Saturday 5 April 2014

Ο Βάρναλης απαγγέλλει Βάρναλη: «Οι μοιραίοι»


Mες την υπόγεια την ταβέρνα,
μες σε καπνούς και σε βρισές
(απάνω στρίγγλιζε η λατέρνα)
όλ’ η παρέα πίναμ’ εψές·
εψές, σαν όλα τα βραδάκια,
να πάνε κάτου τα φαρμάκια.

 

Σφιγγόταν ένας πλάι στον άλλο
και κάπου εφτυούσε καταγής.
Ω! πόσο βάσανο μεγάλο
το βάσανο είναι της ζωής!
Όσο κι ο νους να τυραννιέται,
άσπρην ημέρα δε θυμιέται.

Ήλιε και θάλασσα γαλάζα
και βάθος τ’ άσωτ’ ουρανού!
Ω! της αβγής κροκάτη γάζα,
γαρούφαλα του δειλινού,
λάμπετε, σβήνετε μακριά μας,
χωρίς να μπείτε στην καρδιά μας!

Tου ενού ο πατέρας χρόνια δέκα
παράλυτος, ίδιο στοιχειό·
τ’ άλλου κοντόημερ’ η γυναίκα
στο σπίτι λυώνει από χτικιό·
στο Παλαμήδι ο γιος του Mάζη
κι η κόρη του Γιαβή στο Γκάζι.

― Φταίει το ζαβό το ριζικό μας!
― Φταίει ο Θεός που μας μισεί!
― Φταίει το κεφάλι το κακό μας!
― Φταίει πρώτ’ απ’ όλα το κρασί!
Ποιος φταίει; ποιος φταίει; Kανένα στόμα
δεν το βρε και δεν το πε ακόμα.

Έτσι στη σκοτεινή ταβέρνα
πίνουμε πάντα μας σκυφτοί.
Σαν τα σκουλήκια, κάθε φτέρνα
όπου μας έβρει μας πατεί.
Δειλοί, μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα,
προσμένουμε, ίσως, κάποιο θάμα!
 
 

Τι προσφέρει στο μικρό μας το αυγό;

Γιατί πρέπει τα παιδιά να το συμπεριλάβουν στη διατροφή τους;

Το αυγό αποτελεί μια από τις βασικές τροφές για τα παιδιά και πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στη διατροφή τους όσο αυτά μεγαλώνουν καθώς βοηθά στη σωστή ανάπτυξή τους ενώ η  διατροφική του αξία συγκρίνεται με ελάχιστων άλλων τροφών.

Τι μας δίνει:
  • Είναι σημαντική πηγή πρωτεϊνών και πολύ καλή πηγή ασβεστίου που παίζει καθοριστικό ρόλο στη δομή και δύναμη των οστών και των δοντιών. Μετά το μητρικό γάλα, η πρωτεΐνη του αυγού έχει την υψηλότερη βιολογική αξία στη φύση.
  • Το ασπράδι περιέχει πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που χρειάζεται ο οργανισμός. Οι πρωτεΐνες στην παιδική ηλικία είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη μυϊκού ιστού, τη δημιουργία νέων κυττάρων, αλλά και την παραγωγή πολύτιμων ουσιών όπως τα ένζυμα, οι ορμόνες και τα αντισώματα.
  • Αποτελεί καλή πηγή σιδήρου, ο οποίος βελτιώνει την πνευματική απόδοση και προλαμβάνει τα μαθησιακά προβλήματα. Μάλιστα, μαθητές με έλλειψη σιδήρου παρουσιάζουν μειωμένη αντίληψη και ικανότητα μάθησης. Ο σίδηρος απορροφάται καλύτερα όταν συνδυαστεί με ταυτόχρονη πρόσληψη βιταμίνης C. Γι’ αυτό, καλό είναι μετά από κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε σίδηρο, να δίνετε στο παιδί και ένα ποτήρι χυμό πορτοκάλι για καλύτερη απορρόφησή του.
  • Περιέχει πολλές βιταμίνες όπως Α, D και Ε. Επίσης είναι μια από τις σημαντικότερες πηγές βιταμινών του συμπλέγματος Β. Είναι καλή πηγή λεκιθίνης, η οποία βοηθάει στις πνευματικές λειτουργίες, καθώς και χολίνης, η οποία ενδυναμώνει τη μνήμη και ενισχύει τη δυνατότητα συγκέντρωσης.
 Πότε πρέπει να ξεκινάνε να τρώνε τα παιδιά αυγό;

Η σταδιακή ένταξη των στερεών τροφών στο διαιτολόγιό των παιδιών ξεκινά στο 2ο εξάμηνο της ζωής τους.  Η προσθήκη στερεών τροφών γίνεται στην ηλικία αυτή, καθώς έχει ωριμάσει το πεπτικό σύστημα και έτσι ο οργανισμός μπορεί να τις απορροφήσει. Παράλληλα έχει ωριμάσει και το νευρικό σύστημα, ώστε να μπορεί το βρέφος να μασάει και να καταπίνει τροφές που δεν είναι υγρές. Οπωσδήποτε κάθε νέο τρόφιμο εισάγεται σταδιακά στη διατροφή του παιδιού και πάντα σε μικρές ποσότητες. Ο κρόκος του αυγού πρέπει να δίνεται μετά τους 8 μήνες, ενώ το ασπράδι μετά τον πρώτο χρόνο. Στην αρχή δίνουμε στο παιδί ελάχιστο κρόκο και αυξάνουμε σταδιακά την ποσότητα για να αποφύγουμε τυχόν αλλεργικές αντιδράσεις. Το ίδιο πρέπει να γίνει αργότερα και με το ασπράδι.

Πόσα αυγά μπορεί να τρώει την εβδομάδα;

Οι συνήθεις συστάσεις των παιδιάτρων είναι 1 αυγό κάθε 2-3 ημέρες (δηλαδή 2-3 την εβδομάδα). Σύμφωνα όμως με πρόσφατες έρευνες, τα παιδιά μπορούν να καταναλώνουν 1 αυγό την ημέρα. Προσοχή όμως πρέπει να δοθεί στα υπέρβαρα και παχύσαρκα παιδιά, γιατί η καθημερινή κατανάλωσή του είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει το λιπιδαιμικό τους προφίλ ανεβάζοντας την τιμή της χοληστερόλης στο αίμα.

Δως του το «κρυφά».

Πολλά παιδιά είναι διστακτικά όσον αφορά στην κατανάλωση αβγών. Μπορεί ένα παιδί να μην τρώει αβγά, αλλά να τρελαίνεται για σνακ τα οποία περιέχουν αυγό (κέικ, πίτες κ.α.). Δε χρειάζεται λοιπόν να δίνουμε τόση σημασία στο γιατί το παιδί μας δεν τρώει το αυγό, αλλά στο πως θα το κάνουμε να το δοκιμάσει.
Δοκιμάστε λοιπόν να φτιάξετε:
  • Κέικ με σοκολάτα
  • Τυροπιτάκια μπουκίτσες
  • Ομελέτα με τα αγαπημένα του λαχανικά, καθώς και το αγαπημένο του τυρί
  • Κεφτεδάκια με καρότα, πατάτες και αυγό
  • Κρέπες είτε γλυκές με μαρμελάδα είτε αλμυρές με τυρί
  • Αυγόφετες
  • Πίτσα με το αβγό πολτοποιημένο επάνω
  • Σπιτικά μπισκοτάκια σε διάφορα σχέδια
  • Αυγά μάτια σε όμορφα σχέδια (π.χ. φατσούλες) με τη βοήθεια λαχανικών
Extra tip: Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να συμμετάσχουν στο μαγείρεμα. Εκτός του ότι θα περάσετε χρόνο μαζί τους, θα τα κάνετε να νιώσουν και πιο ενεργά στη διαδικασία προετοιμασίας του φαγητού. Έτσι θα νιώθουν υπερήφανα για το αποτέλεσμα και σίγουρα θα έχετε λιγότερα προβλήματα στο να τα πείσετε να το φάνε.

Ανακαλύψτε περισσότερα κάνοντας κλικ στο paidimag

Γιατί οφείλουμε να διδάσκουμε
τα Αρχαία Ελληνικά στα παιδιά μας

Γιατί αλήθεια διδάσκουμε τα αρχαία ελληνικά στα παιδιά
που θέλουμε να μορφώσουμε, σε τόσο πολλές ώρες μάλιστα;

Τρεις είναι οι κύριοι λόγοι που μας υποχρεώνουν να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να επικοινωνήσουν όσο γίνεται περισσότερο με τον αρχαίο κόσμο.

Πρώτα απ’ όλα, γιατί είμαστε κι εμείς Έλληνες. Από τον καιρό του Ομήρου ως σήμερα έχουν περάσει κάπου δυο χιλιάδες εφτακόσια χρόνια.
Στους αιώνες που κύλησαν οι Έλληνες βρεθήκαμε συχνά στο απόγειο της δόξας, άλλοτε πάλι στα χείλια μιας καταστροφής ανεπανόρθωτης νικήσαμε και νικηθήκαμε αμέτρητες φορές∙ δοκιμάσαμε επιδρομές και σκλαβιές αλλάξαμε θρησκεία στους τελευταίους αιώνες η τεχνική επιστήμη μετασχημάτισε βασικά τη μορφή της ζωής μας∙ και όμως κρατηθήκαμε Έλληνες, με την ίδια γλώσσα‐φυσικά εξελιγμένη‐, με τα ίδια ιδανικά, τον ίδιο σε πολλά χαραχτήρα και με ένα πλήθος στοιχεία του πολιτισμού κληρονομημένα από τα προχριστιανικά χρόνια.

Στον πνευματικό τομέα κανένας λαός δεν μπορεί να προκόψει, αν αγνοεί την ιστορία του, γιατί άγνοια της ιστορίας θα πει άγνοια του ίδιου του ίδιου του εαυτού του. Είμαι Έλληνας, συνειδητός Έλληνας, αυτό θα πει, έχω αφομοιώσει μέσα μου την πνευματική ιστορία των Ελλήνων από τα μυκηναϊκά χρόνια ως σήμερα.

Ο δεύτερος λόγος που μας επιβάλλει να γνωρίσουμε την αρχαία πνευματική Ελλάδα είναι ότι είμαστε κι εμείς Ευρωπαίοι. Ολόκληρος ο Ευρωπαϊκός πολιτισμός στηρίζεται στον αρχαίο Ελληνικό, με συνδετικό κρίκο τον ρωμαϊκό. Με τους άλλους Ευρωπαίους μας δένει βέβαια και ο Χριστιανισμός, όσο και να μας χωρίζουν ορισμένα δόγματα.

Μα και ο Χριστιανισμός έπρεπε να δουλευτεί πρώτα με την Ελληνική σκέψη, για να μπορέσει ν’ απλώσει έπειτα στον ευρωπαϊκό χώρο. Η ρίζα του πολιτισμού των Ευρωπαίων όλων είναι ο αρχαίος Ελληνικός στοχασμός και η τέχνη, γι’ αυτό δεν μπορεί να τα αγνοεί κανείς, αν θέλει να αισθάνεται πως πνευματικά ανήκει στην Ευρώπη.

Μα ο κυριότερος λόγος που δεν επιτρέπεται οι νέοι μας ν’ αγνοούν την αρχαίαν Ελλάδα είναι άλλος: στην Ελλάδα για πρώτη φορά στα χρονικά του κόσμου ανακαλύφτηκε ο άνθρωπος ως αξία αυτόνομη, ο άνθρωπος που θέλει να κρατιέται ελεύθερος από κάθε λογής σκλαβιά, και υλική και πνευματική.

Μέσα στους λαούς που περιβάλλουν τον ελληνικό χώρο στα παλιά εκείνα χρόνια υπάρχουν πολλοί με μεγάλο πολιτισμό, πάνω απ’ όλους οι Αιγύπτιοι και οι Πέρσες. Οι λαοί όμως αυτοί ούτε γνωρίζουν ούτε θέλουν τον ελεύθερο άνθρωπο. Το απολυταρχικό τους σύστημα επιβάλλει στα άτομα να σκύβουν αδιαμαρτύρητα το κεφάλι μπροστά στο βασιλέα και στους θρησκευτικούς αρχηγούς.

Η ελεύθερη πράξη και η ελεύθερη σκέψη είναι άγνωστα στον εξωελληνικό κόσμο. Και οι Έλληνες; Πρώτοι αυτοί, σπρωγμένοι από μια δύναμη που βγαίνει από μέσα τους και μόνο, την δεσποτεία θα την μεταλλάξουν σε δημοκρατία, και από την άβουλη, ανεύθυνη μάζα του λαού θα πλάσουν μια κοινωνία από πολίτες ελεύθερους, που καθένας τους να νιώθει τον εαυτό του υπεύθυνο και για τη δική του και για των άλλων την προκοπή. Ο στοχασμός είναι κι αυτός ελεύθερος για τα πιο τολμηρά πετάματα του νου και της φαντασίας.

Ο Έλληνας είναι ο πρώτος, που ενώ ξέρει πως δεν μπορεί ατιμώρητα να ξεπεράσει τα σύνορα του ανθρώπου και να γίνει θεός, όμως κατέχεται από μια βαθιά αισιοδοξία για τις ανθρώπινες ικανότητες και είναι γεμάτος αγάπη για τον άνθρωπο, που τον πιστεύει ικανό να περάσει τις ατέλειές του και να γίνει αυτό που πρέπει να είναι−ο τέλειος άνθρωπος.

Αυτή η πίστη στον τέλειον άνθρωπο, συνδυασμένη με το βαθύ καλλιτεχνικό αίσθημα που χαρακτηρίζει την ελληνική φυλή, δίνει στον αρχαίον Έλληνα τον πόθο και την ικανότητα να πλάσει πλήθος ιδανικές μορφές σε ό,τι καταπιάνεται με το νου, με τη φαντασία και με το χέρι:
Στις απέριττες μορφές που σχεδιάζουν οι τεχνίτες στα αγγεία της καθημερινής χρήσης, στη μεγάλη ζωγραφική, στην πλαστική του χαλκού και του μαρμάρου, πάνω απ’ όλα στο λόγο τους, και τον πεζό και τον ποιητικό.

Αυτόν τον κόσμο θέλουμε να δώσουμε στα παιδιά μας, για να μορφωθούν για να καλλιεργήσουν τη σκέψη τους αναλύοντας τη σκέψη των παλιών Ελλήνων για να καλλιεργήσουν το καλλιτεχνικό τους αίσθημα μελετώντας ότι ωραίο έπλασε το χέρι και η φαντασία των προγόνων τους για να μπορέσουν κι αυτοί να νιώσουν τον εαυτό τους αισιόδοξο, ελεύθερο και υπεύθυνο για τη μοίρα του ανθρώπου πάνω στη γη προπαντός για να φουντώσει μέσα τους ο πόθος για τον τέλειον άνθρωπο.

Ι.Θ. Κακριδής
news.yahoo.com

Έγκυος επέλεξε να πεθάνει για να ζήσει το παιδί της

Η Ελίζαμπεθ Τσόις ήταν λίγων μηνών έγκυος, όταν πληροφορήθηκε ότι ο καρκίνος της χτύπησε την πόρτα.
Ήταν η δεύτερη φορά που η 36χρονη γυναίκα ήρθε αντιμέτωπη με τον καρκίνο. Την πρώτη φορά πάλεψε και βγήκε νικήτρια.
Έγκυος επέλεξε να πεθάνει για να ζήσει το παιδί της
Αυτήν τη φορά της τέθηκε ένα δίλημμα, που κανείς δεν θα ήθελε να επιλέξει: τη ζωή της ή τη ζωή του παιδιού της.
Οι γιατροί την ενημέρωσαν πως θα μπορούσαν να προχωρήσουν σε εξετάσεις και χημειοθεραπείες για να ξεπεράσει τον καρκίνο με την προϋπόθεση να ρίξει το παιδί. Ειδάλλως δεν θα ήταν δυνατή η θεραπεία.
Η Ελίζαμπεθ Τσόις δεν το σκέφτηκε. Επέλεξε να γεννήσει το παιδί της και να μην προχωρήσει σε θεραπεία, που θα μπορούσε να βλάψει το παιδί της.
Έξι μήνες μετά τη γέννηση του κοριτσιού της, η 36χρονη γυναίκα νικήθηκε από τον καρκίνο και άφησε την τελευταία της πνοή…

www.enikos.gr
ΦΩΤΟ: ABCnews
madata.gr

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki