Monday 19 August 2013

Μαθηματικά και δυσλεξία

Ένα σημαντικό ποσοστό των παιδιών με δυσλεξία έχουν δυσκολίες και στα μαθηματικά. Μπορεί όμως να συμβαίνει και το εντελώς αντίθετο, δηλαδή να έχουν ιδιαίτερη έφεση στα μαθηματικά ενώ παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες όσον αφορά την γραφή και ανάγνωση.
.
Τι δυσκολεύει συνήθως ένα δυσλεξικό μαθητή στα μαθηματικά;
  • Διαβάζει λάθος τις οδηγίες της άσκησης ή του προβλήματος, οπότε η λύση είναι ανέφικτη.
  • Διαβάζει και γράφει ανάποδα τους αριθμούς . π.χ. 24 αντί 42, 6 αντί 9, ε αντί 3, 7 αντί 1.
  • Λανθασμένη ανάγνωση των συμβόλων π.χ. + αντί χ, + αντί -
  • Δυσκολίες στο μέτρημα και στην προπαίδεια - αυτό μπορεί να οφείλεται σε γενικότερες δυσκολίες στην έννοια της διαδοχής.
  • Η αδύναμη βραχυπρόθεσμη μνήμη δεν βοηθά καθόλου στην επίλυση πράξεων με το μυαλό. Συνηθισμένο φαινόμενο οι μαθητές με δυσλεξία να χρησιμοποιούν τα δάχτυλα για να εκτελέσουν αριθμητικές πράξεις, ακόμα και σε μεγάλη ηλικία.
  • Για να λυθεί ένα μαθηματικό πρόβλημα χρειάζεται η ικανότητα της παράπλευρης σκέψης- κάτι που συχνά λείπει από τον δυσλεξικό μαθητή.
  • Η κακή αντίληψη του χώρου προκαλεί δυσκολίες στη γεωμετρία και τριγωνομετρία.
  • Η κακή αντίληψη του χρόνου προκαλεί δυσκολία στην εκμάθηση της ώρας.
  • Δεν μπορούν να εξηγήσουν τον τρόπο λύσης που βρίσκουν.
Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω ένα παιδί στα μαθηματικά;Δίνω μερικές από τις πολλές ιδέες που υπάρχουν!

  1. To κυριότερο είναι τα μαθηματικά να γίνουν κατανοητά! Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει να χρησιμοποιούνται αντικείμενα. π.χ. το παιδί θα μάθει να μετρά και να κάνει πράξεις πιο εύκολα αν χρησιμοποιούνται κύβοι, άβακας, παιχνίδια.
  2. Για τις μονάδες μέτρησης αφήνουμε τα χαρτιά και τα βιβλία και παίρνουμε μέτρο και χάρακα και μετράμε διαστάσεις και αντικείμενα. Το ίδιο κάνουμε όταν διδάσκουμε τις μονάδες όγκου- πάμε στην κουζίνα και ζυγίζουμε, υπολογίζουμε, συγκρίνουμε.
  3. Για να εξηγήσουμε τη διαίρεση, κάνουμε παραδείγματα μοιράσματος με μπισκότα, καραμέλες και ότι άλλο έχετε!
  4. Για να εξηγήσουμε τα κλάσματα, κόβουμε χαρτιά, κέικ, σοκολάτα κ.λ.π!
  5. Για να γίνει αυτοματοποίηση της πρόσθεσης, πρώτα διδάσκουμε τα ζευγάρια των όμοιων αριθμών. Δηλαδή 2+2, +, 4+4 κ.λ.π
  6. Δείχνουμε όλα τα ζευγάρια αριθμών που μας δίνουν ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. π.χ. όλα τα ζευγάρια που μας κάνουν 5: 1+4, 2+3, 3+2, 4+1, 0+5
  7. Αν το μυαλό του παιδιού "κολλήσει" δεν έχει νόημα να επιμένουμε μία ώρα να βρει τη λύση, γιατί πολύ απλά δεν το θα τη βρει, θα απογοητευτεί και θα κουραστεί.
  8. Αν ένα παιδί απαντά σωστά αλλά με κάπως "ανορθόδοξο" τρόπο, δεν προσπαθούμε να του αλλάξουμε τρόπο σκέψης!
Πηγή : paidagwgos.blogspot.gr

Παιδί και επαγγελματικός προσανατολισμός
Πώς να βοηθήσετε

Σχεδόν κάθε εβδομάδα το παιδί σας, σας αναφέρει ότι θα ασχοληθεί με κάτι διαφορετικό.
Αναρωτιέστε πώς πρέπει να χειριστείτε την κατάσταση και πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να επιλέξει τελικά αυτό που του αρέσει;


Οι φιλοδοξίες και τα όνειρα δίνουν νόημα στην καθημερινότητα του εφήβου ωστόσο έρχεται η στιγμή που συνειδητοποιεί πως ακόμα κι αν έχεις ταλέντο κάπου, χρειάζεται να δουλέψεις.
Στην παιδική ηλικία ένα χάρισμα σε κάποιον τομέα αυτομάτως το έκανε να ξεχωρίζει από τα άλλα παιδάκια της ηλικίας του. Όταν όμως αυτό το χάρισμα μεγαλώνοντας γίνεται επαγγελματική επιλογή βρίσκεται με άλλους νέους, οι οποίοι επίσης έχουν ταλέντο, και τότε ή το παιδί αρνείται να στρωθεί στη δουλειά από εγωισμό ή αρχίζει να εργάζεται σκληρά για να πετύχει αυτό που θέλει.

Τι πρέπει να κάνετε

Ο ρόλος σας είναι να σέβεστε και να ενθαρρύνετε τη φιλοδοξία του παιδιού σας, αναφέροντάς του όμως τα εμπόδια της διαδρομής και προειδοποιώντας το να μη μπει στον πειρασμό να εγκαταλείψει τα υπόλοιπα ενδιαφέροντά του ή το διάβασμα.
Θα πρέπει να το βοηθήσετε να εκτιμήσει το ταλέντο του ώστε να μπορέσει να επενδύσει σε αυτό με σωστό τρόπο. Δηλαδή να του δώσετε την ευκαιρία να έρθει αντιμέτωπο με τη φιλοδοξία του και να δοκιμαστεί.
Ακόμα κι αν
νιώθετε ότι οι φιλοδοξίες του είναι εξωπραγματικές δε θα πρέπει να υποτιμήσετε το παιδί σας λέγοντάς του για παράδειγμα «δεν πρόκειται να τα καταφέρεις» καθώς εκτός του ότι θα πληγωθεί, είτε θα θεωρήσει πως έχετε δίκιο και θα υποτιμήσει τον εαυτό του ή θα μπει στη διαδικασία να σας αποδείξει ότι κάνετε λάθος εγκαταλείποντας τα υπόλοιπα ενδιαφέροντά του.
Πηγή: govastileto.gr

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki