιάσματος του αέρα (ταλάντωση). Εμείς θα συμφωνήσουμε, αλλά θα λέμε ήχο το κάθε τι που καταλαβαίνουμε με τα αυτιά μας.
Τα αυτιά μας, όμως, ακούν πάρα πολλά πράγματα. Πώς ξεχωρίζουμε το ένα από το άλλο; Αρκετά εύκολα -θα μου πείτε- αφού διαφέρουν. Αλλά ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ήχων που μας βοηθούν να τους διακρίνουμε;

Ας τα δούμε ένα-ένα: 
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΗΧΟΥ1. Πρώτ' απ' όλα είναι η ένταση του ήχου. Το πόσο, δηλαδή, δυνατά ακούγεται κάτι στ' αυτιά μας.
Μεγάλη (δυνατή) ένταση έχει ο ήχος του αεροπλάνου, ενώ μικρή (χαμηλή) ένταση έχει ο ψίθυρός μας όταν μιλάμε σιγά.
Όσο απομακρυνόμαστε από το αντικείμενο που βγάζει τον ήχο, η ένταση μικραίνει, ενώ όσο πλησιάζουμε μεγαλώνει .
2. Μετά είναι η οξύτητα του ήχου, που δηλώνει το ύψος του. Αν ένας ήχος είναι ψηλός, λέμε πως έχει μεγάλη οξύτητα και αν είναι χαμηλός μικρή οξύτητα.
Μεγάλη οξύτητα έχουν ο ήχος της σφυρίχτρας, της κόρνας του αυτοκινήτου, το σπάσιμο του γυαλιού. Μικρή οξύτητα, έχουν ο ήχος της φωνής ενός μεγάλου ανθρώπου, της μηχανής του αυτοκινήτου, του τύμπανου.

3. Και τέλος η χροιά του ήχου ή ηχόχρωμα.
Το ηχόχρωμα διαφέρει σε ήχους που προέρχονται από διαφορετικές ηχητικές πηγές. Έτσι, για παράδειγμα, ξεχωρίζουμε τον ήχο του τύμπανου
από τον ήχο της σφυρίχτρας. 
ΤΙ ΕΙΝΑΙ, ΟΜΩΣ, Η ΜΟΥΣΙΚΗ;Μουσική είναι τα ακαταλαβίστικα λόγια των μικρών παιδιών. Είναι ο τρόπος που μιλάμε όταν νοιώθουμε χαρά ή λύπη. Είναι αυτό που μας κάνει να γελάμε, να χορεύουμε, να αγαπάμε τους γύρω μας. Είναι διάφοροι ήχοι, βαλμένοι σε τέτοια σειρά που να ακούγονται όμορφα και να εκφράζουν το τι αισθανόμαστε: Εύθυμη μουσική για τη χαρά, λυπημένη μουσική για τη θλίψη.
Η μουσική -σαν τραγούδι-, ξεκίνησε μαζί με την ανθρώπινη ομιλία και ίσως και πιο μπροστά απ' αυτή. Με το πέρασμα των χρόνων, βρέθηκαν ή φτιάχτηκαν διάφορα αντικείμενα που με τους ήχους που έβγαζαν, συνόδευαν τη φωνή στο τραγούδι της. Αυτά ήταν τα πρώτα μουσικά όργανα -συνήθως κρουστά- που γνώρισαν μαζί με τη μουσική μεγάλες αλλαγές μέσα στους αιώνες.
 

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑΤα χρόνια περνάνε, οι άνθρωποι αλλάζουν, το ύφος της μουσικής που προτιμά ο κόσμος, αλλάζει κι αυτό. Τα συναισθήματα, όμως, που προκαλούν στη ψυχή μας ένα τραγούδι ή το άκουσμα μιας μελωδίας, λίγο διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο.
Οι επιστήμονες έψαξαν και βρήκαν ότι οι πολύ ψηλοί ήχοι αναστατώνουν τον άνθρωπο, ενώ οι πολύ χαμηλοί, του φέρνουν το αίσθημα του δέους. Αργοί και μακρόσυρτοι χαμηλοί ήχοι, φέρνουν λύπη και μελαγχολία (μοιρολόγια). Σειρά ήχων που ξεκινούν από χαμηλά για να ανέβουν γρήγορα ψηλά, προκαλούν ταραχή ενώ το αντίθετο φέρνει χαλάρωση. Σωστά τακτοποιημένοι ήχοι (μελωδίες), φέρνουν ευχαρίστηση ενώ τυχαίοι ήχοι (παραφωνίες), δημιουργούν δυσαρέσκεια.

ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ











Πράγματα που μπορείτε να μάθετε στα παιδιά, ώστε να κινούνται ασφαλέστερα στο Διαδίκτυο

Προτού επιτρέψετε στο παιδί σας να χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο χωρίς επίβλεψη, φροντίστε να καθορίσετε ένα σύνολο κανόνων με το οποίο θα είστε όλοι σύμφωνοι.
Εάν δεν είστε σίγουροι από που πρέπει να αρχίσετε, εδώ θα βρείτε μερικές ιδέες σχετικά με όσα πρέπει να συζητήσετε με τα παιδιά σας, ώστε να τα μάθετε να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο με ασφάλεια.

Το Διαδίκτυο μπορεί να είναι ένα καταπληκτικό μέρος για τα παιδιά προκειμένου να μάθουν, να ψυχαγωγηθούν, να συνομιλήσουν με συμμαθητές ή απλώς να χαλαρώσουν και να εξερευνήσουν.  
Αλλά, όπως και στον πραγματικό κόσμο, ο Παγκόσμιος ιστός μπορεί να είναι επικίνδυνος για τα παιδιά.  
  1. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να μοιράζονται τις εμπειρίες τους στο Διαδίκτυο μαζί σας. Απολαύστε το Διαδίκτυο, μαζί με τα παιδιά σας.
  2. Μάθετε στα παιδιά σας να εμπιστεύονται το ένστικτό τους. Εάν νοιώθουν άβολα με οτιδήποτε στο Διαδίκτυο, θα πρέπει να σας το πουν.
  3. Εάν τα παιδιά σας επισκέπτονται δωμάτια συνομιλίας, χρησιμοποιούν προγράμματα άμεσων μηνυμάτων, διαδικτυακά παιχνίδια ή άλλες δραστηριότητες στο Διαδίκτυο που απαιτούν όνομα σύνδεσης για την αναγνώρισή τους, βοηθήστε το παιδί σας να επιλέξει το όνομα σύνδεσης και βεβαιωθείτε ότι δεν θα περιέχει προσωπικά δεδομένα του παιδιού σας. 
  4. Επιμείνετε ώστε τα παιδιά σας να μην δίνουν ποτέ τη διεύθυνση, τον αριθμό τηλεφώνου ή άλλες προσωπικές πληροφορίες, όπως πού πηγαίνουν σχολείο ή πού τους αρέσει να παίζουν. 
  5. Μάθετε τα παιδιά σας πως η διαφορά μεταξύ καλού και κακού είναι η ίδια στο Διαδίκτυο όπως και στον πραγματικό κόσμο.
  6. Δείξτε στα παιδιά σας πώς να σέβονται τους υπόλοιπους χρήστες του Διαδικτύου. Φροντίστε να κατανοήσουν πως οι κανόνες καλής συμπεριφοράς δεν αλλάζουν μόνο και μόνο επειδή βρίσκονται στον υπολογιστή.
  7. Επιμείνετε ώστε τα παιδιά σας να σέβονται την ιδιοκτησία των άλλων στο Διαδίκτυο. Εξηγείστε πως η παράνομη αντιγραφή της εργασίας άλλων, μουσικά κομμάτια, βιντεοπαιχνίδια και άλλα προγράμματα, είναι κλοπή.
  8. Πείτε στα παιδιά σας πως ποτέ δεν θα πρέπει να συναντούν διαδικτυακούς φίλους κατά πρόσωπο. Εξηγήστε ότι οι διαδικτυακοί φίλοι μπορεί να μην είναι αυτό που υποστηρίζουν πως είναι.
  9. Μάθετε στα παιδιά σας πως ό,τι διαβάζουν ή βλέπουν στο Διαδίκτυο δεν είναι πάντοτε αλήθεια. Ενθαρρύνετέ τα να σας ρωτούν εάν έχουν αμφιβολίες.
  10. Ελέγξτε τη δραστηριότητα του παιδιού σας στο Διαδίκτυο χρησιμοποιώντας προηγμένο λογισμικό Διαδικτύου. Ο γονικός έλεγχος μπορεί να σας βοηθήσει να φιλτράρετε το επικίνδυνο περιεχόμενο, να καταγράφετε τις τοποθεσίες που επισκέπτεται το παιδί σας και να μάθετε τι κάνουν εκεί.
http://www.microsoft.com/hellas/athome/security/children/default.mspx

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki