Δευτέρα, 10 Οκτωβρίου 2016

«Το φανταστικό μου σπίτι»
Δραστηριότητα ανάπτυξης λεξιλογίου σε παιδιά
με Μαθησιακές Δυσκολίες

Πως αναπτύσσεται το λεξιλόγιο μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες 
μέσα από διασκεδαστικές εργασίες;
Πολύ συχνά οι γονείς μαθητών με ΜΔ παραπονούνται στους εκπαιδευτικούς ότι το παιδί τους δεν έχει ένα «πλούσιο» λεξιλόγιο. Σε αυτή την περίπτωση το παιδί δεν έχει το λεγόμενο «παραγωγικό ή ενεργητικό» λεξιλόγιο εννοώντας το σύνολο των λέξεων που χρησιμοποιείται από το παιδί κάθε φορά. 
Το λεξιλόγιο είναι πολύ βασικό για ένα παιδί και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να μετράται ποσοτικά αλλά αναζητούμε πάντα την βελτίωση της ικανότητας των παιδιών να αποδίδουν την κατάλληλη ονομασία σε αντικείμενα. 
Σκοπός μας, ως εκπαιδευτικοί αλλά και γονείς, είναι να αυξήσουμε το μέγεθος του λεξιλογίου του παιδιού και να το ενισχύσουμε.

Παρακάτω δίνεται μια διασκεδαστική δραστηριότητα για χρήση εντός της τάξης ή ακόμη και στο σπίτι.
«Το φανταστικό μου σπίτι»

Γιατί; 
Περιγραφή, θεματικό λεξιλόγιο, ενεργοποίηση φαντασίας.
Υλικά που απαιτούνται: 
Α4 φύλλα χαρτιού, μολύβια, χρώματα
Που; τάξη, σπίτι
Απαιτούμενος χρόνος: 
ανάλογα με τη σύσταση της τάξης, περίπου 60 λεπτά

Δίνουμε σε κάθε μαθητή μας από ένα φύλλο χαρτί Α4. Τους ζητάμε να ζωγραφίσουν ένα σπίτι. Όλοι εργάζονται μεμονωμένα. Όταν έχουν οι μαθητές τελειώσει, διπλώνουν τα χαρτιά τους για να μην μπορεί κανείς να τα δει και τα τοποθετούν στο κέντρο του θρανίου και τα ανακατεύουν. Κάθε μαθητής διαλέγει ένα και το ξεδιπλώνει.

Ρωτάμε έναν-έναν τους μαθητές να περιγράψει λεπτομερώς το σπίτι που έχει επιλέξει. Ζητάμε να μας πει για τους ενοίκους του σπιτιού, τα έπιπλα, τα χρώματα σε κάθε δωμάτιο, που βρίσκεται το σπίτι και καθετί που οι μαθητές θεωρούν απαραίτητο.

Τέλος όλες οι ζωγραφιές τοποθετούνται στο θρανίο και ο κάθε μαθητής επιλέγει όποια ζωγραφιά του αρέσει και γράφει το όνομά του στο πίσω μέρος της σελίδας. Κάθε ζωγραφιά θα έχει μόνο ένα όνομα. Στο σπίτι ή στην τάξη, περιγράφει το σπίτι που έχει γραπτά και προσθέτει με τη φαντασία του ό,τι θεωρεί απαραίτητο.

Ξυδοπούλου Έλενα_English (SEN) Teacher, ELT Author, Teacher Trainer, Director of One Way SUCCESS – 210 42 22 216

Σχολεία με χρώμα και ζωή για τα παιδιά της Αθήνας

«Όταν είδα στον αγιασμό μαθητές να χοροπηδούν και να αγκαλιάζουν το κτίριο, ένιωσα δικαιωμένη». 

Η σκηνή εκτυλίχθηκε στο 13ο Δημοτικό Αθηνών, στο Μετς, όπου παρευρέθη η Μαριάνθη Λιάπη, επιστημονική συνεργάτις του Πολυτεχνείου Κρήτης, το οποίο συμμετέχει στην υλοποίηση του προγράμματος «Έτσι μαθαίνω καλύτερα» που πραγματοποιεί ο Δήμος Αθηναίων με την οικονομική υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
Στη φωτογραφία, το 13ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, στο Μετς,
πριν (αριστερά) και μετά (δεξιά) τις παρεμβάσεις.


Το χειροκρότημα των μαθητών έδειξε 
ότι βαθμολόγησαν το δείγμα γραφής με άριστα... 
............... 
«Στόχος μας ήταν να αφουγκραστούμε τις ανάγκες μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, για να ανασχεδιάσουμε έτσι το σχολείο ώστε να βοηθάει τα παιδιά να μαθαίνουν καλύτερα», διευκρινίζει η κ. Λιάπη. «Είμαστε πεπεισμένοι ότι το θετικό περιβάλλον μπορεί να ενεργοποιήσει δημιουργικά όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας».
Ετσι, ζήτησε από τους εκπαιδευτικούς στη διάρκεια του διαλείμματος να της κάνουν μια προσωπική «ξενάγηση» στους χώρους του σχολείου. Ο ένας δάσκαλος περιέγραψε την αγαπημένη του γωνιά, ενώ άλλος υπέδειξε ένα επικίνδυνο σημείο, όπου πολλά παιδιά έχουν χτυπήσει. 
«Αντίστοιχα, από τους μαθητές ζητήσαμε να μας ζωγραφίσουν πώς φαντάζονται το σχολείο τους από τον ουρανό, καθώς έχει αποδειχθεί ότι τα σημεία που δεν αποτυπώνονται στα σχέδιά τους είναι και εκείνα που βρίσκονται ουσιαστικά σε αχρησία, επομένως χρήζουν ανασχεδιασμού». Ουσιαστικά, «τους ρωτήσαμε τι θα ήθελαν να αλλάξει στο σχολείο και εμείς αναλάβαμε την επιλογή των μέσων που θα συντελούσαν την αναμόρφωση», συμπληρώνει η ίδια.
Οι αρχιτέκτονες χώρισαν την αυλή σε «ζώνες» ανάλογα με κάθε ηλικιακή ομάδα, χρησιμοποίησαν πολύ το χώμα –«ένα υλικό που αδίκως είχε εξοστρακιστεί από τα σχολεία»–, ανακατασκεύασαν με πολλή φροντίδα τις τουαλέτες, «που αποτελούν δείγμα πολιτισμού». Επίσης, «έπαιξαν» έξυπνα με τα χρώματα, που πλέον αποκτούν και συμβολικό χαρακτήρα σηματοδοτώντας συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Συνολικά, παρεμβάσεις έγιναν σε δέκα σχολικά κτίρια, τα οποία όμως στεγάζουν περισσότερες σχολικές μονάδες. Οι οικοδομικές εργασίες έγιναν εν πολλοίς το καλοκαίρι. 
«Στόχος μας δεν ήταν να φιλοξενήσουν τη δουλειά μας περιοδικά αρχιτεκτονικής, αλλά να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες της κοινότητας, να φέρουμε και πάλι τον κόσμο στα σχολεία», λέει η αρχιτέκτων με νόημα. 
«Αν νιώσουν συμμέτοχοι στις αλλαγές μαθητές και καθηγητές, θα αισθανθούν το σχολείο δικό τους, οπότε θα το φροντίζουν και θα το προσέχουν περισσότερο».

Ανοιχτά στη γειτονιά
Με απώτερο στόχο το σχολείο να γίνει πόλος έλξης για όλους, λειτουργεί και το πρόγραμμα «Σχολεία ανοιχτά στην κοινωνία, ανοιχτά στη γειτονιά», που υλοποιούν ο Δήμος Αθηναίων και το Ιδρυμα Νιάρχου. 
«Ο γιος μου, όταν ήταν μικρός, πηδούσε τα κάγκελα του κλειδωμένου σχολείου για να παίξει μπάλα», θυμάται η Μαρία Ηλιοπούλου, αντιδήμαρχος για το Παιδί και ιθύνων νους του προγράμματος. «Είναι άτοπο τα παιδιά να αναζητούν τη σύνδεση με το σχολείο και αυτό να τους “κλείνει την πόρτα”», τονίζει.
................
περισσότερα ...
ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ
kathimerini.gr