Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 2016

Γιάννης Ρίτσος — Εαρινή Συμφωνία (1938)

Alex Alemany

I  Θά 'μαι το γλυκό παιδί/που χαμογελά στα πράγματα/και στον εαυτό του
II  Είχα κλείσει τα μάτια / για ν' ατενίζω το φως. / Τυφλός.
III  Κοίταξε αγαπημένη/πώς σε κοιτάζουν/τα λυπημένα χέρια μου.
IV*  Βηματίζεις / μέσα στὰ σκονισμένα δώματά μου/μ' ἕνα πλατύ ἀνοιξιάτικο φόρεμα,
V  Μια νέα κοπέλα/άνοιξε το παράθυρο/και χαμογέλασε στη θάλασσα.
VI  Αγαπημένη/δεν έχω παρά μόνο μιας στιγμής/τη ζωή και το φτερούγισμα.
VII  Είχε προφτάσει πολλούς θανάτους/κι είχε μάθει να μην κλαίει/να μην προσμένει
VIII  Θεέ μου Θεέ μου/η αγάπη μου ΄χε λείψει/για να χαρώ και να νοήσω/το μεγαλείο σου.
IX  Η αγάπη/πιο μεγάλη απ' τη σιωπή/γεφυρώνει το θεό με τον άνθρωπο
X  Αγάπη, Αγάπη,/δε μούχες φέρει εμένα/μήτ' ένα ψίχουλο φωτός για να δειπνήσω.
XI  Όλη τη ζωή μου ασώτεψα/σκάβοντας την έρημο
XII  Πλάθοντας ἄνθη ἀνώφελα/λησμόνησα νὰ ζήσω.
XIII  Ζεστή χρυσή μεσημβρία./Σταθμός του Απείρου/— η καρδιά μας.
XIV  Μέσα στη φούχτα της αγάπης χωράει το σύμπαν.
XV  Άξιζε να υπάρξουμε/για να συναντηθούμε.
XVI  Ἕνα ἄστρο ἔπεσε./Εἶδες;/Σιωπή./Κλεῖσε τὰ μάτια.
XVII  Ντυμένος το φέγγος/της θωπείας σου περνώ τολμηρός/μέσ’ απ’ το δάσος της νύχτας.
XVIII  Αγαπημένη/έλα να μοιραστούμε/τα δώρα που μου ‘φερες.
XIX  Μέσ' απ' το βλέμμα σου/αγαπημένη/κοιτάω τον κόσμο
XX  Αγάπη, εσύ μου ξανάφερες/τ' άσπρα πουλιά της μητέρας
XXI  Πώς μπορεί η γη/να κρατήσει στα χέρια/της τόση ευτυχία;
XXII  Αγάπη, γιατί ήρθες;/Αν φύγεις, αγάπη;
XXIII  Ένα διάλειμμα λευκότητας/προσφερμένο στην προσευχή.
XXIV  Η δεσποτεία της νύχτας πάνω στα μέτωπά μας/και στους δρόμους.
XXV  Φοβούμαι σιμά σου/κι όμως αγαπώ το δέος μου
XXVI  Μας άγγιξε ψυχρό /το φθινοπωρινό λυκόφως
XXVII Καλοί μου άνθρωποι/πώς μπορείτε/να σκύβετε ακόμη; Πώς μπορείτε/να μη χαμογελάτε;

Παιδική διατροφή: Μύθοι και αλήθειες

Όσα πρέπει να σταματήσουμε να κάνουμε, αν θέλουμε τα παιδιά μας να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες για μια ζωή!

Μύθος Νο1: 
Τα παιδιά πρέπει να αδειάζουν το πιάτο τους
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αναγκάζουμε ένα παιδί να φάει όλη την ποσότητα που έχουμε σερβίρει. Μια τέτοια συμπεριφορά μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε λανθασμένες διατροφικές επιλογές και αύξηση του βάρους. 
Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, οι γονείς αποφασίσουν τι θα φάει το παιδί, όμως το πόσο θα φάει είναι δική του απόφαση! 
Εφόσον τα γεύματα που σερβίρετε είναι υγιεινά και θρεπτικά μπορείτε να είστε ήσυχοι ότι έχετε κάνει σωστά τη δουλειά σας και να αφήσετε το παιδί να επιλέξει πόσο θα φάει, υπακούοντας στο αίσθημα της πείνας. Με αυτό τον τρόπο θα μάθει να υπακούει στις εντολές σημάδια που στέλνει το σώμα του.

Μύθος Νο2:
Είναι σκόπιμο να «κρύβουμε» τα λαχανικά στα φαγητά των παιδιών

Τριμμένα λαχανικά στον κιμά ή τον πουρέ... Είναι ένας εύκολος τρόπος να προσθέσουμε έξτρα θρεπτικά συστατικά στη διατροφή του παιδιού μας όμως δεν εξυπηρετεί έναν άλλο βασικό στόχο: να διδάξει στα παιδιά τη γεύση και την αξία των λαχανικών. 
Αντί γι' αυτό, είναι προτιμότερο να βάζουμε συχνά τα λαχανικά στο τραπέζι μας με διάφορους ευφάνταστους τρόπους και να δείχνουμε πόσο τα απολαμβάνουμε εμείς οι ίδιοι. 
Μπορεί να χρειαστεί να περάσει αρκετός καιρός όμως κάποια στιγμή θα αρχίσουν σταδιακά να ακολουθούν το παράδειγμά μας.

Μύθος Νο3:
Τα παιδιά προτιμάνε τις «ουδέτερες» γεύσεις σε σχέση με τις έντονες
Αν τους δώσετε την ευκαιρία, τα παιδιά μπορούν να λατρεύουν το σκόρδο και τα μπαχαρικά, και μάλιστα από πολύ μικρή ηλικία. 
Όπως έδειξε σχετική έρευνα, η βρεφική ηλικία είναι αυτή στην οποία είναι πιο «ανοιχτά» σε νέες γεύσεις, οπότε είναι η ευκαιρία μας να τα «εκθέσουμε» σε διάφορες τροφές ώστε να μάθουν να τις προτιμούν και αργότερα στη ζωή τους. 
Αν ακόμα θηλάζετε φροντίστε να τρέφεστε με μια μεγάλη ποικιλία τροφών, καθώς το παιδί εξοικειώνεται με τις διάφορες γεύσεις μέσω του μητρικού γάλακτος.

Μύθος Νο4:
Τα παιδιά πρέπει να τρώνε πολλά μικρά γεύματα
Όπως οι ενήλικες, έτσι και τα παιδιά χρειάζονται κάποια σνακ μέσα στην ημέρα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να μασουλάνε κάτι συνέχεια. 
Διαφορετικά, απλά θα καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες από όσες έχουν ανάγκη και θα μάθουν έχουν το μυαλό τους συνέχεια στο φαγητό -κάτι που δεν θα τους ωφελήσει μεγαλώνοντας. Εάν το παιδί ζητάει να φάει κάτι ανάμεσα στα γεύματα, προσφέρετέ τους υγιεινές επιλογές -όπως ένα φρούτο, μπαστουνάκια από ωμά λαχανικά ή γιαούρτι- κι αν πραγματικά πεινάει, θα τα φάει.
Μύθος Νο5:
Είναι καλύτερο να τους δίνουμε χυμούς και λιωμένα φρούτα για να τρώνε περισσότερα
Μπορεί να καταναλώνουν μεγαλύτερη ποσότητα από φρούτα όταν τα δίνουμε λιωμένα ή σε μορφή χυμού, όμως μετά τους πρώτους μήνες της ζωής τους, είναι σκόπιμο να τρώνε τα φρούτα ολόκληρα ώστε να επωφελούνται από τις φυτικές ίνες που συμβάλλουν στη ρύθμιση της χοληστερίνης και στην καλή λειτουργία του εντέρου.