Tuesday 30 May 2023

Σοφές κουβέντες για την ανατροφή των παιδιών

- Όταν ανατρέφουμε τα παιδιά μας έτσι ώστε να γίνουν αναιδή, απειθάρχητα, βάναυσα, τότε εμείς πρώτοι θα γευθούμε τους καρπούς της κακίας τους.
- Το χαρακτηριστικό του καλού παιδαγωγού είναι να μη βιάζεται να τιμωρήσει, αλλά να επιδιώκει τη διόρθωση και να είναι επιφυλακτικός να επιβάλει τιμωρία.

- Όταν το παιδί συνηθίσει να χαίρει στα δίκαια και να αγανακτεί στα άδικα, την ίδια συνήθεια θα έχει και όταν φθάσει σε μεγάλη ηλικία.

- Δώσε μου τα παιδιά ως τα εφτά τους χρόνια και μετά ας τα πάρει όποιος τα θέλει.

- Τα παιδιά κλείνουν τα αυτιά τους στις συμβουλές και ανοίγουν τα μάτια τους στο παράδειγμα.

- Οι γονείς μπορούν να λένε, αλλά δεν μπορούν να διδάξουν, παρά μόνο σαν εφαρμόζουν εκείνα που λένε.

- Είναι ευκολότερο σαν γονέας να οδηγήσεις τα παιδιά σου στον ευθύ δρόμο: απλώς να προπορευθείς.

- Η ζωή των γονέων είναι τετράδιο αντιγραφής των παιδιών.

- Στον αγώνα σου για να κερδίσεις τον άρτον των παιδιών σου, μη ξεχάσεις ότι τα παιδιά  "δεν ζουν μόνον με άρτον".

- Oι γονείς πρέπει να ζουν περισσότερο για τα παιδιά τους και λιγότερο για την κοινωνία.

- Το στήθος ενός πατέρα είναι για το παιδί ένα θείο μαξιλάρι .

- Το καλύτερο δώρο που θα μπορούσαν οι γονείς να δώσουν στα παιδιά τους, είναι λίγος χρόνος κάθε ημέρα.

- Κανένας από τους γονείς δεν είναι αληθινά δυστυχισμένος όταν μπορεί να περάσει μισή ώρα παίζοντας στο πάτωμα με το μικρό του παιδί.
                                  
Από το βιβλίο  "Οδός Αγίας Σοφίας" 
του dr Νικολάου Γ. Παπασημακόπουλου

Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις - Εποικοδομητική Μελέτη

Στρατηγικές για καλύτερη αφομοίωση και απομνημόνευση
«Δούλεψε έξυπνα όχι σκληρά»
Διάβασμα - Μελέτη
  • Πριν αρχίσεις να διαβάζεις αναλυτικά το κείμενο που σε ενδιαφέρει αφιέρωσε λίγα λεπτά για να διαμορφώσεις μια γενική εικόνα.
  • Για να αξιοποιήσεις το διαθέσιμο χρόνο σου όσο πιο παραγωγικά γίνεται φτιάξε ένα χρονοδιάγραμμα μελέτης ξεκαθαρίζοντας πόσο χρόνο μπορείς να αφιερώσεις σε κάθε κεφάλαιο. Στην πορεία μπορείς να αλλάξεις το χρονοδιάγραμμα για να το προσαρμόσεις στις ανάγκες σου.
  • Διάβασε όλη την ύλη χωρίς παραλείψεις. Δώσε ιδιαίτερη προσοχή σε τυχόν υποσημειώσεις, πίνακες και διαγράμματα.
  • Μοίρασε την ύλη σε μικρές ενότητες.
  • Κατάλαβε με το δικό σου τρόπο την κεντρική ιδέα κάθε παραγράφου.
  • Ξεκαθάρισε πια είναι τα σημαντικά σημεία και αφιέρωσέ τους ιδιαίτερη προσοχή.
  • Φέρε στη μνήμη σου ότι γνωρίζεις από προηγούμενες μελέτες σου σχετικά με το θέμα.
  • Μάθε και εξάσκησε την τεχνική της υπογράμμισης. Υπογράμμισε με διάφορα χρώματα λέξεις κλειδιά και φράσεις που θα σε βοηθήσουν στις επαναλήψεις να ξαναφέρεις στη μνήμη σου τα κύρια σημεία.
  • Σταμάτα το διάβασμα σε τακτά διαστήματα και φέρνε στη μνήμη σου αυτά που διάβασες. Έκφρασε με δικά σου λόγια αυτό που έχεις καταλάβει. Άλλο πράγμα είναι να νομίζεις ότι έμαθες κάτι και άλλο να μπορείς να το εκφράσεις προφορικά ή γραπτά.
  • Φτιάξε ένα νοητό χάρτη με τα στοιχεία που μπορείς να θυμηθείς.
  • Κάνε όσο περισσότερους συσχετισμούς μπορείς ανάμεσα σε ιδέες και έννοιες.
  • Σύγκρινε διαφορετικά στοιχεία, φτιάξε νοηματικές ενότητες, συσχέτισε τις έννοιες του κειμένου μεταξύ τους αλλά και με άλλες έννοιες που έχεις διαβάσει σε άλλα κείμενα. Οργάνωσε και ξαναοργάνωσε τα δεδομένα.
  • Το βασικό κλειδί της μάθησης είναι η επανάληψη. Όσο περισσότερες φορές διαβάζεις μια πληροφορία τόσο περισσότερες πιθανότητες έχεις να την απομνημονεύσεις. Όποτε σου δίνεται η ευκαιρία κάνε συστηματικές επαναλήψεις.
  • Μάθε και εξάσκησε την τεχνική των σημειώσεων. Το συμμάζεμα και η οργάνωση της ύλης με πίνακες και διαγράμματα βοηθούν στην αφομοίωση και την απομνημόνευση.
  • Βάλε ερωτήσεις στον εαυτό σου σχετικά με τα βασικά σημεία του κειμένου.
  • Διατύπωσε τις απαντήσεις με δικά σου λόγια και επαλήθευσέ τις ανατρέχοντας στο κείμενο. Αν δεν μπορείς να απαντήσεις διάβασε το από την αρχή.
  • Αυτό που δεν καταλαβαίνεις συχνά οφείλεται σε κενά που έχεις από προηγούμενα μαθήματα. Το να διαβάζεις ξανά και ξανά ένα δύσκολο κείμενο δεν ωφελεί. Για να λύσεις τις απορίες σου είναι καλύτερα να κοιτάξεις στις σημειώσεις σου ή σε προηγούμενα κεφάλαια ή σε άλλα βιβλία. Αν είναι δυνατόν ρώτησε τον καθηγητή ή τους συμμαθητές σου.
  • Σημείωσε τα δύσκολα και σημαντικά στοιχεία (ημερομηνίες, λίστες ονομάτων, κανόνες, μαθηματικούς τύπους) σε μικρές έγχρωμες κάρτες. Έχε τις κάρτες πάντα μαζί σου και ρίχνε τους μια ματιά όταν έχεις ελεύθερο χρόνο. Εάν επεξεργαστείς καλά τις πληροφορίες και τις συνδέσεις με άλλα δεδομένα που ήδη υπάρχουν στο νου σου διευκολύνεις την αποθήκευσή τους στην μακροπρόθεσμη μνήμη (Long Term Memory) η οποία είναι στερεή και ανθεκτική στο πέρασμα του χρόνου. Εάν συνεχίσεις να ανανεώνεις τις πληροφορίες με επαναλήψεις και συνδέσεις με άλλα νοητικά δεδομένα δεν θα τις ξεχάσεις ποτέ. Αν δεν αποθηκευτούν οι πληροφορίες στη μακροπρόθεσμη μνήμη σε ένα εικοσιτετράωρο θα έχεις ξεχάσει το 80% από όσα έμαθες.
  • Σκέψου με ποιο τρόπο αυτό που διαβάζεις μπορεί να έχει κάποια εφαρμογή στην καθημερινή ζωή. Συσχέτισε τις πληροφορίες με προσωπικές σου απόψεις και με τα δικά σου ενδιαφέροντα. Βρες ένα προσωπικό νόημα σε αυτό που διαβάζεις.
  • Αν μπορούσες να μιλήσεις προσωπικά στον συγγραφέα τι θα ήθελες να τον ρωτήσεις ή τι κριτική θα του έκανες;
  • Με ποιο τρόπο θα μπορούσες να παρουσιάσεις την ύλη που διάβασες σε άλλους μαθητές ώστε να τους κινήσεις το ενδιαφέρον και να τους ενθουσιάσεις.
  • Ανάτρεξε σε κάποιο λεξικό ή στο κατάλληλο κεφάλαιο για να καταλάβεις το ακριβές νόημα των καινούργιων όρων και εννοιών. Αν εξοικειωθείς με τις νέες λέξεις δεν θα «ξανακολλήσεις» την επόμενη φορά που θα τις συναντήσεις
  • Χρησιμοποίησε την υπερβολή για να βοηθήσεις την απομνημόνευση.
  • Πριν τελειώσεις το διάβασμα γράψε σε λίγες γραμμές αυτό που κατάλαβες με τόσο απλό τρόπο που θα μπορούσε να το καταλάβει ακόμη και ένα παιδάκι που δεν έχει πάει ακόμη σχολείο.
  • Συζήτησε με συμμαθητές σου τα θέματα που διαβάζεις.
  • Καθώς επεξεργάζεσαι τις σημειώσεις σου αφιέρωσε λίγο χρόνο για να προβλέψεις πιθανές ερωτήσεις εξετάσεων.
  • Κάνε αλλαγές στο χώρο, τη μέθοδο και την ύλη που μελετάς για να ανανεώνεσαι.
  • Μια τεχνική που βοηθά πολύ ένα συμμαθητή σου μπορεί να μην λειτουργεί σε σένα.
  • Διαμόρφωσε το προσωπικό σου στυλ μελέτης. Διαπίστωσε στην πράξη τις τεχνικές που σου πάνε καλύτερα. Κράτησε αυτό που ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία σου.

Παραμυθάκι για το Πρωινό Ντύσιμο - Καλημέρα σας :)

Κάτσε, χρυσό μου, φρόνιμα, να σε πλύνω! είπε η μαμά.
— Παιδί μου, πρέπει να σταθείς ήσυχο, έκανε το νερό.
Αν δεν τριφτείς καλά με το σαπούνι, δε θα βγουν οι μουντζούρες! είπε ο τρίφτης.
Το ένα αυτί το σκουπίσαμε, τώρα η σειρά του άλλου! έκανε το προσόψι.
Λίγο βούρτσισμα ακόμη και θα είμαστε χτενισμένοι! είπαν η βούρτσα και το χτένι.
Πρώτα το ένα χεράκι κι ύστερα το άλλο! συμβούλεψε το πουκάμισο.
Όσο πάνε, τα γαμπάκια μας παχαίνουν! αναστέναξαν οι κάλτσες.
Ό,τι αξίζει όλο το ντύσιμο, αξίζουν τα παπούτσια! καμάρωσαν τα μαύρα γυαλιστερά μποτάκια.
Τώρα φόρεσέ με δίχως να ξεχτενιστείς! είπε το κόκκινο πουλοβεράκι.
Και το τελευταίο εγώ! έκανε το μακρύ βελουδένιο παντελόνι.
Τώρα δε μένει παρά να σου σκουπίσω τη μυτούλα! πρόσθεσε το κάτασπρο μαντιλάκι.
Έτοιμοι! έτοιμοι! φώναξαν όλα μαζί.
Τίποτε δεν είναι έτοιμο, αν δε φιλήσω εγώ το παιδάκι μου! είπε η μανούλα και έδωσε ένα ζεστό ζεστό φιλί στο μαγουλάκι.

Γεωργία Ταρσούλη
paidika

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki